Ved Profilens flöden

Här diskuteras allt kring vedeldning
Låst
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ved Profilen skrev:Wodda ta det lungt ! Ta en drink med frun som inte skiktar sig för mycket :lol:

Andrè däremot skall förklara för mig hur dagens skiktning kunde bli så bra bara för att jag stängde av ena tanken :?:

Jag lovar dig Andrè att du skall få sista ordet i denna tråd om du visar att min koppling är fel :!:
Nog tror jag Wodda klarar att fixa skiktning men det gör inte du..
Om det varit bra skiktning skulle det inte tagit 7 timmar att få samma bottentemp i tanken som radiatorreturen har, Som det blir hos dej kan man tro att returen går in i mitten på tanken för då blandas det kallavattnet med det varma men det kommer göra tanken först kall i botten änd men det tar tid o det är inte skiktning...
Stängd shunt kan det då inte varit för då borde du ha det varmt inne om returen är över 30°, Du har ju även förrådsberedare oxå vilket inte gör saken bättre utan värmebehov..

Du har inte svarat på frågan vad du anser att skiktning är??
Inte heller om det bara behövs vid laddning??
Laddar man tanken full varje gång så har skiktningen ingen betydelse vid laddning..

Spelar ingen roll vad folk skriver/säger du svävar bara iväg el bryr dej inte om att svara så du får sista ordet men jag hoppas verkligen folk som ännu orkar läsa i tråden ser att du vissar upp hur det INTE ska vara..

Kanske vore en bra ide att det låses en tråd för dej där du bara ber folk skicka pm om dom behöver hjälp med värmeanläggningen.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Nu börjardet likna något.

Spelar väl ingen roll om man har bra eller mellanbra skiktning bara anläggningen gör det det ska göra.
För tillfället eldar jag pellets men har tidigare i många år varit ivrig vedeldare,

Min dåvarande installation krävde att jag (eller hustrun) eldade 1 ggr per dygn när det var varmare än minus 10 grader ute. under 10 minus hände det att man även fick starta eldning på morgonen.

Baxi solo 30 och 3st acktankar a' 500 liter. den första med förrådsberedare 200 liter

Enligt alla normer på forumet var min anläggning helt kass men den gjorde ändå sitt jobb.

Alla vill väl ha bra kurvor men om tillförd och avgiven energi kommer huset till godo är äl allt OK?

Varför kämpa som en furie bara för att ha snygga grafer/kurvor, det är ändå resultatet som räknas
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Rayyan skrev:Nu börjardet likna något.

Spelar väl ingen roll om man har bra eller mellanbra skiktning bara anläggningen gör det det ska göra.
För tillfället eldar jag pellets men har tidigare i många år varit ivrig vedeldare,

Min dåvarande installation krävde att jag (eller hustrun) eldade 1 ggr per dygn när det var varmare än minus 10 grader ute. under 10 minus hände det att man även fick starta eldning på morgonen.

Baxi solo 30 och 3st acktankar a' 500 liter. den första med förrådsberedare 200 liter

Enligt alla normer på forumet var min anläggning helt kass men den gjorde ändå sitt jobb.

Alla vill väl ha bra kurvor men om tillförd och avgiven energi kommer huset till godo är äl allt OK?

Varför kämpa som en furie bara för att ha snygga grafer/kurvor, det är ändå resultatet som räknas
Absolut inte, funkar anläggningen så gör den och då behöver man inte pilla. Men om någon påstår sig ha det optimala systemet och inte har det så är det läge för diskussion om vad som går att göra åt det. :D

Och jag är säker på att det finns enkla lösningar på problemet men först måste vi tydligen bevisa att problemet verkligen existerar. Precis som i skolan. :D
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Det är ju ganska enkelt: ladda in 300 kWh i acktankarna, ta ut 300 kWh och cirkeln är sluten.

Med en enormt optimal anläggning kan man säkert fördröja nästa eldning med kanske en kvart eller t.o.m. en halvtimme.
Det har jag kommit på under mina år som vedeldare.

Nu har jag pelletseldning och kan intyga att där finns potential för effektivisering bara med luft/bränsle/starttid/starttemp/hysteres. o.s.v.

Betydligt mer intressant intrimmning än med vedeldning.

Ni må tycka vad ni vill men min utmaning för tillfället är optimering av pelletsbränning.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

André skrev:
Ved Profilen skrev:Wodda ta det lungt ! Ta en drink med frun som inte skiktar sig för mycket :lol:

Andrè däremot skall förklara för mig hur dagens skiktning kunde bli så bra bara för att jag stängde av ena tanken :?:

Jag lovar dig Andrè att du skall få sista ordet i denna tråd om du visar att min koppling är fel :!:
Nog tror jag Wodda klarar att fixa skiktning men det gör inte du..
Om det varit bra skiktning skulle det inte tagit 7 timmar att få samma bottentemp i tanken som radiatorreturen har, Som det blir hos dej kan man tro att returen går in i mitten på tanken för då blandas det kallavattnet med det varma men det kommer göra tanken först kall i botten änd men det tar tid o det är inte skiktning...
Stängd shunt kan det då inte varit för då borde du ha det varmt inne om returen är över 30°, Du har ju även förrådsberedare oxå vilket inte gör saken bättre utan värmebehov..

Du har inte svarat på frågan vad du anser att skiktning är??
Inte heller om det bara behövs vid laddning??
Laddar man tanken full varje gång så har skiktningen ingen betydelse vid laddning..

Spelar ingen roll vad folk skriver/säger du svävar bara iväg el bryr dej inte om att svara så du får sista ordet men jag hoppas verkligen folk som ännu orkar läsa i tråden ser att du vissar upp hur det INTE ska vara..

Kanske vore en bra ide att det låses en tråd för dej där du bara ber folk skicka pm om dom behöver hjälp med värmeanläggningen.. :roll:
Jag kan bara förklara för Andrè att du inte förstår dig på varken loggning eller temperaturer och isolering av tankar när du förklarar för mig hur mitt system fungerar vid urladdning av tankarna. Jag ville visa på forumet hur min loggning ser ut mot eldning av en Tank alltså 750 Liter.
Då helt plötsligt vart min loggning perfekt enl andra läsare på forumet? Det tyder ju på att många förstår loggning.
Jag vet att det blev många frågetecken när jag visade loggningen mot en tank? Men tänker man efter så blir min skiktning lika dan mot två tankar. Den enda skillnaden är att jag eldar varje kväll så att inte tankarna blir helt ur laddade! Jag laddar alltså inte ur mina tankar som jag gjorde när jag visade urladdning vid en tank. Två st tankar räcker som bekant längre tid..

Jag har även i denna tråd förklarat att det är lika viktigt med skiktning vid i som urladdning av tankarna. Du får nog läsa hela tråden en gång till. Wodda visar till och med en text från termoventilers hemsida som förklar det här. Du skriver att inte skiktet har någon betydelse vid laddning.
Nu får du nog förklara dig ?
Jag kan också visa grafer hur det borde se ut som Wodda gjorde. Men jag väljer istället att visa verkligheten på forumet. Hur ett rätt kopplat system med rätt isolerade tankar och rätta flöden fungerar.

Du skriver att jag inte svarat på dina frågor ? Dessa svar finns redan förklarade i tråden?

Du svarar inte ens mig på frågor som jag ställer till dig ?
Du skall visa mig att mitt värme system är felkopplat :!: Sedan skall du visa mig vad jag skall göra för att det skall bli riktigt :?: Jag ger mig aldrig innan jag får ett konkret svar från dig :roll: Jag vill optimera mitt värmesystem ännu mera. Jag trodde att jag redan gjort det :?:

Sedan skriver du att en tråd bör låsas för Pm där folk behöver hjälp med värmesystem?

Jag kan starta en tråd som heter Ved Profilen och Andrès Funderingar :lol:

Denna tråd kommer oxå att bli ganska intressant :lol:
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Rayyan skrev:Nu börjardet likna något.

Resultat får man ju inte om man inte har fina grafer / kurvor :?:

Det enda jag försöker att göra är att tända min panna på jämna klockslag för att jag visar mina trender på nätet. Varför vet jag inte kanske för att vara snäll så att tittarna skall kunna utvärdera loggningen lättare!

Hur får man in 300kWh i en tank :?: Eller två tankar speler nog mindre roll :shock:
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Ved Profilen skrev: Jag kan bara förklara för Andrè att du inte förstår dig på varken loggning eller temperaturer och isolering av tankar när du förklarar för mig hur mitt system fungerar vid urladdning av tankarna. Jag ville visa på forumet hur min loggning ser ut mot eldning av en Tank alltså 750 Liter.
Då helt plötsligt vart min loggning perfekt enl andra läsare på forumet? Det tyder ju på att många förstår loggning.
Tillåt mig skratta :lol: :lol: :lol: :lol:
Du har fått en enda positiv kommentar på din senaste loggning, Ryyan kallar den "mellanbra". VEM har sagt att den är "perfekt"??? Karla1 kanske? Tror du verkligen att alla som inte orkar säga emot dig tycker att den är optimal?

Jag tror jag räknade till 4st inkl mig som fortfarande tycker den är dålig. Den är lite bättre nu men fortfarande dålig.

Läs vad Andre skriver. Om man alltid laddar fullt är skiktningen ointressant vid laddning. Fattar du inte det? Om du har 100/100/100 då urladdningen börjar så är det oväsentligt om man nått det resultatet med perfekt skiktning eller först skiktning med 80/x/x for att sedan få total omrörning då man kommer över 80/80/80. Det är som sagt slutresultatet som räknas.

