Jag funderar också över den punkten, har man, som jag termostatventiler på alla element så känns det onödigt att satsa på shuntautomatik. Jag har svårt att förstå vad det skulle ge för mervärde. Termostatventilerna reagerar ju på innetemperaturen som å andra sidan är beroende av utetemperaturen.HET skrev:Det står ingenstans att effekten skall direktregleras med avseende på utomhustemperaturen. Det måste väl räcka att man har termostatventiler eller liknande? Jag tycker det är självklart att det är utomhustemperaturen som styr då. Om det är 30 grader varmt ute så går inte brännaren ofta.Mortel skrev: Intressant är följande: "Kraven innebär att biobränsleanordningens effekt ska styras av utomhustemperaturen...". p.5 s.3
Vilka pelletsanläggningar idag direktreglerar effekten med avseende på utomhustemperaturen? Det vanligaste är väl automatshuntar som reglerar med avseende på antingen innetemp eller utetemp?
Jag har svårt att se meningen med en sådan snäv skrivelse?
Dock som de formulerat det så får jag känslan av att de syftar på shuntautomatik med yttertemperaturmätare.
Jag har siktat in mig på en Värmebaronen Joker (eller Star) + Viking Bio, men är det shuntautomatik de kräver så är det en Comet jag måste kolla på och den kostar 7000:- mer än Joker och 8000:- mer än Star.