Sotningen
Jag skall anmäla mig till egensotningskurs den 26/2.Den är på 6 timmar och inkluderar fika och lunch.Kostar 700kr.Eftersom jag bara hyr kåken så måste jag ha en fullmakt av hyresvärden att jag får göra sotningen.En kopia av brandskyddsprotokollet,fullmakten och nån blankett som man får på kursen,skall sen skickas till brandchefen.Sen står det att det skall bli en teoretisk och praktisk genomgång med sotaren vid nästa brandskyddskontroll.I mitt fall blir det först 2010 

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
De verkade ju lagomt krångligt, får se hur länge det tar att bli godkänd här. Skulle tydligen bara fylla i blanketten med fastigheten, eldstäder, typ av rökkanaler å sen skriva under och försäkra att man har kunskapen och utrustning för att utföra sotningen. 391 kr kostade senaste sotningen förresten, brandskyddskontrollen som gjordes för tja 3 månader sen har jag inte sett röken av någon räkning ännu. Så sotviska osv tjänar jag ju in redan efter en sotning.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Vi som håller på med pellets sotar ju panna och brännare redan kanske en gång i veckan,så det är bara skorsten att sota 2 ggr/år
Dom pengarna går ju att spara plus att man bestämmer själv när det skall göras och slipper passande av sotare 

Pelletseldare sen -00
Precis det var så jag tänkte, sotar ju ändå ner mig en gång i veckan då kan jag ju lika gärna klättra upp på taket två gånger per år också. Så kan jag dessutom ta skorstenen till braskaminen samtidigt som tydligen bara sotas var 4:e år av sotaren.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Min sotare (VÄRMDÖ Sotningsdistrikt AB) har precis varit här och sotat och jag måste säga att jag är skit nöjd. När dom har varit här så blänker det nästa om pannan. Har man missat att tömma pannan på aska så gör dom det och drar ur alla turbulatorerna/fördröjarna 6st fejar alla kanalerna skrapar väggarna i ved delen pannan är renar efter dom har varit här allt är i tipp topp efteråt och dom är mycket trevliga att ha å göra med. 

Nibe Combi VX -98
Vikingbio
Vikingbio