Är verkligen solvärme något att satsa på?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Riktigt roligt det här :lol:

Hollander jag tror att du är ute efter lite hur folk tänker inte absolut vad som är bäst idag eller hur.

Jag kan berätta hur mina funderingar gått:
Planen är ganska simpel jag har som sagt ca 50000kwh/år i uppvärmning + en pool på 70m3 att försörja. Den reella kostnaden är alltså 50000:-

Med andra ord vad jag än gör kommer jag att få mindre utgifter.

Jag kommer att installera acc tankar för ca 30 000:-
Skorsten + brännare ca 30 000:- (Panna har jag)
Och sol-system för ca 30 000:-

Solen tar bort ca 10 000:- (hög effektivitet med lågvärmesystem)
Pellets brännaren skär ner års kwh kostnaden från 40 000:- till 20 000:-.

Utgift per år för värme 20 000:-
Vinst per år 30 000:-(mot 50 000:-)
Anläggningen betald på 3år.
(måste man låna tar det ca 5 år att få anl betald och dom resterande 5 åren på lånet gör årskostnaden 10 000:- högre därefter 20 000:-/år)

År 4 är min kostnad 20 000:- (då har jag fått tillbaka det som jag vanligtvis betalar till vattenfall)

(Tillägg till detta är att jag redan har 24 m2 solfångare till poolen dessa kommer jag att utnyttja Mars/april resp Okt.) Vad detta ger vet jag inte men det kan inte bli sämre.

Ska du skaffa sol prylar gäller det att få ett effektivt system (annars blir det lätt pengarna i sjön)beroende på din situation. ställ upp all fakta(solläge, möjlighet med acc system, uppvärminings modell osv) du kan tänka dig så kan nog alla vi hjälpa till med synpunkter. Får du ett bra system så blir besparingen konstant oavsett vad som händer. Det finns mängder med information på pellets.info har själv läst allt både en och två ggr och spenderat långa nätter för att få fram ett system som funkar för mig.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Väldigt vad det skall krånglas :wink: .

Solenergin är DYRARE än pelletsenergin just nu. Enda skillnaden är att man kan räkna med att den blir billigare å billigare eftersom tiden går. Detta då man inte behöver "köpa till" själva energin. Inflation har vi ju inte mycket av just NU, men räkna inte med att pellets kostar 1500-2000:-/ton om 10år.

Såg att "På" insisterar i ett flertal inlägg om prylar och att en solfångaranläggning kanske är kul att pyssla med.

Pyssla med :?: :lol: , den är lika pysselfri som direktverkande el 8).
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

snillet skrev:Väldigt vad det skall krånglas :wink: .
Såg att "På" insisterar i ett flertal inlägg om prylar och att en solfångaranläggning kanske är kul att pyssla med.

Håller med. Det är mer pyssel med pelletsanläggningen än med solanläggningen. Så skall man ta med "pysselkostnader" så skall den in på pellets sidan och inte på solsidan i beräkningen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Enda "pysslet" jag har med solvärmen är att jag "pysslar" mig till styrenheten för att se hur den matar in värme i tanken. Har svårt att låta bli... :?
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Gano
Gallringsobjekt

Inlägg av Gano »

apersson850 skrev:Enda "pysslet" jag har med solvärmen är att jag "pysslar" mig till styrenheten för att se hur den matar in värme i tanken. Har svårt att låta bli... :?
Räknas det som tvångsbeteende att komma in, ställa sig och titta på displayen och sedan känna sig tvungen att stå kvar tills tanken "bara har stigit en grad till" samt att göra låtsasärenden in i tvättstugan (där tanken står) för att kolla delta-T och temperaturerna på tak och i tank ?

:D :D :D :D

MVH/Gano
8 kvm Lesol 3AR varmvattensystem. 45 gr lutning i sydsydväst. 9000 kWh/år. Luft/luft värmepump. 125 kvmDirektelshus.
petjon
Frö

Inlägg av petjon »

Det känns skönt att det inte bara är jag som har det beteendet. Har nog aldrig varit i tvättstugan så mycket sen mina paneler kom upp.

//Peter
Nibe 310P frånluftvärmepump, Panasonic E9ckp luft/luft, 3,84kvm Sunmax solpaneler för tappvarmvatten
Gallringsobjekt

Inlägg av »

snillet skrev:Väldigt vad det skall krånglas :wink: .

