Ved Profilens flöden 2
Hur nära rumstemperatur går det att ha radiator returen vid optimala förhållanden.
Fex nu är det runt nollan här hemma då klarar jag mig på ca33-35°C i framlednings temp men pga förhögt flöde (tror jag)så har jag så har runt 30°C i retur eller är det en normal retur temp.
Tyvärr har jag denna lilla temp diff även vid ökad framledning om det är riktigt kallt kanske jag får en diff på 7-8°C tycker att denna diff borde öka vid högre framledning (tankens lagrings kapacitet blir ju som minst när den behövs som mest som det är nu).
Tyvärr har jag inte möjlighet att strypa alla radiatorer än men det kommer efter nästa sommars renoveringar.
mvh kricken
Fex nu är det runt nollan här hemma då klarar jag mig på ca33-35°C i framlednings temp men pga förhögt flöde (tror jag)så har jag så har runt 30°C i retur eller är det en normal retur temp.
Tyvärr har jag denna lilla temp diff även vid ökad framledning om det är riktigt kallt kanske jag får en diff på 7-8°C tycker att denna diff borde öka vid högre framledning (tankens lagrings kapacitet blir ju som minst när den behövs som mest som det är nu).
Tyvärr har jag inte möjlighet att strypa alla radiatorer än men det kommer efter nästa sommars renoveringar.
mvh kricken
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
-
- Ungskog
- Inlägg: 16
- Blev medlem: tor 09 okt, 2008 22:00
http://www.afabinfo.com/gasellelogg.asp
Hej och hallå....
tittar förbi igen för att se hur "diskutionerna" fortsätter...
Läser några sidor och ser att debatten handlar fortfarande om flöden hit och flöden dit, tempdiffar och skiktingar både upp och ner...
Om jag bara får lägga mig i denna diskution så måste jag då börja med att naturlagarna gäller för alla och överallt. Det beror inte på vilken panna eller vilken koppling man har eller i vilken del av världen man bor i, det är bara så !
Varmt vatten ÄR lättare än kallt. Därför sker en skikting i en tank. Det är inte heller så att det är ett eller två skarpa skikt. Skulle man ha tempgivare varje centimeter i tanken skulle i stort sett varje mätare skilja sig åt. Kanske inte mycket men någon hundradels grad i vart fall...
Om man då drar på för fullt med ett sju-helvetes flöde när man laddar så får det ju den effekten att hela tanken rörs om. Det varma vattnet från laddningen kommer med en sådan fart in i tanken att det nästan når botten. Det var den skiktningen det ! Oavsett vad man har värmt vattnet med eller om man leder det i oändligt olika rörkonstruktioner. Full fart på vattnet stör skiktningen, det är en naturlag.
Laddar man tanken proppfull, alltså lika varmt i botten som i toppen är det väl skit-det-samma, men om man ibland inte orkar vara uppe så sent på kvällen eller inte har tid att vara hemma till hela tanken har laddat så är det en fördel att inte ladda med så högt flöde.
Ser även att min framledningstemp är under diskution. Den styrs av en CBJ shuntautomatik från Acaso med en inomhusgivare. Den känner av vilken temp jag har inne! Det är för mig det som är intressant, inte hur kallt det är ute. Jag vill alltså att den reagerar snabbt och ställer om shunten för att hålla den inomhustemperatur som jag för tillfället har valt. Här kan den då få hjälp av solen som skiner in genom fönstret, frugans pepparkaksbakning, eller barnkalaset med 10 ungar som springer omkring så att även jag blir svettig...
Att jag sedan väljer olika temperaturer inne vid olika tider kan förklaras med att ibland är man lite frusen och ibland lite varm. Ungarna har pendlat upp och ner i feber under nästan hela december och därför även inomhustemperaturen. Har jag då under natten haft 18 grader och på morgonen säller upp det till 22 så kommer framledningstemperaturen att sticka som en raket. Vad man då kan se är att det är högst tillfälligt och att tempdiffen till returen är ganska hög.
