Nu har jag kompletterat A3'an med larm

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Inlägg av jerjo »

Synd, då måste du ha larm från tjutaren också!?

Tänkte annars att man kunde använda det kit från Kjell & Co (87-197) som jag nämnde i ett tidigare inlägg.
Det verkar dock som detta relä bara har en slutande kontakt och eftersom du har en röd diod som blinkar så måste detta relä bytas så det går att skapa en hållkrets vid larm.

Men, som sagt, skall du ha in signal från tjutaren också så duger ju inte detta, åtminstone inte på ett enkelt sätt.
Jerjo

Entusiast!

Inlägg av LO »

jerjo,
jag har nu letat upp en gammal Nokia 3310 (den ligger på laddning och verkar fungera än) :D
och jag har kollat på din hemsida, för att försöka bli lite klokare. :study:

På min A3:a har jag 2 dioder, en röd och en grön. Den gröna lyser då allt är ok.
Om brännaren stannar, oavsett vad som händer, blinkar såväl den gröna som den röda dioden och
om externmatningen av pellets ej fungerar ljuder även larmet.
Du verkar ju vara lite proffs på det här, så min fråga;
har du förslag på relä som är lämpligt att använda?

Jag lägger upp bilder på "styrskåpet".
(Jag tar gärna emot tips på inkoppling i detta styrskåp).

Bild
Bild
Bild
Panna, Focus PE20,
EcoTec A3, årsm -04.
Mafa mini förråd, med förhöjning.
Sedan 1 okt 2012, Neova-pellets.
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Inlägg av jerjo »

Det bästa borde ju vara att låta ett relä (mycket högohmigt) ligga ständigt draget via den gröna lysdioden.
Om pannan stoppar, och den gröna lampan slocknar, så släpper reläet och en reläkontakt sluts. Denna reläkontakt kopplas till telefonen för automatisk uppringning.

Den stora frågan är om telefonen hinner ringa upp innan den gröna lampan blinkar till?

Eftersom jag har en äldre programvara, utan blink, så har jag ej det bekymret.

Det går att lösa så att reläet ej drar igen men det krävs då ett relä med flera kontakter så att ett "fallet" relä förhindras att dra igen.

Dessutom tillkommer en kvitteringsknapp så att du kan återställa det "fallna" reläet igen när du löst brännarbekymret och den gröna lampan lyser med konstant sken.

Du skall använda ett högohmigt relä med 5V-spole och två växlande kontakter.
Högohmigt (>150 ohm i spolresistans) eftersom transistorn som driver
den röda lysdioden ej får bli överlastad.

Ett förslag kan se ut så här (från Elfa):
Antal Benämning Art.nr. Pris (exkl. moms)
1 st Relä, 2-poligt 37-057-04 28,20
1 st Tryckströmställ. 35-084-21 8,37
1 st Diod, 1N4001 70-003-67 0,944
1 st Telejack 3,5mm 42-701-79 8,66
1 st Telepropp 3,5mm 42-704-43 11,50

Här är en bild på min inkoppling:
Bild

Minusen (blå sladd) är hämtad på undersidan, före strömbegränsningsmotståndet, till den gröna lysdioden. Det är Q12 som driver den gröna lysdioden.

Plus, 5V (orange sladd) hämtas på plint J9-1.

På dessa båda sladdar finns nu 5V när den gröna lysdioden lyser och detta kopplar jag till den högohmiga reläspolen.
En urladdningsdiod är också monterad så att transistorn ej skall skadas av reläspolens strömstöt.

Sä här ser schemat ut, inkl. kvitteringsknapp:
Bild

Reläet har jag monterat med dubbelhäftande tejp och 3,5 mm:s uttaget är inborrat i lådans sida.

Bild

Telefonen, Nokia 3330, med Telia Refill (behöver ej laddas varje år, EDIT: Räcker med ett samtal/år) sitter monterad i en hållare samt har jag anslutit en handsfree för att kunna nyttja autosvar. Jag kan alltså ringa upp telefonen och lyssna.

På bilden ses även den timräknare som används för att, på ett ungefär, beräkna pelletsförbrukningen. Denna är kopplad till externskruven.
Bild

Hoppas att jag lyckades beskriva det på ett begripligt sätt!

ALLA EXPERIMENT SKER PÅ EGEN RISK!

Lycka till!
Senast redigerad av jerjo den lör 02 feb, 2008 10:56, redigerad totalt 1 gånger.
Jerjo

Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Lite kompletteringar:
jerjo skrev:1 st Diod, 1N40001 70-003-67 0,944
Telefonen, Nokia 3330, med Telia Refill (behöver ej laddas varje år) sitter monterad i en hållare samt har jag anslutit en handsfree för att kunna nyttja autosvar.
Dioden heter 1N4001, blev en nolla förmycket i ovanstående inlägg.

Helt rätt att man inte behöver ladda kortet med pengar varje år om man har Telia refillkort i telefonen. Men man behöver ringa på kortet, efter varje samtal så för längs kortets giltighet, så att det går att använda ett år från senaste samtalsdatum. Med andra ord så behöver man ringa minst ett samtal per år från telefonen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Inlägg av jerjo »

Bra! Jag har ändrat/kompletterat.
Jerjo

Fröträd

Inlägg av killejkpg »

hur känsligt är det att löda så här i skåpet då?
är inte alls duktig på att löda men vet att man måste värma en stund för att tennet ska flyta ut riktigt.
går det inte montera en krokodil klämma eller något sånt??

