Blanketterna har kommit

Krister
Stor entusiast!
Kontakt:

Re: Blanketterna har kommit

Inlägg av Krister »

HET skrev:
Mortel skrev: Intressant är följande: "Kraven innebär att biobränsleanordningens effekt ska styras av utomhustemperaturen...". p.5 s.3

Vilka pelletsanläggningar idag direktreglerar effekten med avseende på utomhustemperaturen? Det vanligaste är väl automatshuntar som reglerar med avseende på antingen innetemp eller utetemp?

Jag har svårt att se meningen med en sådan snäv skrivelse?
Det står ingenstans att effekten skall direktregleras med avseende på utomhustemperaturen. Det måste väl räcka att man har termostatventiler eller liknande? Jag tycker det är självklart att det är utomhustemperaturen som styr då. Om det är 30 grader varmt ute så går inte brännaren ofta.
Jag funderar också över den punkten, har man, som jag termostatventiler på alla element så känns det onödigt att satsa på shuntautomatik. Jag har svårt att förstå vad det skulle ge för mervärde. Termostatventilerna reagerar ju på innetemperaturen som å andra sidan är beroende av utetemperaturen.

Dock som de formulerat det så får jag känslan av att de syftar på shuntautomatik med yttertemperaturmätare.

Jag har siktat in mig på en Värmebaronen Joker (eller Star) + Viking Bio, men är det shuntautomatik de kräver så är det en Comet jag måste kolla på och den kostar 7000:- mer än Joker och 8000:- mer än Star.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Krister skrev:Jag har siktat in mig på en Värmebaronen Joker (eller Star) + Viking Bio, men är det shuntautomatik de kräver så är det en Comet jag måste kolla på och den kostar 7000:- mer än Joker och 8000:- mer än Star.
Det finns ju lös automatik från 2000 + moms, dessa finns i många installationer och verkar fungerar bra. Så detta behöver inte vara avgörande i ditt pannval. Frågan är om det är så övertänkt att i texten begränsa sig till utegivare. Men har man rådgivare som ser snävt, så blir det så här. :wink: :roll: :lol:
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Finessen med shuntautomatik är naturligtvis mer begränsad när alla element har termostat. Dock finns det lite att vinna i marginalen.

Om du pumpar runt onödigt hett vatten har du förluster från rören, förluster som visserligen värmer huset, men kanske onödigt mycket på fel ställe.

Eldar man mot ackumulatortank innebär lägre framledningstemperatur att en större andel vatten bara cirkulerar i elementen, inte genom tankarna. Det förbättrar varmhållningen, genom att minska på flödet genom tankarna. Allt flöde där försämrar skiktningen i någon mån.

Sen om det är värt vad det kostar kan man ju undra. Jag håller på med att sätta in shuntmotor i min nya vedpanneanläggning. Jag hade en gammal styrning liggande, så det blev ingen extra kostnad, förutom lite arbete för mig med att sätta dit den. Nytt motorfäste osv kräver lite smide.

För en vedanläggning är shuntmotorn nog mer motiverad, termostatventiler eller ej. Där kan ju temperaturen på det vatten man har att tillgå variera ganska mycket, beroende på när man hann elda förra gången. Genom att då inte shunta ut onödigt varmt i början, spar man lite på förlusterna. I den andra änden kan man shunta på mer mot slutet, och därigenom hålla uppe elementvärmen en stund till, istället för att det bara ska sjunka så sakteliga, tills man hinner elda igen.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
snillet
Pannrumstomte!

krångla till det...

Inlägg av snillet »

En P-märkt brännare och panna samt shuntstyrning borde räcka för att uppfylla kraven.

Eventuellt misstänker jag att P-märkt panna är onödigt då jag inte förstått att eldstaden är upptagen i dokumenten utan "anläggningen" med "anordningar".

Man skall inte krångla till det i förväg.

Det är relativt bevisat vid det här laget att automatisk shuntstyrning ger lägre energiförbrukning än manuell shunt/förlitande på termostatventilerna. Så det är ju fullt förståeligt att man vill ha in det då energi är något som vi skall vara rädda om.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
HET
Prima virke

Re: krångla till det...

Inlägg av HET »

snillet skrev:Det är relativt bevisat vid det här laget att automatisk shuntstyrning ger lägre energiförbrukning än manuell shunt/förlitande på termostatventilerna. Så det är ju fullt förståeligt att man vill ha in det då energi är något som vi skall vara rädda om.
Som sagt tror jag inte att det krävs shuntstyrning för att få konverteringsstöd men det ska bli intressant att se vem som får rätt.

Att utegivare till shuntstyrningen skulle ge så väldigt mycket större energibesparing än enbart innegivare anser jag inte bevisat. Meningarna om detta går uppenbarligen isär. Energibesparingen man åstadkommer med shuntstyrning (med enbart innegivare) jämfört med termostatventiler kan visserligen vara betydande men liten i förhållande till vad man vill uppnå med konvertering från olja och direktverkande el. Huvudsyftet med stödet är just att minska beroendet av dessa båda energiformer och jag bedömmer det som att sunt förnuft (visserligen kan man inte beskylla alla politiker för att ha sådant) säger mig att termostater blir "tillräckligt" styrda av utomhustemperatur för att stöd skall beviljas.

Får man avslag, i strid mot vad jag skrivit här, kan man ju alltid komplettera med shuntstyrning (eller vad som nu kommer att krävas) och komplettera sin ansökan.
Viessmann Vitodens 222 F
Air
Gallringsobjekt

Inlägg av Air »

Hur intygar man att man har shuntstyrning? Tar en bild eller? Några kvitton finns det inte sedan förförra ägaren monterade shuntstyrningen.
Och om man har shuntstyrning, måste den isåfall fungera och hur intygar man det?
Nibe City med en Viking Bio
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Nån som vill fotografera min shuntstyrning?
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Martin
Gallringsobjekt

Varför just utegivare?

Inlägg av Martin »

Innegivare kunde jag förstå. Med lite myseldning i kasetten så är jag nästan tvungen att vädra. Med en utetempstyrd shunt och kall väderlek så kommer energi gå åt i onödan.
EcoTec A4 Exonom A20B 160+80kvm
Equinoxe
Fröträd

Inlägg av Equinoxe »

Man undrar hur många installatörer som "råkat" få ökade omkostnader med närmare 13000 kr/installation efter 1/1-06? Särskilt vid stora installationer med pannbyte och bergvärme...
Thermia Atria Optimum 10 kW -09
Hade tidigare CTC 265B (-77), PELLX P21 Gordic Env. -05), MAFA mini (300 l.).
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Mortel skrev:Intressant är följande: "Kraven innebär att biobränsleanordningens effekt ska styras av utomhustemperaturen...". p.5 s.3

Vilka pelletsanläggningar idag direktreglerar effekten med avseende på utomhustemperaturen? Det vanligaste är väl automatshuntar som reglerar med avseende på antingen innetemp eller utetemp?

Jag har svårt att se meningen med en sådan snäv skrivelse?
Tanken bakom detta kan vara att skilja mellan pelletskaminer med aut matning och riktiga villapannor. Jag tror dock inte man insett att skrivningen i så fall inte är så tydlig. Jag tänker fråga boverket. Få se om man får något svar.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
speedie
Prima virke

Inlägg av speedie »

Shuntstyrningen är nog bra att ha även om man har termostater... för jämnare temperatur inne och för att slippa att elementen är endast varma upptill p.g.a för hög framledningstemp
Biomatic 20+ Thermia shuntstyrning Tigex 25
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Här kommer det svar jag fick från boverket när jag frågade om effektstyrningen och ansåg att inne- eller utegivare var likvärdiga (tyvärr inget svar på det):

Hej!

Enligt förordningens 6 § är det ett krav att en biobränsleanordning är effektstyrd. Dvs. att ju mer energi som efterfrågas påverkar effekten. Styrningen av effekten görs normalt över en shunt precis som du säger och det är helt ok för stöd.

Karl-Erik Svensson, Dataansvarig o Byggnadsteknisk expert
Boverket, Bidragsenheten, Box 534, 371 23 KARLSKRONA
Tel 0455-35 32 32, Mobil 0701- 85 32 32
karlerik.svensson@boverket.se
Krister
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Krister »

Stugsittaren skrev:Enligt förordningens 6 § är det ett krav att en biobränsleanordning är effektstyrd. Dvs. att ju mer energi som efterfrågas påverkar effekten. Styrningen av effekten görs normalt över en shunt precis som du säger och det är helt ok för stöd.
Vilket betyder att frågan om innegivare resp. termostatventiler fortfarande är obesvarad antar jag.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Kutterspan skrev:Jag tror det har spekulerats lite för vilt och dragits för avancerade slutsatser kring denna text:
En anordning för uppvärmning med biobränsle ska vara effektstyrd och ha kontinuerlig och automatisk bränsletillförsel. Kraven innebär att biobränsleanordningens effekt ska styras av utomhustemperaturen och att bränslet ska matas in kontinuerligt och automatiskt. Du kan alltså inte få stöd till t.ex. en vedpanna där du själv lägger in ved.
En panna med brännare som styrs från pannans eller acktankens temperatur anser jag räcker för att passa in på detta. (Tex en panna med helt vanlig panntermostat)

Jag menar.. vi fryser inte inne i huset... och vi har inte oskäligt varmt heller.. trots att utetemperaturen ändrar sig.
Alltså finns det redan en effektstyrning från utomhustemperaturen.

Thats it !
Ja så är det!
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Skriv svar