Att tända överförbränningspanna/kamin ! Skola i vedeldning.
Nej men gjutjärnet är vattenkylt på insidan det är ju inte plåtarna så det är därför som förbrännings tempen ökar och därmed effektiviteten.
Det blir ju väldigt svårt att hålla 800-850° i ett utrymme som är kylt med max 90-100° vatten.
Men projekten fortgår jag har efter olika tips kommit fram till att det skall gå att bygga en separat förbrännings zon framför tuberna men utformning och funktion är långt från klart än.
Det blir ju väldigt svårt att hålla 800-850° i ett utrymme som är kylt med max 90-100° vatten.
Men projekten fortgår jag har efter olika tips kommit fram till att det skall gå att bygga en separat förbrännings zon framför tuberna men utformning och funktion är långt från klart än.
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
-
- Pannrumsnisse!
Då verkar det bättre att fixa till en riktigt bra välisolerad förugn i stället, där förbränningen sker i förugnen och använda viadruspannan som konvektionsdel. Detta sänker rökgastemperaturen. Dem flesta förugnar har dessutom underförbränning.kricken_ skrev:Nej men gjutjärnet är vattenkylt på insidan det är ju inte plåtarna så det är därför som förbrännings tempen ökar och därmed effektiviteten.

Vp....
http://www.novator.se/bioenergy/wood/B6.pdf enligt denna får man ca 60% verk grad med förugn.
Det verkar ju vara en toppen grejj att installera ett tapp 20-30% verkningsgrad men tack för tipset.
Det verkar ju vara en toppen grejj att installera ett tapp 20-30% verkningsgrad men tack för tipset.
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
-
- Pannrumsnisse!
Jag vet ! Du talar om förbränningsverkningsgrad ellerkricken_ skrev:http://www.novator.se/bioenergy/wood/B6.pdf enligt denna får man ca 60% verk grad med förugn.

Ange mätvärden Co , O2 ,Co2 i ( ppm ) så förstår du nog vad jag menar.
Vp..
Självklart menar jag pannverknings grad tycker att allt annat är ointressant.
Det är ju bara en ökning av den som innebär mindre jobb på vedbacken för mig.
Rökgas temperatur har jag ju skrivit redan vad den ligger på mellan 200-240°.
Jag kan sänka den under 200° enkelt men då ger pannan lägre kW och det vill jag inte.
Varför jag skall kosta på att ta hit någon som mäter alla värden som du säger förstår jag inte om jag lyckas producera mer energi ur samma mängd ved så måste väl pannverkningsgraden ha stigit eller har jag fel.
Och när den stiger betyder väl det effektivare förbränning och det borde vara = renare rökgaser.
Rökgas temperatur har jag ju skrivit redan vad den ligger på mellan 200-240°.
Jag kan sänka den under 200° enkelt men då ger pannan lägre kW och det vill jag inte.
Varför jag skall kosta på att ta hit någon som mäter alla värden som du säger förstår jag inte om jag lyckas producera mer energi ur samma mängd ved så måste väl pannverkningsgraden ha stigit eller har jag fel.
Och när den stiger betyder väl det effektivare förbränning och det borde vara = renare rökgaser.
Jag har märkt på dina inlägg här på forumet att du verkar ha något emot överförbrännings pannor men dom är inte så dåliga som du utger dessa pannor att vara.
Jag tycker att det är en bra kombination 40-50års livslängd (viadrus) eller kanske tom längre och nu med några modifieringar så tämligen bra pannverkningsgrad och sen priset jag betalade strax över 15000kr för min.
Du har ju redan i din flödes tråd konstaterat att du skulle förbruka mindre ved med en sånhär panna än den du har.
Öka sedan verkningsgraden på viadrusen med 7-10% så ser du att det börjar inte vara så lite ved du sparar heller och rätt eldad så släpper den nog inte ut mer skit än nån annan panna.
Men det är klart du säger att du har ett "perfekt" system så en panna för 1/3 av priset som förbrukar mindre ved den du har kan ju inte passa in ett perfekt system.
Jag tycker att det är en bra kombination 40-50års livslängd (viadrus) eller kanske tom längre och nu med några modifieringar så tämligen bra pannverkningsgrad och sen priset jag betalade strax över 15000kr för min.
Du har ju redan i din flödes tråd konstaterat att du skulle förbruka mindre ved med en sånhär panna än den du har.
Öka sedan verkningsgraden på viadrusen med 7-10% så ser du att det börjar inte vara så lite ved du sparar heller och rätt eldad så släpper den nog inte ut mer skit än nån annan panna.
Men det är klart du säger att du har ett "perfekt" system så en panna för 1/3 av priset som förbrukar mindre ved den du har kan ju inte passa in ett perfekt system.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Helt rättkricken_ skrev:Självklart menar jag pannverknings grad tycker att allt annat är ointressant.
Det viktiga är ju hur mycket vatten du värmer/kg ved..
Inte brydde då jag mej då jag rensade katalysatorn på en tidigare bensin opel jag hade då förbrukningen sjönk 1 dl/mil o toppfarten ökade med 13 km/h, Sen då dom desutom sa att "katalysatorn är i mycket bra skick" på besiktningen så va jag nöjd iaf..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Hej alla med Viadrus pannor med överförbränning !
Det kricken medfler provar är helt enkelt är att plocka ut max energi ur den ved som ett enda vedinlägg som en Viadrus panna rymmer.
Det går att få ut mer energi ur veden än den innehåller vid rätt intrimmad förbränning normalt räknas inte den energi som vätgasen innehåller,
som rätt vedförgasning ger.
Dessutom ger den brännbara vätgasen helt rena avgaser.
Måtet på denna energi kan enkelt kontrolleras med den tid ett vedinlägg
avgervärme och temperaturhöjningen i panna och acktankarna
Tips!! för lite logg statestik.
Väg varje vedinlägg och notera vikten noga!
Skriv av alla temperaturmätares visade värde och klockslag datum ute temp inne temp.
Om vi nu tittar på de totala utsläppen som blir vid ved eldning utan att gå in på att mäta med instrument vilket kan vara helt ointressant för att
det kan variera från ved inlägg till ved inlägg skorstenens färg på röken
beläggningar i pannan o skorstenen talar om hur förbränningen är.
Är då dessutom vedförbrukningen sänkt med 50% vilket är teoretiskt helt möjligt ifrån en helt omodifierad Viadrus panna till en modifierad.
Viadrus kan till och med ge mer ut ur veden än en underförbrännings panna eller omvänd förbränning ger.
En litet inlägg till vedprofilen,
Det gäller förugnen för att få miljö godkända rökgaser ur en panna.
Här har du genererings förluster som också måste läggas till förbränningen!
Dessa förluster kan uppgå upp till 25 till 30% av inmatad ved energi.
Har egen erfarenhet i ämnet förugnar för sågspån,flis,ved och bark!
alla ger stora värme förluster!
Det jag pratar om är taget ifrån mina egna labb med olika vedförbrännings metoder.
Visar ingen miljö vinst om man lägger till den mer mängd ved denna metod tar. då inräknat allt ifrån huggning eller med motorsåg bil eller traktor transport ved klyvning och kapning alla dessa moment ger också.
Kan vi utan att minska på vårt välbefinnande minska ved åtgången per år
med 50% minskar också de totala utsläppen också eller ?
En sak är säker är att 50% mindre vedhantering ger mer tid till familjen.
miljövinsten borde vara 50% eller mer ? och ändå hålla samma komfort inne varmt o gott 22°C inne temp.
Mvh
Ruben
Det kricken medfler provar är helt enkelt är att plocka ut max energi ur den ved som ett enda vedinlägg som en Viadrus panna rymmer.
Det går att få ut mer energi ur veden än den innehåller vid rätt intrimmad förbränning normalt räknas inte den energi som vätgasen innehåller,
som rätt vedförgasning ger.
Dessutom ger den brännbara vätgasen helt rena avgaser.
Måtet på denna energi kan enkelt kontrolleras med den tid ett vedinlägg
avgervärme och temperaturhöjningen i panna och acktankarna
Tips!! för lite logg statestik.
Väg varje vedinlägg och notera vikten noga!
Skriv av alla temperaturmätares visade värde och klockslag datum ute temp inne temp.
Om vi nu tittar på de totala utsläppen som blir vid ved eldning utan att gå in på att mäta med instrument vilket kan vara helt ointressant för att
det kan variera från ved inlägg till ved inlägg skorstenens färg på röken
beläggningar i pannan o skorstenen talar om hur förbränningen är.
Är då dessutom vedförbrukningen sänkt med 50% vilket är teoretiskt helt möjligt ifrån en helt omodifierad Viadrus panna till en modifierad.
Viadrus kan till och med ge mer ut ur veden än en underförbrännings panna eller omvänd förbränning ger.
