Vilken pelletspanna?

psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Vilken pelletspanna?

Inlägg av psau »

I de pannor jag sett från kalkrika områden (södra skåne och Uppsala) har plattisen varit totalt förstörd av kalk. Ibland kan man kalka av dem genom att pumpa avkalkninng genom dem men oftast sätter de igen och behöver bytas.
Kanske är det möjligt att frächa till dem men det har kostat för mycket tid, lättare och billigare att byta till en ny, ett val man inte har på en panna med kamrör....

Min erfarenhet med min nya panna är att efter jag lugnat flödena I den så funkar skiktningen relativt bra och då funkar kamröret oxå bra, samma vattenvolym som min Nibe hade, Nibe kör ju plattväxlare och jag har väldigt liten diff mellan panntemp och utgående varmvatten vid spolning på nya, fullt jämförbar med Niben.

Körde ett tag på en test version av Pelletstekniks modulerande program där starten tog lång tid och då fick jag problem med att pannan dök till under 40grader innan brännaren började lämna värme till pannan.

Då klagade familjen lite på klent med varmvatten men nu när den startar snabbare igen hör jag Inga klagomål.

Men egentligen enda problemet med B16 är att den startar långsamt, jag saknar startupen på min PX fullt flås på mindre än 2 minuter....

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Vilken pelletspanna?

Inlägg av André »

Kalkrika vatten är de bara beredare som fungerar i längden, en panna sedan dubbelamntlad beredare/acktank ska man välja.. Väljer man en acktank så ska pannan ha liten vattenvolym helst under 50/60 liter men med en dubbelamantlad beredare går de fint med en vanlig panna typ ariterm biomatic UL som är billigare men saknar vvx..

Såg nånstans en liggande vv beredare som skulle skänkas bort mot avhämtning, då skulle de fungera med en ariterm bionet för ca 45000:- å beredaren hängande i taket ovanför pannan med självcirkulation upp till beredaren.. Köra pannan modulerade 5-12 kW med shunten kopplad på pannan
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: Vilken pelletspanna?

Inlägg av grey »

Jag kör ulmas brännare i Ulma panna och är mycket nöjd nu ca ett år senare efter starten. Inte ett enda driftstopp. Drar ur tuberna 1 till 2 gånger i månaden, har tömt asklådan 2 ggr. Har i princip bara behövt fylla på pellets. Varmvattnet räcker gott till min 3 barnsfamilj.

Bra förbränning på pelletsen utan sot i pannan. Och tryckluft uraskning av brännaren vilket fungerar ypperligt.

Har aldrig spenderat så lite tid i pannrummet sen jag bytte till Ulma.

Har kört en undermatad brännare innan. Ecotec A 4. En helt ok brännare med kanske fler inställningsmöjligheter men den sotade mer och krävde mycket mer underhåll, hade fler rörliga delar som kan krångla och måste med ganska jämna mellanrum smörjas och rengöras.. På ett helt annat sätt, där man fick skruva isär hela brännaren för att göra rent allt..

Har en mycket bättre förbränning med denna brännaren.
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Vilken pelletspanna?

Inlägg av psau »

Kul att höra, Ulma verkar vara en bra kombo, jag har inte kört den själv men inte hört många missnöjda.

Dock tycker jag att brännaren är lite trist inte särskilt innovativt med en rörbrännare 2014 men va f-n det verkar ju funka och att pannan är så pass begränsad retar mig en onödig fuling för att begränsa urvalet av brännare.

Ska bli intressant att höra när anläggningarna blir ytterligare några år!

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Vilken pelletspanna?

Inlägg av rod02 »

Jag har samma fråga som ämnet. Men söker bästa mest prisvärda beg oljepanna med elpatron. Går det att peta in en pinne ibland är det ett plus. Budget för all hårdvara max 15000Kr(panna ca 5000Kr).
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Vilken pelletspanna?

Inlägg av psau »

Såg I förra veckan en Ecoflex för en rimlig peng, 10000:- och en Effecta för en ännu lägre peng.
Varför söka en gammel panna när du kan få något som funkar och är lätt skött, pinnarna funkar utmärkt I kaminen eller öppna spisen. Ska man elda pinnar så är det en riktig vedpanna som gäller I mitt tycke att tro att man ska hitta en panna som funkar bra till allt tror jag inte på.

Ev kan du satsa på en ved panna som du elder med en pellets brännare men då måste du ha en grymme brännare samt acctankar...

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Vilken pelletspanna?

Inlägg av FRS05 »

Här finns Ecoflexen för 10000:-. Bor man en bit bort så varför inte ta färden dit och ta lite semester på vägen och sov över någonstans på vägen:). Men vad i hela världen ska du ha en oljepanna till rod02?

http://www.blocket.se/vasterbotten/CTC_ ... ?ca=20&w=3
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Vilken pelletspanna?

Inlägg av brushuvud »

Falkenberg ligger inte långt från Ulmas fabrik i Svenljunga. Jag vet att de gärna tar emot besökare och visar upp anläggningen. Åk dit och kika...

Vänligen/brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Vilken pelletspanna?

Inlägg av rod02 »

FRS05: Prislappen.
Vill även ha vettigt med varmvatten. Ved kan lösas med förugn.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Vilken pelletspanna?

Inlägg av Erik_73 »

En biomatic+ från 2006 med nyrenoverad brännare för 5000:- finns på blocket just nu!
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
perf
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 27 nov, 2013 01:13
Ort: Lund

Re: Vilken pelletspanna?

Inlägg av perf »

Kan bara hålla med grey. Har kört min ulma+ulma i en månad nu, och allting går som en klocka. Inte en tillstymmelse till sot någonstans, och brännarröret är i princip helt rent. Bara en tunn koksad beläggning på några små ställen, men den var lätt att skrapa bort.
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
Skriv svar