Biomatic 20+ allmänna frågor m.m.
AnaMatronic:
Har du dragbegränsare? Om inte så skall du skaffa och montera en sådan. Den ser till att draget i skorstenen begränsas och brännaren får en bra "dragsituation" men den släpper också in varm luft från pannrummet in i skorstenen när pannan står stilla och hjälper då till med att "torka" skorstenen.
Vad har du för temperatur en halv meter ner i skorstenen från toppen? Temperaturen där är viktigare än den nere vid pannan. Är den låg uppe i toppen så får man fukt i skorstenen.
Har du dragbegränsare? Om inte så skall du skaffa och montera en sådan. Den ser till att draget i skorstenen begränsas och brännaren får en bra "dragsituation" men den släpper också in varm luft från pannrummet in i skorstenen när pannan står stilla och hjälper då till med att "torka" skorstenen.
Vad har du för temperatur en halv meter ner i skorstenen från toppen? Temperaturen där är viktigare än den nere vid pannan. Är den låg uppe i toppen så får man fukt i skorstenen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 324
- Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
- Ort: Kristianstad
Jag vet inte om jag har möjlighet att montera en dragbegränsare. Den skall väl sättas på skorstensröret direkt efter pannan? Eller kan man sätta den i askluckan i botten av skorstenen?
Jag laborerar lite med att köra rökgasfläkten även när pannan står stilla. Kan det vara lönt eller kyler jag bara av pannan i onödan?
Edit: Skall köpa en termometer och mäta temperaturen i skortenen.
Jag laborerar lite med att köra rökgasfläkten även när pannan står stilla. Kan det vara lönt eller kyler jag bara av pannan i onödan?
Edit: Skall köpa en termometer och mäta temperaturen i skortenen.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2881
- Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
- Ort: Bergatorp
Det finns i huvudsak 3 sätt att montera draglucka:
Man bör helst inte köra rökgasfläkten när pannan står stilla, därför att man då bara kylar pannan önödigt.
- 1 På sotluckan i rökröret från pannan.
2 På själva rökröret i ett eget hål som tas för syftet
3 Man tar hål i skorstenen ett par decimeter över rökrörsanslutningen, och murar in en lucka där
Man bör helst inte köra rökgasfläkten när pannan står stilla, därför att man då bara kylar pannan önödigt.

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Har du den nya biomatic med inbyggd rökgasfläkt el har du fläkt uppe på skorsten??AnaMatronic skrev:Jag vet inte om jag har möjlighet att montera en dragbegränsare. Den skall väl sättas på skorstensröret direkt efter pannan? Eller kan man sätta den i askluckan i botten av skorstenen?
Jag laborerar lite med att köra rökgasfläkten även när pannan står stilla. Kan det vara lönt eller kyler jag bara av pannan i onödan?
Du kör väl mot acktank? då är det bara att öka effekten så kommer rökgastempen oxå öka, Har du nån aning vilken effekt du kör med?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 324
- Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
- Ort: Kristianstad
Jag har den nya med rökgasfläkt ja. Men jag kör inte mot acktank mer än den som jag har varmvattnet i. Skulle kunna ladda upp ett flödesschema för att visa. Dessvärre blir det kanske lite korta driftstider...
Men är det verkligen bra att ha en dragbegränsare när man har rökgasfläkt?
Dessvärre ser jag ingen annan möjlighet än att sätta den i luckan i botten
Jag kör med fabriksinställningarna för att de gav så bra verkningsgrad. Men det blev kanske lite för bra är jag rädd för. Finns det någon tabell som visar vad det ger i effekt vid olika fläkt/skruv inställningar?
Många frågor jag vet. Men jag är helt grön på detta...
Men är det verkligen bra att ha en dragbegränsare när man har rökgasfläkt?
Dessvärre ser jag ingen annan möjlighet än att sätta den i luckan i botten

Jag kör med fabriksinställningarna för att de gav så bra verkningsgrad. Men det blev kanske lite för bra är jag rädd för. Finns det någon tabell som visar vad det ger i effekt vid olika fläkt/skruv inställningar?
Många frågor jag vet. Men jag är helt grön på detta...

