Summering Vecka 38:
Solvärmen i drift 45 timmar och 20,38minuter.
Detta har gett 100% av varmvattenbehovet samt 100% av husvärmen. Kostnad 3 kr och 51 öre för driften av cirkulationspumpar.
Riktigt bra COP-värde på det!
Fortsätter det i samma stil så har man värme/varmvatten för ca 14kr/månad.
Ekonomin:
Jag har inte riktigt alla utgifter summerade...
Men ungefär 17.000kr har det stora gått på, sedan tillkommer lite mutter, skruv, borr, rörsvep, målarfärg etc..
Gissningsvis ligger det på ganska exakt 20.000kr.
Att bygga själva solfångarna i trä istället för stål hade nog kunnat spara runt 3.000kr, dock skulle täcksidor av plåt tillkomma som skydd mot träet.
Tidsåtgången är jäkligt svår att räkna ut.
1-2 år INNAN projektet sattes igång (för snart ett år sedan) så ägnades det en del tid åt att kolla runt på div olika forum och tillverkare, någon timme då, någon timme då...
Beställde även lite böcker och sådant.
År 2009 har det ändå gått åt mest tid, men hur mycket vet i fasen...
Några helger på heltid, 1-2 timmarspass på många vardagskvällar..
Mer än så kan jag inte säga.
Men i vårt fall så är inte ekonomin allt (har redan en billig uppvärming genom ved-eldning), vårat mål med anläggningen är att inte behöva elda på högsommaren. Nu verkar det ju ändå som att solvärmen kommer att stå för värmen betydligt mer än bara på högsommaren!
Det är alltså mest ett roligt projekt och bekvämlighet det handlar om.
(bekvämlighet är inte att stoppa in 100-150.000kr i en berg/luftvärmepump eller liknande och sedan 1000-2500kr/mån för att driva den)
Ang ved-eldning så är jag uppfödd med det, och tycker faktiskt att det är kul, även om man kan erkänna att det är lite tungt på våren när man får sin års-leverans