Skorstensdraget försvann med ny panna ??

Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Re: Skorstensdraget försvann med ny panna ??

Inlägg av Honda »

Äh, denhär tråden har ju ändå tappat tråden så det är väl lika bra att fortsätta. Danei: jag antar nu alltså att du med "inte i serie" menar att luckorna ska ha samma inställning och inte "icke överlappande reglerområde" som Olle45 rekommenderar i den klistrade tråden om dragbegränsare. Du borde nog motivera det lite bättre, jag kan gott förstå att den klistrade tråden uppfattas som "allmänt erkänd sanning". Själv kör jag ju med överlappande reglerområde utan problem enl. tidigare inlägg, men jag har ju inte två identiska luckor heller. Jag kan gott tänka mig att två identiska lättdrivna luckor med samma inställning kan hamna i resonans och turvis slå mellan öppet och stängt läge.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Nej det menar jag inte. Jag menar att de inte ska sitta i serie i luftflödet.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej alla
Som har fler än en dragbegränsare för att klara av att hålla rätt undertryck !
Svar!!
Varför om två dragbegränsare används jämsides / intill varandra eller en bit ifrån varandra
i samma rökkanal, SKA ha olika inställningar = det ger en hysterres ( glapp emellan dragbegränsare 2 börjar reglera ) detta ger normalt den stabilaste regleringen.
---------------
Förklaringen ligger i att undertrycket ändrar snabbt i kraft varför vippande och ojämn dragebränsning uppstår om dessa öppnar samtidigt.
-------------
Lämplig skillnad är 4 till 5 Pa emellan luckornas inställning.
Tillverkar rökgasutrustning
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!

Inlägg av Stroker »

Mina fungerar precis så och jag har använt mig av just 5 pa skillnad. Jag har spelat in en lång snutt på mobilen just för att visa hur det fungerar och det funkar perfekt. Tack igen Olle 45 för ett bra råd :).

Apropå ingenting :) Det enda jag är säker på är att det inte finns något att vara säker på.. och detta med dubbbla tigex fungerar i praktiken och då är allt bra.
Någon vis man sa "att världen ser ut som den gör beror på att den dumme är så säker på sin sak och den kloke så full av tvivel" .......adresserat till alla besserwissers som finns i vår värld.. Ingen nämnd ingen klämd.
Have been there...som sagt
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Skriv svar