Är vi pelletseldare dumma som spån?

Kwc
Fröträd

Ett inflik i prisdebatten

Inlägg av Kwc »

Pengar hit och pellets pris hit , det är väll hur stort hål i plånboken uppvärmningen skall göra efter en normallön när alla blöjor är betalda (som inte går att elda upp), har man fett så kör man el eller olja, har man knapert så eldar man hästskit...
HS Perifial DUO Compact 2000 l acctankar
Hästskitseldning och Solvärme 60 rörs från Sfinx
Oisolerad timmerkåk 350kvm fr 1914 med stall på 450kvm.
Voxac30
Gallringsobjekt

Inlägg av Voxac30 »

Om man kan elda med hästskit så kan man väl komma på ett sätt att elda med barnaskit. Då är man väl åtminstone självförsörjande under småbarnsåren. Dessutom kanske fler skulle skaffa fler barn (mer barnbidrag och eldningsmaterial). Hmmmm......
VikingBio, Albin Futura Std, Agrol Pellets
Tegelkåk från -57 121kvm + källare
mrsmp
Prima virke

Re: Är vi pelletseldare dumma som spån?

Inlägg av mrsmp »

Fd:Fliseldare skrev:Nån mer som ångrat sig?

Ja du. Det kan du tro!!!!!!

Kör nu med bergvp.Det bästa jag gjort :D[/quote]

Hej. Det blir helt klart nästa steg för oss också! Är så j**** trött på allt kånkande och all plats som pelletsen tar!!!!
Vilken typ valde du? Storlek på huset och totalpris? Om man får vara lite nyfiken...(fast det kanske är ett helt annat forum) :wink:
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det är nog mycket en smaksak, själv så är jag väldigt nöjd, att bära lite pellets en gång om året stör mig inte och visst tar det lite plats och det kan ju vara problemetiskt om man inte har platsen, i mitt fall så måste jag ha varm skorsten så värmepump duger inte och sen har man det vanliga med elen, ingen vet vad som händer med elpriset, det kanske sjunker men det kan lika gärna två eller tredubblas om det skiter sig ordentligt, pelletspriset kan givetvis (och har) rasat iväg en del vilket är synd.

Men sverige är stort så det finns plats för både värmepumpar och pelletsbrännare, det är ju fint att det finns valmöjligheter.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
mrsmp
Prima virke

Inlägg av mrsmp »

micke_932 skrev:Det är nog mycket en smaksak, själv så är jag väldigt nöjd, att bära lite pellets en gång om året stör mig inte och visst tar det lite plats och det kan ju vara problemetiskt om man inte har platsen, i mitt fall så måste jag ha varm skorsten så värmepump duger inte och sen har man det vanliga med elen, ingen vet vad som händer med elpriset, det kanske sjunker men det kan lika gärna två eller tredubblas om det skiter sig ordentligt, pelletspriset kan givetvis (och har) rasat iväg en del vilket är synd.

Men sverige är stort så det finns plats för både värmepumpar och pelletsbrännare, det är ju fint att det finns valmöjligheter.
Bära pellets en ggr om året????!!! Ja du, jag måste kånka iallfall varannan dag, iallfall med min behållare. Sen skall säckarna flyttas ifrån pallen & ner i källaren...med den här takten får gubben akts sig för jag lär ha större biceps än vad han har om ett år! :D
singelstring
Entusiast!

Inlägg av singelstring »

Jag flyttar pelletsen till förrådet utanför garaget 1-2 gånger per år, sen fyller jag på mitt veckoförråd ca 1 gång i veckan med 10 säckar under kallperioden just nu annars ca 1-2 gånger på två veckor. Man behöver inte gå på gym, sparar in den dyra avgiften.
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
Holger
Entusiast!

Är vi pelletseldare dumma som spån?

Inlägg av Holger »

Kan hålla med om att vi som köper pelletsutrustning idag nog är något vrickade ekonomiskt. Det är väl det frågan gällde. Tidigare var pellets utan tvivel lönsamt i förhållande till el.
Köpte pelletsbrännare, veckoförråd, pelletsskruv och askfälla för 18000:-
Ett förbaskat bra pris tycker jag själv.
I jämförelse kan jag för det priset köpa 4,5 stycken Chunlan 5kW luftvärmepumpar. Nu har jag tills vidare nöjt mig med en Chunlan pump som i stort sett klarar att värma hela kåken.
Värmepumpen räknar jag hem på drygt ett år i form av minskade uppvärmningskostnader.
På hur många år räknar man hem en pelletsanläggning med dagens priser??
Jag ser det mest som ett hobbyprojekt.
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Nja, pellets är ju fortfarande avsevärt billigare än olja, och en värmepump får man inte mycket varmvatten av, så om man sitter med en oljepanna med vattenburen värme så tycker jag nog att pellets fortfarande är ett bra alternativ även om det har blivit avsevärt mycket dyrare på sista tiden.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Brännare i befintlig panna är ett bra alternativ till olja.
Men ny pelletsanlägning är ju inget nobelpris i ekonomi direkt....
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Holger
Entusiast!

Inlägg av Holger »

micke_932 skrev:Nja, pellets är ju fortfarande avsevärt billigare än olja, och en värmepump får man inte mycket varmvatten av, så om man sitter med en oljepanna med vattenburen värme så tycker jag nog att pellets fortfarande är ett bra alternativ även om det har blivit avsevärt mycket dyrare på sista tiden.
Ja det är vattenraddarna och varmvattnet det hänger på. Iofs kan man greja varmvattnet med en frånluftsvärmepump och köra uppvärmningen med luftvärmepump men man tänker inte alltid helt rationellt.
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Jo, lite svårt är det att få ihop siffrorna... fast ibland måste man ju göra nåt (vilket ni ser om ni läser min signatur!), jag har idag ganska häftiga förluster i transmision mellan de olika stegen :-(

MEN om man törs lyfta blicken lite och inte har tummen precis mitt i handen så finns det pryttlar att få tag på till bra priser. Ok, den lokala rörkrökaren lär ju inte vilja installera men man får väl göra som med allt annat.. en massa misstag tills det är rätt :-)

Köpte kåken i november, bokade upp panna & brännare då men tog inte hem dom för vem i h-e byter värmesystem i Sundsvall under November?? I år hade det gått bra, fanken hade kunnat odla jordgubbar.. nästan!

Om man räknar på halva kostnaden per kWh för pellets mot el och vill ta hem investering på högst 5 år så är det ju bara att sätta upp siffrorna... blåser man 15000kWh till värme (20' minus 5' i hushålls) så har man 7500 i besparing per år. Då får totala investingen kosta 37 500:-!!!! Inte helt lätt med de priser som gäller i Sverige

Så... ställ upp siffrorna, räkna och ta ett beslut! Bästa resultatet på insatta pengar är nog L/L-pump, är man halvhändig så sitter en Panasonic AC-robot på plats för under 12 tusen, den räknar jag hem på 2-3 år... klart ok!

Nästa steg är att dra om pannrummet, bivalentshunt som tar acktank först och en TVA alt vvx för att steppa upp varmvattnet innan elpannan spetsar. Ska göra klart bättre ekonomi på veden.... sen blir det pannbyte i sommar! Har en Dakon/Scotte som väntar på att jag kan ta emot den!

/Jlörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
singelstring
Entusiast!

Inlägg av singelstring »

Priset på anläggning och hur man finanserar detta hänger ihop. Vi lånade 50000 till bytet la resten upp till 87500 själv. Då blir det inte så dyrt och jag tror att det kan komma någon form av avgift eller vad de kallar det på luftvärmepumpat och bergvärme. Strömmen blir i alla fall inte billigare. Vi har skön värme med pelletspannan och lite arbete är bara skönt.
Senast redigerad av singelstring den lör 27 jan, 2007 23:54, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Holger skrev: Iofs kan man greja varmvattnet med en frånluftsvärmepump och köra uppvärmningen med luftvärmepump men man tänker inte alltid helt rationellt.
Annars finns ju elektrisk varmvattenberedare.
Vid förbrukning om 5000kwh VV om året är det i dagsläget ca 2000-2500 kr dyrare med detta än pelletseldat. Och avsevärt lägre investeringkostnad än för ett "fullt" vattenburet system.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Mortel
Fröträd

Inlägg av Mortel »

elvis skrev:Brännare i befintlig panna är ett bra alternativ till olja.
Men ny pelletsanlägning är ju inget nobelpris i ekonomi direkt....
Absolut. Ny pelletsbrännare i befintlig panna är igenssparad på 1-2 år i ett stort hus. Då med stockholmspris 2300 kr pallen.

Bergvärmekalkylen förstår jag inte alls. 10-15 års återbetalning med _dagens_ elpris. Förväntad livsstid på pump 10-15 år. Ingen eldning i en kåk gjord för eldning (spela roulette med svampen+dålig ventilation).

Luftvärmepump för _uppvärmning_ är bara vettigt i ett hus med öppen planlösning (eller möjligtvis för familj utan småbarn som trillar nerför trappor eller meckar med det de in ska). Det blir också en torr äcklig fläktvärme (vad bor i fläkten).

Ny pelletspanna är väl tveksamt om det är lönsamt med dagens priser men är man miljövänlig och inte vill ha en jobbig sotning så kan man göra sämre investeringar.

Trälukten från mitt veckoförråd är ljuvlig för någon som är ryckt så långt från sin groningssgrund som jag själv. Miljövänligheten är självklar i en trimmad panna, tänk på att på marginalen så går ett brunkolskraftverk någonstans i europa för den kilowatten du stoppar i bergvärmepumpen när natten är kall.
BlueFlame sedan -05
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Mortel skrev: Bergvärmekalkylen förstår jag inte alls. 10-15 års återbetalning med _dagens_ elpris. Förväntad livsstid på pump 10-15 år. Ingen eldning i en kåk gjord för eldning (spela roulette med svampen+dålig ventilation).
Bergvärmekalkylen är jättelätt att förstå.
Högre investeringskostnad ger lägre Kwh-kostnad
Om förväntad livslängd på pumpen är 10-15 - vad är problemet då ?
En pump kostar ju 25"-45" om du ska ha en normalmodell utan extravaganser. Det är billigt att lägge med sådana intervall för att få sina Kwh för 30-40 Öre. Det är ju oftast mindre än tredjedel av bergvärmeinvesteringen som själva pumpen står för.

Hur glada är de som gett 100 000 och upp för sina pelletsanläggningar när priser ligger kring 2500 kr/ton ?
Man kan jämföra det med att det går att binda elpris på 85 öre i fem år !
Det ger ett väldigt lågt energipris även med medelmåttig års COP.

Sen ska man ha i åtanke att det finns väldigt många hus med direktverkande eller vattenburen el som stått i decennier utan fuktproblem trots att de är gjorda för att elda från början.
(självdragsventilation + krypgrund)
Eldning i sig är ingen garanti ändå.

Så har man haft el och ska byta så är det inget konstigt att byta till El via VP.
Skriv svar