Rayyan skrev:Alltså har du under tiden Dec -06 till Nov -08 eldat upp ca 44MWh och förbrukat ca 18MWh på radiatorkretsen.
Har du duschat upp dom resterande 26MWh?
Bara en av frågorna.
Det är beklämmande. Men ... man griper halmstrån.
Om du hävdar att vedis inte representerar Äfab så får du läsa trådarna igen.
Läs trådarna som vanligt folk och inte... ja, ja, oj då, höll på att slira in på moral men , moral och etik finns inte i den här (er) världen. Bara en j..a massa tjafs om att min är bäst och ingen kan ta det ifrån mig!
Ta inte emot tips för förbättringar för det är perfekt som det är.
Vi andra är mottagliga för möjlighet till förbättring.
Ha en trevlig läsning
MVH/Rayyan
Det här är en fråga som du får ta upp med honom själv, jag vet inte vad hans fastighet förbrukar, vill inte svara på det heller då jag är osäker.
Det enda som han gör åt ÄFAB är uppdateringar av en panndatabas till ett dataprogram, samt några energirådgivningar då som avlastning när vi övriga inte hinner med. Hoppas du är nöjd med svaret!
Ved Profilen skrev:2,5 kW vid minus 10 grader är helt Ok . Just nu är ögonblicksförbrukningen 2,6 kW vid -5 grader om 10 min kan det vara 1,8 kW. Jag kan ha 8kW vid noll grader. Det beror på D-T och hur mycket shunten shuntar ut. Det är ju när det blir kallare ute som shunten öppnar för att huset skall hålla ex. 20 grader inne . Då blir Dt högre vid denna höjning ,och visar en högre kW. Sedan när huset fått sin värme stänger den igen iaf, min. Och visar en lägre kW. Till och med 0 när det är mycket folk i huset så att inomhusgivaren känner av detta även vid minusgrader ute. Detta är en ögonblicks förbrukning vi talar om ( Alltså vad mätaren visar vid det ögonblick man tittar på avläsningen). Sedan får man väl lägga till tiden eller Mätaren regar denna ändå med iaf..
Vp..
Här VP tycker jag nog att du är ute och lägger lite dimridåer för att täcka upp vad du skrivit tidigare.
Det du har läst av på dina mätare är ju effekten kW just i det ögonblicket och har inget med systemets totala förbrukning att göra, vilket är kilowattimmar kWh.
Jag tycker hans system fungerar bra efter hans förutsättningar och passar hans fastighet perfekt. Det är även dom med mycket längre erfarenhet av vedeldning som tycker detta, inte bara jag.[/quote]
JAG TYCKER är ganska långt ifrån ett perfekt. Och som representant för känt företag ska man nog inte bara tycka, man ska ha fakta.
Varför presenteras det systemet som perfekt när det bara är hyfsat bra med de förutsättningarna som råder?
Jag har eldat vet i många år och har bättre funktion utan att ens ha tänkt på optimering. Det bara blev så bra direkt.
Baxi Solo 30 3x500 ltr.
Många frågor fortfarande utan svar.
Bara som en liten hint. Mitt hus (förra 1 1/2 plan) 165 m2 bodel + 100 m2 garage)
drog 22 m3 björkved / år. Ingen kamin. Ingen Vedspis. Aldrig under 21°C inomhus. I garaget var det tyvärr varmare än så.
Känn på den.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Ja denna tråd är det mycket missförstånd i . Men det går väl att reda ut. Utan mera tjaffsande.
Jag kan väl börja med att förklara för kricken att jag eldar inte bara från okt - mars/april det är ungefällig tid då min shunt är aktiv. Jag eldar ved hela Året 1 Jan till 1 Jan. Möjligen el någon gång.(Undviker detta )
Jag vill / önskar att jag kunde mäta vv förbrukningen på ett korrekt sätt för att få fram riktiga siffror på denna förbrukning men kan inte göra detta i nuläget Tyvärr. Detta gäller även andra förluster i systemet.
Har funderat på detta med mina 18 423 kWh sedan dec -06 tills nu om shunten har varit aktiv dessa månader jag skriver, så verkar det stämma ganska bra. Man säger att en normal villa förbrukar ca: 5000 kWh. vv /År men har forskat lite i detta,dem flesta förbrukar mycket mera i af jag. Det vet jag, men tyvär vet jag inte exakta uppgifter på vv förbrukning men jag kommer att fixa det.
Om vi antar att min vv förbrukning ligger på ca: 8000 kWh /År * 2
då är det ytterigare 16000 kWh till som skall läggas +rörförluster strålningsförluster. mm som jag heller inte vet exakta siffror på.
Tillslut närmar man sig iaf 20000 kWh till. Detta är nog inga orimliga siffror om man tänker efter.
Egentligen vill jag inte spekulera med siffror, jag vill istället återkomma när jag kan mäta vv förbrukningen på ett korrekt sätt. Då slipper det bli så många frågor hit eller dit.....
VP..
Nu när jag ser hur du räknar så är även jag benägen att hålla med om att det inte verkar helt orimligt (om man lägger till viss eldning i de andra eldstäderna). Synd att vi var tvugna att tjafsa så mycket först
Kan du läsa någonstans på hemsidan där det står att detta system är perfekt? Har du någonsin sett att jag skrivit detta i någon tråd?
