Luftvärme pump vs Solfångare

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

apersson850 skrev:Apropå effektangivelsen ovan, för sfinx:

Jag har tre paneler, totalt 72 rör, från Intelli-Heat. Med vettig aprilsol ger de 7 kW,
Då är frågan när sfinx 90 rör ger 7 kW (3 paneler).. :roll:
Är det nu i april el mitt i sommaren..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Det kan man ju undra...

Att jämföra olika solpaneler med varandra är inte det lättaste. Inte ens om man jämför antalet rör eftersom de kan vara olika långa, ha olika diameter mm mm. Dessutom tillkommer ju alltid det här med vid vilken vattentemp som resp. solpanel/fångare levererar sin effekt.

Det enda man med säkerhet kan säga är att de totalt över året kommer att levererar MER än vad SP redovisar i sina uppgifter isamband med "godkännandet" för att erhålla bidrag.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Kasch
Entusiast!

Inlägg av Kasch »

Nope den är 6 veckors levtid men jag beställde för 1 månad sen
Jag fick mina tre paneler/90 rör från Sfinx igår. Ser lovande ut! Tyvärr hade Schenker/DHL kastat omkring vakuumrören lite så att några hade gått sönder, trots märkning om ömtåligt gods. Det ordnar sig dock men det tar ju ett litet tag att få nya. Inga problem för mig dock eftersom jag inte ska upp med systemet förrän i sommar när vi lägger om taket.

Det ska verkligen bli intressant att se vad de ger. Sfinx säljer ju dessutom en effektmätare till rimligt pris - vore kul att ha en sådan. Fast jag tycker rummet där acktanken står redan ser ut som en kommandobrygga på en ubåt... Snart är ju hela rummet fyllt med rör, mätare och reglerutrustning.
Kökspanna Wamsler K158, Dalatanken med fyra slingor, snart Sfinx Solar vakuumrörsolfångare (90 rör)
jockefors
Entusiast!

Inlägg av jockefors »

krach

vad fick du betala i frakt för att få hem grejerna ?

gruvar mig lite dom e ju inte lite skrymmande
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Kasch
Entusiast!

Inlägg av Kasch »

Frakten ingick faktiskt när jag beställde men det kanske är ändrat nu. Sfinx brukar ju finnas här ibland så de kanske kan svara.
Kökspanna Wamsler K158, Dalatanken med fyra slingor, snart Sfinx Solar vakuumrörsolfångare (90 rör)
jockefors
Entusiast!

Inlägg av jockefors »

hej ..
oki
hur funkar det med p-märkning å bidrag ?

på hemsidan sto det att dom inte va p-märkta men det va på gång...
i sommar.

fick även för mig att dom på stod att man kunde köpa fångarna nu å söka bidraget sen då dom fixat till p-märkningen ??
tycker det lät jädrigt skumt

nån som vet eller vill förklara för mig

jag vil ju ha bidaget,det e nästan 50% av investeringen så det sumpar jag nott ,break eaven på systemet halveras ju med bidraget
Sfinx
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

Här förklaras hur nuvarande regelverk ser ut:
http://www.boverket.se/upload/bidrag%20 ... e/1148.pdf

"Bidrag ges endast till projekt som påbörjats från och med den 1 juni
2000. Som påbörjande räknas den dag då solfångaren beställdes."

Ansökningsblankett: http://www.boverket.se/upload/bidrag%20 ... me/962.pdf

Det står ingenstans att man måste söka bidragen innan man börjar installera. Man kan alltså idag söka på 6 år gamla installationer.
jockefors
Entusiast!

Inlägg av jockefors »

hej ..
oki det ser vettigt ut väldigt enkla regler å ansöknings papper

men det stog nått om att installationen bör va klar/besiktad
6 månader efter bigraget beviljats ..sen så åter kallas bidraget om det går för lång tid

så är då inte fångaren Sp-klassad så ryker väl bidraget iomed att det inte går söka bidrag på en oklassad solfångare ?

rätta mig gärna om jag fattat det fel...
Skriv svar