Ved Profilens flöden

Här diskuteras allt kring vedeldning
Låst
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Ok har haft ett samtal med Vedprofilen. Liten up to date är nog på sin plats.

Strypningen används inte längre: Den togs bort i samband med omplacering av flödesmätare. och kan numera användas vid behov.

Eldning ska nu ske varannan dag för att vi ska få se systemets fulla kapacitet.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Wodda skrev:Ok har haft ett samtal med Vedprofilen. Liten up to date är nog på sin plats.

Strypningen används inte längre: Den togs bort i samband med omplacering av flödesmätare. och kan numera användas vid behov.

Eldning ska nu ske varannan dag för att vi ska få se systemets fulla kapacitet.

Ok :wink:

Jag hade väl lite funderingar på hur Wodda hade tänkt sig sitt system, men det klarade vi ut via detta intressanta tel samtal som säger mera än skrivelser på forumet..

Wodda kommer att skriva mera i klar text vad han menar med sin koppling. Samt lägga ut en bättre förklaring hur hans system är tänkt.. På sin www.

Jag har fortfarande mitt tänkande hur acktankskopplingar bör utföras för att man skall nyttja acktankarnas laddningsförmåga och lagringsförmåga på bästa möjliga sätt..
zac
Prima virke

Inlägg av zac »

André skrev:
Kommer inte ihåg om det va här el på byggahus som nån hade 2" rör i laddkretsen (panna/tank) vilket gjorde att skiktning uppstod redan i röret in i tanken... Kallt undre delen av röret o varmt övre... 8)
Jag har 1m 3"rör på laddning och retur från panna inne i tanken.
Alltså svetsat 3"rör på dn32 anslutningen på insidan riktad upp mot tanktoppen och ner mot tankbotten. Samma med kulvertanslutningarna.
Hela tankvolymen borde ju utnyttjas bättre då.
En kupad gavel diam1600mm kan nog rymma en hel del vatten.

Wodda: Är det bara jag som har svårt att urskilja detaljer på dina fina ritningar? Får ingen skärpa när jag förstorar...

/Anders
Orlan40,laddomat21,40m kulvert,termomat 2 kulvertstyrning,4500l huvudtank+700l i huset
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

zac skrev:
André skrev:
Kommer inte ihåg om det va här el på byggahus som nån hade 2" rör i laddkretsen (panna/tank) vilket gjorde att skiktning uppstod redan i röret in i tanken... Kallt undre delen av röret o varmt övre... 8)
Jag har 1m 3"rör på laddning och retur från panna inne i tanken.
Alltså svetsat 3"rör på dn32 anslutningen på insidan riktad upp mot tanktoppen och ner mot tankbotten. Samma med kulvertanslutningarna.
Hela tankvolymen borde ju utnyttjas bättre då.
En kupad gavel diam1600mm kan nog rymma en hel del vatten.

Wodda: Är det bara jag som har svårt att urskilja detaljer på dina fina ritningar? Får ingen skärpa när jag förstorar...

/Anders
Nä jag känner mig själv lite full när jag kikar på dom. Jag vet inte hur jag ska göra för att få dom bättre. pröva att köra "bildspel" jag tycker att det blir lite bättre då.......kanske inbillning men ändå.

Om jag förstår dig rätt ang din svetsning borde det betyda att du får en spridning om 360° på ladd eller returvatten (förutsatt att det är vinkelrätt förstås). Smart!
Hur faan lyckades du med det? Skar du upp tanken eller har du bara trätt in ett vinklat rör?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Har ikväll suttit och pratat med en mycket klok man (svärfar). Han hade sett ett program om vad experter på vattenkaskader lyckas med. Principen för för att slippa turbulens var att skapa ett munstycke med massor av fina små hål istället för ett stort Detta gav tydligen raka vattenstrålar utan så mycket turbulens.

:idea:
Mina tankar gick då onekligen till filter av något slag eller typ metall strumpa som kan sticka in i tanken. Fördelningen borde bli ordentligt mycket större och långsammare. Och turbulensen bör ju förhindras en hel del.

Kanske helt idiotiskt men som vanligt så är det ju bara spåneri.......
:D

@ Apersson850
Hoppas du läser tråden.
Du är ju mästare på sånt här eller i varje fall den jag vet(tror) som har läst om sånt "Termodynamik o prylar". Vad tror du?
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Är jag ensam här eller....... :lol:
Skämt åsido, spanade nyss på dina kurvor.
Hade inte du 12cm PUR?
Du laddade 105° sist mellan kl21-22, det var ungefär samma tid som jag avslutade och jag laddade 88°.
Jag har just nu 80° i toppen och det har du med?
Jag har ju bara 4cm PUR?
Förbryllad!
zac
Prima virke

Inlägg av zac »

Wodda skrev:
Nä jag känner mig själv lite full när jag kikar på dom. Jag vet inte hur jag ska göra för att få dom bättre. pröva att köra "bildspel" jag tycker att det blir lite bättre då.......kanske inbillning men ändå.

Om jag förstår dig rätt ang din svetsning borde det betyda att du får en spridning om 360° på ladd eller returvatten (förutsatt att det är vinkelrätt förstås). Smart!
Hur faan lyckades du med det? Skar du upp tanken eller har du bara trätt in ett vinklat rör?
Kanske går att öppna ritningarna i powerpoint å kunna zooma med skärpa..

Inte vinkelrätt, men det hade nog inte varit dumt.
Rören går från högst/lägst placerade dn32 muffar på tanken snett upp mot mitten av toppen/botten. Kupade gavlarna är ca 230mm "djupa".
Tanken borde ju utnyttjas bättre plus att flödeshastigheten blir lägre.
Jag har tillverkat tanken själv.

Lite off topic men det har dykt upp mer lektyr om orlan bl a hur man trimmar regulatorn :wink: :http://goto.glocalnet.net/romoheat.skel ... 20tips.pdf
Orlan40,laddomat21,40m kulvert,termomat 2 kulvertstyrning,4500l huvudtank+700l i huset
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Wodda skrev:
Mina tankar gick då onekligen till filter av något slag eller typ metall strumpa som kan sticka in i tanken. Fördelningen borde bli ordentligt mycket större och långsammare. Och turbulensen bör ju förhindras en hel del.

Skiktfördelningsrör typ.. :wink:
Jag har tänkt samma tanke som du då dessa rör tidigare varit på tal men att man haft en "strumpa" istället av typ silfilter från bensintratt el liknande... :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

André skrev:
Wodda skrev:

Skiktfördelningsrör typ.. :wink:
Jag har tänkt samma tanke som du då dessa rör tidigare varit på tal men att man haft en "strumpa" istället av typ silfilter från bensintratt el liknande... :roll:
Ja just precis typ 50cm och pluggad i ändan så spridningen blir runt om hela i hela längden. :?
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Vad för typ av filter menar du Wodda?

Stålfilter för vattenrening mm, är det sådana funderingar du har?

Exempel:
Vi kör med filter i våra kylvattentankar till större CME maskiner typ arborrverk som är cnc- styrda som har tankar på upp till en kubik.
Dessa filter skapar en högre omrörning då du pressar igenom kylvattnet.
Filtren är ca 300mm långa och har en diameter av 65-70mm. Kostnaden för två sådana filter ligger på ca 6-7000kr.
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Karla1 skrev:Vad för typ av filter menar du Wodda?

Stålfilter för vattenrening mm, är det sådana funderingar du har?

Exempel:
Vi kör med filter i våra kylvattentankar till större CME maskiner typ arborrverk som är cnc- styrda som har tankar på upp till en kubik.
Dessa filter skapar en högre omrörning då du pressar igenom kylvattnet.
Filtren är ca 300mm långa och har en diameter av 65-70mm. Kostnaden för två sådana filter ligger på ca 6-7000kr.
ok
Det är en fundering från min sida än så länge.
Tanken är att om ett inloppshål har arean låt säga 5cm², och genom detta hål ska det passera 10l/m. Så Medför detta att du har en viss kraft som har möjlighet att putta undan (turbulera) en mängd vatten som redan finns på plats.
Om du förstorar ytan 10ggr borde den kraften minskas med ungefär lika mycket.

Ta vattenslangen hemma när du vattnar gräsmattan, så fort du minskar arean i munstycket så når strålen längre eller hur. Skjuter du ner strålen i en hink med vatten blir det omrörning ända till botten, och om du tar av munstycket och kör med öppen slang blir det mycket lugnare.

Jag tror att filter eller liknande kan utformas på många sätt med olika resultat. Tanken är alltså att förstora inloppshålet i tanken genom att göra ett långt hål med större öppen yta än det normala hålet.
En liknelse till kan vara t ex ett rör med samma diameter som inloppshålet, detta rör går från inloppet till motsatt sida på tanken. På undersidan av detta rör finns 10 st öppningar med samma diameter som ingångshålet flödet borde då bli Inloppsflöde x/10.

Ni får ursäkta mina ordval, jag är ingen expert på fysikaliska termer. Rätta gärna.
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Tillbaka till det tråden handlar om, vedprofilens flöden.

Det tog alltså 35h att tömma tankarna på användbar energi.
Det tog mer än 24h att nå oanvändbar temperatur för den givare som sitter 10cm ovan returens anslutning.
8h efter laddningens slut började mitten givaren att dippa.

Denna givare borde stått orörd tills botten tempen blivit helt kall. Vad är förklaringen till detta?

Är det så att det duschas så mycket att tankarna tappar 1°/h?
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Wodda skrev:Är jag ensam här eller....... :lol:
Skämt åsido, spanade nyss på dina kurvor.
Hade inte du 12cm PUR?
Du laddade 105° sist mellan kl21-22, det var ungefär samma tid som jag avslutade och jag laddade 88°.
Jag har just nu 80° i toppen och det har du med?
Jag har ju bara 4cm PUR?
Förbryllad!
Jag är också förbryllad varför du bygger ditt eget system så kompliserat. Som vi talade om. Jag vill placera teknik tanken så nära pannan som möjligt så att denna tank laddars först. Sedan placeras slav tankarna. Men du har löst problemet med att en pump startar och laddar teknik tanken.. Via plc styrning.. jag tror det var Gt1 givaren.
Alla pumpar som startar ger ju ett direkt flöde som rör om i tankarna.Det har vi också talat om. Som förstör skiktet. Sedan måste iaf jag förklara i denna tråd att jag och Wodda har helt olika kopplingsalternativ. Detta måste ni andra läsare på forumet förstå. Jag förespråkar mitt alternativ tills någon bevisar för mig att jag själv har valt fel kopplingsalternativ :roll:

En fråga till dig Wodda? Om det är sommar och inte solpanelerna ger någon värme du måste alltså elda. Är det då inte bättre att koppla tekniktanken först då så nära pannan som möjligt :?:
Som jag har gjort.

På sommaren har jag inget flöde alls efter att laddpumpen stängts av på rökgasgivare. Radiator pumpen stänger jag aldrig av men på sommaren pumpar bara flödet runt i radiator kretsen: Då ligger vattnet helt still i mina tankar utan omröring och skiktar sig naturligt :?:

Sedan skrev du att jag hade 105 grader i toppen på tanken men vid 21 -22 tiden har du samma temp 80 eller något sådant. Samt att du skrev att jag har 12cm Pur isolering vilket jag även har.

Det viktigaste är väl hur länge mina tankar kan hålla värmen till huset innan det är dax att elda igen :wink:

Du ser väl hur länge mina tankar räcker i ett tegelhus som är byggt 1962 som inte är tillägsisolerat.två glasfönster / 5 tånåringar som dushar etc..... Med en tank volym på 2* 750 Liter.

Titta även på min loggning vilket fruktansvärt varmvatten behov jag har utan att röra om skiktet i tank toppen :lol:
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Ved Profilen skrev:
På sommaren har jag inget flöde alls efter att laddpumpen stängts av på rökgasgivare. Radiator pumpen stänger jag aldrig av men på sommaren pumpar bara flödet runt i radiator kretsen: Då ligger vattnet helt still i mina tankar utan omröring och skiktar sig naturligt :?:
Fast det blir ju en omrörning när du tappar varmvatten?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Andreas Hansson skrev:
Ved Profilen skrev:
Fast det blir ju en omrörning när du tappar varmvatten?
Helt korrekt ! Men toppen temperaruren i tanken berörs inte i mitt fall ändå trots att man tappar varmvatten. Det har du väl sett på loggningen. Skiktet flyttas från botten eller rättare sakt rörs om från botten och blandar sig med en temperatur som ligger högre upp i tanken.

Men Obs! Topp temperaturen i mina tankar störs aldrig av omblandningen från botten temperaturen.. Min skiktning kan inte utnytja narurlagarnas princip bättre än vad jag har gjort.
Låst