-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Ok så du har en dubbelmantlad vv beredare.
Går ju iof köra på högre effekt o tankdiff på 20-25° för längre gångtid, Direkt man aktiverar tankdiff går den bara i läge hög så det kan du testa..
Ja om du har för högt drag bör du ha dragbegränsare fast pannan har rökgasfläkt, Man har ju så på vedpannor oxå men å andra sidan har du bara 4 m 125 pipa bör du inte ha så mycke drag..
Har du ingen sotlucka på rökröret?
Där har jag min dragbegränsare..
Så pannan går på fabriksinställning nu?
Då är väl pannan ställd på samma inställningar i både hög/låg läget vilket betyder 50% matning o 40% fläkt, Verkar som den är på 20 kW med dom inställningarna då det va en här som mätte upp 22 kW med 52% matning.. Så du borde nog testa tankdiff på 25° så brännaren får gå en liten stund varje gång den startar, Nu kan den inte hinna gå många min/start?
Går ju iof köra på högre effekt o tankdiff på 20-25° för längre gångtid, Direkt man aktiverar tankdiff går den bara i läge hög så det kan du testa..
Ja om du har för högt drag bör du ha dragbegränsare fast pannan har rökgasfläkt, Man har ju så på vedpannor oxå men å andra sidan har du bara 4 m 125 pipa bör du inte ha så mycke drag..
Har du ingen sotlucka på rökröret?
Där har jag min dragbegränsare..
Så pannan går på fabriksinställning nu?
Då är väl pannan ställd på samma inställningar i både hög/låg läget vilket betyder 50% matning o 40% fläkt, Verkar som den är på 20 kW med dom inställningarna då det va en här som mätte upp 22 kW med 52% matning.. Så du borde nog testa tankdiff på 25° så brännaren får gå en liten stund varje gång den startar, Nu kan den inte hinna gå många min/start?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 324
- Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
- Ort: Kristianstad
Är det inte bättre om jag sätter ner effekten för att få lite längre driftstider. Jag frågade installatören om jag kunde ändra så att pannan startade lite mer sällan och laddade upp. Men det trodde han inte. Det var de 5 graderna som gällde sa han. Men tankdiff kanske funkar...?
Jag har ingen givare i VV-beredaren, då faller kanske tankdiff-tänket?
Jag tycker dessvärre att Ariterms manual är så jäkla dålig att jag bara blir mer förvirrad av den
.
Edit: Har varit uppe och mätt temp nu. 45 grader 1 meter ner cirka. När jag hade 98 grader efter pannan. Jag pressade upp temperaturen (genom att varva upp rökgasfläkten) till över 120 grader efter pannan men har ändå bara 55 grader i skorstenen.
Fattar inte att jag kan ha så stora förluster i en isolerad skorsten?
Edit 2. Kan det vara något fel på skorstenskonstruktionen? Jag kollade Landyvents instruktioner på hur man ska montera insatsröret och de har en stos som de fäster röret i. Min montör tryckte bara i lite isolering och slängde bruk på det. Det kanske drar ner draget lite då övergången mellan den gamla skorstenen och rökröret är helt jämn.
Jag har ingen givare i VV-beredaren, då faller kanske tankdiff-tänket?
Jag tycker dessvärre att Ariterms manual är så jäkla dålig att jag bara blir mer förvirrad av den

Edit: Har varit uppe och mätt temp nu. 45 grader 1 meter ner cirka. När jag hade 98 grader efter pannan. Jag pressade upp temperaturen (genom att varva upp rökgasfläkten) till över 120 grader efter pannan men har ändå bara 55 grader i skorstenen.
Fattar inte att jag kan ha så stora förluster i en isolerad skorsten?
Edit 2. Kan det vara något fel på skorstenskonstruktionen? Jag kollade Landyvents instruktioner på hur man ska montera insatsröret och de har en stos som de fäster röret i. Min montör tryckte bara i lite isolering och slängde bruk på det. Det kanske drar ner draget lite då övergången mellan den gamla skorstenen och rökröret är helt jämn.
Senast redigerad av AnaMatronic den mån 08 nov, 2010 22:30, redigerad totalt 1 gånger.
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Problemet är att det blir ändå lägre rökgastemp om du ställer ner effekten men med längre gångtid o hög effekt så värms skorsten mer därav tankdiff..
Ställer du tankdiff på t.ex 25° så sjunker tempen 25° under börvärdet o brännaren går då alltid på läge hög, Med börvärde på 80° så startar brännaren då tempen är 55° med diff 25°..
Har du pump mellan beredare o panna el är det sjävcirkulation?
Om det är pump går den hela tiden?
Hos mej sjunker tempen 35° från pannan till 50 cm från skorstenstoppen, 100 mm pipa på ca 7 meter
Ställer du tankdiff på t.ex 25° så sjunker tempen 25° under börvärdet o brännaren går då alltid på läge hög, Med börvärde på 80° så startar brännaren då tempen är 55° med diff 25°..
Har du pump mellan beredare o panna el är det sjävcirkulation?
Om det är pump går den hela tiden?
Hos mej sjunker tempen 35° från pannan till 50 cm från skorstenstoppen, 100 mm pipa på ca 7 meter
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 324
- Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
- Ort: Kristianstad
Är med på vad du menar nu. Ska prova det imorgon. Men jag vettefasen om jag ändå får upp temperaturen tillräcklit högt ändå.
Jag har pump som år hela tiden ja. Eftersom jag har pannan utanför huset och kulvert in är jag så illa tvungen till det.
Det är den funktionen jag har efterlyst och det borde ju inte vara några problem att köra så för mig om man bortser från att pannan pendlar upp och ner i temperatur hela tiden.
Edit: Direktcitering, dvs citering av det inlägg som man svarar direkt under, skall undvikas. Borttagen. / Roli moderator
Jag har pump som år hela tiden ja. Eftersom jag har pannan utanför huset och kulvert in är jag så illa tvungen till det.
Det är den funktionen jag har efterlyst och det borde ju inte vara några problem att köra så för mig om man bortser från att pannan pendlar upp och ner i temperatur hela tiden.
Edit: Direktcitering, dvs citering av det inlägg som man svarar direkt under, skall undvikas. Borttagen. / Roli moderator
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 324
- Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
- Ort: Kristianstad
Jag har radiatorshunten parallellt med beredaren men de går i samma kulvert. Det är kopplat så att om det skulle bli fel i pannan så kan jag utnyttja värmen i beredaren som en liten reserv.
Nej det måste vara nåot skit med skorstenen. Ska se om jag kan få tag på en dragbegränsare att montera i och se om det gör någon nytta. Men jag är inte övertygad om att det är rätt lösning. Men vad fasen vet jag...
Nej det måste vara nåot skit med skorstenen. Ska se om jag kan få tag på en dragbegränsare att montera i och se om det gör någon nytta. Men jag är inte övertygad om att det är rätt lösning. Men vad fasen vet jag...

-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Ok då måste du köra pumpen hela tiden men å andra sidan har du ytterligare mer vattenvolym att värma så driftstiderna blir längre..
Går brännaren t.ex 5-10 min varje gång hinner det inte skorsten bli uppvärmd, Känner själv att murstocken aldrig känns varm/ljum men om man varit borta o haft värmen nerställd till 15° inne o det är minus 15-25° ute så brännaren får gå ca 13-14 tim isträck så blir den riktigt go att luta sej mot
Du skulle haft slang för kondenserande drift i skorsten
Undrar vad rökgastempen blir med 8 kW om den är så låg med fabriksinställningarna som är ca 20 kW vad de verkar
Går brännaren t.ex 5-10 min varje gång hinner det inte skorsten bli uppvärmd, Känner själv att murstocken aldrig känns varm/ljum men om man varit borta o haft värmen nerställd till 15° inne o det är minus 15-25° ute så brännaren får gå ca 13-14 tim isträck så blir den riktigt go att luta sej mot

Du skulle haft slang för kondenserande drift i skorsten

Undrar vad rökgastempen blir med 8 kW om den är så låg med fabriksinställningarna som är ca 20 kW vad de verkar

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 324
- Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
- Ort: Kristianstad
Jag har beställt en dragbegränsare nu så vi får se om det inte blir bättre med den till att börja med. Sen återstår det ju att se om det är en tillräcklig åtgärd.
Så här ser principschemat för min anläggning ut. Det blir ju lite speciellt när man har pannrummet i separat byggnad och VVB inne i boningshuset.
Principschema <---Obs pdf.
Det där med effektinställningarna gör mig lite förbryllad. Det kan väl inte vara bra att köra 20kW när man bara har halva effektbehovet av husets förbrukning. Om jag har ett behov på säg 16kW när det är minus 15 grader ute borde jag ju bara behöva runt 8kW vid nollstrecket.
Så här ser principschemat för min anläggning ut. Det blir ju lite speciellt när man har pannrummet i separat byggnad och VVB inne i boningshuset.
Principschema <---Obs pdf.
Det där med effektinställningarna gör mig lite förbryllad. Det kan väl inte vara bra att köra 20kW när man bara har halva effektbehovet av husets förbrukning. Om jag har ett behov på säg 16kW när det är minus 15 grader ute borde jag ju bara behöva runt 8kW vid nollstrecket.
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Aldrig fel med dragbegränsare..
Visst har du en poäng där ang effekten men skulle du aktivera låg/min så du kör den på 8 kW vilket är lägsta rekomenderade effekten kommer du ha ändå lägre rökgastemp, "Normal" villa på 150-180 m2 brukar kräva ca 3 kW vid 0° o vindstilla o då krävs det 3 ggr mer kallaste dagen..
Det stämmer väldigt väl hos mej iaf, Hur mycket värmer du?

Visst har du en poäng där ang effekten men skulle du aktivera låg/min så du kör den på 8 kW vilket är lägsta rekomenderade effekten kommer du ha ändå lägre rökgastemp, "Normal" villa på 150-180 m2 brukar kräva ca 3 kW vid 0° o vindstilla o då krävs det 3 ggr mer kallaste dagen..
Det stämmer väldigt väl hos mej iaf, Hur mycket värmer du?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 324
- Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
- Ort: Kristianstad
Ett dåligt isolerat hus på cirka 200 kvm (senare 240) och tappvarmvatten för tre personer.
Ska som sagt se vad dragbegränsaren kan göra innan jag gottar ner mig ännu mer i det. Stod på taket i regnet igår och mätte rökgastemperaturer tills jag vart både yr i huvudet och anade tendenser till sotarlunga.
Ska som sagt se vad dragbegränsaren kan göra innan jag gottar ner mig ännu mer i det. Stod på taket i regnet igår och mätte rökgastemperaturer tills jag vart både yr i huvudet och anade tendenser till sotarlunga.