/mvh
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Inlägg av jerjo »

killejkpg skrev:hur känsligt är det att löda så här i skåpet då?
är inte alls duktig på att löda men vet att man måste värma en stund för att tennet ska flyta ut riktigt.
går det inte montera en krokodil klämma eller något sånt??

/mvh
Mja, inte speciellt känsligt.
Men visst, det går ju inte med en stor lödkolv utan det kräver en elektroniklödpenna.
Bryt strömmen, förtenna sladden, vik den runt motståndets ben, kläm åt sladden med en liten tång och var beredd med en väluppvärmd liten lödpenna samt lödtenn så tar det inte många sekunder att löda fast den.

Om du istället vill använda klämma för att slippa löda så kanske denna från Clas Ohlson kan duga?

Bild

"Testsladdar. Med 90 cm ledning samt bananstift och miniatyrtestpinne med gripklo. Svart och röd. Pris/par. 79:-

Nr. 32-858 "
Jerjo

Fröträd

Inlägg av killejkpg »

vad betyder detta?
har du monterat dit en lysdiod?
"En urladdningsdiod är också monterad så att transistorn ej skall skadas av reläspolens strömstöt"

Om jag gör så att jag använder test sladdarna och monterar dem
kommer de då att fungera på min pellets brännare?

alltså om min gröna lyser när brännaren fungerar perfekt
och blinkar mellan grön och röd vid fel

Du lödde och fixade det till mig en gång så då kan jag ta dem
men blir det no eller nc när larmet löser?

tänkte köpa larmuppringaren från clas ohlson vill inte ha en mobil
tror det kan fungera??
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Inlägg av jerjo »

killejkpg skrev:vad betyder detta?
har du monterat dit en lysdiod?
"En urladdningsdiod är också monterad så att transistorn ej skall skadas av reläspolens strömstöt"
Nää, det är ingen lysdiod, det är en vanlig 1N4001. Denna diod "släcker" (laddar ur) reläspolens strömstöt när reläet faller. Dess enda funktion är att skydda den transistor som driver den gröna lysdioden.
killejkpg skrev:Om jag gör så att jag använder test sladdarna och monterar dem
kommer de då att fungera på min pellets brännare?

alltså om min gröna lyser när brännaren fungerar perfekt
och blinkar mellan grön och röd vid fel
Jaa, det borde det göra, men du behöver bara använda en testsladd, svart förslagsvis (den som skall sitta på motståndet vid Q12). Till J9-1 ansluter du sladden direkt till plint. Reläet ligger då draget när den gröna lysdioden lyser. När den gröna dioden slocknar så faller reläet. Reläet förhindras att dra igen även om grön lampa blinkar till. När felet är åtgärdat, och den gröna dioden lyser igen, så kvitteras reläet med tryckknappen.
Jag tycker dock att klämman ger sämre säkerhet och detta kan resultera i falsklarm.
killejkpg skrev:Du lödde och fixade det till mig en gång så då kan jag ta dem
men blir det no eller nc när larmet löser?
Som jag kopplade åt dig så sluter reläkontakten när det larmar. Vid normal drift, och efter kvittering, så är kontakten öppen.
killejkpg skrev:tänkte köpa larmuppringaren från clas ohlson vill inte ha en mobil
tror det kan fungera??
Är det 36-2405 från CO du har tänkt? Det borde fungera - enda nackdelen är möjligtvis att du inte får larm vid strömavbrott men det kanske inte är så viktigt? Förresten det gick även att mata med 12V så då är ju detta inget bekymmer.
Fördelen med denna är ju att den skickar SMS och detta kan tydligen skickas till flera nummer.
Jerjo

Fröträd

Inlägg av killejkpg »

ska ta en inköps runda idag och testa hur det fungerar
känner mig som ett litet barn är så kul att lära sig nya saker :)
killejkpg
Fröträd

Inlägg av killejkpg »

en annan fråga

kan jag på något sett ringa så min brännare och stäng av den?
har ju några mil att åka och när jag kommer fram får jag stänga av den när jag ska rengöra brännaren inte så kul att stå och vänta

har för mig att jag sett en som gjort så med sin dator
men kommer inte ihåg vart
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Inlägg av jerjo »

Antar att du tänkt använda 36-2405 från CO?

Bild

Tydligen så går det att fjärrstyra 230V-uttaget på enheten och mha detta så kan du ju styra ett relä som i sin tur bryter brännarautomatiken.

En manual hittar du här: http://www.ondico.se/files/manuals/1503 ... _IB_SE.pdf
Jerjo

Fröträd

Inlägg av killejkpg »

jag ska köpa denna på CO art nr 36-1647
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Inlägg av jerjo »

killejkpg skrev:jag ska köpa denna på CO art nr 36-1647
OK! Den har ju nästan samma funktioner och dessutom två utgångar för relä så det är lugnt -du kan stoppa brännaren även med denna.
Det enda jobbiga är att den programmeras via seriekabel och hur många datorer är utrustade med serieport idag?
Jerjo

Fröträd

Inlägg av killejkpg »

jag har en :lol:
fråga är ju bara hur man gör :shock:
ska försöka köpa en "uppringare i veckan fanns inga kvar idag
Skriv svar