Vilken pelletspanna?

Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Vilken pelletspanna?

Inlägg av Jakob »

Sänkan:

Förtydligande - med fallrör menade jag överfallsmatning. En simpel konstruktion där man behöver en fläkt och inget mer. Fungerar ju ypperligt skulle jag vilja påstå. Ingen mekanik som gnisslar, fastnar eller gör sönder på annat vis.

Detta har inte ett dugg med själva brännkammarens utformning att göra.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Secrist
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 19 feb, 2014 13:36

Re: Vilken pelletspanna?

Inlägg av Secrist »

För att uppdatera er på min pelletsfront så har jag precis ringt en annan rörfirma för att be de lämna offert på en anläggning. Mer detaljer om märke, pris etc följer så snart jag vet mer.... 8)
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Vilken pelletspanna?

Inlägg av FRS05 »

Fortsätt att hålla oss uppdaterade!
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
perf
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 27 nov, 2013 01:13
Ort: Lund

Re: Vilken pelletspanna?

Inlägg av perf »

Tänk också på hur varmvattenberedningen ser ut. De flesta pannor har plattvärmeväxlare i dag, och det är inget att rekommendera om man har hårt vatten. Bor man i ett villaområde med kommunalt vatten är det vanligtvis inget problem, men om man som vi har egen brunn och nästa 30 grader dH, så sätts en plattvärmeväxlare snabbt igen om vattenfiltret krånglar.

Förrådsväxlare löser det problemet, men då får man i stället problemet att det tar lång tid att värma vattnet, så när varmvattnet är slut så är det slut för ett tag framåt. Jag ville därför ha en panna med kamrörsväxlare och min snabba marknadsundersökning gav vid handen att det bara var Ulma och Effecta som uppfyllde det kravet. Jag hittade en lokal återförsäljare som var återförsäljare för båda pannorna, och eftersom han rekommenderade Ulma blev det så.
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Vilken pelletspanna?

Inlägg av psau »

Att ha kunnigt folk nära är värt mycket, jag tror att både Ulma och Effecta är pannor som med rätt brännare håller sina ägare nöjda.
Dock kan jag ha personliga åsikter om svårigheten att montera annan brännare än Ulma i den pannan...

Men som sagt jag hade gjort samma val som dig om jag köpte nytt system, dvs kollat vad jag får för lokalt stöd.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
perf
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 27 nov, 2013 01:13
Ort: Lund

Re: Vilken pelletspanna?

Inlägg av perf »

Tänker man köpa en ny panna från någon som även tillverkar brännare så ska man nog ha mycket starka skäl innan man väljer en annan brännare. Man ska nog mera se det som att man köper ett system, inte en panna och en brännare.
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Vilken pelletspanna?

Inlägg av psau »

Hmm i fallet Ulma kan du ha rätt men vad händer om 5år då din brännare har kört slut på sitt brännarrör och Ulma har gått i KK, litar du på att Lars-Inge i Slöinge har börjat även med Ulma rör eller?

Nu säger jag inte att du kommer få problem men en panna är en sak som förväntas ha relativt lång livslängd en tidsrymd som sträcker sig längre än många företags planeringshorisont, sett ur detta perspektiv tycker jag att det innebär en risk då pannan i sig är begränsad mått mässigt till vad för brännare som funkar.

Vilka tillverkar både brännare och pannor, egentligen förrutom Ulma och Värmebaronen...

Janfire - Mescoli panna
Effecta - Pellex brännare
Nibe - Iwabo
Ariterm - Bequem

Nu haltar min kommentar en del då både Nibe och Ariterm köpt bolagen bakom sina nuvarande brännarmodeller :-)

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
perf
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 27 nov, 2013 01:13
Ort: Lund

Re: Vilken pelletspanna?

Inlägg av perf »

psau, skulle det inte gå att få tag på reservdelar får man väl helt enkelt skaffa en annan liknande brännare, så det löser sig säkert. Eller så kanske man redan nu ska köpa hem ett lager med förbrukningsartiklar som brännarrör och tändelement. Det lär ju ändå behöva bytas ett antal gånger innan pannan eller brännaren är slut.

Sen behöver ju inte brännaren vara tillverkad från grunden av samma företag som gör pannan, men det är nog inte direkt någon nackdel att hålla sig till den brännare som panntillverkaren rekommenderar/säljer/äger.
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1084
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Vilken pelletspanna?

Inlägg av nyman »

Till ulmapannan kan du bara använda en ulmabrännare då den inte har en lucka utan ett för brännaren avpassat hål i pannkroppen.
Nibe Pellux 200, Ariterms och CTC:s pelletspannor och Combifire är säkrare kort då de kan förses med olika typer av brännare.
När det gäller varmvattenberedning så är kamrörsslinga sämst på alla sätt. Är inte lika effektiv på att få ur värmen snabbt ur pannan som en plattvärmeväxlare. Sätts också igen av kalkbeläggning och tappar då mycket effektivitet. Plattvärmeväxlare är klart bättre om man ska tappa upp badvatten eller duscha snabbt.
Förrådsberedare är nog den bästa typen om man har mineralrikt vatten men ganska ovanlig.

Är man lite händig är det inget problem att få till en tappvattenautomat med plattvärmeväxlare på en panna med igenkalkad kamrörsslinga.

Jag tycker man ska titta på det framtida underhållet när garantin har gått ut och vad slitagedelar kostar.
Allt man kan göra själv är ett inbesparat servicebesök som kostar mer än en halv pall pellets.
Lättare och billigare att byta slussvingar på den bequembrännare som sitter i Biomatic och Ecoflex än att krångla med brännarrören på en Ulma och riskera att förstöra lindningarna på fläkten som sitter känsligt till utan någonting som skyddar.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
perf
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 27 nov, 2013 01:13
Ort: Lund

Re: Vilken pelletspanna?

Inlägg av perf »

Förstår inte vad lucka eller inte har med saken att göra. Visst, man kan inte sätta i vilken brännare som helst men brännaren är inte monterad direkt i pannan, utan ytterröret sitter i en stos. Tror inte ens att man skulle behöva byta stos om man bytte brännare, för 154 mm ytterrör verkar vara standard för den här typen av brännare med runt ytterrör.

När det gäller varmvattenberedning är jag absolut ingen expert, utan nöjer mig med att konstatera att kamrör har fungera perfekt sedan sekelskiftet då den förra pannan installerades.

Sen det här med att "krångla med brännarrören på en Ulma": Av med plastlåpan. Sedan två excenterlås som håller ytterdelen av brännaren och även klämmer fast brännarröret. Tar mindre än en en minut innan jag har röret i handen, och då har jag ändå bara gjort det två gånger än så länge. Mindre krånligt får man nog leta efter. Det finns säkert många brännare som är mycket mer stringenta, men personligen tilltalas jag av enkelheten med fläkten som enda rörlig del. Även pannan känns väldigt basic, och det är precis så jag vill ha det. En panna, inte en dator i pannrummet :)

Fast nu skulle det här ju inte vara en sån där min-brännare-är-finare-än-din-tråd, utan min poäng var att man ska titta på en systemlösning om man vill öka chanserna till ett problemfritt ägande.
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Vilken pelletspanna?

Inlägg av psau »

@perf jag håller med dig helt och jag skulle nog valt samma lösning, det jag tog upp är de punkter som jag ser som negativa för Ulma. Att ha samma leverantör är en fördel under de första åren ju längre tiden går minskar denna fördel då man kan hoppas att åtminstonde viss vidareutveckling sker.
Jag vägrar dock att köpa konceptet att PX20-21 är det mest ultimata sättet att elda pellets. Ulma brännaren är ju en knapp vidareutveckling på PX brännarna, driftsäkra om man vet att ställa in dem men de har sina nackdelar, nog om det jag tror och hoppas att du kommer bli mkt nöjd, du får hålla oss uppdaterade.

@Nyman gällande olika sätt att få ut varmvatten ur pannan håller jag inte med dig alls I din slutsats att kamrör är sämre vid kalkhaltigt vatten det är ju precis tvärt om. Växlaren sätts igen av allt kalk på färskvattensidan och av element gegg på pannsidan.
Har panntillverkaren inte tänkt när han monterade slingorna blir det tamt med varmvatten men rätt monterat så är det gott om varmvatten. Övriga systemet måste oxå vara rätt konstruerat för att minimera cirkulationen I pannan för att inte sabba skitningen I pannan.

