Kyla = driftstopp

fredrik_halmstad
Fröträd
Inlägg: 99
Blev medlem: tor 12 okt, 2006 22:23
Kontakt:

Inlägg av fredrik_halmstad »

Nu har jag nått hittat nått...

När jag skulle mäta rökgas temperaturen efter att inhandlat en termometer för detta så letade jag efter ett hål för att mäta den och jag hittade ett hål på baksidan av del 2 (se bild) men till min förvåning så satt denna inte ihop med del 1 (se bild) utan det glappar ca: 1 cm mellan de två delarna och vad man kan se på bilden så är springan isolerad med glasfiber snöre. Såg med att det sitter 3 insex på del 2 (se bild) för att spänna fast de två delarna.

Testade att släcka lampan i rummet och lysa med en lampa och vad jag kan se så är det inte alls tätt här utan man ser rakt igenom.

Bild


Skall plocka isär det och montera ihop det igen men frågan är om detta kan ha orsakat mina problem?


Fredrik
CTC 265B, Pellx P20 (v5.3) (KMP), LaxåPellets, Rökrör 170mm (rektangel), skorsten 160mm á 8meter, draglucka (dragdax)
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Jag har ett likadant rökrör, på sidan av del 2 sitter en plugg precis som du säger där man kan sätta tempmätaren (jag har den där och det funkar bra).

Om du har glapp mellan 1 & 2 så kan det nog sabba draget rätt ordentligt eftersom draget i skorstenen i praktiken kommer att hämta sin luft därifrån, får samma effekt som en dragbegränsare som alltid står öppen.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Min draglucka sitter på min motsvarighet till ditt vita rör. Jag hade blockerat den öppen under en sotning och glömt att återställa. Brännaren körde förvisso sedan men gav larm och stegade ner effekten osv.

Upptäckte min blunder och återställde "to working order" och det tog kanske en kvart, sen var allt lugnt igen.

Såklart att det ska vara tät där, inget att undra på att du får in rök o skit.

Fixa det först, sedan en dragbegränsare (ja, du behöver den iaf!) och se sedan hur det fungerar innan du börjar med en massa konstgrepp.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
fredrik_halmstad
Fröträd
Inlägg: 99
Blev medlem: tor 12 okt, 2006 22:23
Kontakt:

Inlägg av fredrik_halmstad »

Hej,

Lyft upp den och tätat efter bästa möjlighet med tanke på vad jag har hemma, får skaffa mer tätning imorgon.

Skall beställa en draglucka imorgon....

Har installerat tempgivaren nu och skall köra igång ett test trotts att det inte är 100% tätt ännu men det är 100 gånger bättre än innan.

Återkommer...

Fredrik
CTC 265B, Pellx P20 (v5.3) (KMP), LaxåPellets, Rökrör 170mm (rektangel), skorsten 160mm á 8meter, draglucka (dragdax)
fredrik_halmstad
Fröträd
Inlägg: 99
Blev medlem: tor 12 okt, 2006 22:23
Kontakt:

Inlägg av fredrik_halmstad »

Start med "varm" panna i den bemärkelse att VA tempen visade 40 grader dock så har pannan inte tänt på 7 timmar då jag stängde av den så ur den bemärkelsen är den "kall".

Panan är inte direkt nysotad.

Efter 15 min = 188 grader
Efter 21 min = 203 grader
Efter 27 min = 206 grader
Efter 45 min = 215 grader (urblåsning börjar) Panntemp ca: 85grader
Efter 47 min = 165 grader
Efter 49 min = 135 grader (urblåsning klar)

Vad får vi fram utav detta?


Fredrik
CTC 265B, Pellx P20 (v5.3) (KMP), LaxåPellets, Rökrör 170mm (rektangel), skorsten 160mm á 8meter, draglucka (dragdax)
fredrik_halmstad
Fröträd
Inlägg: 99
Blev medlem: tor 12 okt, 2006 22:23
Kontakt:

Inlägg av fredrik_halmstad »

Hej igen,

Hjälpte inte, fick en gengas smäll igen.

Vilken draglucka skall jag ha, någon som kan peka på en?

Är DragDax en dralucka eller visar den bara att det är drag?

Fredrik
CTC 265B, Pellx P20 (v5.3) (KMP), LaxåPellets, Rökrör 170mm (rektangel), skorsten 160mm á 8meter, draglucka (dragdax)
tecno
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 24 feb, 2006 19:23
Ort: Sparreholm i Flens Kommun
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jag köpte min via Transtemper, här hjälper de dig att räkna fram vilken typ du behöver till din skorsten så att det blir RÄTT motdragslucka.

