Kyla på sommaren

Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

leifa.k skrev:Jaa, vet inte var PÅ har fått detta ifrån, min citcops panasonic förbrukar vid -15gr. max 1650w och värmer hela kåken....har i ärlighetens namn svårt att se vad som skulle vara billigare att värma med.
Men vad har du för cop vid -15 grader? Pumpen kanske ger 2-2.5kw då.
Man kan väl inte värma ett helt hus med en motorvärmare?

Det kan man ju enkelt testa.Ställ en motorvärmare i ena sidan på kåken.Stäng av alla element. Gör detta när det är minus 15.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Jo jag vet Andreas!
Leifa brassar full rulle i braskaminen...förståss :lol:
Det hade jag gjort i alla fall.
Alltså brassa( LL vp -kamin ) samtidigt det blir nog en bra spridning på värmen 8)

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Andreas Hansson skrev:
Men hallå !
En luftvärmepump är ett komplement.
Den är inte lämplig som enda värmekälla när det är -15.
Det finns det nog knappast nån här som tror hoppas jag.
Och angående COP så kan man se i SP:s tester att de har typ 1,8-2,3 vid -15.
Det är ju billigare än direktverkande el och billigare än även pellets.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

elvis skrev:
Andreas Hansson skrev:
Men hallå !

Mvh
Det var det jag försökte framföra.Det finns inte många luft vp som klarar att värma ett helt hus vid -15 grader. Det var väl det han skrev eller är jag blind?
Jøtul I 520 FL
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Näe, du är inte blind Andreas. Köpte den primärt för kyla, blev 6,5kw istället för 5 kwattaren eftersom den kyler mera. En trevlig bieffekt var ju oxå att den ger mera värme vid kyla än 5:an. Jo, men det är faktiskt så att den klarar ned till-15, men där går gränsen, utedelen monterad väderskyddat under altanen, vinkelrät ut från husgrunden. Inmhusdelen är bra placerad, väldigt viktigt, inomhusdelens filter rengöres varje vecka för bibehållet luftflöde, hyfsat öppen planlösning, också viktigt, tilläggsisolerat hus, 3glas fönster, ftx-ventilation och den gör att jag får in bra många +grader på tilluften in i kåken istället för -15gr. luft. Men faktum kvarstår, det är en massa faktorer som avgör om det funkar eller ej, och hos oss funkar det. Det funkar bäst vid -grader eftersom inomhusdelens fläkt blåser på lite hårdare då. Visst, vi eldar i braskamin också emellanåt, alltid trevligt. Sedan tycker jag att Elvis har alldeles rätt i det med komplement och enda uppvärmningskälla osv.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Gallringsobjekt

Inlägg av »

leifa.k skrev:Jaa, vet inte var PÅ har fått detta ifrån, min citcops panasonic förbrukar vid -15gr. max 1650w och värmer hela kåken....har i ärlighetens namn svårt att se vad som skulle vara billigare att värma med.
Hej Leifa.k.
Det vore bra om du nämnde något om hur mycket ditt hus förbrukat innan du konverterade till VP. Om sådana uppgifter saknas vore lite data på ditt hus intressant - storlek, byggår, mm. Det blir ju lite mindre imponerande om du skall värma en "koja" på några kvadrat och du samtidigt eldar upp "hela halva" kronskogen i braskaminen som du tydligen också har, för att överdriva lite.
Senast redigerad av den tor 21 jun, 2007 00:33, redigerad totalt 1 gånger.
Hälsningar, pa.

Inlägg av »

elvis skrev:
Andreas Hansson skrev:
Men hallå !

Mvh
Hej Elvis.
Jo, det har du nog rätt i, av den enkla anledningen att en lvp. är en alldeles för dålig lösning och dessutom funkar som allra sämts när den behövs som bäst. Möjligen kunde den vara intresssant om investeringen vore tillräckligt låg - d. v. s. om pumpen inkl. installation vore tillräckligt bvillig - men det har jag inte fått intrycket av. Jag är intresserad av dessa uppgifter om någon anser sig ha rättvisande sådana, eller åtminstone ett exempel.
Hälsningar, pa.

Inlägg av »

elvis skrev:
på skrev:
Hej.
Det var en mycket effektiv luft-värmepump du hittat. En bergvärmeanläggning med en konstant framledningstemp. av 0° ger sällan eller aldrig en bättre utbytesfaktor än 3, och du har en luft-värmepump som trots den varierande framledningstemperaturen (läs lufttemperaturen) skulle ge 3.3?

Att du i kombination med förbiseende av ovanståendedessutom köper pellets för 3 kr/kg, tyder på att du är i en mycket tveksam bransch - d. v. s. att du säljer värmepumpar själv. Den enda som blir lyckligatre av att någon ev. skulle följa dina råd är nog du själv!

Anslut en brännare till bef. oljepanna vilket oftast ger en verkningsgrad på över 80%, så hamnar värmekostnaden på 50 öre/kWh, exkl. arbets-, ränte- och avskrivningskostnad

Nej, släng dessa VP i sjön och bannlys dem.
Jaså ?

Ger en bergvärmepump aldrig högre än COP 3 vid KB 0 celsius ?
Ljuger alla tillverkare och SP mäter fel ?

Alla som ogillar Pelletspriserna och är tveksamma till lönsamhet är i VP-branschen ? Schyssta anklaganden på kända forummedlemmar....

Är du i pelletsbranschen när du gör lönsamhets-kalkyler på pellets som max 10% av befolkningen kan köpa pga geografin ?

Sedan när ger brännare i bef. oljepanna oftast en verkningsgrad på över 80% ?
Kan upplysa dig om att det knappast finns en enda oljepanna som ger "årsverkningsgrad" på 80 %. Inte ens vissa nya pelletspannor heller.
Det är skillnad på förbränningsverkningsgrad och "årsverkningsgrad"

Bannlysa VP ?
Det är nog det dummaste jag nånsin hört dryftas på detta forum.

Mvh
Till "Kungen av R&R".
Om du sett EN värmepump som under efter några års drift i praktiken ger högre utbytesfaktor än 3 är ju tämligen ointressant för de allra flesta, bortsett från något ytterlighetsfall med golvvärme i hela huset och ett borrhål med optimala förutsättningar, mm, mm.

Vad gäller årsmedelverkningsgrad på oljepannor så vill jag hävda att det inte är svårt att komma över 80% årsmedelverkningsgrad. Om du har objektiva undersökningar som tyder på annat så är jag "idel öra." Även intresserad av mindre objektiva undersökningar som du själv kan ha gjort. Min erfarenheter grundar sig på eldning i oekonomisk kombipanna och hyfsade oljepannor av modernare art - typ Nibe City, m. fl. - som dock är tämligen obekväma att elda pellets i. När det gäller vad en modern pelletspanna ger, så kan jag lugna dig med att jag inte har haft några problem att ligga över 80% i snitt, mätt över en stor del av året.

När det gäller bannlysningen av VP så kvarstår min åsikt baserat på det faktum att de funkar som sämst när de behövs som bäst, samt förbrukar el i stor utsträckning för att producera lågvärdig värme, vilket totalt ger en stor miljöbelastning. Om du anser detta vara fel är jag intresserad av dina argument för detta, men mindre intresserad dina dåligt underbyggda personangrepp.

Innan du avfärdar andras åsikter och slutsatser kanske du skall redogöra vad du baserar dina egna på. Frågor typ "Ljuger alla tillverkare av VP?" torde ju vara ungefär lika relevanta som om alla morsor är objektiva när det gäller deras egna barns förträfflighet.
Hälsningar, pa.

Inlägg av elvis »

Du kan ju börja med att läsa äfabs tester av pelletspannor och brännare.
Eller RoR + SP.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

på skrev: När det gäller bannlysningen av VP så kvarstår min åsikt baserat på det faktum att de funkar som sämst när de behövs som bäst, samt förbrukar el i stor utsträckning för att producera lågvärdig värme, vilket totalt ger en stor miljöbelastning. Om du anser detta vara fel är jag intresserad av dina argument för detta, men mindre intresserad dina dåligt underbyggda personangrepp.
Dåligt underbyggda personangrepp ?
Nu får du allt tänka till över din egen prestation.

Problem med självinsikten kanske ? Du anklagar lite tidigare i denna tråd kända forummedlemmar för att ha egna intressen i värmepumpsbranschen !
på skrev: Att du i kombination med förbiseende av ovanståendedessutom köper pellets för 3 kr/kg, tyder på att du är i en mycket tveksam bransch - d. v. s. att du säljer värmepumpar själv. Den enda som blir lyckligatre av att någon ev. skulle följa dina råd är nog du själv!
Vad är det du upplever jag har sagt som är ett dåligt underbyggd personangrepp ? Kan du precisera är du vänlig ?

Upplever du det som personangrepp att tycka ditt inlägg om bannnlysa VP är det mest korkade inlägget hittills på detta forum ?

Tja, hävdar man att värmepumpar borde bannlysas och slängas i sjön så kan du räkna med respons.

Tänk nu till ordentligt innan du svarar, för det är inte jag som kallar folk för grejer till höger och vänster.
Eller hur var det du började ovanstående inlägg.
på skrev: Till "Kungen av R&R".

Du kan börja med att läsa ÄFAB:s tester av brännare i oljepannor eller SP och Råd&Rön". De är objektiva ock korrekta till skillnad från hempulares egna subjektiva tycken.
De kommer ex: aldrig eller sällan fram till sådant här:
på skrev: Anslut en brännare till bef. oljepanna vilket oftast ger en verkningsgrad på över 80%, så hamnar värmekostnaden på 50 öre/kWh, exkl. arbets-, ränte- och avskrivningskostnad
Mvh
Senast redigerad av elvis den tor 21 jun, 2007 19:53, redigerad totalt 1 gånger.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Bergvärme klassas som förnybar källa

http://www.nyteknik.se/art/51123
Jøtul I 520 FL
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Hej på, det är som så att när jag i min koja eldar upp "hela halva" kronoskogen i min braskamin så använder jag l/l pumpen som förbränningsluftfläkt för att den sura veden skall brinna överhuvudtaget. :lol: Näevars, nu skall jag vara mera seriös än så. Huset byggt -30. tillbyggt på 2000 talet. 115-120 m² yta har vi i kåken, 2 vån. I tidigare inlägg ser du vad som mera är gjort med huset. Källare har vi också under hela huset. Den värms upp av de värmeläckande acktankarna, :lol: näevars, skojar igen, källaren får värme när jag eldar för tapp varmvatten och värmen till garaget ca: varannan dag under den kalla perioden. Konverterat? Vet inte vad jag skall kalla det, vad skall jag kalla det när jag installerar l/v om några år? Förstår inte denna avoghet mot pumpar, man måste ju ge pumparna en rimlig möjlighet att kunna utföra sitt "jobb" och se till att man får runt luften i kåken. Tittar vi på Feb. månad som hitills är den dyrasra vp. månaden -07 så förbrukade vp. 330kWh. Dividera det med antalet timmar så ser man att det räckte med 500W i elförbrukning på vp. i timmen i snitt på dygnet. Mitt påstående kvarstår. Har svårt att se vad som skulle kunna vara billigare att värma kåken med än en l/l. som får bra förutsättningar. Sedan får man inte förakta tillskottsvärme i form av kafferyggning, matlagning, tv, datorer,/lägger till duschning, spillvärme murstock varannan dag/. De bidrar med stor del av uppvärmningen. Tror nog att ursprungstråden spårat ur?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Dubbelpost
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Shakespeare skrev:
johansjostrand skrev: Pelletspriset räknade jag fram då en lokal handlare tar 2313:- /pallen och det blev i mitt fall med för hoppningsvis 90 % verkningsgrag ca 63 öre /kWh.
90% !?! Yeah right! :geek: :thumleft:
Om Johans panna är rätt justerad så har han en "årsverkningsgrad" på ca 85% i sin panna, Om han kör även för vv på sommaren vilket han inte gör så då blir verkningsgraden något högre än 85%..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Skall väl i ärlighetens namn tillägga att jag installerar/ bygger själv, dvs. jag lyfter aldrig på telefonluren och beställer ett jobb av någon firma, därigenom så blir det väldigt billiga system/ installationer, en del samlar på frimärken, åker roadracing, folkrace mm. som hobby, min "hobby" är att installera flera olika system i mitt hus och "älta" olika värmesystem för mina jobbarkompisar. Det har kommit dom tillgodo också. Alltså, mina grejjor och återbetalningstid (om nu det skulle vara så viktigt) kan inte jämföras med andra grejjor som är installerade utav företag eftersom deras återbetalningstid verkar bli oändligt mycket längre med tanke på hur mycket arbetskostnaden belastar installationen. Ett ex. i kväll tänkte jag dra åt ett "dropp" på fördelningsröret efter cirkpump på solkrets, det sprack! Då fick jag svetsa ihop 2st. T-rör som blev det nya fördelningsröret och böt ut lite annat som var i mässing, det spricker ju skiten om man har på lite för mycket lin eller gängtejp och man drar åt lite för hårt! Nu är det rf/sf och tål att dras och tätt blev det! Tog väl ca: en timme mellan demont. tills det var uppfyllt och avluftat. Sedan tycker jag att projektering är väldigt viktigt, Hur många som har solpaneler, om de har tveksamma monteringsytor, har kollat läget med gradskivor osv. Kan inte förstå hur någon kan påstå att kasta vp i sjön...
Skriv svar