Nä det behöver man inte vara orolig över, En "normal" villa kräver ca 10 kW då det är som kallast...BG skrev:Den tar värme från pannan även fast inte laddomaten har fått upp värmen....
Men det märks nog knappt för pannan din e väl på ca 30 kw eller mer och effekten som huset drar även en kall vinterdag e inte ens i närheten av det ....
bivalent (4-vägs) shunt
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Det blandas bara in från 2:an om det inte räcker till från 1:an..BG skrev:EN FRÅGA
När chunten börjar öppna så tar den värmen från ettan
och när inte det räcker till öppnas den mera å tar värme från två an
det e jag helt å hållet på det klara med .....
MEN övergången mellan ettan och tvåan ..... hur är den ????
Menar ... när den börjar ta värme från tvåan.. tar den fortfarande flöde från ettan ???? och succesivt minskar flödet från ettan vartefter tvåans ökar .... ELLER ständer flödet från ettan av tvärt och tvåan börjar öppna ....
ÄR det någon som känner till detta ????
/// BG
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Jag har en liggande hemma som väntar på installation, passar inte helt rakt av på min befintliga rördragning (se presentationsraden)!
Nyfiken som man är har jag blåst och vridit för att se hur den funkar och vid 0an så tar den bara returen, upp till 4-5 nånstans blandar den in mer & mer från ingång 1 tillsammans med returvattnet, över det blandar den successivt in mer och mer från 2an (och minskar mängden från 1an) för att vid 10an bara köra in från 2an.
/Jörgen
Nyfiken som man är har jag blåst och vridit för att se hur den funkar och vid 0an så tar den bara returen, upp till 4-5 nånstans blandar den in mer & mer från ingång 1 tillsammans med returvattnet, över det blandar den successivt in mer och mer från 2an (och minskar mängden från 1an) för att vid 10an bara köra in från 2an.
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
BG skrev:EN FRÅGA
Menar ... när den börjar ta värme från tvåan.. tar den fortfarande flöde från ettan ???? och succesivt minskar flödet från ettan vartefter tvåans ökar .... ELLER ständer flödet från ettan av tvärt och tvåan börjar öppna ....
/// BG
Finns en tråd under ÖVRIGT som jag startade för att få förklaring hur en bivalent schunt funkade i detalj. Men jag tyckte inte att vi kom ända fram.
Kan du inte fortsätta där så att det är samlat på en plats.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... c&start=15
zac skrev:Om ni har missat denna länk...står precis hur en bivalent shunt fungerar..
Jaha detta var väl inte så bra. I läge 5 till 9 tas det ju fortfarande från pannan. Det är ju först i läge 10 (fullt pådrag) som den enbart tar från tanken. När pannan är kall så kommer ju den forfarande, fram till läge 10, att skicka in kallvatten i schunten.
Detta kan väl aldrig bli optimalt???
Japp aldeles riktigt .... Och det var det som var skälet till att jag frågade från första början ...MP skrev:zac skrev:Om ni har missat denna länk...står precis hur en bivalent shunt fungerar..
Jaha detta var väl inte så bra. I läge 5 till 9 tas det ju fortfarande från pannan. Det är ju först i läge 10 (fullt pådrag) som den enbart tar från tanken. När pannan är kall så kommer ju den forfarande, fram till läge 10, att skicka in kallvatten i schunten.
Detta kan väl aldrig bli optimalt???
För såvitt jag kan förstå då så kommer pannan att hålla samma temperatur som radiatorreturen under (så gott som) hela urladdningsförloppet (eftersom att det kommer att vara lite flöde genom den ända upp till 9:an). och pannan är ju dåligt isolerad och kommer då att bidra med onödig kylning av vattnet...
Returen kan ju vara väldigt varm i vissa radiatorsystem när det är kallt (kanske 50 grader eller mer med lite klent dimensionerade raddar)
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Japp ... det var intressant att läsa där tackarMP skrev:BG skrev:EN FRÅGA
/// BG
Finns en tråd under ÖVRIGT som jag startade för att få förklaring hur en bivalent schunt funkade i detalj. Men jag tyckte inte att vi kom ända fram.
Kan du inte fortsätta där så att det är samlat på en plats.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... c&start=15

Och min fråga har ju koppling till vedeldning...
PS. ursäkta till flera inlägg i rad DS.
Senast redigerad av BG den mån 19 feb, 2007 23:49, redigerad totalt 1 gånger.
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Antag att man har kopplat in en sån här bivalent shunt för att i första hand ta värme från vedpannan och i andra hand från accen som laddas av pannan....
OK!!!
Och så har man inte varit hemma på länge så att tanken är helt tömd på värme....
Shunten står då på max öppen, och allt vatten går från tanken och räcker iallafall inte till...
Nu till det knepiga
Du kommer hem och gör eld i pannan... shunten tar allt vatten ifrån tanken och känner inte att pannan blir varmare ( läge 10= allt från tanken)
Pannan kommer upp i laddtemperatur och börjar ladda tanken 90 grader ...
Efter en liten stund får då shunten värme och börjar sakterliga stänga, vilket då innebär att den tar mer och mer vatten från pannan som då är smällhet....
och inte förrän shunten passerar 5 så kommer värmen på radiatorslingan att minska .......
DETTA kommer väl då såvitt jag förstå att om man har golvvärmeslang att innebära att det går åt skogen....
för jäkligt varmt måste det hinna bli innan shunten har hunnit att stänga.... och inte har man någon nytta av någon maxtemp inställning på shuntautomatiken i detta läge heller...
OK!!!
Och så har man inte varit hemma på länge så att tanken är helt tömd på värme....
Shunten står då på max öppen, och allt vatten går från tanken och räcker iallafall inte till...
Nu till det knepiga
Du kommer hem och gör eld i pannan... shunten tar allt vatten ifrån tanken och känner inte att pannan blir varmare ( läge 10= allt från tanken)
Pannan kommer upp i laddtemperatur och börjar ladda tanken 90 grader ...
Efter en liten stund får då shunten värme och börjar sakterliga stänga, vilket då innebär att den tar mer och mer vatten från pannan som då är smällhet....
och inte förrän shunten passerar 5 så kommer värmen på radiatorslingan att minska .......
DETTA kommer väl då såvitt jag förstå att om man har golvvärmeslang att innebära att det går åt skogen....
för jäkligt varmt måste det hinna bli innan shunten har hunnit att stänga.... och inte har man någon nytta av någon maxtemp inställning på shuntautomatiken i detta läge heller...
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
I det läget ska man nog sätta "vridstoppen" på regleringen så att den inte kan öppna mer än till 9an.... eller hur?
/Jörgen
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
-
- Pannrumshärskare!
Vad tror ved folket om det här?
http://www.termoventiler.se/default.asp ... 3&u2_ID=40
Någon som vet priset på grunkorna?
Kul att klämma ur så mycket som möjligt ur sitt system

Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
-
- Pannrumstomte!
-
- Pannrumshärskare!
Svarar mig självAndreas Hansson skrev:Vad tror ved folket om det här?

Ca 1620.- + moms.
Inte så farligt.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL