Ved Profilens flöden
Sen är jag lite nyfiken på den standard koppling du lagt ut på första sidan.
När man läser text beskrivningen på Äfab´s hemsida står det att du har varmvatten beredaren i tanken närmast pannan.
Standard kopplingen visar någonting som liknar 2 st kambatterier?
Har du beredare eller dubbla kambatterier?
När man läser text beskrivningen på Äfab´s hemsida står det att du har varmvatten beredaren i tanken närmast pannan.
Standard kopplingen visar någonting som liknar 2 st kambatterier?
Har du beredare eller dubbla kambatterier?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1225
- Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
- Ort: Malmöhus Län
Hej Vedprofilen,
Jag har nu fått två PM med ditt tel.nr (inte tre som du skrev). Jag väntar lite med ringandet och konstaterar ang. mitt räkneexempel så har du i princip besvarat det. Av flöde och diff förstår jag att mätaren sitter i själva kretsen och inte före shunten om jag antog. 700 liter med deltaT=2 motsvarar 20l/h med deltaT=70. Nära nog för mig (jag räknade fram 30l/min).
Jag vet inte vilket du är mest intresserad av, flödet i radiatorkretsen eller husets effekt/energiförbrukning, men om det är det senare skulle jag satt flödesmätaren innan shunten, en tempgivare på samma ledning och en på returen. Då får man betydligt högre tempdiff och alltså spelar tempgivarnas felvisning mindre roll. Om båda givarna mäter några tiondelar fel kan effektberäkningen bli 20-25% fel.
mvh
Jag har nu fått två PM med ditt tel.nr (inte tre som du skrev). Jag väntar lite med ringandet och konstaterar ang. mitt räkneexempel så har du i princip besvarat det. Av flöde och diff förstår jag att mätaren sitter i själva kretsen och inte före shunten om jag antog. 700 liter med deltaT=2 motsvarar 20l/h med deltaT=70. Nära nog för mig (jag räknade fram 30l/min).
Jag vet inte vilket du är mest intresserad av, flödet i radiatorkretsen eller husets effekt/energiförbrukning, men om det är det senare skulle jag satt flödesmätaren innan shunten, en tempgivare på samma ledning och en på returen. Då får man betydligt högre tempdiff och alltså spelar tempgivarnas felvisning mindre roll. Om båda givarna mäter några tiondelar fel kan effektberäkningen bli 20-25% fel.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1225
- Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
- Ort: Malmöhus Län
Hej igen,
Du vill uppenbarligen inte svara på för många frågor på en gång. Därför kopierar jag den frågan som jag helst vill få svar på:
mvh
Du vill uppenbarligen inte svara på för många frågor på en gång. Därför kopierar jag den frågan som jag helst vill få svar på:
En länk till vilken typ av mätare du använder duger också.Shakespeare skrev:Hur funkar din flödesmätare? Du skrev att du kan se på mätaren att det inte är någon självcirkulation IN i pannan. Funkar flödesmätaren motsatt håll också? Dvs kan den mäta om det är något flöde UT ur botten på pannan vid urladdning?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
Jag förklarar detta igen. Jag hade 4 st flödesmätare från början nu har jag 3 st.. På mina flödesmätare ( Värmemängdsmätare) ser jag Tid i h / flöde i m3/h Tempdiff i form av D-t samt effekt i kW. Detta måste ju räcka även för en amatör som jag..
Jag har flödesmätare Nr1 på returen från radiatorkretsen. T1 givaren är plaserad på framledning och T2 på retur.
Jag har flödesmätare Nr2 på Tappvarmvattnet. T1 givaren är plaserad på kallvatten in och T2 mäter varmvatten ut...
Samt att jag har flödesmätare Nr3 placerad före laddomaten och första tanken på retuten i botten så nära laddomaten som möjligt. T1 mäter pannans levererade vatten temperatur och T2 mäter botten temperaturen från tankarnasretur inkl returen från radiatorena. ÄR NI MED!! Då kommer allt flöde att registreras i mätaren från både laddning till tankarna samt att även returen från husets radiatorkrets registreras i mätaren under eldnings cykeln. Obs! När laddomaten stänger efter eldning då går returflödet in i botten på tankarn. När flödet inte kan gå vägen in till pannan då går flödet in i tank botten i stället. Jag tog för givet att alla skulle förstå att en flödes mätare inte kan mäta baklänges
. Efter eldning kommar tankarnas energi tagas ur dessa då är det bara Flödesmätare Nr1 samt Flödesmätare Nr2 som gäller . I detta läge har jag full koll på mitt värmesystem..
Sedan hade jag flödesmätare Nr4 installerad efter laddomaten så nära pannan jag kunde komma efter laddomaten. Denna mätare visade bara rund pumpnings flödet i laddomaten. Denna mätare är nu historisk. Denna tog jag bort från mitt system. Det var på denna mätare jag såg att det inte var något självsirkulations flöde genom pannan efter eldning men att självsirkulations flödet fungerade när man eldade när systemet var kallt....
Jag har flödesmätare Nr1 på returen från radiatorkretsen. T1 givaren är plaserad på framledning och T2 på retur.
Jag har flödesmätare Nr2 på Tappvarmvattnet. T1 givaren är plaserad på kallvatten in och T2 mäter varmvatten ut...
Samt att jag har flödesmätare Nr3 placerad före laddomaten och första tanken på retuten i botten så nära laddomaten som möjligt. T1 mäter pannans levererade vatten temperatur och T2 mäter botten temperaturen från tankarnasretur inkl returen från radiatorena. ÄR NI MED!! Då kommer allt flöde att registreras i mätaren från både laddning till tankarna samt att även returen från husets radiatorkrets registreras i mätaren under eldnings cykeln. Obs! När laddomaten stänger efter eldning då går returflödet in i botten på tankarn. När flödet inte kan gå vägen in till pannan då går flödet in i tank botten i stället. Jag tog för givet att alla skulle förstå att en flödes mätare inte kan mäta baklänges

Sedan hade jag flödesmätare Nr4 installerad efter laddomaten så nära pannan jag kunde komma efter laddomaten. Denna mätare visade bara rund pumpnings flödet i laddomaten. Denna mätare är nu historisk. Denna tog jag bort från mitt system. Det var på denna mätare jag såg att det inte var något självsirkulations flöde genom pannan efter eldning men att självsirkulations flödet fungerade när man eldade när systemet var kallt....
Kolla Roli´s inslag i denna tråd.Jag tog för givet att alla skulle förstå att en flödes mätare inte kan mäta baklänges.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=7790

glöm inte min fråga högre upp tack.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1225
- Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
- Ort: Malmöhus Län
Hej,
Tack för den utförliga förklaringen. Allt stämmer med vad jag läst mig till i tråden. Men jag trodde det fanns mätare som kunde mäta i båda riktningar, därav frågan. Då har jag en fråga till, och denna är ännu viktigare för mig. Sedan ska jag förklara vart jag vill komma.
Varför kan det inte bli ett flöde genom pannan vid urladdning?
På flera ställe står det att kopplingen fungerar exakt som en Laddomat 21. En Laddomat 21 öppnar för sjävlcirkulation då pumpen inte går. Jag talar inte om cirkulation genom panna och bypassledning (där flödesmätare #4 satt) utan små flöde mellan panna och ack. Om du vill kan jag rita en skiss på hur jag menar.
mvh
Tack för den utförliga förklaringen. Allt stämmer med vad jag läst mig till i tråden. Men jag trodde det fanns mätare som kunde mäta i båda riktningar, därav frågan. Då har jag en fråga till, och denna är ännu viktigare för mig. Sedan ska jag förklara vart jag vill komma.
Varför kan det inte bli ett flöde genom pannan vid urladdning?
På flera ställe står det att kopplingen fungerar exakt som en Laddomat 21. En Laddomat 21 öppnar för sjävlcirkulation då pumpen inte går. Jag talar inte om cirkulation genom panna och bypassledning (där flödesmätare #4 satt) utan små flöde mellan panna och ack. Om du vill kan jag rita en skiss på hur jag menar.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
Du behöver inte rita någon skiss åt mig. Men du kan göra det för att andra läsare på forumet skall förstå.Shakespeare skrev:Hej,
Tack för den utförliga förklaringen. Allt stämmer med vad jag läst mig till i tråden. Men jag trodde det fanns mätare som kunde mäta i båda riktningar, därav frågan. Då har jag en fråga till, och denna är ännu viktigare för mig. Sedan ska jag förklara vart jag vill komma.
Varför kan det inte bli ett flöde genom pannan vid urladdning?
På flera ställe står det att kopplingen fungerar exakt som en Laddomat 21. En Laddomat 21 öppnar för sjävlcirkulation då pumpen inte går. Jag talar inte om cirkulation genom panna och bypassledning (där flödesmätare #4 satt) utan små flöde mellan panna och ack. Om du vill kan jag rita en skiss på hur jag menar.
mvh
Jag är tydligen tvungen att förklara mina flöden ännu en gång

Jag har en strypningsventil före laddomaten som sitter i mellan flödesmätaren och laddomaten på returledningen i botten från första tanken. Denna ventil finns även på kopplingen jag visat i denna tråd. Denna strypning gör att vattnet går lättaste vägen efter eldning när laddomat eller pumpen stannat för att flödet inte skall ske genom pannan. Förstår du hur jag menar?. Vattnet kan alltså inte självcirkrulera efter eldning genom pannan mot stängd ventil samt stoppad pump samt även mot strypning. Pumpens flöden är ju större än självsirkulations flöde när pumpen går!! Retur flödet kan alltså inte vandra sin väg genom livet in i pannan efter att pumpen stannat, utan är tvingat att gå eller vandra in i tankens botten....Med min förklaring kommer alltstå vid eldning att hända. Dvs. Åt motsatta hållet så kommer returflödet från radiatorena att blandas in i laddomaten och sedan värmas upp genom pannan samt värmas till 90 graders laddningsvatten och ladda tankarna i toppen utan att förstöra skiktningen.
Sedan kan det vara så att min backventil har fastnat i öppetläge mot pannan så att detta fenomen inträffar. Om så är fallet är det bara bra enligt min mening. Det var faktisk mycket länge sedan jag eldade mitt system och kollade själv cirkulations flödet. Utan att laddningspumpen går.
I alla fall så såg jag självcirkulations flödet på den mätare som jag tog bort från mitt system som mätte flödena på laddomaten. Den visade 0 i flöde vid urladdning. Men den visade även 10 L /h vid i laddning av tankarna när systemet var kallt och jag började elda. Då blir det självsirkulation.
Hoppas det är kristall klart Nu!!
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1225
- Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
- Ort: Malmöhus Län
Om ditt laddkoppel fungerar exakt som en laddomat 21 så ska backventilen stå öppen (om vi pratar om samma backventil).Ved Profilen skrev: Sedan kan det vara så att min backventil har fastnat i öppetläge mot pannan så att detta fenomen inträffar.

Termoventiler AB skrev:
Självcirkulation
Vid strömbortfall eller pumphaveri kommer den inbyggda backventilen för självcirkulation att öppna så att vattnet kan cirkulera av egen kraft mellan panna och tank.
Detta förhindrar kokning i pannan, under förutsättning att tanken inte är fulladdad.
Risken för torrkokning av pannan och följdskador av detta förhindras.
Vid långa strömavbrott kan pannan eldas och ge värme till huset.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
Ja det är alldeles riktigt det är precis så min laddomat och backventil fungerar. Du behöver inte förklara detta för mig. Dock kanske denna självcirkulation hos mig har försämrats med min flödesmätare som utgör en strypning på returledningen.
Det är därför min laddningspump är placerad ovanför backventilen.
Det är därför min laddningspump är placerad ovanför backventilen.
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Därför att Vedprofilen kör med termiskventil o då den stänger så sluts kretsen o ingen självcirkulation sker..Shakespeare skrev:Hej,
Varför kan det inte bli ett flöde genom pannan vid urladdning?
mvh
Det är inte samma sak med termisventil/laddomat 21 som vissa envisas med att det är..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Jag påstår att dalande temperaturer beror på förluster i mitt värmesystem. Varmvatten förbrukningen är naturligt vis också tank förluster. Men tittar du tydligt på topp tempen i tanken samt kollar in botten tempen vid vv förbrukning hos mig så ser du att skiktet bara flyttas uppåt i tanken, vattnet rörs om under ifrån det stör aldrig skiktet i toppen. Nu vet jag att det är svårt att se på min loggning vad som är dush eller en snabb tvätt av händerna. Men detta ser man när man kollar in vv linjen lite noggrant.Ved Profilen skrev:
Beträffande termometer uttagerna kan jag inte svara på .Pga. Isoleringens tjocklek. Jag har 120 mm pur på sidorna men uppskattnings vis är isoleringen 200 till 300 mm i toppen också pur. Svårt att beskriva hur översta givaren är placerad från toppen i tanken. Jag tänker inte riva av isoleringen för att kolla. Tittar jag så kanske den sitter ca: 25cm under toppen.
[/quote]
Förluster kan du ju knappast ha med så välisolerade tankar..

Men nu vet vi iaf att du inte vet vad skiktning är, För det första ska du inte ha någon omrörning i tank/tankarna då sen har jag kollat på din loggning ett tag nu..
För det första så har du istorsätt alltid ett uttag ur tankarna då det är runt 0° ute för annars är det fel på givaren på radiator returen då den oftast ligger kring 30° vilket den inte skulle göra med stängd shunt o innetemp på 21°..
Även nattetid utan vv uttag så tappar din tank i mitten innan tanken är tom på värme i botten, Samma sak händer med mitt o topp temp vid urladdning oavsett om vv uttag skett...
Nu ska det ju inte spela nån roll enligt dej Vedis om man har beredare/slingor då du sagt tidigare att du har bra skiktning med beredare, Men du vet ju tydligen inte vad skiktning är så din loggning är bra som exempel på hur man inte vill ha det med optimalt system..
Kollade hos 2 kompisar som inte gjort mer än justerat radiatorerna för låg returtemp o där blir den fullt laddade tanken samma temp som radiatorreturen i botten, Hos en t.ex va RR på 27°..
Gick relativt snabbt då tanken blivit tom vid mittersta tempmätaren oxå, Full temp tills den började sjunka o sen blev den samma temp som radiator returen (27°) men fortfarande 90° i topp..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
Om man tar gårdagens eldning hos mig som ett till exempel på skiktning.
Min uppvärmning av tankarna i går avslutades Ca. Kl 20.00 Det tar alltså Ca: 10 timmar med min skiktning att bara förbruka nedersta delen av tankarna upp till mitten tempen som fortfarande är Ca : 90 grader Topptempen på tankarna är dessutom ännu högre?? Dessutom är det -5 till -10 grader ute åxo. Andrè talar om att tankarna laddas ur mycket snabbt hos dina kompisar.
Andrè förstår ju inte ens vad han begriper
Dessutom talar han om returtemperaturen från raddarna som går ned till botten till tankarna.
Mina givare som mäter loggningen sitter exakt i våg brevid varandra efter shunten på framledningen till raddarna samt returen som kommer tillbaka.
Jag har inget som helst intresse av att mäta eller flytta returgivaren till returen som går till tankarnas bottenretur!!!
Nu tänker inte jag förklara detta mera.... Det är detta som kallas för skiktning i 2st väl isolerade acktankar..
Ved Profilen.
Min uppvärmning av tankarna i går avslutades Ca. Kl 20.00 Det tar alltså Ca: 10 timmar med min skiktning att bara förbruka nedersta delen av tankarna upp till mitten tempen som fortfarande är Ca : 90 grader Topptempen på tankarna är dessutom ännu högre?? Dessutom är det -5 till -10 grader ute åxo. Andrè talar om att tankarna laddas ur mycket snabbt hos dina kompisar.
Andrè förstår ju inte ens vad han begriper

Dessutom talar han om returtemperaturen från raddarna som går ned till botten till tankarna.
Mina givare som mäter loggningen sitter exakt i våg brevid varandra efter shunten på framledningen till raddarna samt returen som kommer tillbaka.
Jag har inget som helst intresse av att mäta eller flytta returgivaren till returen som går till tankarnas bottenretur!!!
Nu tänker inte jag förklara detta mera.... Det är detta som kallas för skiktning i 2st väl isolerade acktankar..
Ved Profilen.
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Du förstår/vet inte vad skiktning är
Tankarna hos mina kompisar laddas ur snabbt från botten JA, Men det gör dom inte hos dej då tanken inte har tempen i botten/mitten i samma temp som radiatorreturen först då HELA tanken är tom på värme..
En har faktiskt kopplat in RR på returen mellan tankbotten o laddomat 21:an samt till stigaren/shunten mellan panna/tank (samma koppling som du men laddomat 21)
Din temp i botten ligger 47° då tempen i mitten börjar sjunka fast RR 37°, Tanken skulle blivit 37° i botten först med bibehållen temp i mitten i flera timmar innan mitt tempen skulle börjat sjunka (med/utan vv uttag)
Tempen i toppen börjar sjunka hos dej redan då tanken forfarande är 55° i mitten fast du har en RR på 37°, Så det är inte bara botten tempen det gäller..
TANKEN SKA BLI KALL I BOTTEN FÖRST SEDAN I MITTEN O SIST I TOPPEN....
Sen hur lång tid det tar innan tanken är kall i mitten/toppen beror endast på värmebehovet som huset har...
Hos kompisen där jag gav exemplet tidigare så tog det 9 tim för 750 l tanken att bli 27° i mitten från 97° då tempen va -4° ute (huset drog med andra ord ca 3,4 kW), Tempen i toppen va 90° i toppen då mot 98° vid avslutad eldning...

Tankarna hos mina kompisar laddas ur snabbt från botten JA, Men det gör dom inte hos dej då tanken inte har tempen i botten/mitten i samma temp som radiatorreturen först då HELA tanken är tom på värme..
En har faktiskt kopplat in RR på returen mellan tankbotten o laddomat 21:an samt till stigaren/shunten mellan panna/tank (samma koppling som du men laddomat 21)
Din temp i botten ligger 47° då tempen i mitten börjar sjunka fast RR 37°, Tanken skulle blivit 37° i botten först med bibehållen temp i mitten i flera timmar innan mitt tempen skulle börjat sjunka (med/utan vv uttag)
Tempen i toppen börjar sjunka hos dej redan då tanken forfarande är 55° i mitten fast du har en RR på 37°, Så det är inte bara botten tempen det gäller..
TANKEN SKA BLI KALL I BOTTEN FÖRST SEDAN I MITTEN O SIST I TOPPEN....
Sen hur lång tid det tar innan tanken är kall i mitten/toppen beror endast på värmebehovet som huset har...
Hos kompisen där jag gav exemplet tidigare så tog det 9 tim för 750 l tanken att bli 27° i mitten från 97° då tempen va -4° ute (huset drog med andra ord ca 3,4 kW), Tempen i toppen va 90° i toppen då mot 98° vid avslutad eldning...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
Vad skriver du egentligen???André skrev:Du förstår/vet inte vad skiktning är![]()
Tankarna hos mina kompisar laddas ur snabbt från botten JA, Men det gör dom inte hos dej då tanken inte har tempen i botten/mitten i samma temp som radiatorreturen först då HELA tanken är tom på värme..
En har faktiskt kopplat in RR på returen mellan tankbotten o laddomat 21:an samt till stigaren/shunten mellan panna/tank (samma koppling som du men laddomat 21)
Din temp i botten ligger 47° då tempen i mitten börjar sjunka fast RR 37°, Tanken skulle blivit 37° i botten först med bibehållen temp i mitten i flera timmar innan mitt tempen skulle börjat sjunka (med/utan vv uttag)
Tempen i toppen börjar sjunka hos dej redan då tanken forfarande är 55° i mitten fast du har en RR på 37°, Så det är inte bara botten tempen det gäller..
TANKEN SKA BLI KALL I BOTTEN FÖRST SEDAN I MITTEN O SIST I TOPPEN....
Sen hur lång tid det tar innan tanken är kall i mitten/toppen beror endast på värmebehovet som huset har...
Hos kompisen där jag gav exemplet tidigare så tog det 9 tim för 750 l tanken att bli 27° i mitten från 97° då tempen va -4° ute (huset drog med andra ord ca 3,4 kW), Tempen i toppen va 90° i toppen då mot 98° vid avslutad eldning...
En har faktiskt kopplat in RR på returen mellan tankbotten och laddomat - 21an. Samt till stigaren/ shunten mellan panna och tank???? Samma koppling som jag har :?:Denna man vet ingenting om vad jag försöker att förklara i denna tråd...
Jag tycker att Andrè tar över denna tråd som kan detta bäst

Det är min åsikt..
Ved Profilen..