"ljus fin aska", bra eller för mycket luft
Det är inte energiinnehållet i pellets som varierar mycket utan matningen.
Gäller det vanlig svensk träpellets och inga andra konstigheter så kan man gott räkna med samma energiinnehåll.
Däremot matas pellets fram volumetriskt och inte gravimetriskt.
Hur mycket pellets som matas fram per minut av ett mekaniskt frammatningssystem styrs i huvudsak av det tekniska principerna för siktning. Kan säkert skilja på 30% mellan olika typer av pellets.
Pellets som alla är av samma storlek packar sig mindre tätt än pellets där storleken varierar. Andra faktorer som pelletsens ytsträvhet har säkert ochså en inverkan på frammatningen.
När det gäller justering av brännaren beror det också på brännarens konstruktion. På en del kan man justera fläkten mot fasta matningslägen på en del andra kan man justera matningen mot fasta fläktlägen och på en del kan man justera utan några begränsningar.
Bäst är om man kan justera med matningen då man vet att ett visst läge på fläkten motsvarar en viss effekt på brännaren.
Gäller det vanlig svensk träpellets och inga andra konstigheter så kan man gott räkna med samma energiinnehåll.
Däremot matas pellets fram volumetriskt och inte gravimetriskt.
Hur mycket pellets som matas fram per minut av ett mekaniskt frammatningssystem styrs i huvudsak av det tekniska principerna för siktning. Kan säkert skilja på 30% mellan olika typer av pellets.
Pellets som alla är av samma storlek packar sig mindre tätt än pellets där storleken varierar. Andra faktorer som pelletsens ytsträvhet har säkert ochså en inverkan på frammatningen.
När det gäller justering av brännaren beror det också på brännarens konstruktion. På en del kan man justera fläkten mot fasta matningslägen på en del andra kan man justera matningen mot fasta fläktlägen och på en del kan man justera utan några begränsningar.
Bäst är om man kan justera med matningen då man vet att ett visst läge på fläkten motsvarar en viss effekt på brännaren.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Det va inget annat fel än låg volymvikt men efter max matning o ett extra stift som brukar va lämpligt om man graderar upp bequembrännaren till 25 kW så gav den sina 20 kW, Det rymmdes mycket mindre kg i förrådet så pengar blir man inte lurad på pga detta..thomasx skrev:Det låter, i rimlighetens namn, som om pelletsen borde reklameras, normalt håller den 4,7-4,8 och ibland 5kW/kg, för oss normala i alla fall.André skrev:
Tycker du skillnad från 20 ner till 15,3 kW inmatad effekt är lite???
Om man plötsligt får en pellets om håller 25% lägre energiinnehåll, då har man blivit blåst. (Givet att man förväntat sig samma som innan).
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jag hade då aldrig funnit mig i att fått levererat pellets som bara håller 3,6kW/Kg. Man får hoppas att resten av volymen är luft snarare än andra föroreningar. Håller dom inte högre kvalite än så lär man knappast kunna lita på askhalt, fukthalt m.m. heller. Och återigen, det är knappast en representativ variation av kvaliteten på pelletsleveranserna. Jag förstår fortfarande inte hur ni kan argumentera för detta.
Jag har svårt att tro på att energiinnehållet i en pelletsleverans kan vara 3,6 kW/kg om det är pellets av träråvara.
Däremot kan verkningsgraden i en pelletspanna bli så låg om pelletsens fukthalt är hög. Det går vid förbränningen åt mycket energi för att torka bränslet.
.
Däremot kan verkningsgraden i en pelletspanna bli så låg om pelletsens fukthalt är hög. Det går vid förbränningen åt mycket energi för att torka bränslet.