Ta ett snack med Ruben.

Transtemper Verkstads AB
G. Kungsv. 32, 441 96 ALINGSÅS 0322-510 90
Ruben Freidlitz
--------------------------------------------------------------------------------
Euronom A25B/77 - VikingBio - Mafa Mini - EVR reglersystem
1-pl/källare 100+30 1948
fredrik_halmstad
Fröträd
Inlägg: 99
Blev medlem: tor 12 okt, 2006 22:23
Kontakt:

Inlägg av fredrik_halmstad »

Någon som hade nått att säga om rökgas temperaturerna ovan?

Fredrik
CTC 265B, Pellx P20 (v5.3) (KMP), LaxåPellets, Rökrör 170mm (rektangel), skorsten 160mm á 8meter, draglucka (dragdax)
Furetör
Stor entusiast!
Inlägg: 185
Blev medlem: tor 05 okt, 2006 16:30
Ort: Dalarna

Inlägg av Furetör »

Rökgastemperaturen är av underordnat intresse i din panna just nu. Gengassmällarna beror primärt på att du har oförbrända pellets som ligger och pyr, antingen i brännaren, eller mer troligt, i askan. Fixa en dragbegränsare, täta rökröret och justera sedan brännaren så att du får optimal förbränning, därefter kan du börja fundera på rökgastemperaturen.

Jag har en likadan panna, där ligger rökgastempen på ca 140 grader. Då har jag baffelplåt i veddelen som leder ner rökgasen i botten på utrymmet innan den går ut genom rökröret. Det som är viktigt med rökgastemperaturen är att den är tillräckligt hög i överdelen av skorsten så att du inte får kondens där.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
fredrik_halmstad
Fröträd
Inlägg: 99
Blev medlem: tor 12 okt, 2006 22:23
Kontakt:

Inlägg av fredrik_halmstad »

Hej,

4 min urblåsning, är det normalt?

Fredrik
CTC 265B, Pellx P20 (v5.3) (KMP), LaxåPellets, Rökrör 170mm (rektangel), skorsten 160mm á 8meter, draglucka (dragdax)
fredrik_halmstad
Fröträd
Inlägg: 99
Blev medlem: tor 12 okt, 2006 22:23
Kontakt:

Inlägg av fredrik_halmstad »

Någon som visste nått här?

F
CTC 265B, Pellx P20 (v5.3) (KMP), LaxåPellets, Rökrör 170mm (rektangel), skorsten 160mm á 8meter, draglucka (dragdax)
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

4 minuters urblåsning är väl normalt och vad jag märkt så är det olika tid beroende på vilken version på processor man kör på ..

Men hur som så har jag inte fått klämm på vilken brännare du har ..har du en från KMP eller från Gordic
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
fredrik_halmstad
Fröträd
Inlägg: 99
Blev medlem: tor 12 okt, 2006 22:23
Kontakt:

Inlägg av fredrik_halmstad »

Lägger till denna infon här med...

Nu har jag mätt och fått dett till att jag har en rökkanal på 170 mm (rektangel) och en skorsten med diameterna 160mm med en högt på ca: 8 meter.


Fredrik
CTC 265B, Pellx P20 (v5.3) (KMP), LaxåPellets, Rökrör 170mm (rektangel), skorsten 160mm á 8meter, draglucka (dragdax)
knutte
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: lör 23 apr, 2005 23:44
Ort: Mariestad

Inlägg av knutte »

Furetör skrev:Rökgastemperaturen är av underordnat intresse i din panna just nu. Gengassmällarna beror primärt på att du har oförbrända pellets som ligger och pyr, antingen i brännaren, eller mer troligt, i askan. Fixa en dragbegränsare, täta rökröret och justera sedan brännaren så att du får optimal förbränning, därefter kan du börja fundera på rökgastemperaturen.

Jag har en likadan panna, där ligger rökgastempen på ca 140 grader. Då har jag baffelplåt i veddelen som leder ner rökgasen i botten på utrymmet innan den går ut genom rökröret. Det som är viktigt med rökgastemperaturen är att den är tillräckligt hög i överdelen av skorsten så att du inte får kondens där.
Då är ditt skorsten inte många meter högt?
fredrik_halmstad
Fröträd
Inlägg: 99
Blev medlem: tor 12 okt, 2006 22:23
Kontakt:

Inlägg av fredrik_halmstad »

Höjd då. :lol:
CTC 265B, Pellx P20 (v5.3) (KMP), LaxåPellets, Rökrör 170mm (rektangel), skorsten 160mm á 8meter, draglucka (dragdax)
Skriv svar