Modifiera luckan till pelletsbrännare i en Norah 3000

Eldvin
Pannrumstomte!

Re: Modifiera luckan till pelletsbrännare i en Norah 3000

Inlägg av Eldvin »

Nu får du faan ge dig!! Pellex är inte svår att ställa in! De ända du behöver är ett instrument för å mäta C02 o Co ,Volttal å liknande är trams!! Det går alldeles utmärkt att köra med en lägre effekt om man vet vad man håller på med.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Nu har TS sannolikt beslutat sig för en Janfire NH, och där är det fyrkantigt hål som gäller :wink:

Annars vill jag säga så här om PellX: Det är inte alls någon dålig brännare. Så okej: Den kräver viss verktygsvana för att justeras in rätt, men det är en sak jag inte förstår: OM du har en brännare med en inställning som fungerar - varför i hela fridens namn skall du då rubba vid den? Och varför är det så himla viktigt att kunna återkomma till tidigare inställningar? Om man ändrade på dem i utgångspunkten måste väl vara därför att de inte funkade - eller hur?

Jag har potentiometerstyrd brännare, och visst: Jag kan bara mäta värdena på de olika pot' arna och skriva ner - men vad skall det vara bra för? Behöver brännaren justeras, så justerar jag den tills den brinner bra. Nemas problemas. Kanske är det därför det finns olika brännare, därför att olika människor har olika behov? Och bara så det är sagt: Man skall aldrig springa i väg och köpa det första, det bästa för då är risken stor för att man ångrar. Skulle jag valt Viking Bio idag? Knappast! Men inte för potentiometrarnas skuld, men för att jag är måttligt road av att behöva övervaka innerröret hela tiden, Går det sönder,tar det ytterröret med sig, och då måste den stora vinkelkapen fram för att få loss brännaren från luckan. Skitkul - icke! Skulle jag köpa ny brännare idag, så lutar jag starkt mot Janfire NH eftersom den verkar vara gjord på ett sätt som gör att man inte behöver oroa sig för otrevliga överraskningar. Skulle jag kunna tänka mig en PellX? Ja, en ny sådan är inte fy skam - men ur en rent ekonomisk synvinkel leder nog Janfire NH därför att den går att justera så att den är igång så gott som hela tiden, och då får man mindre stillaståndsförluster. Att Janfire NH dessutom är standardbrännare hos en större tysk producent av värmepannor tyder på att kvaliteten är rätt - och är kvaliteten rätt, så kan man betala lite mer för brännaren och ändå komma billigare från det än om man köper billigt som havererar ofta :twisted:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Jo herr Bergatorpare, man justerar sin brännare mot den panna man har,å den pellets man köper. Om man gjort allt rätt så ska man inte behöva röra nått. Men om man ska ragga låga priser å byta leverantörer så varierar densiteten på pelletsen å då måste brännaren justeras. Sen att vissa brännare är lite bökigare än andra må va hänt, typ Opel,Skoda Merza. Slut resultatet ska ändå va lika. Det är därför man justerar med instrument för å få så exakta värden som det går.Jag vet att alla inte har sånna, Men kan man låna pappas grejjer så är det mycke enklare å roligare.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Så sant. Mitt svar var mera riktad till förra skribenten - lange02 - tror jag han kallar sig, han som du tyckte fick ge sig :lol:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Jag har en PX21 som jag är helnöjd med, en grundinställning där jag ställde in fläkten till en lagom nivå. Därefter bara små korrigeringar pga ändrad pellets. Jag älskar teknik och leker gärna med styrningen till brännaren, här rätt långt gångna planer på att byta styrning bara för att det är kul. Men krasst sett är det bara för att jag tycker det är kul inte för att det behövs. Om du styr brännarens PLC via en potentiometer eller via en display, same same but different. Vill du komma tillbaka till samma inställning rita ett streck vid pilen, men som flera tidigare sagt det är relativt ointressant, det viktiga är att brännaren går bra och att du får ekonomi i panna.
Jag tror att Icecaps lösning med en lambda styrning till brännaren vore guld men betalar den sig, nja om du gör den själv kanske, annars tror jag det inte.

Automatsotning är både bra och trevligt på en panna som hanterar det men kanske inte på en Norah, att dra ut soten ur brännarröret samtidigt som du sotar pannan är gjort på mindre än 2 sec.

Själv har jag gjort det som en sport att hålla kostnaden låg men med en acceptabel nivå av insats från mig, för mig är det ok att lägga 10-15min per vecka under den/de kallaste månaderna.

Du kan komma undan billigt om du vill men även hur dyrt som helst...

Välj brännare efter din ekonomi och ditt teknikbehov!!! Det sistnämda är klart viktigt, men är det det viktigaste ?!?!?
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Flervarviga pottar skulle underlätta. Som det är nu räcker det nog inte med streck på miniatyr pottarna. En lucka på huven så man når dem med huven på, sakar jag med. Max och min värde på vad som händer söker jag också. Och hur pulskurvan ser ut när man justerar. Skulle vara kull att logga lite och/eller se andras loggar.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

På nya generationens PellX sitter pot' arna i en "fjärrkontroll" som du monterar antingen på pannan eller på väggen bredvid pannan. De sitter under ett dammtätt lock så att där finns inte hellre någon risk för nersmutsning.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Ja, jo hrm, strecket var mest för att ironisera.
Att brännaren gick bra på x% matning för 2år sedan med en viss leverantörspellets betyder inte att den kommer att gå bra med samma matning igen.
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
votiv
Prima virke

Inlägg av votiv »

Hur som helst var vi och kollade på Janfire Nh igår och denverkade fin. Desvärre var förrådet på tok för stort för vårt pannrum och han ville inte sälja bara brännaren... Att köpa hela kitet för att sedan försöka sälja fårrådet lockar inte speciellt som det var 1 ton pellets i förrådet som måste tas ut på ngt sätt först. Jag lutar nog åt att köpa en ny NYMO istället. Då slipper jag göra åverkan på lyckan, effekten är rätt för min panna och den verkar vara enkel att sköta...
Nymo 150 och Parca Norah 3000
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

NyMo brännaren är hur bra som helst och att den är lättskött är en trevlig bonus :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

med tanke på att det inte finns så många nymo på blocket, så borde den ha ett skapligt andra hands värde.Eller??
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Tror också att Nymo är brännare av utmärkt kvalitet. Konstruktören till min outslitliga Iwabo S1 började efter detta konstruera Nymo brännaren.
Tror ändå att Nymo 150 främst ska använas i pannor som Diom där man inte KAN göra ett större hål för brännaren.
Man måste tänka på att väldigt mycket värme ska produceras i ett rör med oproportinerligt liten inre yta. Påkänningarna blir stora. Värme per ytenhet blir ett ogynnsamt förhållande. Kostnad för ett nytt förbränningsroster 2050 låter högt.

Att frågeställaren har problem att ta upp ett lagom fyrkantigt hål i pannluckan kan jag inte förstå.Tillhör de enklare problemen inom pelletseldningen.

Till Nymo får man tillköpa en termostat från Ekontroll för 1500 för att få lagom hysteres i den gamla pannan.

Verkliga priset blir då 17900 + 1500 = 19400.
Då är det bara några hundralappar kvar till priset för en Viking 16 från Energibiten. Den brännare jag skulle köpa om jag böt ut till ny idag. Automatisk uraskning får man s.a.s. på köpet.

Energibiten har kommit med en ny brännarmodel. Tror säkert man kan pressa priset några hundra för den gamla modellen som är väl beprövad. 16 kW maxeffekt är passande för pannan.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
votiv
Prima virke

Inlägg av votiv »

msh16 skrev: ... Att frågeställaren har problem att ta upp ett lagom fyrkantigt hål i pannluckan kan jag inte förstå.Tillhör de enklare problemen inom pelletseldningen ...
Det beror främst på två anledningar:

1. Jag äger inte pannan och därmed inte heller luckan. När vi lämnar huset skulle jag helst lämna pannan och dess lucka i samma skick som när vi flyttade in. Lösningen här är naturligtvis att tillverka en luck som man kan göra hål i.

2. Jag har inte de verktygen som behövs (nu blir det iof billigare att köpa verktygen och en begagnad brännare, men, men...) och inte heller suget att mecka med brännare och lucka.

Att köpa en NyMo 150 löser problemen och med en ny brännare så har jag iaf garanti som en trygghet. Köper jag en beg kan det om oturen är framme bli en hel del bök. Förhoppningsvis kan jag också sälja Nymobrännaren när vi flyttar om lite drygt ett år och få igen kanske halva priset på den. Jämfört med att köra på elpatron så blir brännaren gratis.
Nymo 150 och Parca Norah 3000
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Glöm inte att det kan behövas förlängningsrör, då kanske hålet blir runt. Hos mig är det så. Min brännare sitter ca en dm från luckan. Behövs det i trådskaparens fall?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Gäller det bara för ett år så tycker jag du gör helt rätt. Extra termostat behöver du knappast köpa för bara den tiden.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Skriv svar