Nej, det skulle jag inte göra för så liten är jag verkligen inte. Jag har kollat på olika pannor med automatsotning - men alla har de varit för höga, eller haft turbulatorer som med sotningsmekanik krävt att takhöjden skulle vara minst 190 cm - i mitt pannrum är det tyvärr inte mer än 160 cm där pannan står. Den ända pannan jag vet om som har brännare med automatsotning och som går in är ULMA.Honda skrev:Bergatorparen, det finns automatsotade pannor som tom är lägre än den panna du har nu, men jag ska skona dig från att berätta vilken, jag tror tyvärr att du skulle välja bort den bara av den anledningen att just jag har tipsat om den.
Vilken brännare bör vi välja?
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Re: Vilken brännare bör vi välja?
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Som Icecap och Vednisse är inne på så är totalkostnaden för pelletsutrustning och underhåll av den under en längre tidsperiod intressant. Grejorna ska hålla länge, reservdelarna ska vara billiga och inköpskostnaden låg så investeringen blir kostnadseffektiv i förhållande till värmepump och fjärrvärme.
Min brännare köptes av förra ägaren för 9990 inklusive skruv år 2002-2003. Har bytts roster en gång och tändelement troligen två gånger. Reservdelskostnad på 10 år ca. 1400. Nu är det troligen dags för ett tändelement snart igen men tycker kostnaden är överkomlig.
At börja tjata om automatsotande pannor när det i tråden handlade om att få tag på en begagnad brännare förstår inte jag. Stort behov av att skryta kanske.
Min brännare köptes av förra ägaren för 9990 inklusive skruv år 2002-2003. Har bytts roster en gång och tändelement troligen två gånger. Reservdelskostnad på 10 år ca. 1400. Nu är det troligen dags för ett tändelement snart igen men tycker kostnaden är överkomlig.
At börja tjata om automatsotande pannor när det i tråden handlade om att få tag på en begagnad brännare förstår inte jag. Stort behov av att skryta kanske.
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
Brännare Bionordic Viking 9990
OK jag böjer mig för konsensus. Pelleteldning KRÄVER tillsyn regelbundet, och påstår man något annat så är det skryt. Rekommenderar alltså en brännare utan automatisk rengöring, annars kommer du att bli utfryst ur de RIKTIGA pelleteldarnas skara och det är ju ett öde värre än värmepump...Stort behov av att skryta kanske.
(Inte konstigt att utvecklingen står stilla i Sverige. Lyckligtvis finns det andra marknader än den svenska)
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Kom loss med en Nymo som har PLCstyrning, öppen källkod, tachostyrd fläkt och uraskning så ska jag bli avensjuk.Jakob skrev:Honda, det är väl det vanliga svenska: Avundsjukan.
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Jag måste i och för sig säga att du har rätt i det påståendet, men det rör sig om mycket mer än automatisk eller manuell uraskning. Det rör sig om att man här i Sverige tvärrhåller på uråldriga pannor som "säääääkerliiiigen håller läääääänge till" och som är ungefär lika effektiva som en öppen spis allt medan brännarna skall vara state of the art. Du har säkerligen märkt dig att Gammelpannans Vänner numera håller en lägre profil - och det är sannolikt därför att deras egentliga syfte nu är uppfyllt: Svensken har blivit en värmepumpsnation, och pelletseldning har blivit de "fattigas" eldning. Jag erkänner: Jag ÄR konspirationsteoretiker, och bakom denna konspiration ligger SVEP. På Kontinenten är pellets medelklassens eldning. De lägger gladligen halvmiljonen på en pelletsanläggning som är effektiv och kräver lite eftersyn. De har råd med serviceavtal som innebär att de själva inte behöver smutsa ner händerna. Samma grupp i Sverige har antingen BVP eller fjärrvärme. Detta tror jag är skälet till att pellets kämpar i motvind i Sverige. "Massornas" val har alltid betraktats med millt förakt av övre medelklassen, och finns det något som i större grad är ett skyltfönster för ens klasstillhörighet än ens bostad?Honda skrev: (Inte konstigt att utvecklingen står stilla i Sverige. Lyckligtvis finns det andra marknader än den svenska)
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Ja man måste acceptera att olika länder har olika förutsättningar och olika kulturer.
Farsan och hans kompisar höll på att skratta ihjäl sig åt grannen som stod och körde vedkap när jag var liten när det fanns oljeeldning. På kontinenten skryter man om att man eldar med ved medans fattigman eldar med någon äcklig brunkol.
Tycker inte ni behöver vara avundsjuka på oss som ordnat enkel billig uppvärmning med någon timmas jobb i månaden. Var i stället glada att vi snällt betalar era ROT och RUT bidrag. I andra länder skulle sådana bidrag leda till folkstorm.
Att det inte sker någon produktutveckling i sverige beror på att marknaden styrs av några stora företag. Miindre tillverkare har svårt att komma in pga. ett frikostigt rabattsystem till de etablerade installationsfirmorna.
De stora företagen styrs av ekonomer som inte ser någon anledning till vidare produktutveckling så länge de gamla produkterna säljer och ger vinst.
Exempel: Bionordicbrännaren kom 2002. Blev direkt bästa fallrörsbrännaren i sin prisklass. Installatörrna fortsatte trycka på sina kunder omoderna PellX, VikingBio och Iwabo produkter. Bionordic försvann pga. för liten försäljning. Installatörerna fortsätter att mala på med sina PellX, VikingBio och Iwabo....
Farsan och hans kompisar höll på att skratta ihjäl sig åt grannen som stod och körde vedkap när jag var liten när det fanns oljeeldning. På kontinenten skryter man om att man eldar med ved medans fattigman eldar med någon äcklig brunkol.
Tycker inte ni behöver vara avundsjuka på oss som ordnat enkel billig uppvärmning med någon timmas jobb i månaden. Var i stället glada att vi snällt betalar era ROT och RUT bidrag. I andra länder skulle sådana bidrag leda till folkstorm.
Att det inte sker någon produktutveckling i sverige beror på att marknaden styrs av några stora företag. Miindre tillverkare har svårt att komma in pga. ett frikostigt rabattsystem till de etablerade installationsfirmorna.
De stora företagen styrs av ekonomer som inte ser någon anledning till vidare produktutveckling så länge de gamla produkterna säljer och ger vinst.
Exempel: Bionordicbrännaren kom 2002. Blev direkt bästa fallrörsbrännaren i sin prisklass. Installatörrna fortsatte trycka på sina kunder omoderna PellX, VikingBio och Iwabo produkter. Bionordic försvann pga. för liten försäljning. Installatörerna fortsätter att mala på med sina PellX, VikingBio och Iwabo....
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Bionordic är väl samma som dagens BioBjörn? Anledningen till att somliga brännare trycks ut, är ju att de görs för att vanliga människor med vanligt sunt bondvett skall kunna montera de själv - och det ogillar "de behöriga" för det skär in på deras marginaler. IWABO brännarens chassi används faktiskt rätt mycket nere i Europa. Det kanske beror på att det är lätt att bygga, lätt att svetsa ihop och samtidigt är det lättservad. Tyvärr är verkningsgraden medioker. Viking Bio kommer nog fortsätta i oförändrat skick tills den slutar sälja, och det lär vänta på sig ett tag eftersom den leveras som standard brännare för BAXI produkter i bland andra Frankrike. Brännare som BioBjörn behöver en "sugardaddy" av typ BAXI för att få luft under vingarna. Företaget som gör Eurofire tillhör inte BAXI men är en fristående enhet. Det som gör det svårt i Sverige är ju att det offentliga och facken tar ut för si och tar ut för så innan ens den första kronan är tjänat. Detta kväver de som har goda idéer, men saknar ekonomisk ryggtäckning för att driva fram sina projekt. Men EnergiBiten verkar ha hittat en lösning där andra fått ge upp.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Jag undrar hur mycket vedeldarna skrattar åt dem, som tycker pannrums besök varannan vecka är för mycket....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Jag tror de bara skakar sorgset på huvudet och tycker synd om dem 

Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25