Fördelen med kamrör är att den levererar viss värme så länge det finns värme I pannan utan att vara beroende av flödesgivare och cirkulationspumpar.

Nackdelen med förrådsberedare är att den tar slut hastigt och måste värmas regelbundet för att minska risken för Legionella.

Men I ett område med kommunalt mjukt vatten så är nog plattväxlare bäst.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
perf
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 27 nov, 2013 01:13
Ort: Lund

Re: Vilken pelletspanna?

Inlägg av perf »

@psau: Håller med om att plattis är överlägset med snällt vatten. När det gäller brännaren så vet jag att den inte är state of the art, men förhoppningsvis robust och driftsäker. Fast den är i alla fall upphottad med tryckluftsrengöring, vilket jag förmodar inte bara sparar mig arbete, utan även förlänger livet på röret. Efter en veckas drift är det i princip helt rent i röret. Lite lite svart beläggning, men inte ens en antydan till att hålen skulle börja bli igensatta. Det borde betyda att man hela tiden har kalibrerad förbränning och inte sliter på något i onödan.

Sen får vi väl hur länge det håller, men förr eller senare får man ju byta i vilket fall som helst. Den fastbränslepanna som har helt underhållsfritt roster, keramik eller motsvarande existerar väl inte. Skulle Ulma försvinna från marknaden får man väl vara snabb och köpa på sig lite reservdelar, så det löser sig säkert också.

Lovar att hålla er uppdaterade, i Ulma-delen av forumet. Fast där händer inte så värst mycket, så antingen är det väldigt få som har Ulma-prylar, eller så fungerar de så smärtfritt att det inte är mycket att skriva om :)
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1084
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Vilken pelletspanna?

Inlägg av nyman »

Vi som har den billiga lösnngen med kamrör i pannan kan svara för det. Efter några år är röret belagt med kalk invändigt och det blir svårt att få ut varmvatten. Motströms värmeväxling är det mest effektiva sättet att tömma en panna på värme. Vet inte att ägare av ctc1100, Nibe City, Ecoflex och andra vanliga pannor har stora problem med värmeväxlare. Går att spola rent en värmeväxlare också.
Skulle jag köpa ny panna ser jag det som ett klart minus om den har kamrör.
Gräset är grönare på andra sidan så fort man har problem med någonting.

Testar en Ulma 2000 TC i min panna nu. Två hastigheter på fläkten är allt. Ungefär som på VikingBio:s tid 15 och 20kW effekt. Klämde dit en gammal CDskiva som strypning på fläkten. I ulmapannan passar det säkert bra men i andra pannor är jag tveksam.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Vilken pelletspanna?

Inlägg av psau »

Jag håller med dig Nyman att en plattis tömmer pannan effektivast på värme där är vi överens, jag håller inte med dig om att kamrör samlar kalk mer är än plattis dock, men sak samma bara man är nöjd med sin lösning och har tillräckligt med varmvatten så får det vara bra med det.
Jag köpte på mig en "Tappman" när jag installerade min panna eftersom den hade kamrör, dock har jag inte installerat den då jag har bra med varmvatten och slipper den extra cirkulationspumpen så den står mest och samlar damm tills jag kommer på något kul att ha den till :-)

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1084
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Vilken pelletspanna?

Inlägg av nyman »

Kan ju vara värre om man får elementgegg i värmeväxlaren. Kollar min panna varje sommar och tappar ut ett par liter genom bottenkranen men har inte fått ut något gegg.
Ska kalka ut kamslingan igen då förra urkalkningen bara gjorde en liten förbättring. Tappa upp ett badkar är en konst här. Tappa långsamt så hinner redan upptappat vatten kallna, ökar man flödet blir vattnet ur kranen inte varmt.
Killen som har ulmabrännaren jag provar eldar i en ctc1100 som är ett år nyare än min panna. Samma kommunala vatten och där finns inga problem med att tappa upp ett badkar ännu.

Min teori är att kalken aldrig hinner fällas ur i plattvärmeväxlaren som bara rymmer någon liter, flödet blir för stort. I kamrörsslingan blir det nya vattnet stående länge varje gång man spolar och kalken hinner kristallisera.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar