Ved Profilen skrev:
Denna siffra är en konstant kan man säga.Inom energiberäkningar.
Den kommer ifrån. Att det går 4200 k joule för att värma ett kilo vatten en grad
allså 4200/3600 sekunder som det är på en timme
4200/3600=1.16
Slutligt svar Det går 1.16 kwh för att värma 1 liter vatten en grad.
Denna enkla beräkning kan användas till mycket.
Om du vet din pannas vatten innehåll.Kan du räkna fram ungefär hur mycket eneri det går åt för att värma pannan mellan olika temperaturer
Ex Pannansvattenvolym 200 liter pann temp 50 grader skall värmas till 80.
1,16*200*30/1000=6,96 Kw
Tack ! Nu har jag lärt mig något idag oxo
Animonhus på 103+103 m2 värms av Etna Duo (1989) som numera umgås med VB Viking Bio (2006). Neovapellets i 208 liters plasttunna.
Den kyliga årstiden stöttar vi upp med ved i en Andersen 8 täljstenskamin.
Ved Profilen skrev:Nu varande förbrukning.
Från huset 2,4Kw -5grader utomhus. 21 grader inne.
VP
Citerar mig själv.
Nuvarande förbrukning från huset 1.9 kw pga ändrade inomhus förhållanden.
23 grader inne ännu kallare ute.
Här kan man även till lägga hur viktigt det är med shunt automatik.
Andreas Hansson skrev:Jag shuntade ut 55 grader nu såg jag och hade 20 i retur..
Framledningstempen är spärrad till 55
Hej! Hur kan framledningstemperaturen vara spärrad????????????
Du måste se över ditt system om man ser på din temp diff.
Jag kör ut ca 33 grader nu med en temp diff på 2 grader.
Vi har naturligt vis olika hus men ändå ,nästan 20 graders skillnad mellan fram och returtemperatur låter nästan på gränsen till otroligt/omöjligt.
Andreas Hansson skrev:Jag shuntade ut 55 grader nu såg jag och hade 20 i retur..
Vi har naturligt vis olika hus men ändå ,nästan 20 graders skillnad mellan fram och returtemperatur låter nästan på gränsen till otroligt/omöjligt.
Du har nog grova besparingar på att se över ditt system.
Du måste ju nästan elda 2ggr/dag i din panna nu, fast du har 2000 liters acktankar vid denna utomhustemp som råder just nu.
Du måste ju nästan elda 2ggr/dag i din panna nu, fast du har 2000 liters acktankar vid denna utomhustemp som råder just nu.
Hur stort är huset?
Ved Profilen.
Nja huset var kallt "19grader" när jag kollade så shunten öppnade så mycket den fick.
Jag behöver alldrig shunta ut mer än 55 grader på vintern därför har jag spärrat den där. Jag vill inte ha varmre heller när jag små barn.
Ved Profilen skrev:
Hur stort är huset?
Ved Profilen.
Nja huset var kallt "19grader" när jag kollade så shunten öppnade så mycket den fick.
Jag behöver alldrig shunta ut mer än 55 grader på vintern därför har jag spärrat den där. Jag vill inte ha varmre heller när jag små barn.
Jag förstår inte vad du menar?? Har du shunt automatik?
Menar du att barnen kan bränna sig på elementena vinter tid??
Ved Profilen skrev:
Jag förstår inte vad du menar?? Har du shunt automatik?
Menar du att barnen kan bränna sig på elementena vinter tid??
Ved Profilen.
Ja han har shuntstyrning o i den kan man välja hur hög framledningstemp som ska tillåtas, T.ex om han haft nattsänkningen på o då det ska värmas upp igen så blir radiatorerna varmare än vad som är lämpligt om det finns små barn.. Om man har golvvärme är den funktionen viktig då man kan begränsa max framledningstemp till 40°..
Andreas har ju effektivare injusterat system än du då han har 11° lägre framledningstemp, Med den lägre returtempen får han ut 25,5 kWh mer ur 2000 l..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
VP
Citerar mig själv.
Ved Profilen.
Hur kan förbrukningen sjunka med kallare ute temp o varmare inne, Har ni hela släkten på kalas el...
Klart att man har autoshunt o då pendlar framledningstempen beroende på omgivningen med innegivare..
Har jag hela släkten på besök så stänger shunten helt o innetempen blir ändå 23° i hela bottenvåningen o då är förbrukningen 0 kW efter som givaren sitter i hallen mellan v-rum o kök...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
VP
Citerar mig själv.
Ved Profilen.
Hur kan förbrukningen sjunka med kallare ute temp o varmare inne, Har ni hela släkten på kalas el... :?
Klart att man har autoshunt o då pendlar framledningstempen beroende på omgivningen med innegivare..
Har jag hela släkten på besök så stänger shunten helt o innetempen blir ändå 23° i hela bottenvåningen o då är förbrukningen 0 kW efter som givaren sitter i hallen mellan v-rum o kök...