Combifire, är 40 000 mycket?

lövet
Lärjunge!

Inlägg av lövet »

Brushuvud skrev

jaha!! Nu är det beställt.... det blir en Focus med en Pellxbrännare och tillhörande skruv. Detta är vad installatören rekommenderar mig och nu får jag en "totalentrepenad" där samma leverantör ansvarar för hela klabbet. Efter allt strul hittills så får det bli så. Priset blir 64000:- inkl bortforsling av gamla pannan, ny cirkpump, nytt expkärl, monterat och intrimmat...

Hoppas att jag inte blir nedsablad för denna kombination av grejjer så att hjärnan börjar snurra igen

Den som ska installera sätter hellre in en Pellx än en iwabo då han tycker attd denna är mer driftsäker. han sa dock att han kan sätta in en Iwabo om jag själv vill det... Åsikter!??

Har valt bort Ulman. Tiden går och elpatronen sjunger. De som säljer Ulma i närheten kan inte komma och titta förrän tidigast nästa onsdag och installationstillfälle kan jag inte ens gissa mig till....Han hade dessutom en massa åsikter om att Ulman var billig och att då kanske kvaliten inte var bra och att mina 1.80 i takhöjd minsann borde räcka för alla pannor på marknaden. Kort sagt så ville han inte sälja Ulman utan något med större vinst för honom.

Ser att du har investerat i en Ulma brännare nu och senare ska det bli en Ulmapanna vad fick dej att ändra dig efter inlägget ovan ? Vad hamnar du på för investeringskostnad totalt ?

// Lövet
Senast redigerad av lövet den fre 07 mar, 2008 14:16, redigerad totalt 4 gång.
brushuvud
Lärjunge!

Inlägg av brushuvud »

jaduuu...det var ju någon som sa något om Ulma när jag redan bestämt mig... :D
Hade ju tittat på Ulman innan och tyckte det var intressant men som sagt så har de få rekommenderade installatörer i skåne. Vad som hände var att jag faktiskt fick lite inside info om den leverantör jag valt till focus och det var inget kul... så jag ringde och avbokade klabbet. Sedan kollade jag mer och läste bland annat Äfabs rapport om kombinationer och tog fasta på att integrerade system kan spara minst ett ton pellets per år jämfört med att sätta tex en pellx på en iwabo. Jag blev också skeptisk då han ville sätta en pellx, inte för att jag har kunskap om pellx kvalitet, men jag vet att generalagenten föredrar iwabo( som inte är frambrinnande) i focus. En annan bidragande faktor är priset på andra integrerade system än Ulman. har fått offert på effectas nya system: han ville ha 80 000 inklusive installation...mmm förmodligen. Sedan visade det sig också att om jag ville ha focus med iwabo s2 så hamnade jag på en bit över 53 000 plus installation
Om man sedan jämför priser så skulle combifire hamna på minst 60 000 inklusive brännare. Ulmapaketet kostar 45 000 plus installation. Alltså borde jag hamna på en bit under 60 000:- för ett helintegrerat system. Så jag sparar minst 20000 för ett av Ulmas integrerade system , jag sparar kanske inte något iminköpspris jämfört med ett kompatibelt system, som focus med pellx, förutom kanske på en påstådd bättre årsförbrukning på pellets....

Men så kan det gå...enda problemet är att jag förutom att jag har haft med nötter att göra förut med Baxis grejjor så har jag lyckats hitta en installatör som monterar strömmen till Ulman fel!! Han skiter i att köra strömmen till brännaren via pannans överhettningsskydd utan sticker klipper sladden och gör om till en vanlig kontakt som han sticker i ett vägguttag och alltså bygger han bort ett brandskýdd för min familj... :evil: ....jag tror snart att något branschorgan inom pelletsindustrin borde ersätta mig för alla pengar jag betalar till klantar som inte fixar vad de ska!!!

Vänligen brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
lövet
Lärjunge!

Inlägg av lövet »

Tycker att du tar ditt din installatör så han får koppla det så det blir säkert ,håll inne med en del av betalningen tills du är nöjd och han gjort rätt för sig. Är detsamma installatör som ska sätta ditt pannan sen ?

//Lövet
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Svar/fråga till "Brushuvud"

Verkar helt otroligt att en yrkesman gör på det sättet.
Har han inte fixat ett eluttag för stickpropp som går via överhettningsskyddet?
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Rayyan skrev:Svar/fråga till "Brushuvud"

Verkar helt otroligt att en yrkesman gör på det sättet.
Har han inte fixat ett eluttag för stickpropp som går via överhettningsskyddet?
Kan hålla med, är det en fackman som har gjort det så torde det väl vara så att uttaget är kopplat över överhettningsskyddet som sitter på pannan.
Annars så kan man börja undra vad det är för elektriker du anlitat.
brushuvud
Lärjunge!

Inlägg av brushuvud »

det är fastställt nu att det bara är ett eluttag och att det alltså inte alls går via pannan... Mitt förtroende är ganska lågt för installatörer och de folk de anlitar just nu!! det är faktiskt så att det är installatörens elektriker och han skröt om de satt in 15 Ulmor!!!! Undrar jag hur de andra har det!!??
:evil: :evil:
Vänligen Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Skriv svar