Åter till naturlagarna. Det är precis på samma sätt när det gäller effekt i ett elsystem som med värme i ett värmesystem. Högt flöde kan jämföras med hög strömstyrka alltså många ampere, hög tempdiff kan jämföras med hög spänning alltså högt volttal. Effektlagen säger P=U*I
Det innebär att om man har högt flöde får man inte så stor tempdiff, och har man lågt flöde behöver man högre tempdiff för att uppnå samma effekt.
Här får man väl då försöka välja vad man vill och vad som känns bäst. Personligen tycker jag ju att det är onödigt att skicka runt massa vatten med en sådan fart att det susar i rören, om det kommer tillbaka nästan lika varmt som man skickade iväg det med. Det blir ju bara en omrörning i tanken isället.
Det får ju även en annan effekt, har man kopplat returen i botten på tanken så vill man väl inte ha in för varmt vatten där. Det vattnet måste ju då försöka stiga upp genom tanken till den nivån där det hör hemma med tanke på temperaturen. Om man har för högt flöde på radiatorkretsen så "lämnar" ju inte vattnet över så mycket värme i radiatorn utan det kommer tillbaka och stör skiktningen även det.
Fördelen ska väl då vara att vattnet inte tappat så mycket värme att det går att skicka iväg en sväng till i radiatorkretsen, men det betyder samtidigt att det MÅSTE ut en sväng till för att överlämna sin värme. Hade varit lika bra att göra det med en gång enligt min mening.
Alltså, hög temp på framledning och låg temp på retur så "lämnar" vattnet över sin värme och kommer tillbaka i lagom temperatur för att trivas bäst i botten på tanken...
Och lågt flöde vid laddningen stör tanken minst. Den som inte håller med kan få visa hur man gör en Hotshot utan sked. Alltså försöka skikta likör och kaffe i ett glas utan att minska flödet in i glaset med att hälla kaffet på en sked...
Nåja, det var mina teorier i varje fall.
Gott slut och ett gott nytt år ! Skål !
/ Gasellekungen
Hej och hallå....
tittar förbi igen för att se hur "diskutionerna" fortsätter...
Läser några sidor och ser att debatten handlar fortfarande om flöden hit och flöden dit, tempdiffar och skiktingar både upp och ner...
Om jag bara får lägga mig i denna diskution så måste jag då börja med att naturlagarna gäller för alla och överallt. Det beror inte på vilken panna eller vilken koppling man har eller i vilken del av världen man bor i, det är bara så !
Varmt vatten ÄR lättare än kallt. Därför sker en skikting i en tank. Det är inte heller så att det är ett eller två skarpa skikt. Skulle man ha tempgivare varje centimeter i tanken skulle i stort sett varje mätare skilja sig åt. Kanske inte mycket men någon hundradels grad i vart fall...
Om man då drar på för fullt med ett sju-helvetes flöde när man laddar så får det ju den effekten att hela tanken rörs om. Det varma vattnet från laddningen kommer med en sådan fart in i tanken att det nästan når botten. Det var den skiktningen det ! Oavsett vad man har värmt vattnet med eller om man leder det i oändligt olika rörkonstruktioner. Full fart på vattnet stör skiktningen, det är en naturlag.
Laddar man tanken proppfull, alltså lika varmt i botten som i toppen är det väl skit-det-samma, men om man ibland inte orkar vara uppe så sent på kvällen eller inte har tid att vara hemma till hela tanken har laddat så är det en fördel att inte ladda med så högt flöde.
Ser även att min framledningstemp är under diskution. Den styrs av en CBJ shuntautomatik från Acaso med en inomhusgivare. Den känner av vilken temp jag har inne! Det är för mig det som är intressant, inte hur kallt det är ute. Jag vill alltså att den reagerar snabbt och ställer om shunten för att hålla den inomhustemperatur som jag för tillfället har valt. Här kan den då få hjälp av solen som skiner in genom fönstret, frugans pepparkaksbakning, eller barnkalaset med 10 ungar som springer omkring så att även jag blir svettig...
Att jag sedan väljer olika temperaturer inne vid olika tider kan förklaras med att ibland är man lite frusen och ibland lite varm. Ungarna har pendlat upp och ner i feber under nästan hela december och därför även inomhustemperaturen. Har jag då under natten haft 18 grader och på morgonen säller upp det till 22 så kommer framledningstemperaturen att sticka som en raket. Vad man då kan se är att det är högst tillfälligt och att tempdiffen till returen är ganska hög.
Åter till naturlagarna. Det är precis på samma sätt när det gäller effekt i ett elsystem som med värme i ett värmesystem. Högt flöde kan jämföras med hög strömstyrka alltså många ampere, hög tempdiff kan jämföras med hög spänning alltså högt volttal. Effektlagen säger P=U*I
Det innebär att om man har högt flöde får man inte så stor tempdiff, och har man lågt flöde behöver man högre tempdiff för att uppnå samma effekt.
Här får man väl då försöka välja vad man vill och vad som känns bäst. Personligen tycker jag ju att det är onödigt att skicka runt massa vatten med en sådan fart att det susar i rören, om det kommer tillbaka nästan lika varmt som man skickade iväg det med. Det blir ju bara en omrörning i tanken isället.
Det får ju även en annan effekt, har man kopplat returen i botten på tanken så vill man väl inte ha in för varmt vatten där. Det vattnet måste ju då försöka stiga upp genom tanken till den nivån där det hör hemma med tanke på temperaturen. Om man har för högt flöde på radiatorkretsen så "lämnar" ju inte vattnet över så mycket värme i radiatorn utan det kommer tillbaka och stör skiktningen även det.
Fördelen ska väl då vara att vattnet inte tappat så mycket värme att det går att skicka iväg en sväng till i radiatorkretsen, men det betyder samtidigt att det MÅSTE ut en sväng till för att överlämna sin värme. Hade varit lika bra att göra det med en gång enligt min mening.
Alltså, hög temp på framledning och låg temp på retur så "lämnar" vattnet över sin värme och kommer tillbaka i lagom temperatur för att trivas bäst i botten på tanken...
Och lågt flöde vid laddningen stör tanken minst. Den som inte håller med kan få visa hur man gör en Hotshot utan sked. Alltså försöka skikta likör och kaffe i ett glas utan att minska flödet in i glaset med att hälla kaffet på en sked...
Nåja, det var mina teorier i varje fall.
Gott slut och ett gott nytt år ! Skål !
/ Gasellekungen
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
Undrar varför dina tankar laddas ur så fort? Du har ju ändå 2000 Liter. Eller har du ett mycket stort hus ?Andreas Hansson skrev:Ang flöden så märks det att jag behöver strypa mina element på returen.
Botten på tanken blir för varm ca 30 grader.
Jag eldade i går morse och det var -17 i natt
På förmiddagen var tankarna i 37 grader uppe och 30 nere.
Gått Nytt till eder alla ..
Önskar Ved Profilen...
Men det finns ändå system som använder sig av dessa naturlagar bättre än andra.
Mitt är inte ett av dom.
Men jag har sett loggningar av system som fungerar mycket bättre än både mitt och många andras system.
Jag nöjer mig inte med att mitt system fungerar och att veden är billig.
Har man väl insett att systemet kan bli mycket bättre så nöjer jag mig inte med att försvara mitt system som "perfekt" eller ens bra bara för att det fungerar.
Perfekt för mig är något nästan är omöjligt att nå.
Och det är väl dessa stundvis klantiga ordval och ovilja att svara på frågor (av tråd skaparen) som drivit dessa två trådar så långt.
Det i sig är ju en väldigt bra sak jag har lärt mig massor på alla svar/frågor/funderingar som blivit ställda i dessa trådar.
Det största problemet är bara att veta vilkens sanningar man skall lyssna på.
Men det har jag löst så här dom som kan svara på en fråga utan att ist ställa en fråga dom tar jag min lärdom av för dom iom sitt svar måste ju vara beredd på en följd fråga.
Och hittils har jag även fått svar på den.
Så ett stort TACK till alla er som svarar på frågor.
Och gott nytt år (igen)
Mitt är inte ett av dom.
Men jag har sett loggningar av system som fungerar mycket bättre än både mitt och många andras system.
Jag nöjer mig inte med att mitt system fungerar och att veden är billig.
Har man väl insett att systemet kan bli mycket bättre så nöjer jag mig inte med att försvara mitt system som "perfekt" eller ens bra bara för att det fungerar.
Perfekt för mig är något nästan är omöjligt att nå.
Och det är väl dessa stundvis klantiga ordval och ovilja att svara på frågor (av tråd skaparen) som drivit dessa två trådar så långt.
Det i sig är ju en väldigt bra sak jag har lärt mig massor på alla svar/frågor/funderingar som blivit ställda i dessa trådar.
Det största problemet är bara att veta vilkens sanningar man skall lyssna på.
Men det har jag löst så här dom som kan svara på en fråga utan att ist ställa en fråga dom tar jag min lärdom av för dom iom sitt svar måste ju vara beredd på en följd fråga.
Och hittils har jag även fått svar på den.
Så ett stort TACK till alla er som svarar på frågor.
Och gott nytt år (igen)
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
-
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2046
- Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56
Nej det är inte så stort.Ved Profilen skrev:Undrar varför dina tankar laddas ur så fort? Du har ju ändå 2000 Liter. Eller har du ett mycket stort hus ?Andreas Hansson skrev:Ang flöden så märks det att jag behöver strypa mina element på returen.
Botten på tanken blir för varm ca 30 grader.
Jag eldade i går morse och det var -17 i natt
På förmiddagen var tankarna i 37 grader uppe och 30 nere.
Gått Nytt till eder alla ..
Önskar Ved Profilen...
Ca 100kvm + källare. Byggår runt 1800.
10cm isolering på vinden 2glas fönster överallt.
2st fula panorama fönster på markplanet som suger energi.
Timmer stomme med ca 5-10cm isolering.
Vi har rätt varmt inne.Runt 23 grader
Skall isolera vinden snart.Vi får bidrag för det här.
Gott nytt alla
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
Mycket bra formulerat kricken.kricken_ skrev:Men det finns ändå system som använder sig av dessa naturlagar bättre än andra.
Mitt är inte ett av dom.
Men jag har sett loggningar av system som fungerar mycket bättre än både mitt och många andras system.
Jag nöjer mig inte med att mitt system fungerar och att veden är billig.
Har man väl insett att systemet kan bli mycket bättre så nöjer jag mig inte med att försvara mitt system som "perfekt" eller ens bra bara för att det fungerar.
Perfekt för mig är något nästan är omöjligt att nå.
Och det är väl dessa stundvis klantiga ordval och ovilja att svara på frågor (av tråd skaparen) som drivit dessa två trådar så långt.
Det i sig är ju en väldigt bra sak jag har lärt mig massor på alla svar/frågor/funderingar som blivit ställda i dessa trådar.
Det största problemet är bara att veta vilkens sanningar man skall lyssna på.
Men det har jag löst så här dom som kan svara på en fråga utan att ist ställa en fråga dom tar jag min lärdom av för dom iom sitt svar måste ju vara beredd på en följd fråga.
Och hittils har jag även fått svar på den.
Så ett stort TACK till alla er som svarar på frågor.
Och gott nytt år (igen)
För min egen del ser jag det som en "tävling mot mig själv" att effektivisera och utnyttja det man har till absolut toppen av vad utrustningen har att erbjuda.