Solenergin är DYRARE än pelletsenergin just nu. Enda skillnaden är att man kan räkna med att den blir billigare å billigare eftersom tiden går. Detta då man inte behöver "köpa till" själva energin. Inflation har vi ju inte mycket av just NU, men räkna inte med att pellets kostar 1500-2000:-/ton om 10år.

Hej Snillet.
Jag tror att du missade själva poängen med ett av mina tidigare inlägg. Eftersom jag än så länge är långt ifrån övertygad om det ekonomiska i att skaffa en sol-värmeanläggning för tappvarmvattenförbrukningen sommartid, förutsatt att man redan har investerat i en pelletsanläggning för resten av värmebehovet, och många verkar - för att uttrycka det diplomatiskt - väldigt positiva, antog jag att det även kan vara intresset för själva tekniken i sig som motiverat investeringen. Jag uttryckte detta som "att pyssla om", vilket inte innebär att jag tagit med den tiden i kalkylen. Jag har mycket noga påpekat att detta inte är något jag ifrågasätter - tvärtom har jag radat upp ett antal ex. på andra nöjen som jag anser vara betydligt mera tveksamma och som dessutom kostar mera.

Däremot antar jag att det även med en solvärmeanläggning finns nödvändigt underhåll som måste utföras - tappning/påfyllnig alt. glykolkoll (ursäkta om jag inte är helt bevandrad och det är olja som gäller i dag), skottning av paneler på vintern, etc. Jag har i min kalkyl uppskattat årsarbetstiden för solfångeriet till 10h. Tidsåtgång för pellets har jag bedömt till 1h/ton uppeldad pellets, vilket för 4400 kWh skulle innebära ca. 1h. Den tidsfördelningen kan säkert uppfattas som orättvis, gentemot solvärmen. Dock skall vi komma ihåg att signaturen "Hollanders" ursprungliga fråga var om det är lönt att skaffa sol-värme förutsatt att han värmer sitt hus resten av året med pellets. M. a. o. tycker jag det är rätt, och motiverat, att räkna på särkostnaden för att elda ytterligare 4400 kWh pellets, kontra att ersätta dessa med 4400 kWh sol-värme. D. v. s. årligt underhåll på pelletsutrustningen måste utföras i vilket fall som helst och motiverar därför ingen särkostnad. Det enda som tillkommer är pelletskostnaden för 4400 kWh och arbetskostnaden för att elda upp den. Jag t. o. m. skrev att jag försummade den ökade förslitningen på pelletsgrejorna - rätt eller fel. Å andra sidan känner jag inte till vilka löpande kostnader som kommer med sol-värmen.

Om "Snillet" eller andra upplever mina antagande som överdrivna åt det ena eller andra hållet, är jag "idel öra" att få reda på de rätta siffrorna. För att göra detta enklare skall jag "radda" upp dem igen med förklaring och kommentarer till:

Ränta=[räntan för ett 5-årigt fast lån]=6% ("Topplån", HB, strax före årsskiftet)
Låntyp=annuitetslån (ger samma månadsbelopp under hela lånet)
avbetalningstid=[den tid som lånet skall betalas tillbaka på]=15 år
avskrivningstid(sol)=[livslängden på sol-grejorna]=25 år
Inflation=[sådan finns även om den är liten just nu]=1.5% (hög inflation=billig solvärme då värdet på de pengar man betalar tillbaka på lånet i framtiden sjunker)
arbetskostnad=[den av mig uppskattade övertidsers. efter skatt för ett normalt arbete]=150 kr/h (tyvärr väldigt subjektivt beroende på möjligheten att jobba övertid)
årsarbetstid för sol=[påfyllning och tappning, etc.]=10h
arbetstid för att elda upp 1 ton pellets=[OBS. betingat att vi ändå måste elda pellets under vintern]=1h
verkningsgrad(pellets)=[förbrännings- och pannverkningsgrad]=85% (ev. förluster i rör och dyl. antar jag drabbar båda systemen)
energivärde i pellets=[det verkliga energivärdet i pellets, ej att förväxla med det garanterade värmevärdet]=5 kWh/kg.

Återigen - om läsarna av detta forum upplever mina antaganden som felaktiga, var snäll och dela med er av vad som är de riktiga. Jag - och andra - är inte särkilt mycket hjälpta av att bara får reda på att de är fel. Om jag ändå skall försöka tolka "Snillets" inlägg så innebär det att han upplever sin anläggning som helt underhållsfri och årsarbetstiden för en solvärmeanläggning bör sättas till 0. Andra har inflikat att verkningsgraden för pellets, under sommarhalvåret, är lägre än 85% - snarare 50%.

När det gäller arbetstiden för att elda pellets har jag hyfsat grepp om det. Däremot har jag inte mätt eller uppskattat verkningsgraden för eldning enbart för tappvarmvatten. Av naturliga orsaker har jag lite svårt att ta reda på det nu, med -10°C på nätterna. Jag hoppas kunna återkomma om detta längre fram (det bör bli lite varmare framåt juli).

Jag antar även att jag inte enbart har varit orättvis mot solvärme-tekniken, varför hyfsning av dessa siffror är av ännu större intresse för mig, då jag - liksom troligen signaturen "Hollander" som skrev den ursprungliga frågan - känner dessa dåligt. Signaturen "Sfinxen" säljer tydligen färdiga anläggningar, inklusive montering, för 25 000 kr. Å andra sidan har vi signaturen "apersson850" som tydligen har betalat betydligt mer än 25 000 kr för anläggningen. Enbart förbrukningmaterial, i samband med montaget, gick lös på 10 000 kr. Vart ligger den realistiska nivån?

Jag avböjer kommentarer av typen "förbrukningsmaterial har man på logen", "anläggningen monterar man själv på en kvart, om man hinner", mm. Detsamma kan sägas om allt man skall räkna på - t. ex. på vad en bergvärmeanläggning kostar förutsatt att man har valt denna bransch för sitt levebröd och kan låna borraggregatet över helgen. För oss övriga kan det vara bra att känna till att en sådan anläggning kostar 120 000 till 150 000 kr innan det är klart, och att denna värme blir dyrare för normalhusägaren än att "slå på elpatronen" - framförallt p. g. a. kapitalkostnaderna (Ursäkta "Sfinx"! Såvida man inte är helt skuldfri och "pyntar" kontant förstås).

Förövrigt, "Snillet", är det med i kalkylen att pelletspriset följer med inflationen. Det är en "nuvärdesbaserad" beräkning av värdet på de pengar man får betala nu för bränslet och troligtvis i framtiden för kapitalet. Pelletspriset har mycket riktigt stigit snabbare än KPI de senaste 10 åren, vilket jag skrivit om i ett tidigare inlägg, och med den takten det stigit de senaste 10 åren - jämfört med KPI - innebär det att det tar mer än 20 år innan man kommit upp i nivå med kostnaderna för sol-värmen, förutsatt de övriga antaganden jag hade i den första kalkylen.

Om man är övertygad om att pelletspriset kommer att fördubblas (mätt i dagens penningvärde) inom en 10 årsperiod vore det trevligt med ett argument för detta. Å andra sidan kan jag, signaturen "Hollander" och andra pelletseldare, lugnt "syna" detta påstående genom att vänta tills denna "tvärsäkra" prishöjning har inträffat - under tiden värmer vi tappvarmvattnet för halva priset!
Hälsningar, pa.
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

"PÅ"Bara kände att jag måste kommentera.
Jag håller med dig i dina uträkningar bara för att jag tycker att dom förtjänst värden som finns att tillgå inte kan stämma av många orsaker.
Nog om det.

Scenario:
Ponera att du säljer pellets.
Inom 3 år triplas EL priset. (Fakta INTE KANSKE) (läs EU standard).
Nu sitter en hel hög med VP entusiaster och gråter och inser att dom måste konvertera till pellets. (möjlig brist, tillgång & efterfrågan)
Du får 1000 nya kunder. Ny titel som Pellets shejk.
Du ser din chans att få köpa en Hummer och bestämmer dig för att höja priset 8) + att tillverkningskostnaden har ökat givetvis (4% varje år)(Driftskostnader > evighetsmaskin). Men du är ju fortfarande 50% billigare än EL = Grattis.
Summa pellets priset 3ggr dyrare än idag.

Simma lungt
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Jag begrep att det skulle bli frågor efteråt, så bland annat därför har jag en noggrann bokföring av pannbytet och solfångarinstallationen. Min egen tid fördelar sig så här.
Uppsättning av fästbalkar: 17 timmar.
Transporterat och monterat solfångarramar: 15 timmar.
Lyft upp ramarna på taket: 3 timmar.
Monterat vakuumrören: 8 timmar.
Rördragning och håltagning: 13 timmar.

Tillkommer rörläggaren i ungefär 12 timmar.

