Maximal effekt på solfångare

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Sfinx skrev: Första pallen lyckade transportbolaget välta. Givetvis när den var nästan framme. :(
Det gick väl fortare att välta ner den från flaket än att använda liften :wink:

Alvarligt talat... Har du någon aning om vad som hänt med de gamla rören?

Hur fort ska bulben bli varm om man ställer ett rör i solen. Någon sa en minut men jag tror det tar betydligt längre tid.

Kan röret ta skada av för mycket sol då det inte sitter i kollektorn?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Sfinx
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:43
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

Vi får skilja på rör och rör.
Funktionen på heatpipe rören, de i koppar, kan kontrolleras så här:
Ta ur heatpipen ur vakuumröret.
Låt kopparröret bli rumsvarmt. Ta en kastrull med hett kokande vatten och sätt på golvet/marken. Håll i bulben och sätt ner heatpipespetsen i det heta vattnet. Bulben skall bli het väldigt snabbt. Blir den inte det är heatpipen felaktig.
Glasrören:
Vakuumrören skall vara kalla på utsidan. Är något rör varmt är det inte vakuum mellan glasrören.
En enkel mätning är att vattenfylla kalla rör och ställa i solen. Genom att mäta tid och tempstegring är det en enkel sak att räkna ut effekten då vattenmängden är känd. Verkningsgraden är svårare då solinstrålningens intensitet är svårare att mäta över tid. Observera att effekten minskar med ökande temp.

Hur snabbt ett komplett vakuumrör med heatpipe blir varmt?
Ja det brukar ta några minuter beroende på utgångstemp, solinstrålning mm. Allt mellan 2-10 är helt normalt. Maxtemperaturen är däremot mer avgörande. Ta ur heatpipen och mät med lämplig termometer maxtemperaturen i rören. Normalt blir det i rören ca 220-250 grader som mest. Fortfarande kall på utsidan :lol:

Det som kan hända om det får för mycket sol är att heatpipen kan utvidgas och det kan bli svårare att montera. Heatpipen oxiderar också snabbare och det kan göra det lite svårare att montera. När heatpipen väl är på plats med värmeledande pasta oxiderar det inte.

Vet inte vad som felat med de tidigare då jag inte sett dessa själv ännu.
Ett fel som jag själv råkat ut för vid provning på SP är att heatpipen fallit ur solfångaren.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2046
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

André skrev:
Andreas Hansson skrev:André konstig fråga kanske men har killen pannrummet i en gammal byggbod?
Jepp
Det är tydligen en arbetskamrats kusin det där.Han hade varit upp och kollat på anlägningen för han var sugen på rör från sfinx.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7177
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Andreas Hansson skrev:
André skrev:
Andreas Hansson skrev:André konstig fråga kanske men har killen pannrummet i en gammal byggbod?
Jepp
Det är tydligen en arbetskamrats kusin det där.Han hade varit upp och kollat på anlägningen för han var sugen på rör från sfinx.
Ok, Har han varit till Flarken o kollat så är det min kompis.. 8)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7177
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Sfinx skrev:
Transportproblemen har blivit färre men är fortfarande ett stort problem.
Tja det gäller inte bara transporter av glas dessa problem, En kompis på Mio möbler sa att nästan 50% av möblerna som dom får hem är transportskaddade... Han sa att möblerna borde bli bra mycket billigare om inte hälften va trasigt då det kom... :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

André skrev: Tja det gäller inte bara transporter av glas dessa problem, En kompis på Mio möbler sa att nästan 50% av möblerna som dom får hem är transportskaddade... Han sa att möblerna borde bli bra mycket billigare om inte hälften va trasigt då det kom... :?
Man borde starta en egen transportfirma och satsa på att få fram godset helt. Vadderade väggar? :wink:
Sfinx skrev:Vi får skilja på rör och rör.
Funktionen på heatpipe rören, de i koppar, kan kontrolleras så här:
Ta ur heatpipen ur vakuumröret.
Låt kopparröret bli rumsvarmt. Ta en kastrull med hett kokande vatten och sätt på golvet/marken. Håll i bulben och sätt ner heatpipespetsen i det heta vattnet. Bulben skall bli het väldigt snabbt. Blir den inte det är heatpipen felaktig.
Satte röret i vattenkokaren (strömmen av så det kokade inte). Efter 30 sekunder var bulben 50 grader och efter 60 sekunder var den 65 grader, sedan kunde jag inte hålla i röret längre ;)

