'Tips på Fix' för att sänka min rökgastemp
Re: 'Tips på Fix' för att sänka min rökgastemp
Eldningen av ved alstrar en massa vattenånga. Jag har sett en lång beskrivning av detta men essensen är: det finns mycket vatten i rökgasen!
Och en skorstens inre ska ju knappast vara så varm att det vatten inte kondenserar, det skulle ju betyda att den skulle vara runt 100°C vid eldningens start.
Så fakta kvarstår: Det kommer att kondensera vatten i skorstenen! Sedan kommer eldningen att värma upp skorstenen vilket får fukten till att torka bort. En "kort" eldning med "hög" effekt anser jag torkar ut ung. lika bra som "lång" eldning med "låg" effekt.
Vinsten med låg effekt är att antal starter blir färre. Är det kallstarter sparar man på tändelementet och hur man än vänder sig kommer en start att ha lite spill vid att en glödhållning ska övergå till eldning eller att en startdos ska värmas upp till eldning.
Samtidig ska roster/brännkopp värmas upp - eller rättare: stjäl värme pga. den ökade temperatur.
Och en skorstens inre ska ju knappast vara så varm att det vatten inte kondenserar, det skulle ju betyda att den skulle vara runt 100°C vid eldningens start.
Så fakta kvarstår: Det kommer att kondensera vatten i skorstenen! Sedan kommer eldningen att värma upp skorstenen vilket får fukten till att torka bort. En "kort" eldning med "hög" effekt anser jag torkar ut ung. lika bra som "lång" eldning med "låg" effekt.
Vinsten med låg effekt är att antal starter blir färre. Är det kallstarter sparar man på tändelementet och hur man än vänder sig kommer en start att ha lite spill vid att en glödhållning ska övergå till eldning eller att en startdos ska värmas upp till eldning.
Samtidig ska roster/brännkopp värmas upp - eller rättare: stjäl värme pga. den ökade temperatur.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Inget att grina över- De flesta eldar på ett vettigt sätt i alla fall för förstöra skorstenen vill man inte.
140-150 grader här och tillräckligt varmt i skorstenstoppen. Blir inte så mycket till kajorna heller med hyfsat kort gångtid så de får skynda sig.
140-150 grader här och tillräckligt varmt i skorstenstoppen. Blir inte så mycket till kajorna heller med hyfsat kort gångtid så de får skynda sig.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Icecap vinsten med långa gångtider är inte bara färre starter, en "kort" gångtid kräver en högre rökgastemperatur för att hinna torka ur skorstenen och en högre rökgastemperatur ger en större förlust än en lägre rökgastemp.....
Precis som du säger tar det ett tag att värma bla roster/brännkopp, det åtgår en del energi till den processen och det tar en bra stund innan man uppnått en bra förbränning, med andra ord tillgodogör man sig inte maximalt med energi från pelletsen första tiden när brännaren går....för att få ut så mycket energi ur pelletsen som möjligt så bör brännaren gå med så bra förbränning som den klarar av och så länge som möjligt
Precis som du säger tar det ett tag att värma bla roster/brännkopp, det åtgår en del energi till den processen och det tar en bra stund innan man uppnått en bra förbränning, med andra ord tillgodogör man sig inte maximalt med energi från pelletsen första tiden när brännaren går....för att få ut så mycket energi ur pelletsen som möjligt så bör brännaren gå med så bra förbränning som den klarar av och så länge som möjligt
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Ok! Då tror jag att jag har koll på den teoretiska biten angående rökgaser...
Då byter vi raskt ämne och går över till det som är ett större problem än rökgaserna i nuläget.
Jag får inte brännaren att sluta bryta på 78°C, har provat maxa på Drifttermostaten (undre ratten på Compac Duo Plus pannan) men det verkar som att brännaren struntar i vad den termostaten står på.
Är det någon här inne som använder en Baxi/HS Tarm Duo Plus som har några tips på hur jag ska gå tillväga?
"Stegatorparn" har du några fler tips?

Då byter vi raskt ämne och går över till det som är ett större problem än rökgaserna i nuläget.
Jag får inte brännaren att sluta bryta på 78°C, har provat maxa på Drifttermostaten (undre ratten på Compac Duo Plus pannan) men det verkar som att brännaren struntar i vad den termostaten står på.
Är det någon här inne som använder en Baxi/HS Tarm Duo Plus som har några tips på hur jag ska gå tillväga?
"Stegatorparn" har du några fler tips?
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Sitter temperaturgivaren i ett dykrör i pannan?
Lossa temperaturgivaren och mät motståndet över givaren.
Givaren kan ju vara felaktig.
Är givaren kass är det bättre att den inte är ansluten.
Lossa temperaturgivaren och mät motståndet över givaren.
Givaren kan ju vara felaktig.
Är givaren kass är det bättre att den inte är ansluten.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Har du den extra tempgivaren så sitter temperatur ratten på kretskortet på brännaren.
Hittade en gammal temperaturgivare under plåten på pannan som rörkrökaren hade dragit ur dykröret och ersatt med VB's tempgivare. Tog ur VB givaren ur dykröret och drog ur stickkontakten nu och stoppade tillbaka den gamla och vred upp den till 83°C... Sitter och väntar nu och hoppas att den passerar 80°C på pannan. Frågan är hur det blir med start tempen nu om detta funkar 

-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Vad var brännarratten inställd på? Hysteresen är +/- 8°=16°.SmokeGaz skrev: Jag får inte brännaren att sluta bryta på 78°C, har provat maxa på Drifttermostaten (undre ratten på Compac Duo Plus pannan) men det verkar som att brännaren struntar i vad den termostaten står på.
Hysteresen för panntermostaten är 5-6°.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Den stog på lite över 70°C så jag har ställt upp den på 80°C nu så får jag se vad som händer.
Jag ska riva bort kopplingsplinten och kolla eldragningar på pannan bara det blir lite varmare ute så det inte gör något om grejorna står still i några timmar. Tror dom har kopplat knasigt när dom kopplade in brännaren för Driftratten till oljedelen på pannan har ingen funktion som det är just nu även om jag kopplar ur brännarens tempgivare
Jag ska riva bort kopplingsplinten och kolla eldragningar på pannan bara det blir lite varmare ute så det inte gör något om grejorna står still i några timmar. Tror dom har kopplat knasigt när dom kopplade in brännaren för Driftratten till oljedelen på pannan har ingen funktion som det är just nu även om jag kopplar ur brännarens tempgivare
Varför ska du förstöra det som installatören har gjort?
Helt riktigt att driftratten till oljedelen inte har någon funktion när en pelletsbrännare med egen termostatgivare är installerad. Pelletsbrännaren ska då kopplas så den får stöm från pannans överhettningsskydd. Detär allt.
Panntermostaten är avsedd för oljeeldning och passar inte till pelletseldning.
Helt riktigt att driftratten till oljedelen inte har någon funktion när en pelletsbrännare med egen termostatgivare är installerad. Pelletsbrännaren ska då kopplas så den får stöm från pannans överhettningsskydd. Detär allt.
Panntermostaten är avsedd för oljeeldning och passar inte till pelletseldning.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Om pannans oljetermostat inte har någon funktion, så var allt rätt från början.
Tillbaks med VB-givaren i dykröret och vrid bara på brännarens gula ratt tills temperaturen blir rätt.
Var den inställd på lite mer än 70°, blir det inte stopp förrän vid 80°.
Tillbaks med VB-givaren i dykröret och vrid bara på brännarens gula ratt tills temperaturen blir rätt.
Var den inställd på lite mer än 70°, blir det inte stopp förrän vid 80°.
Då är det säkert min VB givare det är fel på, har haft den ställd på ca 72°C och den gör alltid startfas vid 66 och går aldrig högre än till 76°C
Det kanske inte är rätt givare
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Antar att termometern du läser av inte sitter i samma dykrör som givaren. Det kan ju vara en anledning till skillnaden.
Är sedan termometern trög kan det också förklara en del.
10° hysteres är ju lite bättre än 5°.
Är sedan termometern trög kan det också förklara en del.
10° hysteres är ju lite bättre än 5°.
Så är det nog... Ställde den på 72 igen och inser att titta på tv är roligare än springa upp och ner för en trappa. Det är varmt i kåken och det är huvudsaken