Val av system

Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Torsten skrev:"Vi vill ha ett system som är billigt, driftsäkert och enkelt." skrev du i början.
Då kan du nog räkna bort Värmebaronen. Brännaren där har inte utvecklats på många år. Trots att verktygs- och utveckligskostnader för länge sedan är avskrivna så är priset högre idag än för några år sedan. :roll:
Men detta är väl ändå fallet hos de flesta producenter idag? Lite den där välkända amerikanska devisen: If it ain't broken, don't fix it! När jag jämför de vanligaste brännarane idag mot vad de var för 3 - 5 år sedan, så tycker jag inte det skedd så himla mycket - i varje fall inte som syns och då menar jag inte bara på utseendet, men även på specifikationerna.

Jag vet inte hellre om jag vill hålla med om att Värmebaronen är så himla dyr. De ligger på ungefär samma nivå som CTC eller strax därunder. Dessutom: Viking Bio måste inte nödvändigtvis rengöras varje vecka - det beror på pelletsen. Har du bra pellets och bra inställning på brännaren, så kan den gå längre. Den skiljet sig inte mycket från andra rörbrännare. Åt andra sidan tror jag nog att många producenter just nu håller på och finslipar på nya brännarmodeller. Det vore ju på tiden.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

DavidU skrev:Oj oj oj, det kan bli dyrt att läsa inlägg bara för skojs skull.
Nu blev jag också lite intresserad av en Biomatic 20+, verkar vara ett bra pris.

Min fråga är om jag kan förvänta mig att få alldeles för låg rökgastemp, då pannan troligen är effektivare än anläggningen jag har idag. Eller tänker jag fel?

En annan fråga är det aritherm eller thermia som tillverkar? Har inte någon kursat?
Ja allt är inte bra läsning ;)
Det är riktigt bra pris o en riktigt fin panna men så många kan dom väl inte ha på lager så man undrar hur länge den finns kvar..
Ang rökgastempen så tror jag inte du behöver vara orolig, Den nya är tydligen ändå effektivare om man ser till vilken rökgastemp den har..
Annars går det chimsa upp en plåt under sotluckan på pannan lite om man får problem med för låg rökgastemp, Då släpper den ut lite direkt från eldstaden till skorsten utan att gå via tuberna så den går optimera för alla :wink:
Den har ju kedjedriften, spaksotning, askkompimering o shuntstyrning viket är dom viktiga grejerna man kan vilja ha, Är väl bara lamda styrning som saknas men finns på den nya som är betydligt dyrare..

Inte hört att dom kursat iaf
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
DavidU
Stor entusiast!

Inlägg av DavidU »

Ehh....går det att komplettera med lambdastyrning på den modellen som säljes på nätet?

Någon som har en aning om vad en sådan kan tänkas kosta?
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

uppgraderade min 15d med kedjedrift och nya starka motorn för 5000kr hos återfördäljare,blev mycket tystare! så nu har jag en erylomatic20+ :oops:
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
jozac
Gallringsobjekt

Inlägg av jozac »

Nu har jag letat i gömmorna och hittat en schematisk skiss över vårt nuvarande värmesystem.

Jag har idag varit i kontakt med energirådgivaren i kommunen och det lutar åt att använda ackumulatortank. Jag överväger i nuläget att använda den gamle som ändå står i pannrummet och i framtiden uppgradera till en med modern solslinga etc. Vad tror ni?

På kort sikt (kommande sommar) kommer jag att måla solfångarna, som nu är mjölkvita (men med rester av svart färg), det kanske gör att jag kan få ut någon effekt i alla fall. Under sommaren förbrukade vi mellan 1000 och 1200kWh/månad (inkl. hushåll) - borde gå att få ut en märkbar del av det med våra 20(?)kvm solfångare.

Det var även glädjande att höra från kommunen att de inte sett några tecken på beskattning av pellets eller någon egentlig risk för pelletsbris (att priserna kommer att gå upp är ju självklart men att pelletsen skulle rusa i förhållande till el är inte troligt).

De två(!) pannorna i skissen vill jag bli av med helt (alltså behöver jag en pelletspanna med elpatron?). Hur skall jag koppla in den nya pannan? Jag har inte för avsikt att göra jobbet helt på egen hand men det har ju att göra med hur arbetet skall läggas upp och hur jag skall göra rördragningarna i förhållande till att få plats med ett pelletsmagasin.
Vilka givare behöver jag utöver de i pannan monterade om jag skall använda tanken? Utifrån de bilder jag lagt upp här tidigare, finns de givarna redan?

http://img534.imageshack.us/img534/800/panna2small.jpg
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ska du köra mot acktanken så ska det vara en laddpanna med liten vattenvolym men dessa har sällan elpatron i pannan utan den sitter i acktanken, Inga problem att svetsa en 50 muff för elpatron på tanken iof..
9 kW elpatron behöver du bara ha 16A säkring för samt att den klarar nog erat värmebehov då det är som kallast utan att offra comfort, Ångrar själv att jag bara satte i en 6 kW patron i acktanken då den bara klarar att hålla 22° inne ner till 13-14 minus men knappa 20° då det va -18°..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

DavidU skrev:Ehh....går det att komplettera med lambdastyrning på den modellen som säljes på nätet?

Någon som har en aning om vad en sådan kan tänkas kosta?
Det går inte komplettera med lamda på den som är på nätet för 39000:- men den nya går de men då kostar den ca 60000:- exkl lamda..

Har inte hört vad den kostar men den går att eftermontera o de är plug&play, Bara stoppa i kontakterna o gå in i menyn o välja syresond :D

Men de är som sagt inte svårt att justera bara man har hushållsvåg heller..
jozac
Gallringsobjekt

Inlägg av jozac »

Det är ju just det där med elpatronen.
Hur "illa" vore det att sätta in exempelvis en Biomatic 20+ och koppla den till tanken?
Att ge sig på att uppdatera den nuvarande tanken känns inte som lämpligt, att byta till en med solslinga och el blir dyrt (en riktig tekniktank) och att ta bort den omöjliggör framtida nyttjande av sol (även om jag vacklar avseende dess vara eller icke vara så gillar jag att ha handlingsfrihet i mitt liv).
jozac
Gallringsobjekt

Inlägg av jozac »

Kom på en (vild?) idé. Kan jag skaffa en större varmvattenberedare att använda som ackumulatortank (finns ju för små pengar) och OM jag vill använda solvärmen koppla en extern värmeväxlare (är ju inte heller dyrt)?
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Du blandar ihop saker lite grand. :?
En laddpanna för att köras mot acktank är helt och hållet naken,
Värme, vattenslingor, shunt och elpatroner allt detta sitter med anslutning till tanken.

Även om du vill köpa solfångare någon gång så finns det fördelar med att hålla det systemet separerat från pelletspannan.

Om du nu absolut ska elda mot acktank så släng ut det gamla rostiga åbäket som inte alls från början är någon acktank utan något som gjorts om för att fungera som acktank. Köp en riktig tank från början så slipper du alla påföljande problem med att skiktningen blir dålig osv.Till solfångare är det bäst om man har en tekniktank så egentligen innebär acktanksalternativet att du får köpa två nya tankar och en laddpanna.

Vad är det för konstiga solfångare du har. Är det varken Heatpipe eller U-pipe.

Finns inget som blir dyrare än att kosta på och reparera andras mer eller mindre misslyckad projekt.

Handlingsfrihet är också någonting du får betala mycket för.
Senast redigerad av Torsten den ons 24 nov, 2010 12:57, redigerad totalt 1 gånger.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
jozac
Gallringsobjekt

Inlägg av jozac »

True.
Att lappa och laga blir dyrt, inte minst på sikt. Eftersom jag inte har någon intension att i nuläget koppla in solen så får det bli ett framtida "problem". Om inte annat så vore det ju trevligt att få lite mer utrymme för pellets i pannrummet.
Med andra ord står budet fortfarande kvar vid en Biomatic.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Visst går Biomaticen köra mot acktank men har för stor vattenvolym igentligen..

Går ju iof göra snik varianter på många sätt om man vill, Går ju köpa en elberedare för vv året runt till att börja med oxå o sen t.ex en bionet där du kopplar shunten direkt på pannan som sköter värmen oxå..
Ska du koppla in det själv spelar de mindre roll om du gör om jobbet flera gånger efter som ekonomin tillåter, Ska man leja för allt blir det oftast billigast att göra allt på en gång även om det svider för stunden..

Går ju även kolla annonser efter acktankar, Går ju köpa en "tom" tank oxå sen köra med tappvattenautomat för vv o extern vvx för solen sedan oxå.. Bör ändå ha 2 st 15 meter slingor för vv o 1 el 2 slingor för solen, Tror slingorna blir dyrare än en TVA
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Absolut lättast är ju att köpa Biomatic för 39000:- o sen om det ev i framtiden blir sol koppla in de då..
Jag brukar förbruka 1 ton pellets från 15/4-15/10, I sommar har jag kört elpatron o då gick det 5000 kWh från 1/4-20/10 så det går inte så mycket pellets över sommaren.. Juni, Juli, Augusti då man inte behöver värme går det ca 55-60 kg pellets/månad men nu är det inte många sommrar jag klarar mej helt utan värme utan oftast är det bara ca 1 månad/år jag slipper köra värme
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Här är en lösning som jag tror kan vara ok. Du kan själv välja om du vill köra solslingan eller ej. Du kan dessutom komplettera med två-tre avstängningsventiler för att koppla bort solslingan när du inte använder den.

Kanske finns det något problem jag inte tänkt på?

Flödesschema
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
jozac
Gallringsobjekt

Inlägg av jozac »

Jag får inte upp någon bild...
Skriv svar