Installationshjälp Baxi eurofire MIII/ Nibe City vx

nord
Fröträd
Inlägg: 91
Blev medlem: tor 15 dec, 2011 20:53
Ort: Trollhättan

Re: Installationshjälp Baxi eurofire MIII/ Nibe City vx

Inlägg av nord »

Ok då vet jag att de är normalt. Fattar dock inte hur man kan mäta effekten då, vare sig per dl eller gram. Om ena mätningen från skruven diffar upp till 70g hur ska jag då kunna ställa in tiden ? För den matar verkligen olika. Sen förtår inte jag varför du inte förstår att brännaren dör om den inte får pellets ? Går den på max effekt och så kommer de ingen pellets på kanske tre matningar så finns ju inget kvar att förbränna eller ? Skulle jag ställa in säg 1.2 på max matning så går lågan från att se bra ut tills att den nästan inte finns någon låga alls, ska de vara så ? Sen när man provar med test funktionen som visar vilken effekt man har så snurrar inte skruven konstant, utan lite då och då. Fast när man kör en riktig start så snurrar skruven hela tiden, är inte de missvisande ? Kolla gärna om de är så på era.

Jag har ett mafa förråd och om jag inte miss fel så är intags hålet vriden åt höger (om man kollar på förrådet med brännaren bakom sig). De med lutning vet jag inte, hur mäter jag de ? Jag tror att den pekar mer än 45 grader upp, till förhållande marken. Om jag sänker lutningen så lågt mafa förrådet tillåter ca 40 grader (gissar jag) så fastnar pellets i gummiröret. Skruven är nog så kort de bara går, den är ca 1.5m lång.


Luring: Hur ska jag ställa in den effekten på pannan? Gärna lite värden på inställningarna.

Tack för att ni orkar ta er tid för att svara.
Nibe City 1999, Baxi Eurofire M3, Veckoförråd
Tigex 25, Danfoss ECL 9324
165m2 (21/22C) + 95m2(15C)
luring
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 13 dec, 2011 23:10

Re: Installationshjälp Baxi eurofire MIII/ Nibe City vx

Inlägg av luring »

Hej nord!
När brännaren går på max matning går ju skruven var 7 sek med det inställda värdet(du har 2,0 sek)
det jag menar är att om skruven då matar tomt 3 cykler (21 sek) så borde inte pannan dö!
Du kan ju köra skruven i test läge kanske 3-4 ggr så du får ett ungefärligt snitt
Skruven matar då max läge i 3 min! ska du köra pannan på 12-15 kw ska du få ungefär 2-2,5 dl på test körningen!
När du startar pannan på vanligt vis går ju skruven hela tiden ett tag i början(start dos)bör vara runt 3 dl!
Men din startar ju fint och så vad jag förstår!
när brännaren tänt och fotocellen ger grönt går brännaren in i min läge och sedan upp i max läge(2.0sek)för dig!
Jag har en gammal modell av eurofiren så mina fläktvärden är inte samma med dina!
Men mina matnings värden är min 0.7 och max 1.0! då matar min skruv ungefär 2.0 dl i test läget!
Men det är på min utrustning din kan ju vara helt annorlunda!
Men testa vad din ger i test läget så vet du ju vad du matar din panna med för effekt!
Bxi eurofire 04 Nibe vx 98
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Installationshjälp Baxi eurofire MIII/ Nibe City vx

Inlägg av Vednisse »

När du kör testprogramet så matar skruven i samma intervaller som när brännaren går vid normadrift, 2sek paus 2sek paus osv. Sen kan du antingen räkna ut effekten själv eller titta i tabellen i manualen.

Skruven går väl endast konstant när den matar fram startdosen?

Som någon skrev har du höga matningsvärden både Min och Max om skruven matar "normalt". Vad är det för mätning som diffar på 70gr, låter otroligt mycket. Känns som något inte riktigt stämmer, du har inte kört ner skruven i botten så att spriralen tar i när den sträcks? Kolla på axeln uppe vid motorn när brännaren går i normaldrift och se att den inte backar/snurrar bakåt direkt efter matningspulsen.

@Luring: Är pausen 7sek med den äldre styrningen?

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
luring
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 13 dec, 2011 23:10

Re: Installationshjälp Baxi eurofire MIII/ Nibe City vx

Inlägg av luring »

Ja vednisse på stenåldern kör den var 7 sek(eller är det9 sek)
Låter ju mer sundare med 2 sek matning för jämnare matning till brännaren!
Men blir ju ändå mer matning för nord isåfall om han kör med 2 sek på max matning var 2 sek!
Bxi eurofire 04 Nibe vx 98
nord
Fröträd
Inlägg: 91
Blev medlem: tor 15 dec, 2011 20:53
Ort: Trollhättan

Re: Installationshjälp Baxi eurofire MIII/ Nibe City vx

Inlägg av nord »

Tack för svaren.

Nu fattar jag varför de inte har blivit ngn skillnad på testvärdet när jag har ändrar i fel program. Trodde att starttiden hängde ihop med test-funktionen.

De är på startläget de diffar upp till 70 gram. Nu är jag inte hemma med skall kolla om skruven backar, men tror inte de.
En viktig fråga hur kollar jag lutningen på skruven ? Vad ska jag jämföra mot? De där med 2 sek intervaller känner jag inte igen, de är nog snarere mot 7 sek. Dock inte säker. Skall kolla upp de när jag kommer hem. Hur skall skruven vara instoppad i hålet ? Mina har ett fyrkantigt hål. Lite tipps på inställningsvärden hade vart nice.


Om ni kollar eran låga o pannan, håller den på och blir stor och fin sen till att inte synas ?

Kan även tillägga att jag är medveten om tt brännaren tar i tjuvluft. Har inte tätat plåten som brännaren hänger i mot panndörren. Rekommendation på hur jag skall göra ?

Här kommer en bild på hur de hela ser ut.
Bild
Nibe City 1999, Baxi Eurofire M3, Veckoförråd
Tigex 25, Danfoss ECL 9324
165m2 (21/22C) + 95m2(15C)
nord
Fröträd
Inlägg: 91
Blev medlem: tor 15 dec, 2011 20:53
Ort: Trollhättan

Re: Installationshjälp Baxi eurofire MIII/ Nibe City vx

Inlägg av nord »

http://www.ladda-upp.com/bilder/64313/f ... r-C3-A5det


Får inte till bilden men här är adressen http://www.ladda-upp.com/bilder/64313/f ... r-C3-A5det

Använder mobilen därför de strular.
Nibe City 1999, Baxi Eurofire M3, Veckoförråd
Tigex 25, Danfoss ECL 9324
165m2 (21/22C) + 95m2(15C)
luring
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 13 dec, 2011 23:10

Re: Installationshjälp Baxi eurofire MIII/ Nibe City vx

Inlägg av luring »

Lågan är ganska konstant tycker jag lite brandgul/gul.Den ser ut så hela tiden den (försvinner inte Skruven har ett fyrkantigt /avlångt hål den har jag vänt helt upp i behållaren!
jag kör ner skruven helt i botten i röret då kommer mitt hål mitt i botten på behållaren!
Kan som sagt inte hjälpa dig med inställningar men mätt pellets mängden och justera så som du få den kw du vill ha och justera sedan fläkten så att det ser bra ut ur skorstenen!Har du för lite fläkt ryker det svart rök det är inte bra det ska vara osynlig eller lite ljus rök!
Turbolatorer ??? har du alla i och är dom hela??
Bxi eurofire 04 Nibe vx 98
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Installationshjälp Baxi eurofire MIII/ Nibe City vx

Inlägg av Vednisse »

De där med 2 sek intervaller känner jag inte igen
Skruvmotorn går 2sek mellan pauserna vid normaldrift om du har Max Matning på:2.0, alltså värdet=sek skruven matar. Min Matning kan du dra ned till 0,5, brukar gå fett vid uppstart annars, Dos2 ändra till 0 så slipper du onödiga "gengasexplosioner".

http://www.baxi.se/UppladdadeFiler/Manu ... _rev14.pdf

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
nord
Fröträd
Inlägg: 91
Blev medlem: tor 15 dec, 2011 20:53
Ort: Trollhättan

Re: Installationshjälp Baxi eurofire MIII/ Nibe City vx

Inlägg av nord »

Var nere och kollade till brännaren. Mätte tiden skruven var i paus, ca 7-8 sek. Alltså matning 2sek(har sänkts till 1.5) paus 7-8sek sen en ny matning osv. Har alla turbolatorer i (6st). Har mätt om tempen som är ca 140C. Kollade till skruven. Den snurrar jättte jätte lite tillbax typ 3mm. Ingen svart rök i skorstenen.
Nibe City 1999, Baxi Eurofire M3, Veckoförråd
Tigex 25, Danfoss ECL 9324
165m2 (21/22C) + 95m2(15C)
luring
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 13 dec, 2011 23:10

Re: Installationshjälp Baxi eurofire MIII/ Nibe City vx

Inlägg av luring »

Hej nord
Du har alltrså fått upp röktempen av att du matar lite mindre pellets?
Då låter det som att du matade brännaren med för mycket innan!
hur ser lågan ut nu?? mörk orange? ljus orange? eller vit??
Har du mätt röktempen 80 cm i skorstenen?
Kan bli kondens i skorstenen om det är för kall rök!
Hur mycket pellets får du på test körningen nu??
Bxi eurofire 04 Nibe vx 98
Skriv svar