Storlek på förråd enligt sotarn
Som jag har förstått det så gäller reglerna för årtalet huset/första värmeanläggnnigen togs i drift. Om du inte bygger om så mycket att det räknas som ett nytt panrum, då gäller dagens regler.
Så mitt hus ska bedömas utefter 1936 års regler för hur det får se ut, eftersom jag inte har ändrat mer än pannan och satt dit ett förråd.
De bara påpekade att vid renovering att jag bör sätta gips eller minirit på dörrarna och i taket. Där ligger asbetsplattor nu och dörrarna är klädda med plåt. Alla dörrar står öppna ut ifrån pannrummet förutom ytterdörren naturligtvis...
Så mitt hus ska bedömas utefter 1936 års regler för hur det får se ut, eftersom jag inte har ändrat mer än pannan och satt dit ett förråd.
De bara påpekade att vid renovering att jag bör sätta gips eller minirit på dörrarna och i taket. Där ligger asbetsplattor nu och dörrarna är klädda med plåt. Alla dörrar står öppna ut ifrån pannrummet förutom ytterdörren naturligtvis...
-
- Pannrumstomte!
Jag tror det är lagen om skydd mot olyckor som i sin tur ger i uppdrag åt räddningsverket att utfärda regler.thias skrev:Jag blir bara mer och mer förbannad när jag läser i denna tråd. Inte skall väl vi pellets eldare styras av sotarmästarnas godtycke. Det måste väl finnas regler för hur detta skall regleras. Vi pellets eldare skall väl inte bli tvungna att lägga ut massor med pengar på att byta dörrar och föråd bara för att en sotarmästare tycker så, utan att ha ett regelverk att stödja sin uppfattning på. Är det någon som vet vilket regelverk som gäller vid brandskyddskontrollen?
http://www.srv.se/templates/SRV_Page____578.aspx
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
-
- Pannrumstomte!
Det var ju precis vad jag gjorde. Ändå dök detta upp vid nästa sotning.Olle45 skrev: Be sotarmästaren om hjälp med att få en så bra lösning som möjligt till din fördel det viktiga är hans godkännande, för det är hans papper med ett godkännande som gäller, vid en brand och försäkringen behövs!
Det borde finnas ett regelverk med mindre utrymme för egna tolkningar. Det som är ok i en kommun ska inte vara underkänt i en annan och tvärtom.Olle45 skrev: Samma bil o samma dag på ena besikningen gokänd kör till nästa ställe o får den underkänd, ja så är det med olika människors tolkning,
Tur är väl att inte alla tänker lika eller hur ???
Om jag kommer in på bilprovningen med min -85a så behöver inte den ha katalysator. Det spelar ingen roll att det finns krav på kat på nya bilar. Jag har aldrig hört talas om ett fall där bilprovaren underkände bilen bara för att HAN tycker att de nya reglerna borde gälla även för äldre bilar.
Sedan har jag inget emot att sotaren påpekar saker. Men är det inte olagligt så vill jag inte ha det i protokollet och inte heller krav på efterkontroll.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
-
- Pannrumstomte!
Jag fick sätta upp gipsvägg och B30 dörr trots att jag inte byggt om någonting. Det hade jag inget större problem med, det verkar logiskt. Men pelletsförrådet får tydligen inte brandskyddas med gips?mattem skrev:Som jag har förstått det så gäller reglerna för årtalet huset/första värmeanläggnnigen togs i drift. Om du inte bygger om så mycket att det räknas som ett nytt panrum, då gäller dagens regler.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Hejthias skrev:Jag blir bara mer och mer förbannad när jag läser i denna tråd. Inte skall väl vi pellets eldare styras av sotarmästarnas godtycke. Det måste väl finnas regler för hur detta skall regleras. Vi pellets eldare skall väl inte bli tvungna att lägga ut massor med pengar på att byta dörrar och föråd bara för att en sotarmästare tycker så, utan att ha ett regelverk att stödja sin uppfattning på. Är det någon som vet vilket regelverk som gäller vid brandskyddskontrollen?
Vist håller jag med dej till 100% fattas bara annat !!!
Regler och bestämmelser borde ju vara lika, det som står skrivet borde gälla alla, men nu är det inte så som alla här ser? eller har jag fel ???