Sfinx skrev: Glasrören:
Vakuumrören skall vara kalla på utsidan. Är något rör varmt är det inte vakuum mellan glasrören.
En enkel mätning är att vattenfylla kalla rör och ställa i solen. Genom att mäta tid och tempstegring är det en enkel sak att räkna ut effekten då vattenmängden är känd. Verkningsgraden är svårare då solinstrålningens intensitet är svårare att mäta över tid. Observera att effekten minskar med ökande temp.
Är det så lätt att räkan ut effekten? Måste man inte mäta temperaturen på flera ställe i röret då det blir varmare i toppen än i botten?
Sfinx skrev: Hur snabbt ett komplett vakuumrör med heatpipe blir varmt?
Ja det brukar ta några minuter beroende på utgångstemp, solinstrålning mm. Allt mellan 2-10 är helt normalt. Maxtemperaturen är däremot mer avgörande. Ta ur heatpipen och mät med lämplig termometer maxtemperaturen i rören. Normalt blir det i rören ca 220-250 grader som mest. Fortfarande kall på utsidan :lol:
Jag mätte följande:
t1=mätt på maskeringstejp på bulben mha billig IR-termometer.
t2=inuti röret, mätt med stektermometer
tid i minuter

tid t1 t2
0 17 22
1 19 23
2 20 26
3 23 30
4 26 36
5 30 40
6 34 44
7 37 48
8 41 53
9 45 58
10 50 60
15 71 85
20 86 105
25 98 112

Sedan kom ett rälit moln och förstörde för mig så ja passade på att dra ur kopparstaven för att se vad maxtempen blev. Den stabiliserade sig på 165 grader men det tog lång tid innan den kom dit. Eventuellt är mätningarna i röret för låga? Det var bara halva känselelementet som var inne i tuben.
Glaset kändes fortfarande varmt på utsidan.
Sfinx skrev: Det som kan hända om det får för mycket sol är att heatpipen kan utvidgas och det kan bli svårare att montera. Heatpipen oxiderar också snabbare och det kan göra det lite svårare att montera. När heatpipen väl är på plats med värmeledande pasta oxiderar det inte.
Går detta tillbaka när röret svalnat eller öär det en bestående förstoring? Jag hade svårt att få i mina rör, det gick väldigt trögt med vissa. Kan det bero på att jag testade alla mina rör innan jag satte i dem? Lättast gick det då bulben var lite varm för då var det bättre "glid" i kiselpastan.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4204
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Shakespeare skrev: Går detta tillbaka när röret svalnat eller öär det en bestående förstoring? Jag hade svårt att få i mina rör, det gick väldigt trögt med vissa. Kan det bero på att jag testade alla mina rör innan jag satte i dem? Lättast gick det då bulben var lite varm för då var det bättre "glid" i kiselpastan.

mvh
Ökningen av bulben beror på värmen. Kall bulb minimal ökning från tillverkningsmåttet, sedan ökar dimensionen med temperaturen (=svårare att montera ju varmare bulben är).

När sedan temperaturen åter minskar så återgår dimensionen till den ursprungliga. Det finns ingen kvarstående ökning som är temperaturberoende. Kyler man bulben så kan det t.o.m bli lättare att montera eftersom då minskar bulbdimensionen i förhållande till tillverkningsmåttet och den temperatur som gällde vid tillverkningen.

