Riva oljetanken själv omständigt?

Svedling1
Frö

Inlägg av Svedling1 »

Vi rev ner våran oljetank med hjälp av en tigersåg(gick åt några blad). Pumpade först ut oljan med hjälp av en eldriven liten pump ner i oljefat som min farfar tog hand om för att göra rent maskiner med(lantbrukare). Hällde i lite sågspån och torkade tort med trasor.
Vi sparade hela botten med ca: 15 cm höga kanter för att ha och elda i ute. Sidorna var bara att ta ner i sektioner och lämna till skroten. Tog kanske 3 timmar allt som allt.
Hålen för rören fyllde vi med isolering och fyllde i med bruk så att det knappt syns att det har varit några rör.
Egor Duplomat -78 med Iwabo S1 brännare
1 1/2 plans villa på 77m2 boarea och ca: 60m2 biarea
Karin&Emil
Gallringsobjekt

Inlägg av Karin&Emil »

själv tömde jag tanken med elpump o oljan kör jag med i bilen nu utan problem :D sen tog jag palltrucken o drog på den på lastbilen o körde den till våran lokala skrot"ove" :lol: tog väl 1,5 h med tömning o allt! smidigt när den står i gargaget! 8)
CTC 265B -74.. Roslagsbrännaren.. 106m2 +källare & garage
Yngveax
Prima virke

Inlägg av Yngveax »

Samma här, sågade med Tigersåg, gick fint.
Jag sågde upp ett stort hål i toppen och ett litet på sidan.
Öppnade fönster, satt en fläkt i fönstret och en som blåste ner i Tanken
Pumpade med en enkel pump från Biltema i dunkar.
Kastade i gamla trasor och filtar som sög upp skiten som var kvar.

Ska sätta i några vinklade skivor och använda den som pellets-förråd

//Yngve
CTC 266B -68, Eco Tec A4
dragbegränsare KW Z 150
Oljetank som förråd, Askfälla hemgjord
Ved-förugn Kenjon FU 26
Solvärme, Lesol3, 5kvm, 500 liter tank
180 kvm (2 plan), +100 kvm källare, 1950
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Nu har även jag skurit ner min tank.... inte fullt så kul!

Köpte billig tigersåg på k-rauta, absol-liknande grejs på swedol och "riktiga" blad från Göby... Lenox Fire and Rescue... skulle vara det bästa som fanns att skära oljetank. Jo #¤/%#" och andra uttryck! Visst skar dom fort men 3-4dm så var dom utan tänder!

Iväg och letade andra blad, fick tag på B&D 22132 som skulle funka, skar gjorde dom men spröda, minsta snedbelastning så stack det bitar!

Efter 4 timmar gav vi upp och åkte på lunch, då hade vi fått upp ett hål på sidan, skurit ut staget, rengjort innuti och sågat kanske 1/4 runt toppen :(

På lunchen åkte vi upp till Kramo, letade runt och köpte efter ett tag en packe Lenox METAL

Attans vilken skillnad!! Skar inte riktigt lika lika fort som B&D men höll även för snedbelastning, har ett blad som är som en S-kurva med en 90graders vinkel på spetsen! Det var rejäla spänningar i plåten efter svetsfogarna så det nöp till ibland, locket blev kupformigt när vi fick lös det.

Två timmar senare så var allt klart och utburet!

Så sammanfattningsvis
- billig såg funkar
- bra blad är ett måste, har man som jag nåt hårdare stål i tanken och rost på insidan(!!) så är det extra viktigt! Rosten gör det riktigt svårkapat!
- kylning! Blomspruta eller liknande och spreja vatten på skäret hela tiden för att hålla ner temperaturen

MEN har man en bra uthyrningsfirma i närheten och har lite framförhållning så boka en stor nibbler (framförhållningen bommade jag, den dom hade hyrdes ut på en månad igår!) . Dom kommer att säga att det inte är nån ide som privatperson för plunchen är så dyr och den måste man köpa... den kostar ett par hundringar! Det gör man snabbt av med på blad och svordomar :)

Trött men nöjd

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Nisse_Snik
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av Nisse_Snik »

I början av sep-07 satte jag en 1200 W tigersåg i oljetanken (3 m3). Eftersom förra ägaren inte eldat med olja på ca 15 år var tanken "snustorr" inuti vilket gjorde att vinkelslipen kom till användning också. 8) Det var ett smutsigt och slitsamt jobb som tog ca 8 timmar (effektiv arbetstid). Det gick väl åt en 3-4 blad och 2 skivor innan det var klart.

När väl detta var gjort lastade jag den på en kärra och åkte till Stena Metall och pantade alltihop, några veckor senare åkte jag igen och pantade den gamla pannan (CTC pionjär) också. Totalt fick jag 550 SEK i pant. :lol:

Detta täckte kostnaden för en stor glasruta i uterummet som av någon outgrundlig anledning :wink: gick sönder under en fotbollsmatch i trädgården.

Jag fyllde i skrotningsintyget som jag erhållit av kommunen och skickade in detta till miljö- och räddningsnämnden. Pratade med dessa i går 20/9-07 och dom var nöjda med hur jag fyllt i intyget.

Där oljetanken stod placerad ligger nu 2,5 ton pellets från Laxå och väntar på en kall vinter :D

Så för mig blev det ett bra work-out pass + 545 SEK i kassan istället för flera tusen i betalning till någon firma.

Mvh / Nisse_Snik
CTC Ecoflex (Döpt till Sture) eftersom idrifttagning skedde på Sture-dagen 2007-09-13.
Draglucka: Dragex
MAFA-veckoförråd. Laxå pellets i småsäck
Tegelkåk byggd -67, murad skorsten ca 8 m,
107 m2 + biutrymme 123 m2 (varav 100m2 uppvärmt)
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Kliva in och bonga ut.
Grattis för grymt jobbat :wink:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
aronsson
Prima virke

Inlägg av aronsson »

Hmm....
Jag har en tank hemma som jag vill ha bort då jag har kört med Pellets sedan 2002.
Jag såg en annons om en firma som skrev att om de inte lyckades få bort den inom två timmar så så kostade det inget.
Vad bra tänkte jag och ringde, för det finns inte en chans att de skulle kunna få bort min 6m3 cylinder tank i hyffsat tjock plåt.

Svaret jag fick var att det bara jällde villatankar på max 3m3!?! och max 3mm godstjocklek. Suck tänkte jag och har nu låtit den stå ett år till.

Men det är samma sak här att jag tänker inte väcka den björn som sover och prata med kommunen eller så.

Jag har nu pratat med en kompis kompis som kommer att dra ut den med grävskopa (den är inbyggd) och plocka bort porten till utrymmet där den står och även öppna upp väggen lite till (huset den står under ska rivas också). Sedan får han göra vad han vill med oljan (som tack för hjälpen) och tanken kör han till skroten.

Jag hade en tanke om att ställa tanken på högkant och använda den som bulkförråd men tycker nog att den är lite för liten.

/Andreas
Janfire brännare Flex-A 2002
Nibe Pellux 2007
Baxi lv12 2022
Mindre tank på 300l
Bulkföråd ca. 10m3
Hus 160kvm (kulvert) + Gäststuga 70kvm
Skriv svar