Eftersom det är du som skriver att din skiktning är perfekt så får du faktiskt stå till svars när vi inte håller med. Du kan inte begära att vi ska komma och rätta till ditt system så att det funkar lika "perfekt" som du vill påskina att det är. Erkänn istället att det finns mer att förbättra.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Shakespeare skrev:
Ved Profilen skrev: Jag kan bara förklara för Andrè att du inte förstår dig på varken loggning eller temperaturer och isolering av tankar när du förklarar för mig hur mitt system fungerar vid urladdning av tankarna. Jag ville visa på forumet hur min loggning ser ut mot eldning av en Tank alltså 750 Liter.
Tillåt mig skratta :lol: :lol: :lol: :lol:
Du har fått en enda positiv kommentar på din senaste loggning, Ryyan kallar den "mellanbra". VEM har sagt att den är "perfekt"??? Karla1 kanske? Tror du verkligen att alla som inte orkar säga emot dig tycker att den är optimal?

Jag tror jag räknade till 4st inkl mig som fortfarande tycker den är dålig. Den är lite bättre nu men fortfarande dålig.

Läs vad Andre skriver. Om man alltid laddar fullt är skiktningen ointressant vid laddning. Fattar du inte det? Om du har 100/100/100 då urladdningen börjar så är det oväsentligt om man nått det resultatet med perfekt skiktning eller först skiktning med 80/x/x for att sedan få total omrörning då man kommer över 80/80/80. Det är som sagt slutresultatet som räknas.

Eftersom det är du som skriver att din skiktning är perfekt så får du faktiskt stå till svars när vi inte håller med. Du kan inte begära att vi ska komma och rätta till ditt system så att det funkar lika "perfekt" som du vill påskina att det är. Erkänn istället att det finns mer att förbättra.

mvh
Jag tycker att du inte är rakryggad nog att skicka Pm till mig så att vi får diskutera detta . Trots att jag skickat Pm till dig . Du vill fortfarande diskutera via forumet trots Pm. Dålig stil :roll:

Är du rädd för att tala med mig personligen :?: :?: :?: Jag gör helt rätt enligt forumets regler att jag skickar Pm till dig men jag får inget svar :?: :?:

Nu får väl moderatorena iaf lägga sig i detta :?:
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

:lol:
Vad hände med loggningen på eftermiddagen?

Jag ska vara tydlig i detta.

Karla1 du bad mig förklara med grafer, det har jag gjort. Kommentera min redigering tack. Är den mer optimal än den Vedprofilen har idag?
Rak fråga kräver ett rakt svar, ja eller nej duger gott.

Och "Vedis" (om jag får kalla dig så) som sagt din laddning är ok men det är som både Andre´och Shakespear säger om man laddar fullt så spelar det ingen roll, och du behöver ju göra det pga att volymen är så precis. Hade du haft 1500l till hade det varit läge för skiktning i ditt fall. Nu räcker ju ditt system när det är smällkallt så du behöver ju inget göra. Men optimalt är det inte.

Och du måste bli bättre på att svara på frågor!
Man blir rätt förvirrad annars.

Simma lungt och sätt på loggningen igen.

8)
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Wodda skrev::lol:
Vad hände med loggningen på eftermiddagen?
Nu var du snabb att ändra ditt inlägg :?: Mina förklaringar är avslutade. Ni som inte förstår får grubbla vidare :cry:

Det enda jag väntar på nu Är Andrès förklaring på mitt felkopplade värmesystem :?: Samt hur jag skall göra för att få mitt system bättre :?:

Efter detta är tråden av slutad för min del :cry:
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Wodda jag tror faktiskt att det är svårt att få till en sådan brant linje som du har ritat in på din bild.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Andreas Hansson skrev:Wodda jag tror faktiskt att det är svårt att få till en sådan brant linje som du har ritat in på din bild.
Kan jag hålla med om, speciellt när utrymme saknas. men teoretiskt så är den i det närmsta optimal.

Och jag vidhåller fortfarande att det skulle kunna gå att lösa.
8)
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Wodda skrev:
Andreas Hansson skrev:Wodda jag tror faktiskt att det är svårt att få till en sådan brant linje som du har ritat in på din bild.
Kan jag hålla med om, speciellt när utrymme saknas. men teoretiskt så är den i det närmsta optimal.

8)
Nej :!: Du strider mot Naturlagarna :cry:
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Ved Profilen skrev:
Wodda skrev:

8)
Nej :!: Du strider mot Naturlagarna :cry:
Hur menar du nu?
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Kanske med en tappvattenautomat.
Det skulle vara kul att se en logg när inget varmvatten tappas.
Men det är nog svårt att ordna för familjefridens skull :wink:
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Låst