"Sprintar" på doserhjul

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Att sprintarna skulle vara en säkerhets detalj tror då inte jag på, låter mer som en efterhandskonstruktion för att försvara en dålig konstruktion.

Jag hade ett antal stopp tand-mot-pinne på min CTC bio och inte f*n gick några pinnar av.
Däremot oroade jag mig för motorn, men det verkar ju finnas överlastskydd.

Intressant både med smörjningen och M4. I en CTC tråd föreslog jag roterande cylindrar på stiften. Ligger i linje med de två påpekandena.
P-sson
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 09 jan, 2007 21:08
Ort: HJO

Inlägg av P-sson »

Hej, varför inte kullager, finns ett d4 D13 b5, man får fräsa ur tandhjulet ca: 4mm eller flyta in spenstifte .
Har man spenstift ska de monteras med spåret mot axlen, går ochså att
knacka i ett 1,5mm inutti med spår uttåt ( 180g)
Bionet,BeQuem15, 0,5matarskruv,- 2006 .10m2 lesol byggsats, 95, datalog, 125+90 m2 tegel, 43 cm yttervägar -49, 3glas.
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Är spenstift det riktiga namnet på de där dj*vl* :twisted: fjäderstålspinnarna som sitter över allt och inte går att lossa och inte att montera, men som lossar när de inte ska? :?:

Ett kullager vore ju perfekt, men var osäker på om det fanns så små och samtidigt för ändamålet lämpliga.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Erik skrev:Är spenstift det riktiga namnet på de där dj*vl* :twisted: fjäderstålspinnarna
Rörsprint heter de i fordonsbranschen.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
zeylon
Stor entusiast!
Inlägg: 216
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 17:40
Ort: Norrköping

Inlägg av zeylon »

Jag blivit lovad en ny brännare efter allt strul.
Den är tydligen på väg från Finland nu. :-)

Jag återkommer med rapport när jag har fått hem den...
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

Jag hakar på denna tråd....

Idag har jag pratat med min installatör angående kugghjulet/doserhjulet som slits. Han har nu fått utbytes hjul! Både kugghjulet och det större hjulet med sprintarna. Så jag skulle bara titta förbi firman och plocka upp nya! :D
Jag kan nog ta nått kort och lägga upp så att Ni får se skillnaden mellan dom nya och gammla hjulen.
Det nya kugghjulet är större och det andra "sprinthjulet" var mindre, (än dom gamla), sprintarna var grövre... :shock: .
Sen har man tydligen gjort en mycket enkel "spärr" för att förhindra att gångjärnet, backspärren, "flippar över". Om man har problem med detta så är det ju enkelt fixat med lite fantasi.... 8)
Jag återkommer!
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
zeylon
Stor entusiast!
Inlägg: 216
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 17:40
Ort: Norrköping

Inlägg av zeylon »

Att dom inte gjorde det ordentligt när dom ändå konstruerade om är en gåta... Varför envisas dom med den där idiotiska konstruktionen?
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

Äntligen har jag fått tummen ur... och bytt tanddrev och doserhjulet till dom nya hjulen som jag fått av min leverantör. Här nedan har ni en bild på dom nya och dom gammla. Den största skillnaden mellan dom nya och gammla är utformningen av "tänderna" på tanddrevet. Doserhjulet är något lite större än det gammla, och rörpinnarna är också större.

På bilden har ni de gammla hjulen nederst...
Bild
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
MartinK
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 10 feb, 2005 03:29
Ort: Blekinge

Inlägg av MartinK »

Erik skrev:Att sprintarna skulle vara en säkerhets detalj tror då inte jag på, låter mer som en efterhandskonstruktion för att försvara en dålig konstruktion.
Det tror jag inte heller! Jag skrev i en annan tråd:
MartinK skrev:Förra våren stannade min internmotor efter att brännaren hade gått väldigt trögt någon vecka. Den gnällde och skrek som en stucken gris. Det var ju många minusgrader i flera veckor och brännaren gick på full effekt mestadels. Det visade sig att ett av nylondreven hade gått sönder. Min teori är att brännaren blev så varm till slut att skruven började kärva fast av värmen. Jag fick en ny (likadan) motor av leverantören (fast jag fick sätta dit den själv för det hände en fredag em).
Nu har den gått fint sedan dess men jag tycker det låter för mycket ändå! Såg på en annan tråd "Vart tog röklukten vägen" att motorn i 12D ser helt annorlunda ut. Är det samma man får till 15D/20D numera tros? Funderar på att byta motorn för att se om det hjälper.
Drevet i växellådan pajade alltså. Överlastskydd på motorn? Löste inte ut. Jag vet inte hur det överlastskyddet fungerar! Alla sprintar var hela.
340 m² äldre timmerhus, 12m skorsten med 150mm insatsrör
Parca 3000 -80, Thermia Bequem 15D i veddelen sedan mars-05, hembyggt förråd, småsäck (än så länge)
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

Hej alla!

Jag har också haft exakt detta problemet som jag också skrev om i nån tråd för ett tag sen.

Problemet berodde på att doserhuset (det övre huset som pelletsen först kommer in, med en skruv) gick trögt. Detta pga att doserhuset på något vis hade fel dimensioner. Dessutom var det den gamla sortens klena stift och drev som satt på. Stiften slets ner och gick av med jämna mellanrum och drevhjulet slets ner också. Leverantören bytte både stifyt och drev ett par gånger samt justerade diverse avstånd mellan saker o ting utan större lycka.

Det som löste allt var att doserhuset byttes, då gick allt lätt. Jag kan nu enkelt dra runt övre hjulet för hand. De grövre stiften och dreven ger en bättre hållfasthet också, men det avgörande var definitivt drevhus-bytet.

Efter bytet märktes det att inställningarna i brännaren inte längre stämde, då matningen nu gick mer smärtfritt pytsades också något mer pellets fram, så jag fick öka fläkten något för att kompensera. Så se till att få genom en ny brännarinställning om ni ska byta doserhus.

Numera går min brännare utan minsta krångel, och det syns knappt nån förslitning på stiften heller.

/Barsk
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
u34613740
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 16 mar, 2006 12:45

"Sprintar" på doserhjul

Inlägg av u34613740 »

Hej alla pelletsfantaster!
Jag har läst inläggen i detta ämne och hoppas jag kan tillföra något angående problemet med fjäderstiften som trillar ur hjulet.
Det är säkert så att fjäderpinnen "vickar" i hålet den sitter i när den driver fram kugghjulet. Genom denna "vickning" ökar och minskar fjäderpinnens diameter. På detta sätt "arbetar" den sig ut ur hålet.
Hus mej hände detta efter en leverans med hårdare pellets.

Problem löstes på följande sätt:
Fjäderpinnen måste förhindras att "vicka" i hålet. Detta kan göras genom att "fylla" fjäderpinnen. Jag fixade detta genom att trycka in en spik med lämplig diameter medelst en polygriptång med fjäderpinnen sittande i kugghjulet. Spiktypen jag hittade i min spiklåda (jag tror de kallas dyckert) passade perfekt för ändamålet då det krävdes kraft på polygripen. Spiken var ca 25 mm lång.

Hälsning I-dur
Användarens profilbild
Fishermansfriend
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 08 feb, 2005 13:39
Ort: Kronoberg

Inlägg av Fishermansfriend »

Hej u34613740!
Det var ingen dum idé du kom med.
Då gör man ju ingen större åverkan på orginalet.
Ibland så tycker man ju synd om alla som tydligen bara har en massa problem med sina brännare...
Jag har haft min i 5år, och det enda jag har bytt är just rörsprintarna en gång. Dem köpte jag på den lokala järnaffären för 5kr (för alla 4).
Kan det vara så att era installatörer inte är kapabla att justera brännarna så de går som det är tänkt???
Själv så har jag gått en utblidning hos CTC och är nu certificerad pelletsinstallatör. Hade ett tag tankarna på att ev dra igång en liten rörelse, men har inte haft nån större motivation för det än... :D .
Så man har i stället hjälp vänner och kompisar.
I min egen anläggning har jag lagt tiden på att få brännaren att bli tystare, vilket många här har garvat åt, då de tyckte att den var tyst innan jag började...
Men nu är den nog så ljudlös den kan bli...
// fishermansfriend.
Biomatic 20 panna, Bequem 15f brännare. Bulkförråd ca 7ton = 11.5m3 Acktank 500L.
Årsförbrukning. ca 4ton. 183m2 enplanshus.
pq
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 02 jan, 2008 12:26
Ort: Stockholm

Fortfarande doserhusproblem med Bequem 20D?

Inlägg av pq »

Tack för ett fantasktiskt forum. Mitt första inlägg efter att läst tusen...

Min Bionet 12+ med Bequem 20 brännare har nu varit i drift i 2 månader och har plötsligt börjat drabbas av problem med matningen. Symptomen påminner om de ovan beskrivda: motorn orkar inte dra runt övre doserskruven då pellets kilat in sig mellan skruv och doserhus med pelletsblockering som följd. Tömning av doserhuset löser problemet tillfälligt men är inget kul om det händer flera gånger om dagen... Det gnisslar mycket mer nu än i början också när den väl går.

Brännare och panna levererades i okt 2006 men installerades inte förrän i höstas pga andra mer prioterade ombyggnader. Tillverkningsnummer 8417 SP cert nr 286302.

Någon som vet när/om de började leverera brännare utan problem? Kugghjulet är defintitvt av den nyare sorten av Beckers bilder att döma.
Jag har inte testat ännu med borr i botten för att se om det får plats.

Inte fått kontakt med leverantör eller Ariterm ännu pga av helgerna.

Tack på förhand!
Bionet 12+ m expansionskort, Bequem 20D, Thermomatic EC Home, Insatsrör 10 m, KW 05 draglucka, Laddomat 10, Dalatanken, Mafa mini
ifkas
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 05 dec, 2007 18:39
Ort: Charlottenberg, Värmlands län

Inlägg av ifkas »

Jag tror inte att det är fel på tanddrevet eller doserhjulet men däremot tror jag att du skulle behöva byta skruven i doserlådan, det kom ut en ny modell av den under sommaren 2007. Jag har själv bytt på min egen brännare och jag har även bytt hos en del av mina kunder och det har blivit en otrolig skillnad på förslitningen på tanddrevet. Det kan också vara så att du behöver att justera gångjärnet avståndet skall vara 3mm när tanden står rakt upp.
Ariterm Bequem 20d med expansionskort för shuntreglering i Diom DV25K
Jobbat som pelletsinstallatör sedan mitten av 90-talet med div märken främst Thermia/Ariterm
Byggsmén
Stor entusiast!
Inlägg: 215
Blev medlem: sön 05 nov, 2006 13:50
Ort: Ballingslöv i Skåne
Kontakt:

Re: "Sprintar" på doserhjul

Inlägg av Byggsmén »

u34613740 skrev:Hej alla pelletsfantaster!
Jag har läst inläggen i detta ämne och hoppas jag kan tillföra något angående problemet med fjäderstiften som trillar ur hjulet.
Det är säkert så att fjäderpinnen "vickar" i hålet den sitter i när den driver fram kugghjulet. Genom denna "vickning" ökar och minskar fjäderpinnens diameter. På detta sätt "arbetar" den sig ut ur hålet.
Hus mej hände detta efter en leverans med hårdare pellets.

Problem löstes på följande sätt:
Fjäderpinnen måste förhindras att "vicka" i hålet. Detta kan göras genom att "fylla" fjäderpinnen. Jag fixade detta genom att trycka in en spik med lämplig diameter medelst en polygriptång med fjäderpinnen sittande i kugghjulet. Spiktypen jag hittade i min spiklåda (jag tror de kallas dyckert) passade perfekt för ändamålet då det krävdes kraft på polygripen. Spiken var ca 25 mm lång.

Hälsning I-dur
Om nu fjädersprinten börjar glappa så är hålet den sitter i för stort. Så långt e allt ok. Då kan man skaffa en större sprint istället för att "fylla upp" sprinten. Orsaken till att sprinten är delad är för att det skall vara lättare att få in en sprint i ett mindre hål än om du hade försökt med en massiv sprint. MEN, största skälet är att sprinten skall kunna gå av om där blir för stort motstånd. Sprinten skall gå av innan man skadar drevet. Så jag kan inte rekommendera att "fylla upp" sprinten. Skaffa en större sprint, dock inte med tjockare gods, utan större diameter. Du kan skada drevet annars.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Skriv svar