Självklart är det så att min tid skulle bli kortare nu, när jag har gjort jobbet en gång innan. Så är det ju alltid. En van montör gör det alltså snabbare från början.
En hel del av tiden gick åt till ett evinnerligt travande av tegelpannor fram och tillbaka. Tre solpaneler på sammanlagt 14 m² (brutto) täcker många pannor. Samt naturligtvis funderande, testande, tänkande, göra om. Gillar man inte problemlösande ska man inte försöka själv.

Å andra sidan har jag fast månadslön, så jag blir inte rikare av att jobba övertid...
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

på skrev: Däremot antar jag att det även med en solvärmeanläggning finns nödvändigt underhåll som måste utföras - tappning/påfyllnig alt. glykolkoll (ursäkta om jag inte är helt bevandrad och det är olja som gäller i dag), skottning av paneler på vintern, etc. Jag har i min kalkyl uppskattat årsarbetstiden för solfångeriet till 10h. Tidsåtgång för pellets har jag bedömt till 1h/ton uppeldad pellets, vilket för 4400 kWh skulle innebära ca. 1h. Den tidsfördelningen kan säkert uppfattas som orättvis, gentemot solvärmen.

Här kommer lite kommentarer på ditt inlägg. Dessa uppgifter är då min och kanske skiljer sig från vad andra har...

När det gäller arbetstiden för solfångarna så är 10 h för mycket, medan 0 h är för lite. 1-2 h kan vara ett bra antagande, mer behövs inte eftersom man inte behöver tömma och fylla anläggningen. Man gör en kontroll på vätskenivån med jämna mellanrum där emellan ingenting (jo man springer väldigt ofta och kollar uppgifterna på värmemätaren, termometrarna och lite andra uppgifter, men det är inget som behövs utan det är "nörden" inom en som "kräver" detta).

När det sedan gäller pelletsen så är 1 h/ton för lite, speciellt om det skall gälla uppvärmning av VV under sommaren då brännaren går lite med mycket underhållsdrift. För mig skulle jag uppskatta behovet till kanske 4-5 h istället. Nu var det förvisso ett tag sedan jag körde "sommarpellets", sedan har jag en brännare som kör med underhållsglöd vilket naturligtvis påverkar "insatstiden". Tiden varierar dessutom stort mellan olika brännar och pannkombinationer.

på skrev: Jag antar även att jag inte enbart har varit orättvis mot solvärme-tekniken, varför hyfsning av dessa siffror är av ännu större intresse för mig, då jag - liksom troligen signaturen "Hollander" som skrev den ursprungliga frågan - känner dessa dåligt. Signaturen "Sfinxen" säljer tydligen färdiga anläggningar, inklusive montering, för 25 000 kr. Å andra sidan har vi signaturen "apersson850" som tydligen har betalat betydligt mer än 25 000 kr för anläggningen. Enbart förbrukningmaterial, i samband med montaget, gick lös på 10 000 kr. Vart ligger den realistiska nivån?
När det gäller priser på solanläggningar så går det inte att säga 25 kkr för en fungerande anläggning rakt av. Först så måste man välja vakuumrör, heatpipe eller plana solfångare. Därefter kommer storleken in antal rör eller antal m², detta styr priset. Sedan är det hur mycket kring utrustning som krävs en anläggning kanske behöver 5+5 m isolerade rör till solfångaren medans en annan behöver 20+20 m. Eller en så simpel sak som plåtinklädnad för en plan solfångare. Det kan väl inte kosta så mycket... För min del gick plåten runt solfångarna, 7 st Lesol 5AR på 1000:- och då klippte jag till de färdiga modulerna och monterade allt själv. Skulle man köpt detta så hade det nog säkert kostat 1-2 tusen till.

Min anläggning med 7 st Lesol 5AR kostade 2004 exkl montage (eget arbete, där jag inte har bokfört min tid men det var många timmar):

Solfångare ca 27500
Styrutrustning med pump, exp. kärl, växelventil mm mm (ej rör) ca 6500
Plåtinklädnad 1000
Övrigt mtrl rör, ventiler, isolering mm ca 6-7000
Avgår solfångarbidrag -7500

Ger en summa på 33,5-34,5 kkr för 11,2 m² solfångare, nu är det ungefärliga prisuppgifter eftersom jag, just nu, inte har tillgång till mina fakturor.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Den arbetstiden solfångarna fått hos mig är 25minuter för ett packningsbyte och påfyllning i samband med en läckande ventil, på 2år.