Trots (eller tack vare) all pajkastning så är de här trådarna (flöden) till stor hjälp för att nyanserat, analysera och attackera sitt eget system.
Tack Vedis för dina intressanta inlägg, men ännu mera tack till de som analyserar och kommenterar så att man kan dra nytta av alla erfarenheter.
Finns det effektivare sätt för att samla information än så här?
Ha en underbar nyårskväll alla mina vänner.

Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
Ok! Jag bara undrade ..Andreas Hansson skrev:Nej det är inte så stort.Ved Profilen skrev:Undrar varför dina tankar laddas ur så fort? Du har ju ändå 2000 Liter. Eller har du ett mycket stort hus ?Andreas Hansson skrev:Ang flöden så märks det att jag behöver strypa mina element på returen.
Botten på tanken blir för varm ca 30 grader.
Jag eldade i går morse och det var -17 i natt
På förmiddagen var tankarna i 37 grader uppe och 30 nere.
Gått Nytt till eder alla ..
Önskar Ved Profilen...
Ca 100kvm + källare. Byggår runt 1800.
10cm isolering på vinden 2glas fönster överallt.
2st fula panorama fönster på markplanet som suger energi.
Timmer stomme med ca 5-10cm isolering.
Vi har rätt varmt inne.Runt 23 grader
Skall isolera vinden snart.Vi får bidrag för det här.
Gott nytt alla
Ha det.. Vp...
Här är ett exempel på hur man inte skall utforma ett svar här på forumet..... Citeringstexten tar upp den mesta platsen och svaret, ja "bara" två rader....Med sådana här inlägg blir det bara svårare att följa/läsa dialogerna i ämnena, när citeringarna står för 80-90% av utrymmet. Om ni vill använda "citera"-knappen ta då bort all onödig text som inte behövs (se bra utformning längre ner på sidan. / Roli moderator
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1006
- Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
- Ort: Traryd
Högt flöde är inte bra, för man kan få sus i röret och så kostar det ström att sätta fart på vattnet.
Hög framledningstemperatur är inte bra, för man får högre förluster från rören på ställen där man kanske inte vill ha det.
Hög framledningstemperatur ger heta element, åtminstone upptill, som man därför kan bränna sig på. Åtminstone om man är barn och gärna tar stöd mot allting.
Hög framledningstemperatur ger lätt den för gamla elradiatorer typiska brända doften, när damm virvlas upp från elementen.
Som vanligt finns det inget enkelt svar, som alltid är bäst. Jag har ett hus med rör dimensionerade för självcirkulation. Jag får byta ut cirkulationspumpen till en sjuringad hydroforpump om jag ska få något sus.
Gott nytt år.
Hög framledningstemperatur är inte bra, för man får högre förluster från rören på ställen där man kanske inte vill ha det.
Hög framledningstemperatur ger heta element, åtminstone upptill, som man därför kan bränna sig på. Åtminstone om man är barn och gärna tar stöd mot allting.
Hög framledningstemperatur ger lätt den för gamla elradiatorer typiska brända doften, när damm virvlas upp från elementen.
Som vanligt finns det inget enkelt svar, som alltid är bäst. Jag har ett hus med rör dimensionerade för självcirkulation. Jag får byta ut cirkulationspumpen till en sjuringad hydroforpump om jag ska få något sus.
Gott nytt år.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Jag förstår ditt resonemang. Men det skulle behövas rätt stora radiatorer för att hålla samma temperatur på returen oavsett vilken utetemp eller inne temp.kricken_ skrev:Min retur temp höjs också med framlednings tempen.
Men om radiatorn fungerar optimalt så borde den ju ha samma returtemp oavsett framledning för inne tempen försöker vi ju ha konstat så då skall det ju vara möjligt att ha samma låga returtemp.
Radiatorn skall väl lämna mera watt vid högre framledning men den skall väl fortfarande förbruka energin på så sätt att returen hålls konstant annars måste det ju vara som så att man skickar in mer energi än vad som behövs om returen stiger.