Vet inte exakt vad sotaren har för befogenheter att kringgå det som skrivits, det jag vet är att sotaren är den som är ansvarig för det han godkänner, och han har ansvaret gentemot försäkrings bolaget eller har jag fel ?? och bankens lån till huset har krav på att husägaren har en försäkring som gäller eller hur ?? eller har jag fel ???
Vem vill sitta med en stor skuld som försäkringsbolaget vägrar betala
på grund av en sotare som inte skrivet på ett godkännande
och banken kräver ägaren på pengar.
Det här är mina egna funderingar...
Sedan håller jag med om maktmissbruk kan förekomma och inte så roligt att hamna i den sitsen.
Skratt
när jag tänker på en episod, blev tagen för fortkörning som jag inte godkände men blev av med kortet ändå + en lapp som skulle skickas till länstyrelsen för utdömma förtkörningen, jag sa till polisen glöm den lappen o behåll mitt körkort så skall jag åka o prata med polisen som mätte farten på 70 sträckan där den förra polisen som tog kortet sa att jag kört 116 KM/h Väl framme och knackar på hos den mätande polisen
som tittar ut o undrar var jag kom ifrån, jo jag är killen som din kolega stannat för fortkörning, han ser min bil, och sa men vaaa det är ju fel bil han stannat, han anropar kolegan du får komma hit med killens körkort du stannat fel bil! Gissa om poliserna fick ett gott skratt, sjäv tog jag det som en gooo sketsch, gäller att tänka till när man vet att man inte har gjort något fel.
Jag frågade polisen som mätte om den som körförfort är fotgraferad som ett kvitto på rätt bil, nääää det är det jag ser som gäller säger polisen,
Jag hade alltså tur att han mindes rätt, det kan ju vara många att minnas
inte sant.... ja sa bara så här borde det ju inte få gå till när det går att fota den som verkligen kört förfort..
Detta hände för 7 år sedan, vet inte om de fotograferar fortkörare än...
Hört att vägkamrorna skall hålla koll på farten även emellan kamrorna
det systemet finns i Norge.
så det gäller att inte missa någon kamra, är inte detta också makt missbruk ?? bara en undran..
MVH
Ruben
Senast redigerad av Olle45 den fre 26 okt, 2007 13:46, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Stor entusiast!
Ingen ska inbilla sig att sotaren tar något som helst ansvar för sina bedömningar,o anvisningar även om man har följt dom
Ang svensk bilprovning har dom inget ansvar om man får körförbud direkt efter kontrollen
gå in på Pannrum på nätet kolla bla på ö- Viks kommun
Jag har en folder om från räddningsverket där står inget särskilt om pannrum
dom borde ju veta
detta med pannrum är tydligen en stor gråzon
Ang svensk bilprovning har dom inget ansvar om man får körförbud direkt efter kontrollen
dom borde ju veta

Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
HejShakespeare skrev:Jag fick sätta upp gipsvägg och B30 dörr trots att jag inte byggt om någonting. Det hade jag inget större problem med, det verkar logiskt. Men pelletsförrådet får tydligen inte brandskyddas med gips?mattem skrev:Som jag har förstått det så gäller reglerna för årtalet huset/första värmeanläggnnigen togs i drift. Om du inte bygger om så mycket att det räknas som ett nytt panrum, då gäller dagens regler.
mvh
Håller helt med dej!
Sotarn ger ett råd och man gör efter hans goda omdöme och får det godkänt
här gäller att man får ett skriftligt papper att det är godkänt vid besiktningen.
I annat fall kanske inte mins eller vill minnas vad han godkänt.
Lite dåligt att lova och inte hålla det man lovar.
Vill minnas att gammalt pannrum är godkänt ända tills man gör någon ny om byggnad ändring tex byter bränsle typ, föråd lager av bränsle mm , panna, murverk/skorsten mm.
men som sakt sotarmästaren sitter i händerna på försäkringsbolagen.
Papper är viktigt !!! OBS även kvitot på betald försäkrings premie den dagen det händer, har vänner so hamnat i den sitsen och haft tur att kvittot inte brunnit upp...svårt att få ut försäkringen om man inte kan bevisa att man har kvittot..