Sammanfattning: Högre temp än vid tillverkning ger dimensionsökning medans lägre temp än vid tillverkning ger dimensionsminskning. Temp lika med tillverkningstemp ger tillverkningsdimensionen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Sfinx
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:43
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

Fyll rören med vatten. Häll ur och mät upp volymen. Fyll upp igen och mät temperaturen på vattnet i röret.
Låt röret stå i solen till vattnet blir säg 85 grader ca. Håll koll på tiden NOGA. Mät temperaturein i röret. den varierar i stort sett inte i röret pga vattnets sjlvcirkulation. Häll gärna upp i plastkärl som inte kyler vattnet för att kontrollera medeltemperaturen på vattnet.
Effekt är energi/tid; ==> 4.18 kj/kg C x antal grader x kg vatten/antal sekunder ger dig medeleffekten. W= J/s
Exempel temphöjning 60 grader 2,7 kg vatten på två timmar och 14 min sekunder
4180 x 60 x 2,7/8040=84 W
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7177
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Träffade kompisen i stan idag, Han va riktigt bedrövad över solfångarna..
Iof så hade dom fått upp tanken i 70° i toppen o lite drygt 60° i botten nu då vi haft lite sol men långt från vad han hoppats på då han skaffade panelerna..
Han har nu bytt vvx samt bytt sida mot tidigare o som killen som varit dit sagt men han va tveksam om det gjorde nån skillnand..
Han har strypt ner flödet på solfångarkretsen till ca 4 l/m samt att det även är strypt mot tanken/kulverten..
När tanken va uppe på 70° i toppen så va det 74° från solfångarna, Elpatronen har han på 45° för annars så får han duscha kallt..
Kompisen trodde inte ens tanken skulle nå 100° även om de va strålande sol i en vecka utan att man tog ur nån värme, Frågan är ju vad som är fel.. :?

Nu är det ny vvx o 60 nya heatpipe modell X samt att rörisolering o inkoppling är rätt utförd enligt åf från skellefteå men varför får han inte mer värme???????

Nu är det ju bara själva glasrören o modulerna på taket kvar att byta, När han monterade dom nya heatpipen så va det åf som la på pastan vilket va MYCKET mindre än vad kompisen haft tidigare så det är det då inte felet... :?

Kanske han ändå skulle lagt pengarna på en flisbrännare med eltändning el köpt in sej i vindkraftskooperativet istället...
Man undrar ju hur 90 rör kan klara att värma 1600 l acktank+pool.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2046
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Nått måste väl vara fel kopplat?

Enligt han som var där och tittade tyckte han att det såg ut som rören från solfångarna gick ner i pannan?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7177
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Andreas Hansson skrev:Nått måste väl vara fel kopplat?

Enligt han som var där och tittade tyckte han att det såg ut som rören från solfångarna gick ner i pannan?
Det ända som han tyckte va fel va att vvx va fel vänd (själva pannan är bortkopplad), Det tvivlade jag på att det skulle spela nån roll eftersom att värmen från solkretsen försvann nånstans... :?
Solfångarkretsen ligger ju bara ca 3-4° högre än kulvert tempen, Kulverten är en aqvawarm kopparflex med 5,1 W/m i förlust vid 60° o den är ca 7 meter... Mellan solfångarna o ner till vvx/kulverten är det ca 3-4 meter rör med bra isolering..

Nu är som sagt vvx byt mot en ny o den är vänd som återförsäljaren sa men det blev då inte nån märkbar skillnad..

Med 9 timmar strålande sol ökade tempen i tanken 20°, Hela tanken va 45° med hjälp av elpatronen eftersom den sitter i botten på tanken. N
är det slutade ladda så va tanken 70° i toppen o 60° botten, Så det kanske blev ca 13 kWh på 9 tim... :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

André skrev:
Andreas Hansson skrev:Nått måste väl vara fel kopplat?

Enligt han som var där och tittade tyckte han att det såg ut som rören från solfångarna gick ner i pannan?
Det ända som han tyckte va fel va att vvx va fel vänd (själva pannan är bortkopplad), Det tvivlade jag på att det skulle spela nån roll eftersom att värmen från solkretsen försvann nånstans... :?
Solfångarkretsen ligger ju bara ca 3-4° högre än kulvert tempen, Kulverten är en aqvawarm kopparflex med 5,1 W/m i förlust vid 60° o den är ca 7 meter... Mellan solfångarna o ner till vvx/kulverten är det ca 3-4 meter rör med bra isolering..

