Hjälp med krånglande pelletspanna =/

Skriv svar
rumpmasen
Fröträd

Inlägg av rumpmasen »

Bra Alexandra, då har uteslutet ev denna felkälla.
Viking Bio + VB Star-pannan. Hus: 132kvm­²
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Tjata till dig både styrkort och fläkt det är det minsta de kan ge dig efter all skit som du har fått utstå och ge dig inte tills de kommer och byter ut fläkt och även styrkort.
Hänvisa till allt som du har gjort för att få det fungera och att fläkten skall vara enligt vissa inställningar mycket mindre än vad du har haft.
Visa de att du har både fått råd om hur det ska justeras och provat dig fram o tillbaka med hjälp av folk(Andre) mest som är kunniga när det gäller dessa brännare.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Den orkar inte med 42/70, har fastnat på 75. Provade ställa upp till 44 matning.

Ang fläkten, så är det normalt lågan ser olika ut? Ibland när jag kollar på den är det 'stor' ljusgul låga, nästa gång jag kollar är det en förskrämd vit sak som 'ligger ner' och ser ut som den ska blåsas ut. Och det hände oftare än 2 ggr/h, så är nog inte bara att jag råkat kolla när fläkten renblåser.

Men det kanske är normalt den varierar? Inget sot synglas, lite aska/sot i röret men inget sot på glaset.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Låter som du är på rätt väg Alex:)
Nu har du även betydligt mer kött på benen, Du kan snart åka till Ariterm o lära dom hur pannor/brännare ska konstrueras ;)

Har letat igenom gamla mail nu men hittade bara en som jag hade kvar som kör med en Bionet från -06 tror jag den va, Har kontaktat honom för att se om han fått brännaren utbytt el om de va några andra som jag haft kontakt med men tyvär inte har mailen kvar från..

Fan nu fick jag mail från honom men tyvär sålde han huset i sommar, Jag har frågat om mer info nu så jag hoppas han kommer ihåg inställningarna..
Men iaf så hade den första brännaren av typen du haft bara jävlats med skruven från förrådet så tillslut fick han den bytt mot en brännare som din, Den gick tydligen fint tills stiften började lossna men han fixade till en egen lösning med grövre stift o trädde på plaströr som byttes med några månaders mellanrum men i övrigt hade den gått bra.. Hoppas han kommer ihåg lite inställningar el kan kolla upp med nya ägaren så kan man få svart på vit vad de kan/ska vara på ett ungefär för det ska bara vara nån % hit el dit från bra till dåligt..
Den pannan gick iof mot acktank på 500 l så den gick mer sällan men därimot längre varje gång så risken för problemen som du har bör snarare bli större då
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Supersnällt, hoppas på att du får svar då. Annars får man väl fortsätta med trial and error, men med bättre resultat kanske.

Var/är det normalt med skillnaden i låga?

44/70 så nådde den upp i temp, iofs går tempen ute stadigt uppåt och -6,5 nu, så kanske hjälper till, jag vet inte. Den får gå på det inatt iaf, och be en bön den 'håller sig', måste åka iväg och dumpa bilen hos bilglasmästaren imorgon, och hämta den på em. Så vore väldigt trevligt om pannan gick då iaf...

Däremot 'släpper' den ända ner till 69 innan den hinner igång, varit lika hela dagen, lite knasigt..

Ingen sotning synglas - än..

Heeelt annan sak men då den lite kort avhandlats i tråden. Det luktar död och förruttnelse i väggen vid datorn - och väggmusen höll käften hela natten. Hoppas det är den som döööött :twisted:
Senast redigerad av AlexandraW den ons 08 dec, 2010 23:21, redigerad totalt 1 gånger.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Bara den orkar hålla tempen inne så låt den stå o tugga vidare, Håller den 75° o det är mer än vad som behöver shuntas ut så är det lungt..

Hmm ser ut som lågan ska blåsas ut :?
Ska väl inte hända annat än för mycket luft om draget är påtok för högt, Ska ju inte kunna bli dessa sot problem iaf..
Har bara varit med om ett ställe där draget va ren av extremt så att för att få den att gå som den skulle krävdes att man plockade bort luckan på rökröret helt innan man fick ner syreöverskottet, Så det blev tvärt om där mot hos dej då den fick för mycket luft fast jag ställde fläkten på 5% så det ska inte vara problemet..

Kan väl inte vara så jävligt att fläkten står mer el mindre stilla o det är draget genom pannan/skorsten som styr luft flödet genom brännaren :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Nåt gör garanterat fläkten, märks ju när den står i driftläge från på lågan.

Men vad kan förändra draget i skorstenen egentligen, förutom vind? *mest nyfiken*
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Lågan ska ligga ganska stabilt, Den blir ju ljusare just då reningen pågår o nån minut efter men om allt är som det ska så ska den ligga stabilt där i mellan..

Men om det är som min senaste teori att det är draget i skorsten som styr syret till förbräningen (fläkt mer el mindre död) ändras ju detta vid olika temp både i skorstenen o av utetemperaturen..
Matningen måste då ändras hela tiden draget ändras vilket är omöjligt att få att fungera, Möjligen med hjälp av en riktigt bra dragbegränsare o ett riktigt bra drag men så ska det inte vara utan mer lite mer om min teori..
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Du kan utan problem öppna el glänta nån cm på luckan till rökröret när brännaren går, Har du bra drag ska det inte ryka in även om du plockar bort luckan..
En dragbegränsrae gör ungeför detta då den öppnas o släpper in luft den vägen för att sänka draget genom pannan, Men den vippar o ser till att draget ska vara konstant vilket inte blir om man öppnar så manuellt men du kan göra det o se hur lågan beter sej..

Stämmer min senaste teori om draget i skorsten så ska det bli riktigt gul låga o brännaren kommer gå riktigt fet om du öppnar luckan vilket då tyder på kass fläkt alt att elektroniken ger fel strömstyrka till fläkten (ej lika troligt men man vet ju inte säkert med elektronik som är ett h-vete)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Fick svar nu o han kom ihåg värdena :)
55-60 % matning o ca 35% fläkt, Han sotade pannan 1 gång/månad..
Något mer fläkt än jag tycker skulle behövas men jag länkade korten hur din panna Alex såg ut i em med 12/24 tim sen senaste sotningen så får jag se hur han tycker det ser ut jämfört med hos honom efter 1 månads körning..
Frågade även om hur mycket pellets han kunde köra igenom innan asklådan behövdes tömmas..
Killen hade hus från -60 i skåne på 200 m2 o sänkte förbrukningen från 7 pall/år till 5 efter installationen av Bioneten, Snittade under 25 kg pellets/dygn vinter månaderna..
Nu gick den pannan mot 500 liters acktank så det va långa gång/stopptider men det har ju din panna oxå haft nu de senaste dygnet..
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Pannan går, når temp. Men 'varmare' ute, minus 5.

Ingen eller minimal sotning synglas, pannan var i läge från så svårt se.
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Och nu har den sotat, superkass låga och klarar inte hålla värmen. Ökade fläkten till 75.

Pratat med installatören som mer trodde på styrkort än fläkten, men skulle ringa till Ariterm under dagen.
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Kan ha missat det men har du dragbegränsare och i sådana fall vad är den ställd på och arbetar den som den ska?
IVT Geo 616C, 250m energibrunn.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Står i början av tråden, nej ingen dragbegränsare.
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Men vafför jobbar ni 32 sidor inlägg utan dragbegränsare?
Är det första man ska skaffa om förbränningen är ojämn.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Skriv svar