Hjälp med krånglande pelletspanna =/

Skriv svar
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Aha.

Men som jag också skrev, elpatronen är liksom aldrig tänkt att värma huset. Utan den sattes som sagt in när tanten som bodde här innan blev gammal och klen och inte orkade elda. Då sattes nämna lilla patron in. Tanten stängde igen alla rum utom kök, hall och ett litet rum närmast köket. Där installerades elelement. Så bodde hon i bara de rummen, och värmde sig där med elelementen (dvs direktverkande el). Resten av huset höll 8 - 12 grader (vintertid) mha elpatronen (som ju går mot det vattenburna) och frös på så vis inte sönder.

Elpatronen är på 6 kW.

Det går inget vidare med nya kortet, inte hunnit mäta etc än. Är inne och tinar upp fötterna igen, det går sådär med mitt bygge ute i stallet.. Men, pannan står på 60 grader och når inte högre. Blir det måntro någon skillnad om jag ställer om till 15 kW och samma matning/fläkt jag hade innan?

Fattar inte vad det där 12 kW gör, men nu står ju matning på det som var 'rätt' med 15 kW, så det kanske är fel för 12 kW?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det är bara grundvärdet som ändras då man väljer brännartyp, T.ex så kommer de bli 70% matning vid brännartyp 20 (om de finns förstås men jag tror du bara kan välja 12/30 kW)

Allt går lika fort med andra ord så du kan köra med brännartyp 12 kW men öka matningen till 90% o den ger 20 kW, Pratade med en Ariterm åf för 2 veckor sen o han hade då pratat med Kenny el vad han heter på Ariterm som bekräftade att de va så o att de är samma kretskort till samtilga brännare 12/20/30 kW
% är hur lång gångtid resp stopptid den har, Med 50% ska den gå lika lång tid som den står..

Om du bara skulle köra med 6 kW elpatronen o stänga av pannan hur kallt tror du de kan bli ute innan den inte orkar hålla full temp inne?? (den temperatur du vill ha)
Jag har oxå 6 kW elpatron o nu klarar den prick att hålla 22° inne då det är -13° ute, Det krävs 3 kW för mej vid 0° ute o lite drygt 9 kW då det är ner mot -30°..

Kräver dit hus 6 kW så måste din brännare gå 14,5 tim/dygn om den är ställd så den drar 400 gram/10 min med rätt luft mängd, Det gör i sin tur att det skulle gå 34,8 kg pellets/dygn.. Så om du vill kan du ju testa att slå på elpatron o se vad den orkar hålla för temp inne o vid vilken utetemp den orkar ha full innetemp.. Skulle den orka hålla tempen vid t.ex -8° så behöver huset kring 9 kW vid -20 o 11-12 kW ner mot -30° vilket är mer än vad brännaren är inställd för att ge som det är nu om den ger som tidigare med 50% matning vilket jag tror den gör..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Kan välja 12/20/30. Var in och kollade.

Så 50/35 vid 12 kW och 50/35 vid 15 kW ger skillnad, men den kan 'utjämnas' genom ändrat matning?

Pannan står nu på 62 men inte mer..

Tänker inte slå på elpatronen, det blir svinkallt då. Förr hade vi ju vedeldning, inga acc-tankar, körde elpatron på nätterna. Dvs varenda vintermorgon vaknade man till ISKALLA golv, och i den här temperaturen (minus 10 - 15 grader) en rumstemperatur på sådär 14 grader. Så du kan tänka hur det blir med elen hela dygnet.

Elpatronen klarar i princip inte att hålla vettig värme i huset under noll. Men jag vetesjutton om det är rättvist att tycka att det krävs 6 kW vid 0? Just då patronen är 'underdimensionerad' (exakt vari underdim består i vet jag inte, men det har påpekats av samtliga som sett den, och man har fått förklara att den aldrig varit tänkt att värma huset). Eller så är det rättvist. Jag vet inte? Men pelleteriet har aldrig ätit i den här omfattningen förr, ens med 2 v i sträck med minus 30.

Det här är en kall vinter ja, i meningen att kylan håller i sig. Men vi har INTE haft onormalt kallt senaste 2 v t ex, ändå äter den som en besatt, det jag inte blir klok på. När den fick för mkt pellets (matning 70%) så gick det ändå inte såhär mkt. Så mest därför jag reagerar. Sen kan det ju vara så att under rådande omständigheter ÄR det helt i sin ordning att den drar såhär, men det känns konstigt för amatörmig att den äter mer nu på 2 v än på 2 v med 30 grader kallt och för hög matning.

Den stannar ju iaf inte nu (ta i trä) och det är värt massor. Kan jag bara få den att komma upp i värme med nya kretskortet så blir det ju excellent ;)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ok men som sagt så spelar det ingen roll om du väljer 12/20/30 kW utan det är vad man ställer matningen på som avgör vilken effekt den ger/är på, Men då pannan är på 12 kW så är det bara lite högre effekt än du har nu som den ska klara med bra verkningsgrad.. Max du kan ställa matningen på är så den drar 460 gram/10 min o då ska du ha dubbel effekt till radiatorern mot elpatronen (12 kW)
Men det hade ju varit bra om man först fått den att gå bra utan att sota el bli så mycket aska innan man ökar till mer effekt..

Hmm blir det bara 14° inne med 6 kW elpatron vid -10/15° ute så kräver ditt hus väldigt mycket :shock: :(
Då krävs det nog att pannan ger sina 12 kW då det blir riktigt kallt som typ -25 o då kommer de gå ca 66 kg pellets/dygn..

Ang elpatronen är det kollat så alla säkringar till den är hela??
Hos mej hade de gått en säkring så en fas va borta o då gav 6 kW patronen bara 3 kW, Upptäckte de då den inte klarade av att hålla tempen i systemet o efter kontroll av elmätaren såg jag att det bara gick drygt 3 kW fast den va ställd på 80° men bara 35° orkade den hålla..

Såg tidigare att den verkar ha dragit ca 3 1/2 säck på ett dygn, Det stämmer faktiskt bra om den gått dygnet runt o drar 400 gram/10 min..
57,5 kg/dygn drar den då o ger ca 10,4 kW..

Har du kallt inne nu el håller den tempen fast den står o stampar på 62°??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Ingen aning om säkringar etc är kollade, men elräkningarna förr stämde med att den gick för fullt X h/dygn i alla fall (då när vi hade ved + den).

Och ja, huset kräver mycket, det är som sagt urgammalt, dragigt osv och lite dumt planerat radiatormässigt etc.

Men då är förbrukningen alltså normal då, förutom att den innan ska ha dragit 380 gr/10 min, men jag tror som sagt den ätit mer ibland och mindre ibland.

Vet ej riktigt ang värmehållningen. Det är inte svinkallt det är det inte det ser jag ju på termometrarna. Men jag blev djupfryst av att vara ute och bygga i stallet så jag kan inte riktigt 'känna efter' värmen nu, återkommer om några h ;)

Den fick hjälp av elvärmen en stund och gick då ganska blixtsnabbt upp till 77 grader pannvärme, då slog jag av elen och nu har den dalat till 69. Får se var den tar vägen. Ökade matningen till 55%, ska mäta senare ikväll när jag tinat och tagit in hästarna och så =)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Kolla vad den drar med 55% matning o öka fläkten nu direkt till 40%
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Btw så 2 - 3 säckar/dygn, dvs 32 - 48 kg/dygn är vad den förut ätit när det varit 'kallt'.

Men kanske landar där igen sen när man fått 'ordning' på den igen. För nu vore det ju själva f*n om man inte skulle få ordning på det =)

(Den har tappat ner till 67 nu, så endera är ngt knas eller så får den för lite pellets, borde visa sig vid mätning väl?)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Får man bara till förbränningen så den inte sotar har din panna faktiskt bland dom bästa verkningsgraderna så går det då mycket så är det vad huset kräver, Bara för att täcka den effekt som elpatronen ger krävs det att brännaren förbrukar 33 kg/dygn o då har jag räknat att du har 92% verkningsgrad..

Kör du 55% matning o 40% fläkt nu o den tappar temp fast den går för fullt??
Sotar inte pannan/går kraftigt fet så har du bra verkningsgrad o orkar den inte hålla värmen då är pannan för liten.. Tidigare har den körts med påtok för hög effekt (visst har den körts med 70% matning??)

Mäter du vad den förbrukar på 10 min så är det bara att ta den summan ggr 6 så har du hur mycket den drar/timme, Tar man det ggr 4,8 som är pelletsen energiinnehåll så får man fram inmatade effekten..
Sen får man som bäst ut ca 92% av detta till vattnet då det går endel till kråkorna via skorsten
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Gått på 35% innan, men ökade alldeles nyss till 40%. Så nu går den på 55/40.

Fast, för liten-argumentet lär ju vara totalt skjutet i sank vid det här laget? Om jag fattat allt i tråden rätt, så oavsett hur hög matning man än ställer den på, kan man bara få ut X i max effekt?

Och eftersom pannan har klarat att hålla värmen i huset utmärkt vid minus 30 graders utetemperatur, så ÄR den INTE för liten för huset?

Det har varit så många olika matningar på den så kan inte alla, men som högst har den gått på 70% matning ja. Den har dock sen den här tråden, när jag fått hjälp att inte 'övermata' den klarat ner till minus 20, och just nu är det -15. Så det lär ju 'bara' vara inställningarna.

Men om pannan var för liten, då hade den väl ALDRIG, oavsett inställningar, klarat att hålla tempen i huset när det är -30 ute?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Alldeles rätt resonerat. Jag funderar dock lite på detta med pelletsen. Det är ju så att om man fått pellets med låg densitet, så har man fått öka matningen. Det som sägs, är att man skall helst inte röra fläkten, utan öka respektive minska matningen tills man fått rätt förbränning. Jag tror det är det viktigaste nu. Ställ fläkten på 36 % och laborera med matningen tills lågen är ljusgul och ren. Med pellets som ligger innanför "normalen", så skall 417 gram/10 minuter ge 12 kW brännareffekt - vilket ger 11 kW panneffekt vid 92 % verkningsgrad. Men för Athenes skuld: Skaffa en dragbegränsare så att du får jämnt drag till pannan. Utan det så kan det bli lite berg och dalbaneåk när draget varierar.Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Dragbegränsare blir den dag jag sett att pannan varaktigt fungerar som den ska.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Det blir moment 22: Pannan kan inte fungera varaktigt okej utan dragbegränsare, men måste fungera varaktigt okej för att få dragbegränsare. Bild

Någonting säger mig att denna tråd kommer att komma ut i bokform ungefär samtidigt som pannan går på tippen Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Pannan har fungerat långa perioder i sträck innan. Alltså kan den göra det igen bara det blir ordning på vad som nu blev kajko i samband med ombyggnationen till kedjedrift.

När jag sett det kajkot försvinna - för det beror inte på avsaknaden av dragbegränsare - så ska den få en sån.

Men efter att ha passerat ett år utan att uppnått det, så lägger jag inga tusenlappar på det förrän just sett det uppnått. Pannan sotar inte pga ingen dragbegränsare, och den ska gå utan att stanna (det verkar uppnått nu iaf *s*) och utan att sota under en sammanhängande period först.

Den drog enstaka mätning 393 gram agrolpellets/10 minuter. 55% matning.

Efter att fläkten höjdes till 40% har den saakta men säkert kämpat sig uppåt och har nu 73 grader. Fritt fall på tempen ute, så det påverkar säkert att det går saakta. Men den började öka efter höjd fläkt i alla fall =)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

AlexandraW skrev:Gått på 35% innan, men ökade alldeles nyss till 40%. Så nu går den på 55/40.

Om jag fattat allt i tråden rätt, så oavsett hur hög matning man än ställer den på, kan man bara få ut X i max effekt?

Och eftersom pannan har klarat att hålla värmen i huset utmärkt vid minus 30 graders utetemperatur, så ÄR den INTE för liten för huset?

Det har varit så många olika matningar på den så kan inte alla, men som högst har den gått på 70% matning ja.

Men om pannan var för liten, då hade den väl ALDRIG, oavsett inställningar, klarat att hålla tempen i huset när det är -30 ute?
Bra kör med 55 matning o 40% fläkt o håll koll på om den sotar o ta gärna kort i kanalerna o lägg ut som du gjort, Så man får se om den börjar gå som den ska..

Nja man kan köra på mer effekt men man tappar verkningsgrad då pannan inte hinner ta upp all värme från rökgaserna, Men det kan även bli så att pannan inte klarar av mängden rökgaser oxå o då blir det problem..

De kan ju hållit värmen men knappast effektivt om den sotat o stannat mm som verkar ha varit ett problem hela tiden, 70% matning är närmare 15 kW vilket är i mesta laget till din panna..
Sen måste den inmatade energin från pelletsen ta vägen nånstans, Antingen via skorsten o då är rökgastempen väldigt hög el så går det ut i radiatorsystemet o då förbrukar huset allt..
Men nu har ju äfab testat din panna o kört den med 12,7 kW uteffekt med 92,8%vrkningsgrad om jag inte minns fel, över 92% är riktigt bra o med den uteffekten så blir matningen 482 gram/10 min el 13,9 kW inmatad effekt..

Verkningsgraden blir sämre utan motdragslucka men därimot så blir det snarare mer problem med sot om man sänker draget i skorsten, Kan även bli så man måste ha högre drag för att kunna köra på högre effekt..
Men äfab hade 15 pa drag när pannan testades med 12,7 kW uteffekt så även din bör gå köra med den effekten men med något sämre verkningsgrad kanske om draget i skorsten är för högt..

Men kör på o kolla hur den sotar mm samt lägg ut bilder :wink:
Får man den att inte sota o går som den ska så är de bara gilla läget även om det går mycket pellets för då är det huset som kräver mycket energi..
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Såg att du skrivit igen medans jag skrev :wink:

Nu har du inte samma pellets som tidigare??
Tänkte om det är under el ca 400 gram med 55% matning ger den mindre nu alt att det va nått galet med gamla kretskortet så den bara gav den mängden ibland med 50% matning :?
393 gram gör 11,3 kW in o 10,4 kW ut så det ska gå mata på typ 90 gram/10 min men klarar den hålla värmen ändå så är det ju bara bra :D

Helt riktigt annars ang dragbegränsarens vara el icke vara Alex :D
Skriv svar