En litet inlägg till vedprofilen,
Det gäller förugnen för att få miljö godkända rökgaser ur en panna.
Här har du genererings förluster som också måste läggas till förbränningen!
Dessa förluster kan uppgå upp till 25 till 30% av inmatad ved energi.
Har egen erfarenhet i ämnet förugnar för sågspån,flis,ved och bark!
alla ger stora värme förluster!
Det jag pratar om är taget ifrån mina egna labb med olika vedförbrännings metoder.
Visar ingen miljö vinst om man lägger till den mer mängd ved denna metod tar. då inräknat allt ifrån huggning eller med motorsåg bil eller traktor transport ved klyvning och kapning alla dessa moment ger också.
Kan vi utan att minska på vårt välbefinnande minska ved åtgången per år
med 50% minskar också de totala utsläppen också eller ?
En sak är säker är att 50% mindre vedhantering ger mer tid till familjen.
miljövinsten borde vara 50% eller mer ? och ändå hålla samma komfort inne varmt o gott 22°C inne temp.
Mvh
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Sådär nu kommer lite info.
Tankarna är 30° i topp och botten.
Shunten är fullt öppen.
Innetemperatur i köket är 20.7°
Ute temperatur är -0,6°
Det första ilägget väger 20130g
Om det fungerar med ungefär samma effektivitet som vanligt så borde den totala ved vikten stanna på ca 25-26kg för att värma 1500l/50°.
Tyvärr så vet jag inte fukthalten i veden den vart kapad och kluven i våras och är sen lagrad ute i en vedbod.
Tankarna är 30° i topp och botten.
Shunten är fullt öppen.
Innetemperatur i köket är 20.7°
Ute temperatur är -0,6°
Det första ilägget väger 20130g
Om det fungerar med ungefär samma effektivitet som vanligt så borde den totala ved vikten stanna på ca 25-26kg för att värma 1500l/50°.
Tyvärr så vet jag inte fukthalten i veden den vart kapad och kluven i våras och är sen lagrad ute i en vedbod.
Hej Kricken
Fyra parametrar fattas:
Pannrums temperatur
Rökgas temperatur
Tiden veden varar
och värmen den ger
Enligt din förbrukning:
Liten enkel uträkning på 1500 liter.
liter * x°C = Watt
1500 * 50 = 75000 Watt
Din ved mängd var 26 Kg
Värme värde 26/3 = ca 86000 Watt
Din kvot till rökgaser blir 11000 Watt
Det ger en rökgas temp på 235°C
och en rökgasförlust på 12,8%
och verknings graden blir då 87,2 %
Om du får samma värde med 25 kg ved = 83000 Watt
1500 liter * 50°C = 75000 Watt
Så får du en rökgas temp på 178°C
och en rökgasförlust på ca 9,6 %
och verknings graden blir då ca 90 %
Om dina uppgifter/värden stämmer, och rökgas tempen visar ett högre värde så är det vätgasförbränningens tillskott som ger den högre rökgastemperaturen den ger också högre total verkningsgrad
Dessa värden är teoretiska kan vara sanningen nära också
Obs!!
Den teoretiska rökgastemperaturen skall ökas med pannrummets temperatur. Som exempel 178°C + 22°C = 200°C.
mvh
Ruben
Fyra parametrar fattas:
Pannrums temperatur
Rökgas temperatur
Tiden veden varar
och värmen den ger
Enligt din förbrukning:
Liten enkel uträkning på 1500 liter.
liter * x°C = Watt
1500 * 50 = 75000 Watt
Din ved mängd var 26 Kg
Värme värde 26/3 = ca 86000 Watt
Din kvot till rökgaser blir 11000 Watt
Det ger en rökgas temp på 235°C
och en rökgasförlust på 12,8%
och verknings graden blir då 87,2 %
Om du får samma värde med 25 kg ved = 83000 Watt
1500 liter * 50°C = 75000 Watt
Så får du en rökgas temp på 178°C
och en rökgasförlust på ca 9,6 %
och verknings graden blir då ca 90 %
Om dina uppgifter/värden stämmer, och rökgas tempen visar ett högre värde så är det vätgasförbränningens tillskott som ger den högre rökgastemperaturen den ger också högre total verkningsgrad
Dessa värden är teoretiska kan vara sanningen nära också
Obs!!
Den teoretiska rökgastemperaturen skall ökas med pannrummets temperatur. Som exempel 178°C + 22°C = 200°C.
mvh
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning