varför ska man egentligen strypa flödet på returen?
borde det inte bli samma som att man stryper på tillflödet fast med termostaten som sitter där?
vad spelar det egentligen för roll om man har den fullt uppen eller på ex 3an?
Jag Tröttnade
-
- Entusiast!
ang. säckhanteringen
ang. säckhanteringen så har vi inget bulkförråd men har ändå ordnat det ganska bra.
Vi kan köra släpet ända fram till pannrumsfönstret, vi öppnar fönstret och låter säckarna kasa ner för en "ränna" som gubben har tillverkat.
Visserligen behövs det att en står och tar emot dem där nere men det är ändå mycket lättare än när vi sprang ner för källartrappen med säckarna en eller två i taget!
Sen kan jag väl säga som så, att jag önskar att vi hade haft så mycket kunskap om pelletseldning och olika pannor/brännare som vi har nu för då hade vi kanske gjort lite andra val. Vi har haft mycket strul pga bl a inkompetent installatör etc.
Skulle jag i dag köpa ny anläggning så hade jag nog ändå valt pellets igen för trots allt så tycker jag personligen att det funkar bra för oss.
Skillnaden är att nu skulle inte installatören kunna klanta sig så mycket som skett tidigare för nu vet jag mycket mer själv!
Vi kan köra släpet ända fram till pannrumsfönstret, vi öppnar fönstret och låter säckarna kasa ner för en "ränna" som gubben har tillverkat.
Visserligen behövs det att en står och tar emot dem där nere men det är ändå mycket lättare än när vi sprang ner för källartrappen med säckarna en eller två i taget!

Sen kan jag väl säga som så, att jag önskar att vi hade haft så mycket kunskap om pelletseldning och olika pannor/brännare som vi har nu för då hade vi kanske gjort lite andra val. Vi har haft mycket strul pga bl a inkompetent installatör etc.
Skulle jag i dag köpa ny anläggning så hade jag nog ändå valt pellets igen för trots allt så tycker jag personligen att det funkar bra för oss.
Skillnaden är att nu skulle inte installatören kunna klanta sig så mycket som skett tidigare för nu vet jag mycket mer själv!

Värmebaronen Joker med Viking Bio -03
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
1,5 plans villa på knappt 100 km2
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
1,5 plans villa på knappt 100 km2
-
- Pannrumstomte!
Man behöver inte strypa på returen men man kan inte få ett fast flöde med termostaten för när den kallar på värme så öppnar den och ökar flödet. Man kan byta termostaten till ett vred. Det finns även termostatventiler som man kan strypa maxflödet men helst ska termostaten ändå ställas upp på max om vp jobbar direkt mot elementen. Den mår inte bra om för många termostater stänger.fisketorp skrev:varför ska man egentligen strypa flödet på returen?
borde det inte bli samma som att man stryper på tillflödet fast med termostaten som sitter där?
vad spelar det egentligen för roll om man har den fullt uppen eller på ex 3an?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör