Bygga förråd

Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: Bygga förråd

Inlägg av Roli »

Ditt förråd blir lite större än Mafa:s. Men titta på bilderna i länken som jag skickade i förra inlägget. Om du tycker att hela förrådet blir för dyrt så kanske det går att köpa det nedre röret med skruvinfästningen av Mafa och sätta det på ditt förråd. Har själv ett Mafa förråd (midi eller mini) som följde med den begagnade brännaren som jag köpte -10. Och själva skruvinfästningen i botten på förrådet fungerar jättebra och är dessutom anpassningsbart genom att man kan ändra vinkel och vrida röret i förhållande till förrådet. Bra när man skall trimma in sin skruv mot brännaren.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
xdigger
Pannrumsnisse!

Inlägg av xdigger »

Japp, jag tyckte dom var lite små, jag vill kunna få in en pall direkt i förrådet, jag kommer kunna få i en kubik i den raka delen så kanske blir totalt 1,4kbm pellets i mitt förråd och det är väl skapligt. :) Jag kommer fylla mitt förråd från ett fönster så jag har ganska smidig hantering trots småsäckar.. :) Farsan tyckte jag skulle ha längs hela väggen men problemet blir att få till ett självtömmande förråd utan bottenskruv. Jag ska kolla om man kan köpa bara skruvinfästningen, annars blir det nåt eget fast då blir det inte justerbart.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
xdigger
Pannrumsnisse!

Inlägg av xdigger »

Min far kom med en tanke.. Vad skulle ni helst ha, ett litet självtömmande förråd, eller 3 gånger så stort men med nackdelen att man får skotta lite pellets ibland.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
stereotypen
Energiprofet!

Inlägg av stereotypen »

Hade nog valt det större.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
xdigger
Pannrumsnisse!

Inlägg av xdigger »

Är lite inne på det med faktiskt, även om det är smutt med självtömmande så är det rätt skönt att ha rejäl volym, även om det innebär lite mera jobb, tänkte ha lite snegolv i den så det i alla fall blir lättare att få dom dit man vill, dock stjäl 45 grader för mycket volym om jag väljer det stora.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Jag har valt ett lite större men inte alls självtömmande, nu är jag inne på en kompromiss. Den del av förrådet ska bli självtömmande. Om man har som jag ett plant golv och uttag på en punkt så kommer det att bli ett djupt hål vid tömningen efter att tag. Då går man gå in och skyffla ofta. Så min tanke är att ha lutande golv och horisontell skruv i en ände på förrådet. Men vi får se när det händer.

Nu verkar ju säckad pellets vara klart billigare än bulk :-(
Någon som vet om man kan få tag i bulk som matchar säckad i pris i Östergötland?
xdigger
Pannrumsnisse!

Inlägg av xdigger »

Jag lurar på att ha en del av golvet lutande, har även lurat på att ha ett golv som jag kan tippa upp. Jag får säkert in 3 pall lätt om jag gör ett så stort förråd, det hade varit skönt faktiskt och sen kan jag ta att jag får skotta lite. Fördelen för mig är att jag kan då fylla mitt förråd direkt från fönstret till pannrummet, då slipper det släpas och jobbas allt för mycket, har lånat en hemmabyggd maskin av en kompis så nu kan jag flytta runt mina pallar på gräsmattan, så jag kommer placera dom precis vid mitt fönster!! :)
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Lutande golv går bort här, stjäler för mycket volym. Göra en jätte säck med vinch lockar, eller en flyttbar matarskruv. Att fylla tratten som bildas.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
xdigger
Pannrumsnisse!

Inlägg av xdigger »

Min far har byggt ett förråd åt mig nu, det ser lite speciellt ut, men det var billigt och jag tror konstruktionen passar mig suveränt och jag tror jag kommer få i en hel pall med pellets, förhoppningsvis kan det dyka upp bilder på det imorgon om allt går som det ska! :)
xdigger
Pannrumsnisse!

Inlägg av xdigger »

Jaha, nu har bottendelen av förrådet kommit på plats, och skruven är provisoriskt monterad, skall hängas i taket med en kedja, spännband eller nåt sånt. Denna del rymmer 21 säckar pellets. Förrådet är byggt av sjöpallkragar.
bild 1.JPG
bild 1.JPG (136.55 KiB) Visad 4558 gånger
Här syns konan i botten samt dom övre sneväggarna.
bild 3.JPG
bild 3.JPG (123.94 KiB) Visad 4558 gånger
Pannan, brännaren och skruven, lite stökigt men skall städas upp lite. :)
bild 4.JPG
bild 4.JPG (121.93 KiB) Visad 4558 gånger
Fårrådet med en provisorisk ruchkana för pellets från mitt fönster. Fick bli provisoriskt, vi blev avbrutna och hann inte göra klart tyvärr. Lite rörigt som sagt, men skall snart städas upp. :D
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Ser jättebra ut trots att det är lite (rörigt) :wink: men just att kunna få in så mycket pellets som möjligt är aldrig fel, påminner lite grand om min svågers förråd han fyllde likaså genom källarfönstret å det funkade fint.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
xdigger
Pannrumsnisse!

Inlägg av xdigger »

Hehe, fick i 21 säckar i bara den delen, ska på minst två kragar till och går även att bygga på med flera kragar om det behövs, dock så går det inte att fylla från fönstret då så det får nog räcka med två kragar till. :)

Tanken var att vi skulle hinna tömma hela pannrummet på skrot och annat, men vi vart tvungna att åka in och avliva min fars hund lite akut så efteråt gjorde vi bara det vi var tvugna till.

Orkar inte göra så mycket själv just nu, kom hem från sjukhus igår efter att ha legat inlagd ett par dagar.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Blir kanon bra :)
Krya på dig bara hoppas det inte är något allvarligt :thumright:
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
xdigger
Pannrumsnisse!

Inlägg av xdigger »

Det tror jag med! :)

Hoppas inte det heller.
xdigger
Pannrumsnisse!

Inlägg av xdigger »

Sådärja, nu har två kragar till flyttat in och en slas från fönstret så nu kan man hälla direkt från fönstret. :) Med lite pyssel så får jag in nästan en hel pall, utan att raka ut det i förrådet får jag nog i ca 30-40 säck. Det räcker gott, kan vara bra att kunna inspektera förrådet ibland med. :)
Skriv svar