Men jag kanske tänker helt fel det var därför jag frågade.
Eller så stryper man flödet väldigt mycket och skickar ut betydligt högre tillopps temp. För mig är inte detta aktuellt, vi har barn som lätt skulle bränna sig på raddarna. Sen tycker jag inte att det är bra att hålla jätte höga tillopps tempar.
Här håller jag med VP om att använda låga tilloppstempar.

Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
Det var efter att jag läst dessa länkar http://www.tenico.nu/inj.varme.htm http://www.deltate.se/artiklar/Radiator ... onsten.htm
Och fått en massa tips på byggahus som jag fick uppfattningen att just för funktionen på radiator/ack systemet så var det bättre att strypa flödet och där igenom få en högre framlednings temp och en lägre stabilare returtemp.
Sen är det ju klart att allt måste ske inom rimliga gränser så att barn och vuxna förden delen inte kan skada sig på radiatorerna.
Och fått en massa tips på byggahus som jag fick uppfattningen att just för funktionen på radiator/ack systemet så var det bättre att strypa flödet och där igenom få en högre framlednings temp och en lägre stabilare returtemp.
Sen är det ju klart att allt måste ske inom rimliga gränser så att barn och vuxna förden delen inte kan skada sig på radiatorerna.
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1225
- Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
- Ort: Malmöhus Län
Ja, jag har koll på mina kurvor. Jag har också tre givare, ute, inne och framledning. Min framledningstemperatur varierar med ändrad utetemperatur men påverkas även av "övriga aktiviteter". Eftersom styrningen känner av innetemperaturen kan den hålla önskad temperatur även om värmebehovet varierar. Det är det som är finessen med innegivare. Vill jag ha 21-22 grader så ställer jag den på 21,5 och inte på 17. Att din framledningstemp följer utetemp ser jag inte som optimalt.Ved Profilen skrev:Har du koll på dina shunt kurvor samt inomhustemperaturer....
...Menhar du kollat shunt kurvan mellan anläggningarna? Då ser du att min shunt kurva följer Ut temperaturen bättre än Gaselle loggningen Pga: Ett bättre inreglerat system.
Du vill att jag ska förklara nackdelarna med ditt system och jämföra det med andra. Du kräver ständigt att alla andra ska förklara ditten och datten men svarar sällan själv på direkta frågor. Jag ser inga större fel med sitt system, det gör vad det ska och du är nöjd, det största felet sitter bakom ditt tangentbord. Du hävdar hela tiden att ditt system är ljusår bättre än allt annat och du kan inte acceptera att andra också har system som fungerar.
mvh
Här är en bra användning av "citera"-funktionen. Endast det som behövs är med i "citeringen" dessutom ej skrivet direkt under det citerade inlägget. Så här skall det se ut annars försvinner meningen med att ha "citera"-knappen. / Roli moderator
PS: Hur det inte bör se ut kan ses lite högre upp på sidan......
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
-
- Ungskog
- Inlägg: 16
- Blev medlem: tor 09 okt, 2008 22:00
Det jag menar är att vissa loggningar man ser så är linjerna för de olika nivåerna i tanken i stort sett helt raka tills att skiktet har passerat just den givaren.
Då dalar kurvan för den givaren rätt ner.
Då har man utnyttjat naturlagarna betydligt bättre än om du har sjunkande kurvor hela tiden tills att skiktet passerar för det måste ju tyda på antingen stora isolerings förluster eller någon annan form av omrörning i tanken (typ av en vv beredare vid vv tappning mm).
Då dalar kurvan för den givaren rätt ner.
Då har man utnyttjat naturlagarna betydligt bättre än om du har sjunkande kurvor hela tiden tills att skiktet passerar för det måste ju tyda på antingen stora isolerings förluster eller någon annan form av omrörning i tanken (typ av en vv beredare vid vv tappning mm).
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).