Nu är som sagt vvx byt mot en ny o den är vänd som återförsäljaren sa men det blev då inte nån märkbar skillnad..

Med 9 timmar strålande sol ökade tempen i tanken 20°, Hela tanken va 45° med hjälp av elpatronen eftersom den sitter i botten på tanken. N
är det slutade ladda så va tanken 70° i toppen o 60° botten, Så det kanske blev ca 13 kWh på 9 tim... :roll:
Det låter i mina öron rimligt.........genomsnittet för dessa 9 timmar borde ligga på ca 400W/m².
0,4kW x 9h x 4,92 (absorbator yta) -25%(vinkelförluster)= 13,248kW
Det var väl 60st Sfinx rör han hade?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

André skrev: ...Så det kanske blev ca 13 kWh på 9 tim... :roll:
Låter lite lite men inte helt orimligt. Jag får 20kwh på en riktigt bra dag. Vad Har han för tank? Kan det vara dåligt isolerat någonstans? En shunt som läcker lite kanske, det kan läcka många kWh på en dag utan att man märker det.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7177
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja det är 60 rör sfinx med utbytt heatpipe till X modellen...

Shunten stängd likaså pumpen o det är bara golvvärme i huset så ingen självcirkulation uppstår, Alla rör är då kalla till värmen..
Han testade att köra lite comfort värme utan elpatron men då får man aldrig upp tanken i 40°...

Tanken är inte bra isolerad, Det är en borö 500 l med 120 l beredare o 60 mm mineralull..

Har sett att det skrivits att dom ger ca 80W/rör vilket gör att man borde få ut 4,5-5 kWh på 60 rör o att det skulle va under ca 5 timmar som dom ger den effekten, Om det vore så skulle tanken laddas 20° på ca 3 timmar mitt på dagen vilket vi oxå trodde att solfångarna skulle klara..

Om nu det är normalt att 60 rör bara ger ca 13 kWh en bra dag kan kanske nån förklara hur t.ex leifa.k fick ut 56 kWh redan i mars/april på 90 rör?????????????????????????????????????????????????????????
Då skulle dom sista 30 rören ge 43 kWh.... :lol:

Men de kanske är normalt med att man får ut 13 kWh o då besanades mina teorier att solfångare inte lönar sej, Då skulle man inte få ut mer än ca 2000 kWh/år om man har 6 månader med bara sol eftersom att man bara får ut ca 13 kWh då solen ger som mest med 60 rör...
Hur SP kan få fram att 60 rör ska klara att ge 4400 kWh/år med 50° medel temp är en gåta.................... :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Hur Leifa.k. lyckats få ut så mycket vet jag inte. Jag har undrat också. Själv hade jag hoppats på lite mer än 20, aknske 30, på en bra dag men jag har bestämt mig för att det räcker för mig och eftersom mina är optimerade för vår/höst och inte alls för sommar så räknar jag med att klara vv fram till eldningssäsongen börjar och lite till.

13kwh på en bra dag tycker jag däremot verkar vara för lite. Kan han inte försöka mäta exakt hur mycket tanken svalnar över natten utan något effektuttag så att man kan mäta förlusterna i tanken. Fast om han tappar >7kwh på 9 timmar så borde det försvinna 20kwh per dygn och så dåligt kan väl ingen tank vara???

Edit: Jag ska förresten isolera lite bättre och hoppas det gör ytterligare några kwh men jag tror inte jag kommer upp i Leifa.k:s värde ändå. Pumparna med sina anslutningar och på/av-tappningskranar är delvis oisolerade samt vissa rör har bara 13mm skum. Borde nog vara minst 20mm. Jag har ca40m rör så det gör säkert en del av skilnad mot Leifa.k.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Skriv svar