Pellvac ?

jth
Gallringsobjekt

Inlägg av jth »

Lager skrev:Kollade på din sida och jag har en liten fundering, det står att mellanförrådet är "under"... Vad använder du för sensor? Antar att det är kopplat på 1-wire....
Ja det är riktigt. Det är en microbrytare. Jag har uppdaterat webbsidan med bild från utsidan och en kort beskrivning.
Johan i Borlänge
delDiablo
Prima virke

Re: Pellvac ?

Inlägg av delDiablo »

Carla skrev:Hur är Pellvac:s lösning på matning tror ni , någon som har den installerad ? Matnings funktionen verkar ju mer robust än vad en skruv gör och avståndet till förrådet kan ju vara bra mycket större.

www.pellvac.com för dem som inte sett lösningen
Hej

Känner en kille som försökt köra igång sin anläggning med Ecotecbrännare och Pellvacsystem under en längre tid, styrningarna synkar inte med varandra och installatören vill inte ta något ansvar för anläggningen så länge Pellvac-skitet sitter där (hans egna ord). Tycker att det är djupt oroväckande att produkter som inte är färdiga landra bland slutkonsumenter utan direkt kunskap. Man skall ju inte behöva vara lika kunnig som ni här inne är för att kunna ha ett modernt, väl fungerande pelletssytem i villan när det är år 2007, eller?

delDiablo
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Känner en kille som försökt köra igång sin anläggning med Ecotecbrännare och Pellvacsystem under en längre tid, styrningarna synkar inte med varandra och installatören vill inte ta något ansvar för anläggningen så länge Pellvac-skitet sitter där (hans egna ord). Tycker att det är djupt oroväckande att produkter som inte är färdiga landra bland slutkonsumenter utan direkt kunskap. Man skall ju inte behöva vara lika kunnig som ni här inne är för att kunna ha ett modernt, väl fungerande pelletssytem i villan när det är år 2007, eller?
Antar att installatören inte installerade hela sytemet... annars låter det ju oansvarigt.
Om man köper två olika system bör man gå på system typ 1 (http://www.pellvac.com/framepellvac.htm) då systemen blir oberoende av varandra.
Annars borde det gå att lösa om matningshastigheten är ställbar på slussmatarsystemet.
Sedan kan jag ju bara hålla med om att det är mycket meck med de system som säljs i Sverige. De system som säljs i Qsterike och Schweich har en helt annan teknisk mognad; men mycket dyrare... :( Men pajjar dom systemen så är det nog bara att ringa på hjälp för de flesta.
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
delDiablo
Prima virke

Inlägg av delDiablo »

Lager skrev: Om man köper två olika system bör man gå på system typ 1 (http://www.pellvac.com/framepellvac.htm) då systemen blir oberoende av varandra.
Annars borde det gå att lösa om matningshastigheten är ställbar på slussmatarsystemet.
Sedan kan jag ju bara hålla med om att det är mycket meck med de system som säljs i Sverige. De system som säljs i Qsterike och Schweich har en helt annan teknisk mognad; men mycket dyrare... :( Men pajjar dom systemen så är det nog bara att ringa på hjälp för de flesta.

MEN ÄNDÅ, ska man som slutkonsument behöva veta detta?
Ta barnfamiljen i förorten som vill bort från olja men inte har en susning om HUR. Vem ska dom kunna lita på????? Tack gode gud att det börjar komma certifierade installatörer nu äntligen. Installationsledet har varit en katastrof.

dD
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

MEN ÄNDÅ, ska man som slutkonsument behöva veta detta?
Ta barnfamiljen i förorten som vill bort från olja men inte har en susning om HUR. Vem ska dom kunna lita på????? Tack gode gud att det börjar komma certifierade installatörer nu äntligen. Installationsledet har varit en katastrof.
Kan bara hålla med, men "vem/vad" certifierar installatören? Borde vara likvärdigt med "auktoriserad återförsäljare"...köp en lott...
Om man inte är intresserad eller onormal händig så är ju alltid värmepump eller fjärrvärme bättre alternativ.
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Ledsen för mitt pessimistiska inlägg... ;)
Något mera konstruktivt är kanske att hänvisa till komunens energirådgivare. Dessa borde kunna ge en mera opartiskt syn på vad som är bäst för just dig.
Vad det gäller pelletsanlägningen så kräver underhållet att man i princip klarar av att skruva isär både brännare och skruv och sedan få ihop det igen och dessutom ha ett öga för vad/om det kan vara fel på någon av delarna (annars behöver man ett underhållsavtal).
Att systemet normalt sätt ska fungera måste vara installatören skyldighet. Eller iaf. varna i förväg för vad som kan gå åt skogen.
Det vore bra om "någon" kunde tillhandahålla ett standard-avtal/offertförfrågan mot installatören så att man som kund går säker i liknande situationer. Kanske redan finns??
delDiablo
Prima virke

Inlägg av delDiablo »

Alla energirådgivare är långt ifrån tillräckligt kompetenta inom småskalig bioenergi.

Jag ska i alla fall anlita en cert.inst. när jag konverterar fullt här :-)
Tycker att det låter bra, genomtänkt och har högt ställda krav:

http://www.pellsam.se/nyheter/info_cert ... tor_ny.htm

dD
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Hmm, Pellvac har ju ett startpaket som kostar knappt 10.000:-
I det ingår sughink, cyklonavskiljare, 2 kapacitiva nivåkännare, dammsugare, PLC-styrning som stänger av sugaren när sughinken är full, och återstartar när den tömt sig, 10m rör och en sugrör att lägga i sitt "storförråd". Systemet fyller alltså ett veckoförråd lite smidigare än att själv springa med säck, men det är ändå så att man får övervaka det och stänga av när förrådet är fullt.

Min tanke var, om man köper detta startkit, som på pappret ändå verkar rimligt bra, och sen kompletterar med de saker som behöver för att få det fullt automatiskt. Det är väl en matarskruv från bulkförrådet och en mer avancerad styrning. Det vore väl hyffsat enkelt att fixa ihop? Matarskruvslösningen har jag sett bilder på, det borde väl vara ganska enkelt att få till. PLC-styrningen är bortanför min horisont. Jag är datanisse... :-)
Min kunde ju styra med en dator iofs, men det känns som lite overkill, och non-crash-proof... :)

Btw, vad kan en matarskruv till ett bulkförråd som passar till en vacuumanlutning gå på? Pellvacs prois var ca 5.800:- om jag minns rätt.

Ska också påpeka att jag inte dubbelkollat alla fakta för startpakete, allt är från mitt minne. Kolla på sajten
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Har ni tittat närmare på det vakuumsystem som ULMA kommit med?
Allt i en enhet, motor, cyklon, dygnsförråd samt PLC styrning.
Slangen får man köpa löst till, men det behövs endast en slang i systemet, det är också filterlöst. Luften från motorn leds ut i det fria via en ljuddämpare. Kapaciteten är upp till 50 meter. Sugadapter till skruv finns.
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Karla1 skrev:Har ni tittat närmare på det vakuumsystem som ULMA kommit med?
Slangen får man köpa löst till, men det behövs endast en slang i systemet, det är också filterlöst. Luften från motorn leds ut i det fria via en ljuddämpare. Kapaciteten är upp till 50 meter. Sugadapter till skruv finns.
Jag ringde Ulma och hörde mig för. Dom tar ca 15.000:- ink moms för hela kitet, dock är ljuddämparen tillbehör. Slangen kostar 50-60 kr/m, men kommer ev bara i 25m-kit. Oklart om det går att kapa till...
Utblåset kan man använda samma sorts slang för.

Ett litet aber är att den skruv som används vid "storförrådet" bara är ca 50 cm lång. Motorn verkar klen också, så frågan är hur man löser skruvandet vid förådet på ett bra sätt. Tydligen gick det att räkna bort den matarskruv som ingår om man vill hitta på något eget där.

Nån som har bra förslag?
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Barsk skrev:
Karla1 skrev:Har ni tittat närmare på det vakuumsystem som ULMA kommit med?
Jag ringde Ulma och hörde mig för. Dom tar ca 15.000:- ink moms för hela kitet, dock är ljuddämparen tillbehör. Slangen kostar 50-60 kr/m, men kommer ev bara i 25m-kit. Oklart om det går att kapa till...
Utblåset kan man använda samma sorts slang för.

Ett litet aber är att den skruv som används vid "storförrådet" bara är ca 50 cm lång. Motorn verkar klen också, så frågan är hur man löser skruvandet vid förådet på ett bra sätt. Tydligen gick det att räkna bort den matarskruv som ingår om man vill hitta på något eget där.

Nån som har bra förslag?
Jag skapar ny tråd för detta, se tråd "Ulma, ny vacuumtransport"
Skriv svar