Om han skriver att hans system är perfekt efter hans förutsättningar ska du ta det med honom och inte blanda in mig och vårt företag ÄFAB.
Vad jag tycker själv det står jag för. Vad är det för fakta du saknar?
Allt står på hemsida du behöver veta om fastigheten, eller vill du veta vad han har för färg på tapeterna också?
Förstår inte vad du vill komma med ditt hackande.
Sorry fel av mig läste den sidan igen då hade du ju skrivit precis så..
Men du borde ju ändå ha lägre ved förbrukning än mig med det är ju av mindre betydelse.
Senast redigerad av kricken_ den mån 03 nov, 2008 20:49, redigerad totalt 1 gånger.
Om man har ett givet system och kör det med lågt flöde respektive högt flöde med exakt samma innomhustemperatur.
Vad är den teoretiska grunden för påståendet att lågt flöde ger energibesparingar i förhållande till högt flöde?
Ang. vv-förbrukningen så har jag fortfarande inte helt klart för mig hur det är kopplat men jag lägger gärna ner det också om vi bara är överens om att 3l/min är lite lite att duscha i. Det måste antagligen spädas i mer kallvatten för att få upp flödet.
(btw tidsrymden i l/min är minuter, liter per minut)
mvh
kricken_ skrev:Sorry fel av mig läste den sidan igen då hade du ju skrivit precis så..
Men du borde ju ändå ha lägre ved förbrukning än mig med det är ju av mindre betydelse.
Nej det är inte av mindre betydelse ! Gjorde en snabb kalky i mitt data program . Jag har en kalkyl på mitt hus med Baxi pannan. Jag går bara in i programmet och väljer min fastighet, sedan byter jag ut Baxin i programmet till en viadrus V-7D. Jag kan byta panna i mitt hus fast i datorns värld . Din ved förbrukning blir 2,2 m3 mindre / År om man gämför med Baxin, och allting bottnar i att din panna har mindre vatten volym än Baxi.
Viadruspannan har 50 Liter vatten och baxin har 155 Liter, då förstår du att din panna är snabbare att komma upp i temperatur än Baxi vid varje uppstart. Detta gör skillnaden på vedförbrukningen / År..
Kan du läsa någonstans på hemsidan där det står att detta system är perfekt? Har du någonsin sett att jag skrivit detta i någon tråd?
Om han skriver att hans system är perfekt efter hans förutsättningar ska du ta det med honom och inte blanda in mig och vårt företag ÄFAB.
Allt står på hemsida du behöver veta om fastigheten, eller vill du veta vad han har för färg på tapeterna också?
Du citerar vem?????
Citat saknas!!!!!
Du citerar dig själv!!!!!!!!!!!!!!!!!
Cencurering av Moderator
Däremot så skriver Vedis att han har perfekt skikning.
Det är intressant.
Nu kan vi fundera på vem som är i sandlådan, Vi träffas i lådan morrn OK?
När argumenten tryter är det annat som...
Bästa hälsningar eder / Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
kricken_ skrev:Sorry fel av mig läste den sidan igen då hade du ju skrivit precis så..
Tillägg...
Det är inte av mindre betydelse .
Jag gick in i mitt data program för beräkning med pannor acktankar osv... Jag har min fastighetskalkyl inlaggd där. Jag kan byta panna i mitt hus utan ingrepp i fastigheten Fast i Datavärlden förstås Jag bytte ut min Baxi mot Viadrus V-7 D och med din panna förbrukar du Ca: 2m3 mindre ved än vad jag gör / År. Detta skall du vara stolt över. Speciellt om man jämför med Baxi. Detta har med vatten volymen att göra..
Viadrus har 50 Liter vatten innehåll och Baxi har 155 Liter vatten. Detta gör att Viadrus pannan vinner med att den kommer snabbare upp i temperatur än Baxi. Detta förklarar ved förbrukningsskilladerna / År
VP..
Senast redigerad av Ved Profilen den mån 03 nov, 2008 21:35, redigerad totalt 1 gånger.
Stämmer verkligen det.
Värma 100l vatten 60c (30-90)"kostar" 6,966kWh om jag inte räknat helt fel.
Men baxin skall ju av 100l björkved då den är varm producera 126kWh medan Viadrus V7D endast producerar 105kWh.
Så din panna borde ju producera runt 20kWh mer än min vid varje eldning iofs försvinner väl en del till att värma keramik också.
Stämmer det att en viadrus är effektivare sett till systemverkningsgrad är det ju inte så bra reklam för Baxi m.f.l.
Viadrus ses ju ofta som en skit panna.
Senast redigerad av kricken_ den mån 03 nov, 2008 21:55, redigerad totalt 1 gånger.
Du citerar vem?????
Citat saknas!!!!!
Du citerar dig själv!!!!!!!!!!!!!!!!!
Cencurering av moderator
Däremot så skriver Vedis att han har perfekt skikning.
Det är intressant.
Nu kan vi fundera på vem som är i sandlådan, Vi träffas i lådan morrn OK?
När argumenten tryter är det annat som...
Bästa hälsningar eder / Rayyan
Bästa hälsningar
Varför blir du så när tråden börjar att ordna sig Det är snart bara du kvar i sand lådan