Min brännare började tillverka tjära

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
hellco
Gallringsobjekt

Re: Min brännare började tillverka tjära

Inlägg av hellco »

Nu är läge ett intryckt så får vi se vad som händer. Har hört att den puttar i pellets lite då och då men det var på läge två då är det väl underhålls eldning hela tiden?
/ Peter
Tb-mini
Götaverken från 50 talet

150kvm 2plan 1975 ca 19grader
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Med den nyaste boxen är det en automatisk UH-eldning. Om en start kommer inom en viss tid efter förra stopp slår den över till UH-eldning <automagisk>, om UH-eldning pågår längre än en viss stopptid avsluts UH-eldning <automagisk>.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
hellco
Gallringsobjekt

Inlägg av hellco »

Nu hade brännaren funkat ett tag men nu när jag gick ner igen så hade flamvakten löst ut.
Om den inte larmar när den går på underhålls eldning men ev när den skall starta upp sig igen vad är det som krånglar?
Hur funkar flamvakten? Jag trodde att det va att den känner av om det brinner och om det ev flammar upp att den då bryter?
Jag pratade med en som grejar med janfire han tipsade om det ev kunde va lagerras i matarskruven men den går runt fint.
Sen tipsade han om att ev bryggkoppla flamvakterna och köra för att då se om det brinner som det skall.
/ Peter
Tb-mini
Götaverken från 50 talet

Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

En annan hade problem med bakvärme efter att bränningen avslutades, det berodde att draget har harit så dåligt under sommaren att den inmatade pellets inte hann eldas upp. Lösningen var att minska doseringen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
SB
Stor entusiast!

Inlägg av SB »

Om flamvakten löst ut, innebär detta antingen att temperaturen vid flamvakten i nedre fallschaktet inte nått över 50°C inom en viss tid efter start, eller att den under drift sjunkit under 50°C och tolkas då av styrboxen som att brännarens tändning misslyckats eller att den slocknat under drift.
Flamvakten är en termostat, vars kontakt är sluten när den är "kall" och är öppen när den blir "varm" (över 50°C).

På sidan 11 i bruksanvisningen för den nya boxen, under punkt 2.2 finns en tabell med möjliga orsaker till detta samt åtgärder mot dessa. Utöver dessa orsaker finns det ett par till att nämna
1. att kåpan runt elspiralen inte sitter korrekt monterad,
2. att rosterplåten missformats av värme så att ett delflöde av fläktens luft kyler flamvakten.

Att brännaren inte lyckas återgå till drift efter underhållseldning verkar som ett underdoseringsproblem.
Du skriver att doserskruven går runt fint, men har du provat att ta av kedjan och dra runt den för hand.
Det är ganska vanligt att skruvens lager fylls med sågspån så skruven börjar gå trögre, och det behövs inte mycket föränn doseringsmängden blir för liten i förhållande till luftmängden.
TMV E20 + Janfire Flex A
hellco
Gallringsobjekt

Inlägg av hellco »

Jag prövade att ta loss kedjan vid ett annat tillfälle då hade jag även tagit ut all lös pellets sågspånet va kvar jag tyckte inte det gick trögt iaf.
Har testat flertalet gånger nu under helgen och ibland kan den funka flera timmar ibland bara 30min.
Skulle ni testa att köpa på sig en ny flamvakt dom va ju inte jätte dyra 130-150kr/st typ.
Gillar inte att greja med grejer jag inte förstår mig på=)
/ Peter
Tb-mini
Götaverken från 50 talet

SB
Stor entusiast!

Inlägg av SB »

Har du oförbrända pellets kvar i brännarkoppen efter att flamvakten löst ut eller är det bara aska. För att testa flamvakten borde du kunna köra igång brännaren med dess ena kabel urkopplad, vilket ger samma signal till styrboxen som om den uppnått en temperatur på ≥ 50°C. För att skydda din box så se dock till att den lösa kontaktänden inte kommer i kontakt med något annat undertiden. Eftersom din brännare emellanåt stoppas av flamvakten (och denna har till uppgift att stoppa brännaren vid misslyckad tändning och därigenom skydda kedjan och dess matning från att haverera) bör du inte lämna brännaren för långa stunder utan tillsyn med denna urkopplad.
TMV E20 + Janfire Flex A
hellco
Gallringsobjekt

Inlägg av hellco »

När flamvakten löser ut så är det nog eld fortfarande i koppen för tempen vid skorstenen´är mellan 150-200grader har jag sett nån gång men vill ej öppna och kolla då så när jag tittar när den kallnat så är koppen tom bara lite aska kvar.
/ Peter
Tb-mini
Götaverken från 50 talet

hellco
Gallringsobjekt

Inlägg av hellco »

Nu har jag kört några timmar med sladden ur den nedre flamvakten urdragen och inte fått något larm utan den har kört på som vanligt stängt ner sig ibland men startat upp igen.
Hur vet jag vilken flamvakt det är som är kass?
För detta borde väl visa att det är flamvakten det är fel på?
/ Peter
Tb-mini
Götaverken från 50 talet

SB
Stor entusiast!

Inlägg av SB »

Flamvakten är den som sitter monterad nederst på fallschaktsväggen, den brukar vara märkt med en blå linje och bryter vid 50 grader till skillnad mot termokontakten mot bakbrand som sitter monterad högre upp och bryter vid 140 grader samt brukar vara märkt med en röd linje. Jag hoppas det var rätt termokontakt du kopplade bort. I så fall kan det mycket väl vara flamvakten som är trög eller kass eftersom brännaren fungerar felfritt utan denna inkopplad, och som du skrev tidigare så är det ju inte några större summor det rör sig om. Skulle brännaren lösa ut även med den nya flamvakten så är det ändå inte helt fel att ha en i reserv.
TMV E20 + Janfire Flex A
Skriv svar