Den info som kommer från media i Norge talar för att el priserna här kommer att gå upp kanske 50% genom vintern, altså börsprisen.Fredde skrev:
I och med att många elleverantörer idag också står för en betydande del av pelletsleveranser så kommer ju med all sannorlikhet pelletspriset att följa elpriset.![]()
Dette beror på CO2 kvoter som nu kommer att kosta mer på kontinenten. Norge kan nu levera mycket mera el til kontinenten genom den nya kabelen som är lagt enda ned til Holland. Vi har ju stora mängder vattenkraft i Norge, mer än 100TWh per år.
El priset tror jag kommer att följa utvecklingen på olja/kol medan bioenergi inte får den prishöjelsen. El är en energikälla med högt värde och det talas i Norge att denna energiform inte skall användas i direkt uppvärmning, fast den är mest utbredd här i Norge till detta andamål. Det finns godt om bioenergi råvaror i våra länder men det är konkurrans om sågspån.
Jag tror man i framtiden kommer att använda mer billigare bränslen med tex högre askhalt. Brännarutvecklingen kommer att gå i detta håll, tror jag.
En energirådgivare kan nog inte säja hur utvecklingen blir på olika energipriser men borde få folk att tänka själv.