Utan egen erfarenhet så är min uppfattning att ett eller ett par vanligt haverier på en vp kostar ungefär lika mycket som en helt ny pelletsanläggning.
De som jag känner som har vp har alla haft olika haverier både under och efter garantitid.
Totalt utlägg för min pelletsanläggning=11 600 sek (+moms) En bekant i fastighetsbranchen fixade bra rabatt på utrustningen och allt arbete gjorde jag själv.
Byta värme system
Kollat lite på olika pelletsanläggningar och tex en helt ny Ulma panna och brännare som jag tror ändå är hyffsat billiga saker kostar runt 48000 plus installation. Vet iof inte vad ett normalfel på en värmepump kostar men inte kan det väl vara mer än 50000 kr?
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
Smaken är ju som baken, alla har en, men de personer jag känner och som provat markvärme var väl inte helt nöjda med att få gräsmattan förvandlad till puckelpist pga de rörelser (höjningar/säkningar) som uppstår i marken... Men tycker man det är roligt att fylla på med jord här och där varje år, så...Fredde skrev:Jag skulle istället då lägga pengarna på markvärme eller fjärrvärme (om detta finns att tillgå).
Calmarpannan B2 (1996) med Janfire NH och Pellistore sedan juli 2006. Ytongvilla från 1970 med källare, 2x117m2 + garage (40-50m2). Från ca 3.5 kubik olja till 7-8 ton pellets per år.
Pellets är billigst i investering... Luft/vatten kräver inget jobb..
Strålningsvärmen i källaren blir den högre med pellets än med olja??
För inte faan värmen pannan upp min källare.. ska det vara varmt får jag allt ha radiatorerna på..
Visst faan värmer din panna den befintliga upp källaren eftersom du får spillvärme från pannan som går ut i källaren självklart så värms inte källaren upp till 23 grader enbart av spillvärme och självklart ska du ha elementen helt öppna i källaren för där får du mest nytta av värmen du håller källaren torr plus att överskottet går uppåt samtidigt så blir luften lite mer kompakt i källaren eftersom du inte har samma drag i källare som du har i bottenvåning eller övervåning och då räcker det med 20 grader i källaren för att det ska kännas som 22 grader i bottenvåningen.
Men som sagt en L/V kanske passar bättre eftersom du är borta långa perioder.
Strålningsvärmen i källaren blir den högre med pellets än med olja??
För inte faan värmen pannan upp min källare.. ska det vara varmt får jag allt ha radiatorerna på..
Visst faan värmer din panna den befintliga upp källaren eftersom du får spillvärme från pannan som går ut i källaren självklart så värms inte källaren upp till 23 grader enbart av spillvärme och självklart ska du ha elementen helt öppna i källaren för där får du mest nytta av värmen du håller källaren torr plus att överskottet går uppåt samtidigt så blir luften lite mer kompakt i källaren eftersom du inte har samma drag i källare som du har i bottenvåning eller övervåning och då räcker det med 20 grader i källaren för att det ska kännas som 22 grader i bottenvåningen.
Men som sagt en L/V kanske passar bättre eftersom du är borta långa perioder.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Naturligtvis var inte pannan inräknad i min "kalkyl" jag förutsatte att den fanns redan.stingray skrev:Kollat lite på olika pelletsanläggningar och tex en helt ny Ulma panna och brännare som jag tror ändå är hyffsat billiga saker kostar runt 48000 plus installation. Vet iof inte vad ett normalfel på en värmepump kostar men inte kan det väl vara mer än 50000 kr?
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
-
- Späd planta
Visst förstår jag att pannan värmer källaren.. men av vissa i forumet kan må få intrycket att dom värmer hela källaren till 15 grader med bara strålningsvärmen... jag kan inte ens värma pannrummet till den tempen utan att ha radiatorn på..
Jo alltså panna finns ju redan och är från -96 så den kommer inte bytas...
Problemet är att min panna står lite konstigt för att ställa upp en förråd också.. väldigt trångt...
Kommer börja ta in offerter både på värmepump och pellets nästa vecka så får vi se vad det blir..
Börjar bli lite bråttom nu pljan som ingick i husköpet börjar ta slut.. så snart blir det att slå på elpatron i pannan.. Ingen som har grymt billig olja till salu?
Jo alltså panna finns ju redan och är från -96 så den kommer inte bytas...
Problemet är att min panna står lite konstigt för att ställa upp en förråd också.. väldigt trångt...
Kommer börja ta in offerter både på värmepump och pellets nästa vecka så får vi se vad det blir..
Börjar bli lite bråttom nu pljan som ingick i husköpet börjar ta slut.. så snart blir det att slå på elpatron i pannan.. Ingen som har grymt billig olja till salu?
Nibe city -96
Nibe olje brännare
1 plans med källare byggt -63 trästomme med tegelfasad.
116 boy + 116 biy
Nibe olje brännare
1 plans med källare byggt -63 trästomme med tegelfasad.
116 boy + 116 biy