Skadeglädjens inflytande ska man inte underskatta……
Låt se:
2 st KIA Ceed CRDi SW 1,6. Ena Eco/6vxl. Årsmodell 2008 och 2010.
Båda gått ca 400 mil vardera i år. Vid tankningarna oftast kring 0,5-0,55l/mil.
KIA:n vinner i vårt fall (värdeminskningen tagen, behöver ingen stor bil, struntar i att vara PK, reparerar själv, miljöeffekt försumbar o ffa kort körsträcka/år) mot elbilen.
Leasa elbil? Nej tack. Låna för att köpa elbil? Nej nej nej tack!! Behålla elbilen om den vore en lotterivinst? Nej tack - den säljs omgående.
Så mycket husfix, uppdatering av värmesystem och placering i värdepapper man kan göra för de pengar en elbil kostar.
https://fatherben.se/wordpress/beraknin ... -pa-bilar/
Energimarknadsinspektionen har nu fastställt sina föreskrifter för effektavgifter. Föreskrifterna giltighetsstart är tidigarelagd sex månader till 1/7 2022.
Obligatorisk tillämpning uppskjuten från 2025 till senast 1/1 2027 men alltfler nätbolag ligger i startgroparna och hör ofta av sig till EI angående avgifterna.
På digitalt möte uttalades att avgifterna blir obligatoriska och kommer att variera geografiskt.
Farmanbar är en riktig pokerspelare som inte nämnt avgifterna. En liten lurifax med sosseglimt i ögat och vittrar megainkomster till staten.
Först ska alla in i elfällan som slår igen senast 2027.
Vindkraftsministern från Teheran är sosseskolad (muslim?) sedan barnsben och vill att vi använder ROT för att uppgradera våra värmesystem. Så praktiskt att lägga över på hushållen att kompensera för usel energipolitik. Den lägst utbildade regeringen någonsin…… Kanske en businesskurs på souken i Abu Dhabi finns i rockärmen när det gäller att lura folket
https://www.expressen.se/ledare/snalla- ... er-i-host/ Vilket stolpskott!
Nu är han KU-anmäld pga lögn
https://www.friatider.se/sd-anmaler-min ... raftsbluff
Bil Swedens elbilsstudie ”10000:-/år sparat” kroknade betydligt när jag påminde om att man utelämnat effektavgifter.
Villaägarna bevakar effektavgifterna hårt. Inlägg på FB anger många elbilsägare som känner sig lurade.
Nyligen fick EON tillstånd att debitera nätavgift för överföring i kablar från Danmark.
Havsbaserad vindkrafts (Gud bevare oss….) kablar till fastland bekostas av nätbrukarna. Garanterad förlustaffär:
https://timbro.se/smedjan/havsbaserad-v ... -blåsning/
Värt att ta med sig: ”Oftast är det som inte pratas om det riktigt viktiga”.
Många elbolag har slutat erbjuda fasta priser.
Treårsavtal börjar på ca 155-190 öre/kWh. Fanns nyligen bolag som stegade neråt kring 90 öre år tre. Hittar ej det idag.
Elpris och effektavgifter lär svida rejält och punktera många kalkyler.
https://www.dagensps.se/motor/elprischo ... bensinbil/
https://www.breakit.se/artikel/31170/dy ... det-sa-har
Ropet skallar:
”Ingen elbil på våran uppfart!”
Det kan mycket väl ändra sig om några år.
PS. Visst är KIA fantasiska.
https://www.mynewsdesk.com/se/kia_motor ... er-3162321
DS.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.
Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP