Bosse Isplank skrev:Driftsatte mitt system för 3 veckor sedan - allt går toppenbra.
Det enda jag funderar över är om inte värmeförlust från taket ner till tanken är för stor ?
Jag har cirka 11 meter varav 7meter går i en splittad Aeroline - det betyder att isoleringen är delad i en i förberedd skarv. Men då blir det bara 8mm isolering kvar på ena sidan.
Jag tappar mer än 5grader på den sträckan och funderar att dra på 40mm glasullsrörskålar över alltihop.
Hur stor förlust är acceptabel?
Hej. Jag kör med liknande system som du. Steca 603, 5 x 24-rörspaneler, 2 x 750l accor (en teknik,en slav). Jag har märkt samma resultat som du sen jag körde igång för en månad sedan. Tappar 4-5 grader på vägen in till själva solmodulen, som vattnet kommer in till först från solpanelerna.
Har också funderat kring rättvisningen av T1 uppe i kollektorröret.
Jag har 14 meter maxitherm 2x18mm. markkulvert mellan solpanel och pannrummets insida yttervägg. 6 meter ligger nergrävt på 1,10 m djup, resten som är ovan jord (garagets vägg upp samt en 2,3 meter fram till panelen) har jag extraisolerat med armaflex och isolerull.
Tycker det vore konstigt om det vore så mycket förlust i markkulverten.
Jag kollade T1 mätaren innan montering vid 40 grader c, och då visade den rätt.
Jag får nog göra som du (fast nu är allt isolerat ända fram i panelen). Får ta och mäta på röret ut från panelen och se om det verkligen är den tempen som givaren visar. Funderar fram o tillbaka, men det kan som sagt, vara ett mätfel.
För mig är förlusten konstant hela tiden på samma grader, oberoende av temperaturen i panelen.
Så det blir väl till att mäta upp det en dag och se vad det är som spökar.
Jag ligger väl på gränsen vad en 6 meters cirkulationspump klarar av i höjd också (ska ta och mäta upp höjden till panelerna exakt från botten tank), får upp runt 7-7,5 l/m max på flödet, så det är inte katastrofalt. Men jag tycker alla andra rekommenderar runt 3l/min., medans de här rekommenderar 1,5l/min. Har lite funderingar på att sätta dit en 6-e panel och då sätter jag nog dit en 8 meters pump samtidigt i solpanelen.
Nu måste jag köra fram mot sommaren och se vad de 5 panelerna laddar in maximalt. Om de lyckas fylla tankarna i temperatur så får det nog bara vara 5 paneler. Annars så stagnerar ju bara systemet för mycket ändån.
Mvh. Anders
6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump