pannan går inte upp i temp!!

rickart
Gallringsobjekt

Re: pannan går inte upp i temp!!

Inlägg av rickart »

har kollat säkringarna och dom är hel , men plattan blir ju lite ljumen bara :S men vet inte plattan ja satte dit var en bättre begagnad, ska fara å köpa en ny imorgon,
har ingeting att mäta med tyvär kanske kan ordna det imorrn med,

här är iaf en bild på kortet
Bild

kanske måste ringa till kramfors å höra om man kan få köpa ett nytt kretskort :S

jo komm på en grejj till läste elr så har nån sakt till mig att när man kopplar på strömmen på brännarn
så ska en fördos med pellets falla ner, när jag kopplar in min så händer inget förutom att plattan blir lite ljumen :S
panna: GUSTAVBERGS från 1974 pelletsbrännare:biowarm
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Inlägg av CPMS »

Låter nästan så det är mer fel på din brännare, att plattan bara blir jummen beror troligtvis på att det är fel platta. Skulle ändå sota så jag kollade vad det sitter för platta i dom, det är en 150mm 1500W 230V snabbplatta (med röda fläcken). Jag har provat med annan platta tidigare men fick den aldrig att tända.

När brännaren ska starta ska den köra ner en startdos och starta fläkt och platta.

Har den någonsin fungerat hos dig eller är det något du försöker få igång?
160+216m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Midi, Maflex skruvar.
rickart
Gallringsobjekt

Inlägg av rickart »

ah okej kanske bara är fel platta då, ska be farsan köpa en sån imorrn, borde finnas på jula va ?

hmm vet inte om den ha gjort så tidigare :S
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Inlägg av CPMS »

Jula? knappast, ni får nog kolla på elaffär/vitvaruaffär.

Frågan jag skrev blev lite konstig, vad jag menade var: har brännaren överhuvudtaget fungerat eller har du nyss köpt den?

Ring Kramfors och skaffa en handbok på din modell så ser du hur dom ska fungera.
160+216m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Midi, Maflex skruvar.
rickart
Gallringsobjekt

Inlägg av rickart »

okej få be han kolla på nån sån affär då ,

köpte den nån gång i sommras, koppla in den och kolla så att den funkade körde den en hel helg då från en torsdag till söndag, när hösten komm å de börja bli kallare så starta jag den på veckorna, (eldade med ved på helgerna efter som jag är hemma då) så min granne ha vare å kollat så den har gått , tro den gick bra i ca 2 veckor innan den börja jävlas , så då bytte jag ögat som ser om det brinner och då gick den som den skulle igen efter det, 1 vecka typ sen stängde jag av den ,efter som jag blev arbetslös under jul här så då elda jag med ved tills nu då, och de börja ju med att den inte gick upp i temp pannan , men har fått till det tror ja, nu är det där med plattan å det som jävlas för mig,

hoppas han hittar en sån platta imorrn så man få kolla om det går med den, annars få man väl åka ner till kramfors en sväng
deasstore
Energiprofet!

Inlägg av deasstore »

bara en fråga är detta en dubbel panna med skilda rökgasvägar. Eller går pelletsröken ut via vedelen och ut till skorstenen. När jag tittade på bilden hur den ser ut så var ju inte pelletsbrännaen på. (kontakten ligger ju brevid.

Det jag bara kom och tänka på är har du stängt dragluckan för veddeldningen när du eldar med pellets.
Den ska vara stäng när du eldar med pellets.

Fick heller ingen klarhet i om du har en startdos eller ej. Kan säga att inställningarna på matningen är väldigt känslig. Så var försiktigt när du pillar där. De behövs inte många millimetrar för att ändra lite på matningen.

Jag trodde att du hade den brännaren med skruv.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
rickart
Gallringsobjekt

Inlägg av rickart »

.

röken går ut där man eldar ved, nej kontakten var nog ur dragen då jag tog kortet,

dragluckan är stängd

nej ingen startdos, har vare å pillat på varje grejj som går :P men nu är det ju bara att inte plattan bli nog varm och att det inte kommer någon startdos..
deasstore
Energiprofet!

Inlägg av deasstore »

Tycker du ska ringa biotronic i kramfors. (tror det heter så)
De har ju själva konstruerat denna brännare och känner nog till vad som kan vara felet med startdosen.

Har du kollat så att alla kablar är hela.
deasstore
Energiprofet!

Inlägg av deasstore »

att det inte kommer någon startdos kan vara att relä HR3 strular.
Har du provat vrida på pottarna. (potetiometrarna)
Den gröna ska justera startdosen. Normalt ska den vara på ca 30 sekunder.
rickart
Gallringsobjekt

Inlägg av rickart »

har satt i en ny platta nu sån som det ska vara , värka inte heller få eld på pelletsen med den :S
rickart
Gallringsobjekt

Inlägg av rickart »

vad gör grejjen ja ha ringat in i bild? ratten till vänster ? den ha lossnat

Bild
Skriv svar