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Svensk träpellets innehåller rätt precis 4,8 kW/Kg. Är det någon som fått pellets med 3,6kW/Kg?? Framgår inte av sammanhanget.thomasx skrev:Jag hade då aldrig funnit mig i att fått levererat pellets som bara håller 3,6kW/Kg. Man får hoppas att resten av volymen är luft snarare än andra föroreningar. Håller dom inte högre kvalite än så lär man knappast kunna lita på askhalt, fukthalt m.m. heller. Och återigen, det är knappast en representativ variation av kvaliteten på pelletsleveranserna. Jag förstår fortfarande inte hur ni kan argumentera för detta.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Nog höll den sina 4,8 kW/kg men med låg volymvikt så matar skruven förlite, Skruvar matar volym o inte vikt..thomasx skrev:Jag hade då aldrig funnit mig i att fått levererat pellets som bara håller 3,6kW/Kg. Man får hoppas att resten av volymen är luft snarare än andra föroreningar. Håller dom inte högre kvalite än så lär man knappast kunna lita på askhalt, fukthalt m.m. heller. Och återigen, det är knappast en representativ variation av kvaliteten på pelletsleveranserna. Jag förstår fortfarande inte hur ni kan argumentera för detta.
Märkte ju direkt då jag gjorde rlkgastest att nått va åt hell då Co2 bara va 7%
Han har en säck som han oftast lyckas köra slut pellets i innan ny lev, När man kollat hans lev kvitton så ser man vilka skillnader det kan vara..
Första gången fick han in 7,6 ton medans gången då det va kass pellets så gick det bara in 5,7 ton i säcken så dom beställda 7,5 tonen gick ju inte in.. Båda gångerna helt tom säck..
Det va efter detta jag började tänka på hur Janfire NH är gjord med att lägga in volymvikt för justering som jag märkte själv att det går utmärkt att bara justera matning så man får rätt vikt/effekt då behöver man aldrig ändra fläkten, 1 kg pellets behöver alltid samma mängd luft till förbränningen
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jo, det är ju förvisso sant. Jag kör själv med pellets på säck, så då kan det inte variera så mycket, det går helt enkelt inte in 16kg i en säck om med sådana variationer. Låter som man får högre kvalite på pelletsen i säck jmfrt med bulk, om det är sådana variationer på bulken. Ja då håller jag definitivt med om att justering av matningen är bättre ur det perspektivet. Eller så gör man ett system som matar vikt istf volym, det borde inte vara några problem att introducera en vågsluss. 

Och på vissa går det inte att justera alls..... t.ex. äldre Ecotec A3:a.Torsten skrev:När det gäller justering av brännaren beror det också på brännarens konstruktion. På en del kan man justera fläkten mot fasta matningslägen på en del andra kan man justera matningen mot fasta fläktlägen och på en del kan man justera utan några begränsningar.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Re: "ljus fin aska", bra eller för mycket luft
Gammal tråd att skaka liv i.
Nu ska jag gå på kollisionskurs med er alla!
Syftet med eldningen är ju att få ut mesta möjliga värme ut förbränningen som kan sugas upp av pannan.
Därmed skiter jag i askfärg och vad lamdavärden blabla.
Jag kalibrerade min oljebrännare genom att trima in så hög temperatur i förbränningsrummets innertak som möjligt. Min olje eldning blev snuskigt ekonomisk men jag reserverar mej för ev tankevurpa och därför tastar jag ur mej min teori här.
Nu när jag dockat på en PX21 pellets brännare i samma panna så tänkte jag kalibrera med samma teknik.
Om jag får in för lite luft så får jag ej upp max temp och kör jag in för mycket luft så kyler jag förbränningsrummet.
Jag gör då påståendet att justera till högsta temperaturen uppmätt vid varmt väder ute dvs när skorstensdraget är som sämst plus att jag har en draglucka/regulator för minimal dragvariation är den ideala injusteringsmetoden.
Vad tror ni?
Nu ska jag gå på kollisionskurs med er alla!
Syftet med eldningen är ju att få ut mesta möjliga värme ut förbränningen som kan sugas upp av pannan.
Därmed skiter jag i askfärg och vad lamdavärden blabla.
Jag kalibrerade min oljebrännare genom att trima in så hög temperatur i förbränningsrummets innertak som möjligt. Min olje eldning blev snuskigt ekonomisk men jag reserverar mej för ev tankevurpa och därför tastar jag ur mej min teori här.
Nu när jag dockat på en PX21 pellets brännare i samma panna så tänkte jag kalibrera med samma teknik.
Om jag får in för lite luft så får jag ej upp max temp och kör jag in för mycket luft så kyler jag förbränningsrummet.
Jag gör då påståendet att justera till högsta temperaturen uppmätt vid varmt väder ute dvs när skorstensdraget är som sämst plus att jag har en draglucka/regulator för minimal dragvariation är den ideala injusteringsmetoden.
Vad tror ni?

43år stor gammal panna + bättre beg PX21 med dildo-matning fr fd 3 kubik oljetank på högkant utomhus. Budget konvertering tot 5000:- som nu är i drift . Kornskruven för tankfyllning ifrån storsäckar.
Nej, det är inte högsta möjliga temperatur som är det intressanta, utan största möjliga utbyte ur bränslet.
Måhända får man högsta temp vid största möjliga utbyte, men det är inget att ta för givet utan teoretiska och praktiska kontroller.
Samma sak med avgaserna. Ju bättre förbränning du får inne i pannan, desto mer av bränslet har kommit till nytta. Så en optimal förbränning torde ge mest miljövänliga avgaser.
Men jag antar att du menar högsta möjliga temperatur vid en given bränsletillförsel.
Så jo, rent intuitivt håller jag med dig. och rätt inställt gissar jag att du vid högsta temperatur också får rätt askfärg och bästa lambda. Allt hänger liksom ihop. Sen kan det finnas bieffekter som att för att få den allra mest miljövänliga förbränningen måste man tillföra ett överskott av luft som då kan ge en kylande effekt. Men å andra sidan så har man då också förbättrat förbränningen vilket i sin tur ger en ökad temp. Om de tar ut varandra eller ger en positiv eller negativ inverkan kan man fundera över. Någon annan kanske vet. Det var ett tag sedan jag satte mig in i dylika frågor.
Hur mäter du temperaturen vid taket i förbränningsrummet?
Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Måhända får man högsta temp vid största möjliga utbyte, men det är inget att ta för givet utan teoretiska och praktiska kontroller.
Samma sak med avgaserna. Ju bättre förbränning du får inne i pannan, desto mer av bränslet har kommit till nytta. Så en optimal förbränning torde ge mest miljövänliga avgaser.
Men jag antar att du menar högsta möjliga temperatur vid en given bränsletillförsel.
Så jo, rent intuitivt håller jag med dig. och rätt inställt gissar jag att du vid högsta temperatur också får rätt askfärg och bästa lambda. Allt hänger liksom ihop. Sen kan det finnas bieffekter som att för att få den allra mest miljövänliga förbränningen måste man tillföra ett överskott av luft som då kan ge en kylande effekt. Men å andra sidan så har man då också förbättrat förbränningen vilket i sin tur ger en ökad temp. Om de tar ut varandra eller ger en positiv eller negativ inverkan kan man fundera över. Någon annan kanske vet. Det var ett tag sedan jag satte mig in i dylika frågor.
Hur mäter du temperaturen vid taket i förbränningsrummet?
Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Jag mäter tempen med en digital 500kronors tempmätare ifrån clasolsson. Sen har jag modifierat temperatursonden genom att isolera kabeln och stoppa in den i ett rör där bara givaren sticker ut där framme. Röret underlättar införandet genom pannans tittglug och lufttätas. Mätaren har olika minnesfunktioner men man måste träna lite mätningar för att man inte ska bli lurad mm.
Vi pratar samma språk även om vi använder lite olika termer. Jag har dock bara som mål att vrida ur mesta energin och inte miljörena gaser.
Vi pratar samma språk även om vi använder lite olika termer. Jag har dock bara som mål att vrida ur mesta energin och inte miljörena gaser.
43år stor gammal panna + bättre beg PX21 med dildo-matning fr fd 3 kubik oljetank på högkant utomhus. Budget konvertering tot 5000:- som nu är i drift . Kornskruven för tankfyllning ifrån storsäckar.
De va inte mycke drag i denna tråd. Snacka om baktändning 

-
- Frö
Även om alla verkar förstå så vill jag hävda att det är viktigt att använda rätt enheter. Därför kommer nu ett förtydligande.
Värmevärdet på pellets är ett mått på energin/kg och inte effekt/kg. Korrekta och lämpliga benämning på energiinnehållet blir därför:
MWh/ton
kWh/kg
MJ/kg
Ex. 17 MJ/kg/3,6 = 4,722 MWh/ton eller kWh/kg
Värmevärdet på pellets är ett mått på energin/kg och inte effekt/kg. Korrekta och lämpliga benämning på energiinnehållet blir därför:
MWh/ton
kWh/kg
MJ/kg
Ex. 17 MJ/kg/3,6 = 4,722 MWh/ton eller kWh/kg
I bland dyker det upp pellets med märkningar som ligger klart över 4,8kWh/kg Typ 5,2kWh/kg Då är det ofta så att de är märkta med det stökiometriska energiinnehållet i stället för "värmevärdet" Skillnaden är att det stökiometriska värdet är den energimängd som finns rent kemiskt. Medan värmevärdet är det som praktisk går att få ut i en vanlig förbränning. Det åtgår en del energi för att förgasa vattnet i rökgaserna. Så om man har fullständig förbränning och kyler rökgaserna till rumstemperatur och kondenserar vattnet så är det det stökiometriska värdet stämmer.
Jag har nu sänkt effekten ifrån ca 17-18kW till ca 15kW på min px21.
Sedan laborerade jag med olika fläkthastigheter med min digitala tempmätare inne i förbränningsrummet.
Jag testade ifrån 165volt till 195volt och lät den gå minst 3minuter på varje fläktfart för att uppskatta medeltempen och även maxtempen. Jag gillade 175volt bäst då jag som mest kom upp i 460grader men gav även höga medeltemperaturen. Jag avsiktligt strävade efter att få så låg fläktfart som möjligt men vettigt.
Jag gick nu ner och sotade pannan och askan hade samma nyans som torr gjutsand. Den var mao grå åt det något mörka hållet. Bilden här är lite ljusare än verkligheten. Vad tror ni? Hur i helvete laddar man upp bild??
Jag har eldat 1,5kubik sedan förra sotningen och tycker att askmängden är måttlig jämfört mot tidigare.
Tidigare hade jag klart mer fläktfart och jag förvånades över att askan var så mörk nästan åt det rostbruna hållet. Visst var effekten högre tidigare men fläkten gick på ca 195V.
Sedan laborerade jag med olika fläkthastigheter med min digitala tempmätare inne i förbränningsrummet.
Jag testade ifrån 165volt till 195volt och lät den gå minst 3minuter på varje fläktfart för att uppskatta medeltempen och även maxtempen. Jag gillade 175volt bäst då jag som mest kom upp i 460grader men gav även höga medeltemperaturen. Jag avsiktligt strävade efter att få så låg fläktfart som möjligt men vettigt.
Jag gick nu ner och sotade pannan och askan hade samma nyans som torr gjutsand. Den var mao grå åt det något mörka hållet. Bilden här är lite ljusare än verkligheten. Vad tror ni? Hur i helvete laddar man upp bild??
Jag har eldat 1,5kubik sedan förra sotningen och tycker att askmängden är måttlig jämfört mot tidigare.
Tidigare hade jag klart mer fläktfart och jag förvånades över att askan var så mörk nästan åt det rostbruna hållet. Visst var effekten högre tidigare men fläkten gick på ca 195V.