Skotta solfångare behövs oftast inte, tar bara nån timme efter att solen lyst på dom så dröser det ned. Jag har ALDRIG skottat hitills.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

På vakuumrören drösar det inte alls, välisolerade som de är.
Antingen får man vänta längre, eller möjligen sopa av dem, om man har bråttom.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

En sak till som måste nämnas om man funderar på en ren pelletsanläggning el pellets/sol det är att det kommer till en acktank, laddomat o dyrare inkoppling.. Priset blir samma som en vedanläggning + pelletsbrännare..
Pelletspannor har för stor vattenvolym för att köras mot acktank så de blir ökade förluster under vinter med en sådan panna o pellets då vatten volymen inte bör va mer än max 60 liter i pannan..

Har man eltändning på brännaren så blir skötseln 0/h över sommaren.. :wink:

Körde själv 5 mån utan att röra nå sen kom sotaren så det blev drygt 6 mån mellan sotningarna/asktömningarna...

Så står det mellan t.ex CTCEcoflex el panna med acktank o solfångare så blir priset nästan det dubbla för då får man inte sol fångare för några 25000:-
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Gallringsobjekt

Inlägg av »

Wodda skrev:"PÅ"Bara kände att jag måste kommentera.
Jag håller med dig i dina uträkningar bara för att jag tycker att dom förtjänst värden som finns att tillgå inte kan stämma av många orsaker.
Nog om det.

Scenario:
Ponera att du säljer pellets.
Inom 3 år triplas EL priset. (Fakta INTE KANSKE) (läs EU standard).
Nu sitter en hel hög med VP entusiaster och gråter och inser att dom måste konvertera till pellets. (möjlig brist, tillgång & efterfrågan)
Du får 1000 nya kunder. Ny titel som Pellets shejk.
Du ser din chans att få köpa en Hummer och bestämmer dig för att höja priset 8) + att tillverkningskostnaden har ökat givetvis (4% varje år)(Driftskostnader > evighetsmaskin). Men du är ju fortfarande 50% billigare än EL = Grattis.
Summa pellets priset 3ggr dyrare än idag.

Simma lungt
Hej igen.
Till att börja med vill jag tacka alla som svarat med en rad fakta och intressanta uppgifter. Jag skall sammanställa och göra en ny kalkyl så småningom. Förmodligen måste det bli en konservativ beräkning och en optimistisk för resp. fall, då era värden sprider en del. Ev. inväntar jag även min egen proveldning för endast tappvarmvatten. Med lite tur blir det lite dåligt sparkföre till midsommar.

Så till signaturen "Wodda". Jag vet inte riktigt varför du "bara kände att du måste kommentera". Om du i stället hade "läst på" - t. ex. signaturen "Hollanders" ursprungliga fråga - så hade du kanske lagt märke till att debatten handlar om - eller i alla fall borde handla om - om det är värt att skaffa solfångare som komplement till pellets i dag - inte i morgon. Att då ponera den ena eller det andra kanske gör dig på bättre humör, som förmodligen redan har gjort en tveksam investering, men det hjälper inte oss andra att fatta rätt beslut. Signaturen "Hollander", jag själv, m. fl. har en valmöjlighet, och så länge det är ungefär halva priset på att fixa tappvarmvattnet med pellets, verkar det väldigt märkligt att grunda sitt beslut i dag på att det i framtiden kommer att bli det omvända. I så fall verkar det mycket smartare att invänta den framtiden och under tiden njuta av att man kommer undan med halva kostnaden för tappvarmvattnet.
Hälsningar, pa.

Inlägg av apersson850 »

Då vedeldning alltid innebär mer arbete än pellets, är solvärme ur bekvämlighetssynpunkt intressantare som komplement till ved än till pellets.
Det är enbart därför jag har solpaneler, inte för att jag inbillar mig att det blir billigare än att elda med ved. Men redan nu är jag nere på 9 minuters arbete med veden på kvällen, för att raka ut förra kvällens aska, trava i ny ved, fjutta på, vänta lite tills det tar sig (den tiden kan jag egentligen räkna bort, för då hängde jag tvätt) och sen fylla helt.
Då har det ändå varit taskigt med sol idag.

Att sen oljan, som jag ersatte, är så dyr nu, att den minskade driftkostnaden betalar hela rasket på mindre än fem år, lyxen med solvärme inräknad, gör mig nöjd. Det hade gått ännu fortare utan solvärme, men lyx får kosta lite ibland.
Skriv svar