Men detta är väl ändå fallet hos de flesta producenter idag? Lite den där välkända amerikanska devisen: If it ain't broken, don't fix it! När jag jämför de vanligaste brännarane idag mot vad de var för 3 - 5 år sedan, så tycker jag inte det skedd så himla mycket - i varje fall inte som syns och då menar jag inte bara på utseendet, men även på specifikationerna.Torsten skrev:"Vi vill ha ett system som är billigt, driftsäkert och enkelt." skrev du i början.
Då kan du nog räkna bort Värmebaronen. Brännaren där har inte utvecklats på många år. Trots att verktygs- och utveckligskostnader för länge sedan är avskrivna så är priset högre idag än för några år sedan.![]()
Jag vet inte hellre om jag vill hålla med om att Värmebaronen är så himla dyr. De ligger på ungefär samma nivå som CTC eller strax därunder. Dessutom: Viking Bio måste inte nödvändigtvis rengöras varje vecka - det beror på pelletsen. Har du bra pellets och bra inställning på brännaren, så kan den gå längre. Den skiljet sig inte så mycket från andra rörbrännare. Åt andra sidan tror jag nog att många producenter just nu håller på och finslipar på nya brännarmodeller. Det vore ju på tiden.