Janfire spottar ut pellets

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Earbay
Prima virke

Tackar

Inlägg av Earbay »

Det var snabbt Icecap, hoppas plåten han svalna. Tackar, då ska jag mäta och kolla den jag fick med brännaren.
CTC171 -66
Janfire NH
Spånhus från 30-talet, tilläggsisolerat 90mm, nya 3 glasfönster.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Icecap skrev:OK, flamriktaren i handen.

Plåtbiten är 100mm bred, 30mm hög och svetsat fast 45mm från bakkanten av flamriktaren, alltså kanten mot fläkt och elektronik.

Jag tog som sagt en bit jag hade liggande o svetsade den fast på "godtyckligt" placering
Så bred va då inte biten som va på flamriktaren på nolia.. Den va bara 25-30 mm bred o ca 40 mm hög så dina mått kan nog dämpa bättre.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jo, jag vet om att den är större men då jag gjorde klar för att sätta fast den hände det lite med familjen så jag var tvungen att rappa på lite. Jag sket därför i att skära till den med baktanken att om den ställde till problem har jag ju en vinkelslip för senare justering.....

Men det brännar bra, jag ser ingen oönskade effetker men jag har å andra sidan inte järnkoll på den delen än (men det kommer) så fram till motsatsen är bevisat får det vara status quo.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
AmiDog
Prima virke

Inlägg av AmiDog »

Något jag har upptäckt är att när jag ska sota ur pannan (en Calmar) och därmed rullar bort NH brännaren så hör jag hur det trillar ned en massa pellets i brännarkoppen (antar jag, det låter iaf som det). Det första brännaren sedan gör när jag satt tillbaka den och startar den igen verkar vara att tömma brännarkoppen. Således hamnar det alltid ett gäng pellets i botten på pannan efter varje sotning.

Det verkar även som att efter efterblåsningen när brännaren stannar så slutar pelletsen att brinna (det blir iaf helt tyst, hör inget drag längre). Och vid nästa uppstart töms ju koppen. Detta borde väl också ge en del oförbrända pellets antar jag?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Pelletsen rullar ner pga. vibrationerna, detta sker inte under driften. När driften avslutas kommer fläkten att efterköra för att förbränna de sista resterna av pelletsen. Det som töms ur vid nästa uppstart är askan.

Så det ramlar ner pellets när man skakar brännaren.

Av den anledning kan man välja i menyn att avsluta driften, då kyls brännkoppen ner, askan töms ur och brännaren stannar. När man då tar ut prännaren kommer pellets sannolikt att ramla ner i en askfri brännkopp, dessa brukar jag då ta o kasta i veckoförrådet igen, rensa pannan och sedan återmontera brännaren.
Är inte PK!
lennart wiklund
Lärjunge!

Inlägg av lennart wiklund »

Har alla Janfirebrännare detta eviga förbannade problem!!
Min minor som bara tuffar å går på sjunde vintern blir det nu,ja den spottar oförbrända pelletar den med!
Hjälper ej att ställa ner effektläge,inte heller att sänka fläkthastigheten.
Detta tycker jag oxå är förbannat iriterande!
kan det hjälpa med en flamriktare??
Varför har inte janfire tagit åt sig problemet??
Detta bör väl varit känt i många år nu??

lennart
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Jag har ställt frågan förrut men ingen har svarat, jag har aldrig sett en Janfire i verkligheten men dom har ju en internskruv och internförråd som om det finns någon övermatad brännare som borde funka utan att spotta ut pellets så är det väl den ? jag kan förstå att det kan inträffa på en vanlig övermatad där pelletsen dundrar ner genom slangen men så är ju inte fallet på en janfire, eller ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

lennart wiklund skrev:Har alla Janfirebrännare detta eviga förbannade problem!!
Min minor som bara tuffar å går på sjunde vintern blir det nu,ja den spottar oförbrända pelletar den med!

lennart

En Minor som spottar ut pellets ?
Hur många pelletar blir det på pannans botten mellan sotningarna ?
25 - 30 st ?
Det kan omöjligen bli några mängder.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

"Detta bör väl varit känt i många år nu?"

Öhhh.... NH-brännaren har väl inte varit på marknaden i speciellt lång tid. Jag har för mig att de första blev levererat kring januari 2006, möjligt enstaka strax innan.

Så "flera år"? Skulle inte tro det!

"...detta eviga förbannade problem!!"
Ska jag vara allvarlig ser jag det som ett mycket litet problem, mängde pellets som stutsar ur är väldig låg, så låg att de inte kan bidra med någon speciell förbränningsteknisk problem.

Men visst, det bör förhindras och den information jag har är att det kan motverkas vid att modifiera flamriktaren vilket jag ha gjort på min och det fungerar till 100% hos mig.

Lösningen har jag blivit tipsat om från Janfire, jag kunne nog ha tagit med min flamriktare dit vid ett av mina besök och fått den fixat men jag valde att ordna det själv.
Är inte PK!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Icecap skrev:"Detta bör väl varit känt i många år nu?"

Öhhh.... NH-brännaren har väl inte varit på marknaden i speciellt lång tid. Jag har för mig att de första blev levererat kring januari 2006, möjligt enstaka strax innan.

Så "flera år"? Skulle inte tro det!
Nu är det tydligen Janfire minior oxå vilket gör att då borde det väl va så med flex a oxå då.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

OK, jag visste inte ens att det fanns en Janfire Minor.... trodde att det bara gällde NH'n.

Men jag känner inte till Minor'ns brännkoppsutformning så jag har svårt att uttala mig om det beror på samma sak. Ungefär samma sak gäller Flex(-A), jag har inte studerat noga och har inte fått någon information om att det är ett problem sedan tidigare.
Är inte PK!
JohanKD
Entusiast!

Inlägg av JohanKD »

Det var inga problem med hoppande pellets på Flex-a. Jag hade åtminstone aldrig något sådant.
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Minor är en Gul Janfire flex med inbyggt förråd på ca: 200 liter.
Det tillverkades på slutet av 90-talet och möjligen år 2000.

Den Gula Janfire Flex fick automatisk eltändning i slutet av tillverkningen.
Den hette då Flex-A. (Observera Gul)

Kort därefter kom Blå Flex-A som fortfarande är i tillverkning.

Samtliga dessa kan spotta ut enstaka pelletar, man kan räkna dem vid sotning. Det har för min del rört sig om ca: 20 st.
Jag tycker inte det är något att bry sig om.

Jag har kört en gul Flex-A en nån vecka för att prova den innan montering hos en kompis, kört en blå i 16 månader och nu slutligen beställt en Janfire Panna med NH brännare.

Jag kan inte säga annat än att jag hittills varit nöjd med Janfires brännare och skulle aldrig komma på tanken att köpa något annat.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
lennart wiklund
Lärjunge!

Inlägg av lennart wiklund »

elvis skrev:
lennart wiklund skrev:Har alla Janfirebrännare detta eviga förbannade problem!!

lennart

En Minor som spottar ut pellets ?
Hur många pelletar blir det på pannans botten mellan sotningarna ?
25 - 30 st ?
Det kan omöjligen bli några mängder.

Mvh
Knappast! 20-30st jo,jävlar du.
Ligger mycket halvt förkolnade pelletar i askutrymmet kan jag säga.
sedan om det skulle vara 20st så är det 20 för mycket givetvis.
Brännaren bara går o går..
Driftsäker som ett atomur,MEN det är irriterande att den blåser ur halvförbrända pelleter.

lennart
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Jomil
Entusiast!

Inlägg av Jomil »

André skrev:
Icecap skrev:OK, flamriktaren i handen.

Plåtbiten är 100mm bred, 30mm hög och svetsat fast 45mm från bakkanten av flamriktaren, alltså kanten mot fläkt och elektronik.

Jag tog som sagt en bit jag hade liggande o svetsade den fast på "godtyckligt" placering
Så bred va då inte biten som va på flamriktaren på nolia.. Den va bara 25-30 mm bred o ca 40 mm hög så dina mått kan nog dämpa bättre.. :wink:
Nu haver jag mätat!

25mm bred och 50mm hög och den sitter 40mm från bakkanten av plåten.

Monterade den igår så det blir till och vänta några dagar för att kolla
om det fungerar.
Janfires spaksotar panna tidigare Flex A, nu NH
Skriv svar