MVH
Ruben
HejTutte Gustav skrev:Ingen ska inbilla sig att sotaren tar något som helst ansvar för sina bedömningar,o anvisningar även om man har följt dom
dom borde ju veta
Här har du helt rätt !! En godkänd bil på besiktningen kan få körförbud direkt efter vid flygande besiktning det var så jag menade...
Ett godkännande som sotarn gör betyder inte att det är godkänt heller ???
Men det borde ju inte få gå till så här eller ??
Jag har ett tillägg förr var det så att sotarmästaren hade större befogenhet
än brankåren när det gäller en soteld vet inte om det fortfarande är så..
Vad jag ser som en utväg, prata med försäkringsbolaget och kolla vad dera krav på hur ett pannrum skall vara utfört för att försäkringen skall gälla eller har jag fel ??
Jag tror det är försäkrings bolagen ställt kraven på brandkontroll.
MVH
Ruben
-
- Pannrumstomte!
Det är just det som är problemet. Man är alltid i underläge mot sotaren och är tvungen att följa alla hans infall hur tokiga de än är.Olle45 skrev: Vem vill sitta med en stor skuld som försäkringsbolaget vägrar betala
Emellanåt byter dessutom kommunen sotare. Så om några år kanske jag måste klä plåtförrådet med minerit

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
HejShakespeare skrev:Det är just det som är problemet. Man är alltid i underläge mot sotaren och är tvungen att följa alla hans infall hur tokiga de än är.Olle45 skrev: Vem vill sitta med en stor skuld som försäkringsbolaget vägrar betala
Emellanåt byter dessutom kommunen sotare. Så om några år kanske jag måste klä plåtförrådet med minerit![]()
mvh
Jo jag känner till det och inte nog med att byta sotare lagar och regler ändras oxå precis som om vi vanliga är har någon sorts exprimet hus / villor lokaler mm
Sedan slår de undan all glädjen med att lyckats att skapa något eget
på den korta tid vi lever...
vad tror du om att kolla med försäkringsbolaget vad förregler som gäller,
men de har ju ingen utbildning till att genom föra besikningar eller ??
i så fall är det kört även här, mmm tokigt det blivit med lagar och regler
bara för att driva med oss vanliga...eller ??
MVH
Ruben
-
- Pannrumstomte!
Tänkte ringa räddningsverket och höra. Försäkringsbolaget är kanske inte heller så dumt. Ska bara samla lite energi först.Olle45 skrev: vad tror du om att kolla med försäkringsbolaget vad förregler som gäller,
men de har ju ingen utbildning till att genom föra besikningar eller ??
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Ser fram emot att få höra deras åsikter.Shakespeare skrev:Tänkte ringa räddningsverket och höra. Försäkringsbolaget är kanske inte heller så dumt. Ska bara samla lite energi först.
mvh
Väntar själv på den första kontrollen, när den nu blir.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Pannrumshärskare!
Är man osäker ska man överklaga beslutet. Det kostar inget och länsrätten kollar vad som står i lagen.
Så här skriver boverket i mail till mig.
I sådana här fall är det alltid bra att begära in ett skriftligt föreläggande innan man utför ålagd åtgärd, så man har svart på vitt på vad som förväntas av en, material som även skulle gå att pröva rent juridiskt om det skulle behöva gå så långt. Då får den som förelägger något även tänka till lite extra på om sakargumenten är korrekta medan han formulerar sig..
I sådana här fall är det alltid bra att begära in ett skriftligt föreläggande innan man utför ålagd åtgärd, så man har svart på vitt på vad som förväntas av en, material som även skulle gå att pröva rent juridiskt om det skulle behöva gå så långt. Då får den som förelägger något även tänka till lite extra på om sakargumenten är korrekta medan han formulerar sig..
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
HejAndreas Hansson skrev:Är man osäker ska man överklaga beslutet. Det kostar inget och länsrätten kollar vad som står i lagen.
Här är ett litet tips, vet inte om jag har rätt men hört att
chefen för räddningsverket är överordnad över sotarn,
Om det nu är så kan man kolla med chefen för räddningsverket.
Om man är missnöjd med sotarens krav på åtgärder.
MVH
Ruben