Hjälp med krånglande pelletspanna =/

Skriv svar
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Blåst suger MYCKET värme...

Och askan får gärna vara mörkgrå men den ska vara "icke-klibbande", tar du den på fingrarna ska den kunde blåsas av som mjöl. Är det svart kvar är det sot = mindre dosering och/eller mer fläkt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Men det har inte blåst förutom typ en halv dag. Annars kunde jag köpt det, eller om det varit KALLT. Men det förbruket vid bara några minusgrader känns inte som det ska, alls.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Det är nog på tiden att du får ett nytt kort till den där brännaren :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ang förbrukningen är det mer än bara pannan som påverkar förbrukningen, Temperatur både ute o inne samt vind o luftfuktighet har stor betydelse.. 0° ute o blåsigt går det lika mycket pellets hos mej som då det är -13° o vindstilla..

Ser man till att det gått 40 kg/dygn så gör det 192 kWh inmatad energi vilket gör en medelförbbrukning på 7,2 kW med 90% verkningsgrad i hus på 150 m2.. Ett sånt hus hyfsat isolerat ligger på ca 3 kW vid 0° o vindstilla vilket gör ca 1 säck/dygn o 2 säckar/dygn vid -12/13° ute o vindstilla om man håller 20-21° inne samt att varje grad ökar förbrukningen med 5-6%

Mitt hus kräver 6 kW vid -13° o vindstilla o är 135 m2 boyta + 80 m2 källare om jag har 21,5 i boytan o 17/18 i källaren, Det går då lika mycket om det blåser o det behöver inte vara storm för detta utan 5-7 m/s räcker samt 0° ute..
Nu har jag haft -18/22° o då har det gått 48 kg/dygn..

Men hur ser det ut i pannan, Sotar den mycket nu oxå??
Sotar den mycket så har man förstås inga 90% i verkningsgrad heller..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Bara kollat synglas, det sotar vid 35% fläkt med =/

Sen fick jag lite annat att tänka på än pannan när jag smällde ett rådjur med bilen =/ Så inte kollat aska/i pannan/etc men ska göra det. Men iom att synglaset sotar, så är jag ju förvånad om inte resten sotar med.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Om synglaset sotar efter några dagar el efter typ 200-300 kg pellets så behöver den inte gå fet, Brukar bli lite tonat/färgat efter 1-2 dygn..
Om det annars vekar sota ganska mycket än öka till 37% fläkt då..

Klarade du bilen utan några alvarliga skador efter krocken??
Hoppas allt gick bra iaf
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Det har sotat efter ca ett dygn, inte 'tonat' utan sotat.

Bilen ja.. Är förvånad hur bra den ändå klarade sig, rådjuret hoppade ut rakt framför bilen och jag träffade sidan på det med fronten i 75 km/h. Men skadorna räckte ju för att jag inte ska få köra den tills de lagat den. Och med tanke på djur och nyår, så.. =/ I mitten på januari ska den förhoppningsvis vara klar igen..

http://img441.imageshack.us/img441/6939/c4rdjur4.jpg
http://img573.imageshack.us/img573/6555/c4rdjur7.jpg
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Nyss kom nya kortet. Uppenbarligen imponerade mitt fläktbyte, för ÅF tyckte 'här, styrkort, det här klarar du själv på några minuter'.

Gulp..

Kan dock bli lite spännande inte bara se om jag lyckas byta det, utan hur det kommer fungera. Gamla kortet är nämligen märkt BQ12. Nya är märkt - just det - BQ20..

Tio minuter senare har jag lyckats byta det, med viss hjärtklappning, var ju milt sagt pillrigt och trångt. Återstår nu se om det blir någon skillnad..
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Ang förbrukningen som diskuterats tidigare, så äter eländet fortfarande våldsamt mycket i perioder. Inga inställningar är ändrade. Igår tog pelletsen slut vid lunch (larmade för det med). Och sen fick den 4½ säck pellets (agrol). Det är max 1 säck kvar i förrådet.

Och när man jmf förbrukning för 'oss' jmf med andra är det viktigt att tänka på att vi tar INGET tappvatten alls. Då vv-beredaren går på ren el och pannan alltså inte värmer det. vet inte om angivna förbrukningar var 'ren värme' eller tappvatten med.

Men nu har den för andra gången i rad dragit i sig en pall på långt under en månad (därför pelletsen tog slut och jag fick nödköpa lite agrol igen).

Hoppas det blir ändrat med nya kortet. För nu drar den mer pellets på 50% matning än den drog när den stod på 70% matning.. =/
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Okej, efter kortbyte så står det 'brännartyp 12 kW'. Innan stod det 15 kW.

Ska jag ändra det?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det spelar ingen roll vad det står där utan det är vad brännaren förbrukar o fläkt % som avgör så det är som tidigare..

Så ca 400 gram/10 min med fläkt 36% kan du börja med att testa, Sotar det då öka till 38% fläkt..

Hur har det sett ut i pannan nu senaste veckan??
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Bör bli 50% matning som du ska ha även nu vilket ska vara fabriksinställningen med brännartyp 12 kW.
Undrar om det inte är 50% matning o 36% fläkt..

Kolla iaf med våg vad den drar under 10 min så man vet vilken effekt den är på..

Ang hög förbrukning, Du har ju elpatron?
Går det se hur många kW/Watt den är på??
Bör finnas nån märkning på den o då är det lättare att säga om den drar förmycket el normalt
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jämfört med 07 08 o 09 så har medeltempen i uppsala varit 7° kallare iår under senaste månaden, Jämfört med 06 så har det varit 12° kallare i medeltemp o det är riktigt mycke o gör istort en fördubbling av förbrukningen.. :wink:

Medeltempen för uppsala är bara 3° varmare än Umeå senaste månaden o varken jag själv el nån jag känner har haft så hög förbrukning som den senaste månaden nångång..
Brukar ligga själv på 500-600 kg/mån denna tid på året men iår har det nog gått ca 1000 kg så man undrar ju vart klimatförändringarna tog vägen :roll:
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

50/36 var fabriksinställt ja.

Ska mäta sen, håller på och bygger klart min automatiska utfodringsanordning i stallet nu, bara in och värmer mig.

Inte kollat i pannan sen skrev sist, har varit jobb och jävelskap i ett.

Hur menar du med elpatron och kolla Kw och så? Helt lost där tyvärr hur/vad du menar?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Du skrev tidigare tycks jag minnas att du hade elpatron men att den inte klarade att hålla värmen då det blev kallt, Det bör stå på denna elpatron vilken effekt den har.. Typ 3 kW el 4,5 kW el 6 kW

Vet man vad den har för effekt/märkning o man vet till vilken temperatur den klarar hålla värmen så kan man få fram ganska exakt vad ditt hus kräver vid olika utetemperaturer
Skriv svar