Ved Profilens flöden

Här diskuteras allt kring vedeldning
Låst
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Ved Profilen skrev:
Helt korrekt ! Men toppen temperaruren i tanken berörs inte i mitt fall ändå trots att man tappar varmvatten. Det har du väl sett på loggningen. Skiktet flyttas från botten eller rättare sakt rörs om från botten och blandar sig med en temperatur som ligger högre upp i tanken.

Men Obs! Topp temperaturen i mina tankar störs aldrig av omblandningen från botten temperaturen.. Min skiktning kan inte utnytja narurlagarnas princip bättre än vad jag har gjort.
Jo du. Du får en dipp i topp temperaturen samtidigt som botten temperaturen höjs. Det är ju ca 10.15 graders skillnad mellan toppen och botten,större diff än så skall man väl kunna få på sommaren?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Ved Profilen skrev:
Wodda skrev:Är jag ensam här eller....... :lol:
Skämt åsido, spanade nyss på dina kurvor.
Hade inte du 12cm PUR?
Du laddade 105° sist mellan kl21-22, det var ungefär samma tid som jag avslutade och jag laddade 88°.
Jag har just nu 80° i toppen och det har du med?
Jag har ju bara 4cm PUR?
Förbryllad!
Jag är också förbryllad varför du bygger ditt eget system så kompliserat. Som vi talade om. Jag vill placera teknik tanken så nära pannan som möjligt så att denna tank laddars först. Sedan placeras slav tankarna. Men du har löst problemet med att en pump startar och laddar teknik tanken.. Via plc styrning.. jag tror det var Gt1 givaren.
Alla pumpar som startar ger ju ett direkt flöde som rör om i tankarna.Det har vi också talat om. Som förstör skiktet. Sedan måste iaf jag förklara i denna tråd att jag och Wodda har helt olika kopplingsalternativ. Detta måste ni andra läsare på forumet förstå. Jag förespråkar mitt alternativ tills någon bevisar för mig att jag själv har valt fel kopplingsalternativ :roll:

En fråga till dig Wodda? Om det är sommar och inte solpanelerna ger någon värme du måste alltså elda. Är det då inte bättre att koppla tekniktanken först då så nära pannan som möjligt :?:
Som jag har gjort.

På sommaren har jag inget flöde alls efter att laddpumpen stängts av på rökgasgivare. Radiator pumpen stänger jag aldrig av men på sommaren pumpar bara flödet runt i radiator kretsen: Då ligger vattnet helt still i mina tankar utan omröring och skiktar sig naturligt :?:

Sedan skrev du att jag hade 105 grader i toppen på tanken men vid 21 -22 tiden har du samma temp 80 eller något sådant. Samt att du skrev att jag har 12cm Pur isolering vilket jag även har.

Det viktigaste är väl hur länge mina tankar kan hålla värmen till huset innan det är dax att elda igen :wink:

Du ser väl hur länge mina tankar räcker i ett tegelhus som är byggt 1962 som inte är tillägsisolerat.två glasfönster / 5 tånåringar som dushar etc..... Med en tank volym på 2* 750 Liter.

Titta även på min loggning vilket fruktansvärt varmvatten behov jag har utan att röra om skiktet i tank toppen :lol:
Jo nog är mitt system komplicerat alltid :)

Jag har tex ingen möjlighet att ha finessen självcirkulation mellan panna och tankar, bara där måste mitt system byggas annorlunda än normala system.
Sen har jag förklarat för dig varför tekniktanken står som den gör. Men jag kan dra det för alla andra.

Om tekniktanken hade varit den tank som pannan jobbar emot så hade pumpen(P2) som överför vatten från TT till slav fått jobba i princip under hela eldningen eftersom TT inte rymmer en full panna. När den står som den är placerad nu tar den bara det vatten den behöver för att hålla rätt nivå i TT. Sen kör laddomaten mot slavarna direkt.
Sen kan jag säga att Vedprofilen har skickat en ritning till mig om hur han tycker att mitt system borde varit uppbyggt, men det strular med Powerpointen så jag har inte haft möjlighet att titta på den ännu.
Vedis är det termoventilers PPT?

Jag kan kanske tillägga att TT och slavar står rygg mot rygg så sträckan är inga problem.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Ved Profilen skrev: Jag tycker att du inte är rakryggad nog att skicka Pm till mig så att vi får diskutera detta . Trots att jag skickat Pm till dig . Du vill fortfarande diskutera via forumet trots Pm. Dålig stil :roll:
Jag har ägnat 2 dagar med att från och till läsa om hela tråden från början. Jag lägger ofta ner mycket tid på varje inlägg och när jag ställer en seriös fråga förväntar jag mig svar. När jag inte får det kan det hända att jag skriver något dumt eller ironiskt. Det ber jag om ursäkt för och jag hoppas att alla kan skilja ut det som är seriöst.

Att jag inte svarat på PM beror på att jag inte fått något PM från dig att svara på. Att jag inte skickat något PM har inte något med att vara rakryggad att göra utan det beror på att jag inte har något att säga som jag inte kan säga här. Det jag har att säga och de frågor jag vill ha svar på rör det som diskuteras i denna tråd.
Ved Profilen skrev: Är du rädd för att tala med mig personligen :?: :?: :?: Jag gör helt rätt enligt forumets regler att jag skickar Pm till dig men jag får inget svar :?: :?:

Nu får väl moderatorena iaf lägga sig i detta :?:
Nej, jag är inte rädd. Borde jag vara det? Jag har som sagt inte fått PM och jag frågar igen vad du kan förklara i ett PM som du inte kan förklara i forumet. Jag inte intresserad av att bli uppringd och jag är väldigt försiktig med att lämna ut mitt nummer.

Vi är tydligen inte överensom om hur laddning ska ske. Vi är inte heller överens om hur bra skiktning ska se ut.
Det vi är överens om är att låga flöde ger bra skiktning och vv-tappning är dålig för skiktningen.

Nu har jag en fråga som jag hoppas kan få svar på. Hur funkar din flödesmätare? Du skrev att du kan se på mätaren att det inte är någon självcirkulation IN i pannan. Funkar flödesmätaren motsatt håll också? Dvs kan den mäta om det är något flöde UT ur botten på pannan vid urladdning?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Jag skulle gärna också vilja ha svar på denna fråga som ställt många gånger, senast av wodda, men aldrig riktigt besvarats:
Wodda skrev: Det tog alltså 35h att tömma tankarna på användbar energi.
Det tog mer än 24h att nå oanvändbar temperatur för den givare som sitter 10cm ovan returens anslutning.
8h efter laddningens slut började mitten givaren att dippa.

Denna givare borde stått orörd tills botten tempen blivit helt kall. Vad är förklaringen till detta?

Varför skiktas inte radiatorreturen in under det varma skiktet. Jag har kollat på graferna och det har inget samband med vv-tappningarna så vitt jag kan se. Tappningarna påverkar kurvorna något men de ökar inte tempen på bottenskiktet. Med bra skiktning (inte nödvändigtvis perfekt) skulle returen påverka en givare åt gången. Speciellt den nedre givaren borde svalna fortare.
En sak som ser konstig ut är att 9:00 ligger tank topp på 32 grader men det går ändå att få ut 40 gradigt varmvatten. Den sitter kanske inte ända högst upp i toppen?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Ett räkneexempel för att se om jag förstått, rätta mig om jag har fel.

Det ser ut som laddningen slutar 20:00
Låt säga att tankarna är tomma 10:00, 40 timmar senare.
Medeltemperaturen i tanken har sjunkit från 100 till 30 grader.
Du har alltså utnyttjat ca 120kWh.
Om jag drar till med att det gått 20kWh till dush och förluster så är jag väl inte helt fel ute?
Huset har alltså tagit 100kWh, i snitt 2,5kW med en diff på 70 grader.
Det ger ett flöde på ca 30 liter per timme. Inte mycket. Hur stämmer det med dina flödesmätare?

Jag är mycket upptagen hela helgen så jag kommer nog inte att kunna kommentera ev svar förrän nästa vecka.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Jag är lite intresserad av tappvarmvattnet. Vart sitter givaren för detta?
Är det innan blandningsventilen?
Sitter inte ditt tappvarmvatten i en behållare i tanken närmast pannan?
Borde inte temperaturen på detta visa samma temperatur som det vatten tanken sitter i? Alltså "Naturlagsskiktning"skiktning även här? Men temperaturen visar aldrig mer än 70°?
Resultatet borde vara att TappVV alltid håller topptemp.
Sitter givaren efter blandningsventilen så borde den visa en mer konstant temp och absolut inte 60-70° som den gör i graferna. Med konstant menar jag att varje gång TappVV används så borde tempen vara densamma varje gång, om den är efter blandningsventilen.
Vore det inte intressantare att se en konstant 45-50° linje efter blandningsventilen?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Wodda skrev:Jag är lite intresserad av tappvarmvattnet. Vart sitter givaren för detta?
Borde inte temperaturen på detta visa samma temperatur som det vatten tanken sitter i? Alltså "Naturlagsskiktning"skiktning även här? Men temperaturen visar aldrig mer än 70°?
Sitter givaren efter blandningsventilen så borde den visa en mer konstant temp och absolut inte 60-70° som den gör i graferna. Med konstant menar jag att varje gång TappVV används så borde tempen vara densamma varje gång, om den är efter blandningsventilen.
Vore det inte intressantare att se en konstant 45-50° linje efter blandningsventilen?
Givaren till varmvatten sitter på ledningen som kommer ut från beredaren i acktanken som går fram till kranarna. Alltså efter blandningen till vv förbrukning.

Denna temperatur givare mäter bara temperaturen på vattnet när tappvarmvatten tappas!!
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Shakespeare . Du har många frågor jag har många svar. Du har nu fått 3 st Pm från mig. Jag vill att vi talas vid på tel.. Du behöver inte lämna ut ditt tel nr. Som du skrev. Du vet väl hur du når mig?? Det är bättre att du frågar och jag svarar samt tvärt om Jag frågar och du svarar. Men via tel. Då kan det inte bli så mycket feltolkningar iaf. :wink:

Annars blir denna tråd hur lång som helst... Med samma förklaringar..
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Jag kan väl skriva en liten komentar till denna tråd. Det började med flöden och tråden fortsatte med acktankskopplingar.Det har också med flöden att göra iof.. Det jag tycker är bra är att många frågar sig hur systemena bör eller skall utformas eller hur man väljer rätt inkopplingsalternativ. Om jag går till mig själv som har arbetat med detta i 28 År. Då borde jag iaf kopplat om mitt system om jag vet att ett bättre kopplings alternativ finns för att utnyttja ett system bättre?

Men när jag vet att det bästa skiktningsalternativet är att utnyttja stilla stående vatten i en eller flera tankar som inte rörs om med pumpar som vid en enda start rör om hela tanken, då är motiveringen vag att använda andra alternativ än det jag förespråkar. Det tycker iaf jag. ( Obs jag talar om ett renodlat vedeldningssystem i denna skrift med mitt kopplingsalternativ som förslag. Ingenting annat.) Andra system som inte är kopplade som mitt fungerar inte med min förklaring..

Det är inte många som klarar av att åsta komma min skiktning i 2st 750 tankar som jag har visat på min loggning.
Sedan är det vissa som inte förstår loggning eller skiktning heller. Därför har jag begärt tel. kontakt.

Allt detta har jag lyckats med Pga . 1. En termiskventil. 2. En backventil. 3.En pump. 4. Allt tillsammans skall kopplas som en krycka. 5. Returens placering från understa delen från shunten skall kopplas på returen i botten på tanken.Precis som ritningen jag laggt ut i denna tråd.

Varför skall man krångla till det för sig? Det kostar bara onödiga pengar..

Någon måste ju iaf förstå samt se min lagringskapasitet i tankarna. Dvs hur länge mina tankar räcker efter eldning. Det är väl därför någon undrar hur jag lyckats. Som fortfarande inte hittat svaren i tråden.

Ved Profilen...
Senast redigerad av Ved Profilen den fre 08 feb, 2008 21:39, redigerad totalt 1 gånger.
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Ved Profilen skrev:
Wodda skrev:Jag är lite intresserad av tappvarmvattnet. Vart sitter givaren för detta?
Givaren till varmvatten sitter på ledningen som kommer ut från beredaren i acktanken som går fram till kranarna. Alltså efter blandningen till vv förbrukning.

Denna temperatur givare mäter bara temperaturen på vattnet när tappvarmvatten tappas!!
Japp det är jag med på, syns tydligt.
Och jag är inte ute efter att racka ner!
Men varför är temperaturerna så olika? Ibland bara till 50° under en lång stund för att vid nästa tillfälle peaka på 70° och gången därefter vara 60° under tapptillfället.
Är det grafritaren som inte hinner registrera innan temperaturen stabiliserat sig?
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Ved Profilen skrev:Shakespeare . Du har många frågor jag har många svar. Du har nu fått 3 st Pm från mig. Jag vill att vi talas vid på tel.. Du behöver inte lämna ut ditt tel nr. Som du skrev. Du vet väl hur du når mig?? Det är bättre att du frågar och jag svarar samt tvärt om Jag frågar och du svarar. Men via tel. Då kan det inte bli så mycket feltolkningar iaf. :wink:

Annars blir denna tråd hur lång som helst... Med samma förklaringar..
För i h-vete vedis det var 3st frågor?
Jag är också nyfiken och säkert flera med mig.
:wink:

Funktionen på flödesmätarna?
Placering av tanktopps mätaren?
Mer eller mindre än 30l i timmen på flödesmätaren för husets förbrukning?
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Min flödes mätare för huset visar nu 700 Liter / timme i flöde .Delta T 2 grader.
Husets förbrukning ca:1.6 kW. Jag har ett ungefärligt snitt på att mitt hus ligger på ca: 3.4 kW....

Att jag vill ha tel kontakt med Shakespeare är att han har så många frågor som jag uppfattar som feltolkade. Jag har själv läst igenom denna tråd igen. Och ser hur mycket misstålkningar det blir.

Ditt och mitt exempel var ju bra när vi talades vid. Alla ting redes då ut.
Jag har ingen tank topps mätare???

Om jag förklarar min skiktning på detta viset då! Så länge min topptemperatur alltså den röda linjen på loggningen är högre än min retur temperaturs linje alltså den grön gråa linjen så har jag värme till huset. Har även varmvatten.. När röda linjen har dalat till retur tempen från radiatorkretsen alltså till den gröngråa linjen. Då är mitt system urladdat!!

Då har jag laddat ur hela mitt Ackumulerade system på värme till husets returtemperatur i stället för husets framledningstemperatur.

Hoppas att alla är med nu då????
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

:roll:
"Jag har ingen tank topps mätare??? "

:shock:
"Så länge min topptemperatur alltså den röda linjen "

:lol:

:cyclopsani: Sikta, kolla, beskriv.
Vart sitter denna givare som ger den röda linjen?

Och jag tror vi är med på när systemet är tomt.

Vedis du ska vara stolt för det finns nog inget system i världen som blivit så analyserat av så många som ditt!

God kväll

/Stefan
Senast redigerad av Wodda den fre 08 feb, 2008 22:39, redigerad totalt 1 gånger.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Wodda skrev::roll:
"Jag har ingen tank topps mätare??? "

:shock:
"Så länge min topptemperatur alltså den röda linjen "

:lol:

:cyclopsani: Sikta, kolla, beskriv.
Vart sitter denna givare som ger den röda linjen?
Skriv inte mätare :?:
Skriv Givare :wink:

Jag skriver igen det finns förklarat i tråden.

Mina givare som mäter topp / mitt / bott temp. Är placerade i termometer uttagen i tankarna . Med ca 60 cm i mellan dessa 3..
Senast redigerad av Ved Profilen den fre 08 feb, 2008 22:43, redigerad totalt 1 gånger.
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Ok mitt åt, Fan va snabb du va´.
Låst