Byte från Pellets till Bergvärme, framledningstemp fundering

Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Byte från Pellets till Bergvärme, framledningstemp funde

Inlägg av bergatorparen »

Så den "kalkylatorn" NIBE har i sin reklam, ger alltså inte "glädjekalkyler" utan en fingervisning med rot i verkligheten?
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Byte från Pellets till Bergvärme, framledningstemp funde

Inlägg av Andreas Hansson »

Det är väl ganska enkelt att få ett års COP 3 med en värmepump.
Under 10 000kWh är nog normalt
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
MikaelSvensson
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 27 sep, 2011 07:36

Re: Byte från Pellets till Bergvärme, framledningstemp funde

Inlägg av MikaelSvensson »

Hej,
är tillbaka efter en liten period med mycket jobb. Först vill jag tacka alla er som har kommit med både funderingar, ifrågasättande och fakta som har gjort mig både förvirrad och klokare. :( :shock: :D

Tack så mycket för er tid och engagemang allt har varit mycket givande för mig har lärt mig en hel del om vad man bör tänka på vid ett byte av energi källa.

Enligt en BVP leverantör som var här och skulle ge oss en offert så hade vi en mycket hög framledningstemp vid -25 grader låg den på 85grader ca. Han var tveksam till om det skulle bli så bra affär för oss att byta till BVP, om vårt system krävde så hög fram temp, eftersom BVP "bara" levererar max 58 grader i ut temp. Tillsammans ställde vi om styrreglaget till att ligga på ca:55c vid -20 grader öppna upp alla radiatorer i hela huset på max och låta styrreglaget reglera värmen i huset. Han tyckte att vi skulle köra så den här vintern och se hur det fungerar för oss, och sedan ta en ny fundering till våren med facit i hand. Så efter lite funderingar så har jag/vi kommit fram till att följa hans rekommendationer. Rätt eller fel, det vet jag inte men tiden lär visa.

Eftersom vi har bestämt oss för att köra vidare på pelletsen i alla fall ett år till så har jag tittat lite närmare på mitt system för som någon skrev någonstans i forumet att man måste älska sitt system för att det ska bli bra eller något sånt. Och då har jag hittat ett relä som jag har som styr matningen från bulk förrådet till mellan förrådet innan pannan, det har börjat kärva lite så tänkte jag byta ut det till ett nytt. Men kan inte hitta någonstans på nätet som det finns att köpa. Nu undrar jag om någon kan hjälpa mig att finna ett nytt sådant relä eller alt. byta sockeln till något liknande men mer modernt?

Reläet är av typen:
Type 60.12
LR28197-2 VDE0435/9.62


MVH Mikael Svensson
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Byte från Pellets till Bergvärme, framledningstemp funde

Inlägg av Jonas O »

MikaelSvensson skrev:...Han var tveksam till om det skulle bli så bra affär för oss att byta till BVP.....Han tyckte att vi skulle köra så den här vintern och se hur det fungerar för oss, och sedan ta en ny fundering till våren med facit i hand.
Det där kändes seriöst! Verkar som killen är intresserad av att få veta om BVP är rätt för er och inte bara vara säljkåt och promt packa på er en BVP bara för att tjäna pengar.
Tror det är ett smart val att vänta ut och se hur det funkar! :thumleft:
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Byte från Pellets till Bergvärme, framledningstemp funde

Inlägg av danei »

Type 60.12 hittade jag på ELFA. men resten av siffrorna verkar inte ge någon mer ledtråd.
Vad är det för spolspänning?
MikaelSvensson
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 27 sep, 2011 07:36

Re: Byte från Pellets till Bergvärme, framledningstemp funde

Inlägg av MikaelSvensson »

Jonas O skrev:Det där kändes seriöst!
Jo det tyckte jag, och han var den enda av dom leverantörer som var till oss som ifråga satte våra inställningar och den höga framledningstempen. konstigt kan man tycka.

Försök att minimera citeringstexten när citering används, annars blir forumet oöverskådligt och svårläst. Citering redigerad. / Roli moderator
MikaelSvensson
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 27 sep, 2011 07:36

Re: Byte från Pellets till Bergvärme, framledningstemp funde

Inlägg av MikaelSvensson »

danei skrev:Type 60.12 hittade jag på ELFA. men resten av siffrorna verkar inte ge någon mer ledtråd.
Vad är det för spolspänning?
Så här står det på själva reläet:

Type 60.12
AC 1
Max 10A - 1.9KVA
250v.~ 6.A
LR 28197-2 VDE0435/9.62
250v.~ 6A
380v.~ 4A
RZ19

Blir du något klokare av denna information? (Inte jag, iallafall! :roll: )
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Byte från Pellets till Bergvärme, framledningstemp funde

Inlägg av danei »

Relä typen hittar jag. Men jag kan inte tolka vilken spänning det ska vara över spolen på ditt relä. Vad styrs den av?
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Byte från Pellets till Bergvärme, framledningstemp funde

Inlägg av GoForIt Pellets »

Det vore oerhört intressant om du kan återkomma och meddela oss vad du har för temperatur inne, med förutsättningarna -20 ute i låt säga en vecka, och max 55 grader i framledningstemperatur..

Jag tror att du har höjt framledningstemperaturen betydligt tidigare, och tröttnat på att sova i termobyxor.

Glädjande dock att höra att det finns de VVS-are som fortfarande är så seriösa, och inte bara är intresserade av snabba cash i egen ficka.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Byte från Pellets till Bergvärme, framledningstemp funde

Inlägg av teufel »

Det där är en oerhört smart försäljare!

Visserligen får han inte sålt något nu, men om man om ett halvår kommer fram till att man "nog ändå vill ha en bergvärmepump", nog sjutton går man till den försäljaren då, och inte till någon annan.
Under den tiden hinner man vara "ambassadör" åt försäljaren, och berätta för vänner och bekanta att de också bör gå dit.

Om han å andra sidan hade pushat på och fått sålt en pump nu, men det hade blivit teknisk pannkaka, då hade man inte bara bojkottat försäljaren i framtiden, utan även sagt till vänner och bekanta att "gå inte till honom, han bara vill ha sålt en massa!"

Fler försäljare, oavsett bransch, borde anamma den här säljmetoden!
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
MikaelSvensson
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 27 sep, 2011 07:36

Re: Byte från Pellets till Bergvärme, framledningstemp funde

Inlägg av MikaelSvensson »

danei: tyvärr är mina erfarenheter begränsade när det gäller detta med el så jag kan inte säga mer än
det jag skrev i mitt förra inlägg.

GoForIt Pellets: Självklart kommer jag tillbaka för att berätta om mina erfarenheter. Men visst
lutar jag själv åt det du nämner, att jag kommer höja tempen framöver när det börjar gå närmare
-20grader. Men om jag går över 55grader så vet jag att BVP inte kommer att fixa mitt behov.

teufel: ja, visst kommer han att dyka upp i mitt huvud om jag bestämmer mig för att gå
vidare med BVP. Han var ju ändå så seriös så han påpekade att jag kanske inte skulle fixa
värmen med BVP om jag var tvungen att ha över 58grader och det gjorde ingen annan utav dom
som var hos oss och tittade. Sånt säljer hos mig i alla fall! För mig är det skönt att man kanske
kommer på problemen innan installationen än att man måste göra massa tillägg och förändringar i efterhand, eller tänker jag fel?

MVH Mikael Svensson
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Byte från Pellets till Bergvärme, framledningstemp funde

Inlägg av Jonas O »

MikaelSvensson skrev:För mig är det skönt att man kanske kommer på problemen innan installationen än att man måste göra massa tillägg och förändringar i efterhand, eller tänker jag fel?

100% rätt tänkt!!
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Byte från Pellets till Bergvärme, framledningstemp funde

Inlägg av teufel »

För mig är det skönt att man kanske kommer på problemen innan installationen än att man måste göra massa tillägg och förändringar i efterhand, eller tänker jag fel?
Helt rätt tänkt!

Innan vi bytte till pellets funderade vi på luft-vatten-pump. En försäljare sa att det förmodligen skulle bli problem att få in en ny beredare, så han föreslog att vi skulle behålla oljepannan och bara byta brännare. "Men ring mig gärna om ni ändrar er, så räknar jag på det."
Nu ringde vi aldrig honom, men jag kommer ju att komma ihåg honom om det skulle bli aktuellt i framtiden.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Byte från Pellets till Bergvärme, framledningstemp funde

Inlägg av André »

MikaelSvensson får grattulera till en seriös installatör :D

Jag tycker oxå att du ska köra ett år till med pellets o då ha ordentlig kontroll på framledningstemperaturer o även försöka få en bild av husets effektbehov, Har du elpatron så kan du med fördel köra med den nått dygn när det är kallt o kontrollera hur mycket huset behöver..
Stämmer rätt bra hos mej iaf med att huset som kräver 3 kW vid 0° behöver 6 kW vid -13° (dit orkar 6 kW patronen hålla 21,5° inne) o behöver ca 9 kW vid -25°.. Mina radiatorer ger en totaleffekt på 10,1 kW vid DT50 o det krävdes en framledningstemp på 68° (retur 58°) då vi hade 32-34 minus under några dagar i sträck i vintras för att hålla 21,5-22° inne..
Jag satte fast termometrar på fram/retur som klarade +70° o kollade tempen, En fördel att man bara behöver läsa av vad det varit för maxtemp..
Alla radiatortermostater fullt öppna o ingen strypning på retur/framledning har jag så det är fullt flöde..
Så se till att inte dina radiatorer är strypta vid termostaten/nere på returkopplet, Under hatten på returen från radiatorn har du en avstängning som du bör kolla om den är fullt öppen..

Med tanke på din pelletsförbrukning o storlek på huset så är det då inte dåligt isolerat :D
Gjorde du av med 7 ton föregående år så matade du in 33600 kWh sen är ju frågan vilken verkningsgrad din anläggning har o om det är förbrukning med pellets hela året, Även vv på sommaren?
Är det för hela året har du ett årsbehov på ca 21-23000 kWh o huset har då ett effektbehov på ca 9-10 kW kallaste dagen vilket jag säger då vi har väldigt exakt lika förbrukning :wink: ..
Val av storlek på VP är nästa fråga o där kommer framledningstempen in, En 10 kW nibe 1145 ger 10 kW vid 0/35° (nollgrader från hålet 35° till radiatorn) men vid 50° ger den bara 8,5 kW med Cop 5 resp 3,4 därför bör det inte behövas mer än max 50° framledningstemp helst under 45°.
12 kW pumpen ger vid ovan nämda temperaturer 11,8 kW resp 11,2 med Cop på 4,8 resp 3,4..

Får du ner framledningstempen till max 50° så är en VP som ger ca 10-11 kW vid den tempen du behöver, Det är inte säkert du behöver byta alla radiatorer om dom befintliga är av olika storlek för då kan du flytta dom största till mindre rum o komplettera med nya större i dom stora rummen..
Räkna med radiatoreffekt på 60 W/m2 vid DT30 då kommer du klara dej med max 45° i framledningstem o med pump som ej behöver spets o är rätt intrimmat når du ett årscop på 4 iaf =Ca 5000 kWh/år för uppvärmning :D
Så börja med att kolla så alla radiatorer har fullt flöde sen mät framledningstemp ordentligt, Vore bra med shuntstyrning o innegivare då detta görs så man får en styrning som sköter så det hela tiden är rätt temp inne..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
nicnyfiken
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: tis 28 dec, 2010 02:10

Re: Byte från Pellets till Bergvärme, framledningstemp funde

Inlägg av nicnyfiken »

Hallå, det är hög intressant, hur har det gått?
CtC 265B janfire Flex-a- veckoförråd
100m2 tegel och trä.ca50cm kryp vindsisolering med oinredd källare som värms av pannrummet.
Skriv svar