Tips emottages!

Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Finns det några flexskruvar kvar i drift? Var väl Biona och Thermia som försökte sig på det i pelletsens barndom men dom gick ju av. Fel tänkt från början tror jag.

Old skol brännarna med 220V fläkt och spjäll har nästan försvunnit.
Eurofire och Bionordic slopade spjället 2002-2003 tror jag.
Iwabo fortsätter, tillverkas numera i Polen och säljs väldigt lite. Likadant TB Mini som inte ändrat på någonting sedan 2005.

Kvar av brännare med 220 volts fläkt är P21 som fortfarnde tillverkas, säljs och installeras. Fast nu med dimmer för att dra ned på varvet.
Ytterligare ett skäl alltså att avstå från att uppgradera med varmluftssystem nya chipp osv. Regleringen blir aldrig noggrannare än nätspänningsvariationerna.

Väger man också in den tid i timmar det tar att lära sig inställningar med potentiometrar och hög-lågeffekt så ligger det ändå lite i den "hårdföra" rekommendationen från velund, "chippa inte utan byt".

Kompisens VikingBio med potentiometrar fick vi ordning på efter tre dagars skruvande, vi hittade till slut ett inlägg som beskrev hur man körde bara på lågeffekt på forumet. Ändå är vi båda tekniker.
Hade vi tagit betalt för timtiden där blev det dyrt.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

"I min anläggning är det faktiskt pelletstransporten (vakuumsystem) från mitt bulkförråd till pannrummet som har skapat flest driftsstörningar under min snart 13-åriga pelletsanvändning. Och det är ett dammfilter i sugaren som tätnar, vilket gör att sugförmågan minskar och det blir driftsstörning." För att transportera dammande tilsatsmedel andvänder vi på jobbet sugtransportörer med två filtrerenheter som växlar varje ny sug så ena enheten sugs rent när den andra renar luften. För dyrt för privatpersoner att investera i men kanske en ide för händiga. Fast lättare är väl de pelletssugtransportörer vi har där en magnetventil öppnar för renblåsning av filtret efter varje transportcykel. Krävet kompressor som låter och en magnetventil samt styrkrets. Kommer inte ihåg vad den färdiga sugtransportören kostar men har ett svagt minne av ca 15K sist jag köpte in en sådan. Sedan tillkommer kompressorn men det krävs inte så mycket luft och tillförlitigheten är hög.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Håkan S:
Låter som om man behöver bygga om dammsugaren där filtret är inbyggt för att få till en sådan lösning eller? Inga bilder på hur en sådan anläggning ser ut?
Annars har jag varit inne på att sätta in ytterligare en cyklon som ev. kan rena luften, typ en sådan som Pellvac säljer men det kanske "bara" är att "slänga pengarna" i sjön......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Roli skrev:Naturligtvis är ju det den bästa anläggningen. Men den blir svår att sälja in hos användarna, om säljaren/montören säger att du måste göra det och det med detta intervall. Dessutom blir du "smutsig".
Så sant, och sedan är det väl så att de högteknologiska lösningarna är bättre för de "otekniska" genom att maskinerna gör allt det där svåra, och svårbegripliga? Jag skall inte påstå att jag älskar att stå på huvudet i pannan så sot och askyran står om öronen på mig, men jag värdesätter den enkelhet som gör att jag inte behöver leta efter tekniker varje gång något hender.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Torsten skrev:Finns det några flexskruvar kvar i drift?
Jodå jag kör med min 5 meters o en 90° böj sedan 21/2 -05 utan haveri än så länge (ca 27 ton), Kompisen har kört drygt 85 ton genom sin nu men den är bara 3 meter men han har bytt motor 1 gång då det bara sitter lilla motorn o den håller inte i längden..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Är flexiskruv en sån där orm som kan tömma en större yta?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

rod02:

Nej, en flexskruv är en skruv med en eller flera böjar på.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Den är inte tvungen att ha en böj, den KAN ha det...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Du har helt rätt där. Flexskruven är böjbar men behöver inte vara böjd .....

Fick faktiskt en sådan (flexskruv) till mitt Mafa förråd som följde med när jag köpte min begagnade EcoTec Bioline brännare i somras.
Moderator
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

I Tyskland använder man fortfarande flexskruvar friskt - även om man nog har börjat göra samma erfarenheter där som vi har gjort här. I somliga fall kanske det inte går att undvika flexskruven? Beror väl lite på hur det ser ut där pelletsen skall transporteras fram?
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag är övertygad om att flexskruvar kan fungera alldeles utmärkt om de används rätt till att börja med!

Dom jag har läst om här som har strulat brukar oftast börja vågrät med att samla in från hela förrådet, sedan böjar de upp en viss vinkel vilket minskar kapaciteten och resultatet är att det krossas pellets i parti o minut.

Ser man till att flaskhalsen är först kan det inte hända katastrofer på vägen, alltså ska man ha en separat skruv för att dra ut från förrådet (om det inte redan rinner ner i en "kopp"), därifrån ska flexskruven gå snett upp (om den alls ska höjas) och sedan vågrät mot brännaren.

På detta vis kommer flaskhalsen först (stigningen) och allt efterföljande har överkapacitet och ger ingen problem.

Då jag har dåligt med plats kan jag tyvärr inte använda en flexskruv om jag bygger bulkförråd så jag funderar på andra lösningar. Vaccumtransport är uteslutet pga. ljudnivån (pojkens rum är vägg-i-vägg), pris och platsbehov.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Om man då använder en Matene skruv för den vertikala transporten. Vilket skulle vara bäst. Matene vid bulkförrådet och transportskruven taket eller transportskruven på golvet och Matene skruven vid pannan. Verkar bli mindre delar som kan gå sönder i det andra alternativet då den långa skruven kunde gå direkt in i förrådet
Om Rol-bi inkluderade Degerman doseraren i sitt produktutbud så hade han ett komplett och driftsäkert bulkmatningssystem för fallrörsbrännare.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Vad kallas ormen som kan slingra sig på ett stort golv och få med det mesta? Används den idag?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

För den som vill läsa mer om en industriell typ av vacumtransportör för att få ideer får ni adressen här:http://www.iceva.se/Frames.asp-
CTC 171 B med Torsby Mini .
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

rod02 skrev:Vad kallas ormen som kan slingra sig på ett stort golv och få med det mesta? Används den idag?
Du tänker på mullvaden http://www.effecta.se/index.php?option= ... 38&lang=sv
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar