pelletsbrännare till CTC Family 1100
Jag kan svara Karla 1 lite.
Hobby,
Intresse,
Nyfiken,
Kanske i syfte uppnå ett bra resultat i förbränningen och dessutom förstå hela processen.
Karla 1 har inte svarat på hur ofta man ska mäta för att vara "säker"
Har du ett förslag Karla 1?
Hobby,
Intresse,
Nyfiken,
Kanske i syfte uppnå ett bra resultat i förbränningen och dessutom förstå hela processen.
Karla 1 har inte svarat på hur ofta man ska mäta för att vara "säker"
Har du ett förslag Karla 1?
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Lambdasonden hamnade i min gamla 740 istället när jag "bonn-konverterade" till E85.Karla1 skrev: Om du nu inte är så intresserad av att göra en rökgasanalys så varför satsar du då pengar på en lambdastyrning om du inte behöver uppnå ett gott resultat på förbränningen utan vill framföra att det duger gott med en hyffsad justering med ögat?
...
Annars var det en ide jag hade att försöka finjustera fläkthastigheten baserat på aktuellt lambdavärde för att kompensera just skruvens måttliga exakthet vad det gäller männgd pellets per "skruvning".
/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Jag har svarat på dessa frågor tidigare i andra inlägg men kan även göra det igen.
Beroende på vilken typ av brännare, skruvmatning, förråd så kan det skilja sig lite från anläggning till anläggning. Men som jag tidigare skrivit så har du gjort en ordentlig justering från början och har monterat skruven rätt så du har en jämn matning så är det en fördel att köpa pelletsen på småsäck som exempel från samma leverentör då det oftast inte skiljer sig mycket åt på kvaliteten. Bäst är om man redan vet sin årsförbrukning och har plats att lagra denna att köpa allt i samma leverans. Samt en gång per år kanske två ta ur skruven eller om man har ett veckoförråd från mafa släppa på pluggen i botten och tömma det på spån. Det är sämre att dra ur hela skruven om man inte märkt upp denna och har gjort en infästning så att skruven hamnar på rätt plats igen. Men då krävs det också att man kör skruven minst 20-30minuter efter att pelletsen börjat komma i en säck som exempel, samt skaka på skruvröret så att pelletsen packas ordentligt. Om man tidigare mätt upp vikten på pelletsen under 5minuter som exempel och noterat detta så vet du att skruven ger rätt mängd. Får man inte till detta så att det skiljer sig för mycket så rekommenderar jag en justering med rökgasinstrument.
Det är också bra att göra denna mätning ett par gånger så är man på den säkra sidan.
Har man ett bulkförråd så gäller samma sak här att har du gjort en ordentlig justering från början så är det bara att köra på och en bra skruvdosering. Har du dålig skruvmatning och det doserar ojämt så har du problem. I slutet av en bulkleverans så har man oftast mer problem då allt spån siktat sig mot botten, då får man avgöra själv när det är dags att rengöra och ta bort den dåliga pelletsen. Men jag rekommenderar att man justerar brännaren minst en gång per år, byter man säckleverantör eller fyller bulk ofta så krävs det oftast fler mätningar om förrådet ligger på en stor volym. Det är även sotarens skyldighet att medela dig om det ser galet ut i förbränningen, och du kan ju själv hålla koll på hur sotet ser ut, vet man hur det såg ut från början och det sker förändringar så ser man ju detta. Sedan är det ju också upp till var och en hur många gånger man rengör pannan, det har också en stor betydelse för att få en bra förbränning. Är man lat så har man också en högre förbrukning mer slitage på brännarrör, kopp mm.
Eldar du sedan mot en gammal dubbelpanna som har fler luckor mm så ska du byta ut tätningar mm så att du inte har ett tjuvdrag som ger ett överskott av syre. Vara noga med tätningar på infästningar av monteringsstosar till brännaren mm. Pannskitt ser jag som rena döden för det torkar och ramlar bort, det skall vara eldfastduk, snören, silicon som tål hög temperatur. Om det går så rekommenderar jag även eldfast board på insidan av luckan som tar upp strålningsvärmen. Som fästes bäst med en en tunn plåt och skruv.
När det gäller att få en jämn dosering på skruven så har det också betydelse på rördimension samt spiralstorlek.
Själv föredrar jag ett 75mm rör med 38 mm spiral.
Inloppet har också en betydelse på att dosera rätt och dosera så att du undviker krossning av pelletsen. Ett rektangulärt hål gör oftast att skruvröret drar ihop sig och nyper åt spiralen och krossar pelletsen. Orsakar också lättare valvning. En snedkapat inlopp doserar bra men skrossar pelletsen och mer spån bildas. Valvning uppstår av spån.
Lutningen har också betydelse:
Lutningen på skruven är 48 grader. När man lutar upp skruven i denna branta vinkeln kommer resultatet visa att skruven får gå fler varv för att ge önskad mängd pellets. Här får man två nackdelar som man måste ta med i beräkningen. 1. Skitningen mellan spån och pellets kommer att ske snabbare då lutningen är brant. Det visar sig att spån som följer med upp i skruven släpper från sidoväggarna i skruven med snabbare intervaller och faller tillbaka nedåt i skruvröret mot botten i förrådet. 2. Det som sker i samtidigt med detta är att en viss mängd pellets följer med bakåt då pelletsen inte packas lika bra när skruven lutar för brant. Här bildas då luftfickor i skruven och ojämn matning uppstår då skruven behöver gå flera varv extra för att mata upp bränslet igen.
Vid 45 graders lutning kommer man ifrån detta med luftfickor till 95% men risken finns ännu kvar att dessa kan uppstå. Detta är också en vinkel som dom flesta leverantörer av pelletsbrännare rekommenderar men jag vill ändå påstå att denna lutning är inte den optimala då denna ännu är lite för brant för att spiralen lätt skall dra med sig pelletsen upp i skruven. Detta gör att problemet med ökad mängd spån kvarstår då skruven måste jobba med flera varv för att uppnå rätt mängd doserad pellets till brännaren. Men doseringen blir ganska jämn.
Den mer perfekta lutningen på skruven ligger enligt mina tester runt 42 grader med en standardskruv på ca 1,7 lång spiral. Här packas bränslet bra i skruven och en jämnare dosering kan uppnås. Detta gäller även om skruven går med korta intervaller. Skitningen mellan spån samt pellets sker saktare under längre tid och luftfickor uppstår inte lika enkelt. Drifttiden på skruven blir betydligt längre då denna lösning ger mindre spånmängd som samlas ned mot botten i förrådet. Merparten utav spånet följer med upp och följer med i förbränningen. Den lilla mängd som hela tiden följer med i förbränningen förgasas i tidig fas och stör inte förbränningen nämnvärt mycket.
I vissa fall måste man använda sig av en längre skruv, och jag rekommenderar inte en skruv i standardutförande längre än 2,5 meter. Här är det bättre att släppa ned vinkeln till cirka 35 grader för att uppnå samma resultat som vid 42 grader med en skruv på 1,7 meter. Ett alternativ är också att förse skruven med en lagring i bottendelen för att slippa att spiralen sträcks ut för långt.
Man förspänner spiralen lite så denna blir styvare. Med denna lösning vill jag rekommendera att man rengör botten i förrådet minst två gånger per år då denna lösning kan producera mer spån beroende på kvaliteten på bränslet. Man kan också märka detta då skruven kan börja backa tillbaka efter varje dosering. Då har spånet tagit överhand och har för stor volym i skruvröret.
Jag rekommenderar ett elipshål på inlopp, här sker förloppet så att pelletsen rullar in i skruvröret lättare och krossas inte lika lätt. Mindre risk för valvning och mindre med spån.
Om man sedan ska titta på detta med förbränning!
Målsättningsvärden:
CO2 : 11,5 -13,5 %
CO :10 - 300 ppm
NOx 80- 100ppm
O2 : 6,5- 8,5 %
hPa : -0,10 / -0,15
Förbränningsverkningsgrad (medel) : 90-95%
Temperatur på roster: 940-970grader
Exempel:
Du kan ha en brännare som ligger väldigt nära bra justering men brinner med ett för högt luftöverskott: (O2 11-13%)
Det bidrar till lägre verkningsgrad
Det bidrar till en högre förbrukning
Det kan orsaka högre temperatur på rostret som orsakar skador
Onödigt hög CO- halt samt NOx.
En brännare med för litet luftöverkott: (CO2 15-17%)
Sotar med en för hög CO-halt till följd. 1000-1800ppm
Orsakar kokskakor, tjärbildning mm.
Ett exempel på rätt föbränningsvärden men en brännare som är övermatad: Brännaren körs på för hög effekt.
Orsakar direkt skador på brännare.
Kan ge hög temperatur bakåt i fallrörsbrännare.
Hög rökgastemp.
Största orsak: startdos och driftdos ej uppmätt rätt i vikt.
Beroende på vilken typ av brännare, skruvmatning, förråd så kan det skilja sig lite från anläggning till anläggning. Men som jag tidigare skrivit så har du gjort en ordentlig justering från början och har monterat skruven rätt så du har en jämn matning så är det en fördel att köpa pelletsen på småsäck som exempel från samma leverentör då det oftast inte skiljer sig mycket åt på kvaliteten. Bäst är om man redan vet sin årsförbrukning och har plats att lagra denna att köpa allt i samma leverans. Samt en gång per år kanske två ta ur skruven eller om man har ett veckoförråd från mafa släppa på pluggen i botten och tömma det på spån. Det är sämre att dra ur hela skruven om man inte märkt upp denna och har gjort en infästning så att skruven hamnar på rätt plats igen. Men då krävs det också att man kör skruven minst 20-30minuter efter att pelletsen börjat komma i en säck som exempel, samt skaka på skruvröret så att pelletsen packas ordentligt. Om man tidigare mätt upp vikten på pelletsen under 5minuter som exempel och noterat detta så vet du att skruven ger rätt mängd. Får man inte till detta så att det skiljer sig för mycket så rekommenderar jag en justering med rökgasinstrument.
Det är också bra att göra denna mätning ett par gånger så är man på den säkra sidan.
Har man ett bulkförråd så gäller samma sak här att har du gjort en ordentlig justering från början så är det bara att köra på och en bra skruvdosering. Har du dålig skruvmatning och det doserar ojämt så har du problem. I slutet av en bulkleverans så har man oftast mer problem då allt spån siktat sig mot botten, då får man avgöra själv när det är dags att rengöra och ta bort den dåliga pelletsen. Men jag rekommenderar att man justerar brännaren minst en gång per år, byter man säckleverantör eller fyller bulk ofta så krävs det oftast fler mätningar om förrådet ligger på en stor volym. Det är även sotarens skyldighet att medela dig om det ser galet ut i förbränningen, och du kan ju själv hålla koll på hur sotet ser ut, vet man hur det såg ut från början och det sker förändringar så ser man ju detta. Sedan är det ju också upp till var och en hur många gånger man rengör pannan, det har också en stor betydelse för att få en bra förbränning. Är man lat så har man också en högre förbrukning mer slitage på brännarrör, kopp mm.
Eldar du sedan mot en gammal dubbelpanna som har fler luckor mm så ska du byta ut tätningar mm så att du inte har ett tjuvdrag som ger ett överskott av syre. Vara noga med tätningar på infästningar av monteringsstosar till brännaren mm. Pannskitt ser jag som rena döden för det torkar och ramlar bort, det skall vara eldfastduk, snören, silicon som tål hög temperatur. Om det går så rekommenderar jag även eldfast board på insidan av luckan som tar upp strålningsvärmen. Som fästes bäst med en en tunn plåt och skruv.
När det gäller att få en jämn dosering på skruven så har det också betydelse på rördimension samt spiralstorlek.
Själv föredrar jag ett 75mm rör med 38 mm spiral.
Inloppet har också en betydelse på att dosera rätt och dosera så att du undviker krossning av pelletsen. Ett rektangulärt hål gör oftast att skruvröret drar ihop sig och nyper åt spiralen och krossar pelletsen. Orsakar också lättare valvning. En snedkapat inlopp doserar bra men skrossar pelletsen och mer spån bildas. Valvning uppstår av spån.
Lutningen har också betydelse:
Lutningen på skruven är 48 grader. När man lutar upp skruven i denna branta vinkeln kommer resultatet visa att skruven får gå fler varv för att ge önskad mängd pellets. Här får man två nackdelar som man måste ta med i beräkningen. 1. Skitningen mellan spån och pellets kommer att ske snabbare då lutningen är brant. Det visar sig att spån som följer med upp i skruven släpper från sidoväggarna i skruven med snabbare intervaller och faller tillbaka nedåt i skruvröret mot botten i förrådet. 2. Det som sker i samtidigt med detta är att en viss mängd pellets följer med bakåt då pelletsen inte packas lika bra när skruven lutar för brant. Här bildas då luftfickor i skruven och ojämn matning uppstår då skruven behöver gå flera varv extra för att mata upp bränslet igen.
Vid 45 graders lutning kommer man ifrån detta med luftfickor till 95% men risken finns ännu kvar att dessa kan uppstå. Detta är också en vinkel som dom flesta leverantörer av pelletsbrännare rekommenderar men jag vill ändå påstå att denna lutning är inte den optimala då denna ännu är lite för brant för att spiralen lätt skall dra med sig pelletsen upp i skruven. Detta gör att problemet med ökad mängd spån kvarstår då skruven måste jobba med flera varv för att uppnå rätt mängd doserad pellets till brännaren. Men doseringen blir ganska jämn.
Den mer perfekta lutningen på skruven ligger enligt mina tester runt 42 grader med en standardskruv på ca 1,7 lång spiral. Här packas bränslet bra i skruven och en jämnare dosering kan uppnås. Detta gäller även om skruven går med korta intervaller. Skitningen mellan spån samt pellets sker saktare under längre tid och luftfickor uppstår inte lika enkelt. Drifttiden på skruven blir betydligt längre då denna lösning ger mindre spånmängd som samlas ned mot botten i förrådet. Merparten utav spånet följer med upp och följer med i förbränningen. Den lilla mängd som hela tiden följer med i förbränningen förgasas i tidig fas och stör inte förbränningen nämnvärt mycket.
I vissa fall måste man använda sig av en längre skruv, och jag rekommenderar inte en skruv i standardutförande längre än 2,5 meter. Här är det bättre att släppa ned vinkeln till cirka 35 grader för att uppnå samma resultat som vid 42 grader med en skruv på 1,7 meter. Ett alternativ är också att förse skruven med en lagring i bottendelen för att slippa att spiralen sträcks ut för långt.
Man förspänner spiralen lite så denna blir styvare. Med denna lösning vill jag rekommendera att man rengör botten i förrådet minst två gånger per år då denna lösning kan producera mer spån beroende på kvaliteten på bränslet. Man kan också märka detta då skruven kan börja backa tillbaka efter varje dosering. Då har spånet tagit överhand och har för stor volym i skruvröret.
Jag rekommenderar ett elipshål på inlopp, här sker förloppet så att pelletsen rullar in i skruvröret lättare och krossas inte lika lätt. Mindre risk för valvning och mindre med spån.
Om man sedan ska titta på detta med förbränning!
Målsättningsvärden:
CO2 : 11,5 -13,5 %
CO :10 - 300 ppm
NOx 80- 100ppm
O2 : 6,5- 8,5 %
hPa : -0,10 / -0,15
Förbränningsverkningsgrad (medel) : 90-95%
Temperatur på roster: 940-970grader
Exempel:
Du kan ha en brännare som ligger väldigt nära bra justering men brinner med ett för högt luftöverskott: (O2 11-13%)
Det bidrar till lägre verkningsgrad
Det bidrar till en högre förbrukning
Det kan orsaka högre temperatur på rostret som orsakar skador
Onödigt hög CO- halt samt NOx.
En brännare med för litet luftöverkott: (CO2 15-17%)
Sotar med en för hög CO-halt till följd. 1000-1800ppm
Orsakar kokskakor, tjärbildning mm.
Ett exempel på rätt föbränningsvärden men en brännare som är övermatad: Brännaren körs på för hög effekt.
Orsakar direkt skador på brännare.
Kan ge hög temperatur bakåt i fallrörsbrännare.
Hög rökgastemp.
Största orsak: startdos och driftdos ej uppmätt rätt i vikt.
Skitbra svar Karla 1.
Du säger precis samma sak som jag fast du använder väldigt många fler ord.
Frågan kvarstår: hur ofta ska man ha mätning och justera efter mätresultat för att (som du påstår vara klar och grön om något händer)
Kanske det är nyjusterat då det hänt?
Då hjälper inga siffror.
Förmodligen ska man ha nyjusterat då något hänt? Samma dag kanske? Med beaktande att det är svajig funktion på de flesta pelletsinstallationer.
De som verkar vara mest svajiga är de som är justerade med instrument och kunden litar på det och har dålig (daglig) uppföljning.
Inget fel att justera efter instrument men då ska det göras dagligen för att vara relevant.
MVH/Rayyan
Du säger precis samma sak som jag fast du använder väldigt många fler ord.
Frågan kvarstår: hur ofta ska man ha mätning och justera efter mätresultat för att (som du påstår vara klar och grön om något händer)
Kanske det är nyjusterat då det hänt?
Då hjälper inga siffror.
Förmodligen ska man ha nyjusterat då något hänt? Samma dag kanske? Med beaktande att det är svajig funktion på de flesta pelletsinstallationer.
De som verkar vara mest svajiga är de som är justerade med instrument och kunden litar på det och har dålig (daglig) uppföljning.
Inget fel att justera efter instrument men då ska det göras dagligen för att vara relevant.
MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Det är ännu svårare att elda ved rätt; kanske är det bäst att vedeldare tar ut en expert varje gång det ska eldas? Att använda spjällen rätt i förhållande till vilken ved man för tillfället använder kräver instrument!
Skämt åsido, detta forum skulle vara helt meningslöst om det enda råd vi ger folk är att de ska kontakta en installatör!
Skämt åsido, detta forum skulle vara helt meningslöst om det enda råd vi ger folk är att de ska kontakta en installatör!
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
Jobbig fråga som det inte verkar finnas någon riktig lösning på det här med brännarjustering.
Kanske har danskarna gått om oss i utveckling. Medan svenska tillverkare bevakat sina marknadsandelar har Nordjysk Bioenegi utvecklat en brännare med lambdakontroller.
http://www.biocomfort.se/biocomfort/biocomfortpb.asp
Lambdakontroller för 3100 + moms är väl inte alltför mycket för en lambdastyrning?
Kanske har danskarna gått om oss i utveckling. Medan svenska tillverkare bevakat sina marknadsandelar har Nordjysk Bioenegi utvecklat en brännare med lambdakontroller.
http://www.biocomfort.se/biocomfort/biocomfortpb.asp
Lambdakontroller för 3100 + moms är väl inte alltför mycket för en lambdastyrning?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Var har du uttalat dig på forumet med mina ord och beskrivelser, information? Det vill jag gärna se.Rayyan skrev:Skitbra svar Karla 1.
Du säger precis samma sak som jag fast du använder väldigt många fler ord.
Du begärde ett svar och det har du fått, räcker inte det? Om du inte kan dra en slutsats så gå tillbaka i tråden och läs en gång till.
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
Den optimala lösningen har nog Karl1 redan svarat på.
Danskarna ligger nog steget efter. Lamdastyrning bör även vara kopplat till bränslematningen av en anläggning vilket den inte gör. Hur man löser detta vet inte jag. Lamda styrning kan bara styra fläkten till förbränningen. Om lamdasonden känner av rätt o2 vid ett exakt tillfälle hur ställer det då sig till pellets matningen. Alltså ( Effekten ) till brännaren
Kanske det är bäst all anlita någon sakkunnig.
Kanske Karla1
Vp...
Danskarna ligger nog steget efter. Lamdastyrning bör även vara kopplat till bränslematningen av en anläggning vilket den inte gör. Hur man löser detta vet inte jag. Lamda styrning kan bara styra fläkten till förbränningen. Om lamdasonden känner av rätt o2 vid ett exakt tillfälle hur ställer det då sig till pellets matningen. Alltså ( Effekten ) till brännaren

Kanske det är bäst all anlita någon sakkunnig.
Kanske Karla1

Vp...
Kära vänner.
Har någon på forumet en susning om hur ofta man ska mäta rökgasvärden för att vara försäkrad att alltid ha bästa möjliga och naturligtvis säkraste, förbränning?
Jag tänkte om man t.ex har ett tillbud.
Är det OK med en 1 år gammal dokumenterad kontroll?
Kanske en 2 år gammal?
Ska den vara dagsfärsk?
Veckovis?
Kanske någon kan skaka fram en norm som förtydligar?
Kanske man kan ha koll på processen och därmed minska intervallet på analyserna?
Jag bara undrar.
Öppet forum, svara ni som kan.
MVH/Rayyan
Har någon på forumet en susning om hur ofta man ska mäta rökgasvärden för att vara försäkrad att alltid ha bästa möjliga och naturligtvis säkraste, förbränning?
Jag tänkte om man t.ex har ett tillbud.
Är det OK med en 1 år gammal dokumenterad kontroll?
Kanske en 2 år gammal?
Ska den vara dagsfärsk?
Veckovis?
Kanske någon kan skaka fram en norm som förtydligar?
Kanske man kan ha koll på processen och därmed minska intervallet på analyserna?
Jag bara undrar.
Öppet forum, svara ni som kan.
MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Förbränningen i en rengjord och redan varm brännare styrs av tre variabler: Draget, fläkten och pelletsmatningen.
Låter man en lambdastyrning påverka fläkten så är det helt tillräckligt för att styra processen. Naturligtvis är grovinställningarna redan gjorda. Lambdastyrningen är ju till för att finjustera fläkten utifrån ett givet värde på pelletsmatningen.
Inte så invecklat för oss med utbildning i kemisk processteknik i alla fall.
Völund anläggnigar finns bl.a i Eksjö, Sundsvall, Stockholm och Linköping.
Tror inte på att danskarna ligger efter sverige på förbränningsområdet.
Låter man en lambdastyrning påverka fläkten så är det helt tillräckligt för att styra processen. Naturligtvis är grovinställningarna redan gjorda. Lambdastyrningen är ju till för att finjustera fläkten utifrån ett givet värde på pelletsmatningen.
Inte så invecklat för oss med utbildning i kemisk processteknik i alla fall.
Ja danskarna har i alla fall Babcock&Wilcox Völund. Världsledande tillverkare av avfallsförbränningsanläggningar och anläggningar för avfall till energi. Någon sådan tillverkning finns inte i sverige.Ved Profilen skrev: Danskarna ligger nog steget efter.
Völund anläggnigar finns bl.a i Eksjö, Sundsvall, Stockholm och Linköping.
Tror inte på att danskarna ligger efter sverige på förbränningsområdet.
Senast redigerad av Torsten den sön 07 dec, 2008 19:24, redigerad totalt 1 gånger.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
-
- Prima virke
- Inlägg: 47
- Blev medlem: lör 09 feb, 2008 15:20
Viking bio justerar du in i högeffektsläget där du enbart kan ställa bränslemängd, sedan gör du en justering i lågeffekten där du EJ rör bränslemängden men du justerar fläkthastigheten. Enligt utsago är bränslematningen 75% av högeffekts matningen när brännaren kör på lågeffekt. Så för min del kan jag lika gärna ha modulerande ikopplat eftersom han aldrig använder högeffekten och värdena är korrekt även på lågeffekt. Någon nämnde i forumet tror jag att CTC1100 inte riktigt orkar med 20kw brännareffekt. JAg vet inte om det stämmer, men jag fick lägre förbrukning nu när jag kör som jag gör.Torsten skrev:Varför inte slopa modulerande. Om brännaren och pannan är optimerade för en effekt (högeffekt) och rökgasjusterad i det läget. Varför ska man då köra större delen av tiden i ett annat effektläge där man inte har rökgasjusterat, eller har jag missuppfattat det hela?Niklas_Kga skrev: Vad jag märkt i min CTC1100 och jag tror fler har skrivit om det här inne, är att det räcker med lågeffekt på en Viking bio för denna pannan.
CTC1100 Family -97, Viking Bio -2008 i 1 1/2 plan m källare -36 (110+55kvm).
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
Jag talar om småsaklig pelletseldning i vanliga villor och eget tillverkade lamdastyrningar. S.k hempul eller ( Händiga Henry )Torsten skrev:Förbränningen i en rengjord och redan varm brännare styrs av tre variabler: Draget, fläkten och pelletsmatningen.
Låter man en lambdastyrning påverka fläkten så är det helt tillräckligt för att styra processen. Naturligtvis är grovinställningarna redan gjorda. Lambdastyrningen är ju till för att finjustera fläkten utifrån ett givet värde på pelletsmatningen.
Inte så invecklat för oss med utbildning i kemisk processteknik i alla fall.
Ja danskarna har i alla fall Babcock&Wilcox Völund. Världsledande tillverkare av avfallsförbränningsanläggningar och anläggningar för avfall till energi. Någon sådan tillverkning finns inte i sverige.Ved Profilen skrev: Danskarna ligger nog steget efter.
Völund anläggnigar finns bl.a i Eksjö, Sundsvall, Stockholm och Linköping.
Tror inte på att danskarna ligger efter sverige på förbränningsområdet.
Baxi provade och sålde lamdastyrningar på ved eldning. det fungerade inget bra. Därför säljs inte detta längre . Baxi är också Danskt.
Vp...
Har en fråga om hur Karla eller någon annan anser hur man mäter upp vinkeln på skruven?
Verkar finnas olika teorier om detta, de olika installatörer som försökt få ordning på min brors anläggning har gjort på olika sätt. Tyvärr vill inte hans anläggning gå bra hur dom än gjort.
Jag tycker att inställning med rökgasanlys vid övermatade pelletsbrännare är att dom kan vara ett bra riktmärke vid installation.
Förbränningen varierar ganska mycket pga. den ojämna matningen, tänker själv inte göra fler än dom som ingick i installationen om inga oförklarliga saker inträffar.
Även om jag byter pelletsfabrikat så tror jag att jag kan komma ganska nära genom sunt förnuft och min kunskap om förbränning, samt att jag vet hur allt ser ut när det är korrekt justerat.
Någon nämnde ved, hur vanligt är det med rökgasanalyser där?
Jag kollade min vedpanna en gång, det var mycket stabilare värden över en eldning jämfört med pellets. Men en vedpanna har inte så känsliga detaljer om skulle ha lite extra luftöverskott eller något.
/Vednisse
Verkar finnas olika teorier om detta, de olika installatörer som försökt få ordning på min brors anläggning har gjort på olika sätt. Tyvärr vill inte hans anläggning gå bra hur dom än gjort.
Jag tycker att inställning med rökgasanlys vid övermatade pelletsbrännare är att dom kan vara ett bra riktmärke vid installation.
Förbränningen varierar ganska mycket pga. den ojämna matningen, tänker själv inte göra fler än dom som ingick i installationen om inga oförklarliga saker inträffar.
Även om jag byter pelletsfabrikat så tror jag att jag kan komma ganska nära genom sunt förnuft och min kunskap om förbränning, samt att jag vet hur allt ser ut när det är korrekt justerat.
Någon nämnde ved, hur vanligt är det med rökgasanalyser där?
Jag kollade min vedpanna en gång, det var mycket stabilare värden över en eldning jämfört med pellets. Men en vedpanna har inte så känsliga detaljer om skulle ha lite extra luftöverskott eller något.
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.