sponton skrev:hehe, jag ser det. Jag kollar på Janfire flex-A och Bequem. Skiljer dom lika mycket i kvalitet som pris?
En så gammal konstruktion som Janfire Flex A ska du inte ens fundera på.
Visserligen säljs det massor av begagnade på Blocket men det ska man väl tolka som om folk har ledsnat på problemen och vill ha något mer modernt.
Slå en blick på Janfire forumet och läs om brännare som stannar utan orsak fastän installatör varit tillkallad vid flera tillfällen.
Jag var också i den situationen tidigare som jag nämnde men satte till slut på pengarullningen och skaffade en modernare välfungerande brännare som jag dessutom enkelt kan intrimma själv när jag får hem en ny pelletssort.
Janfire Flex ställs in med potentiometrar som man får vrida på tills lågan blir lagom. Alltså väldigt på måfå om man inte har ett Testo rökgasinstrument för omkring femton tusen.
En modern brännare som Viking B16 ställs in mha. en digital meny. Matningstiden kan här justeras på 1/10 sekund när.
Inställningarna där är alltså REPRODUCERBARA till skillnad från potentiometerinställningar.
Med enkla inställningar på brännaren slipper man betala en installatör varje gång man byter pelletssort och då tjänar man på en gång en halv pall pellets. Utvecklingen här har gått framåt.
Jag brukar köpa mina pellets på Byggmax och vanligtvis har dom Rindi pellets. I vintras var det slut på Rindi och dom sålde Bionorr 6mm pellets i stället.
Stor skillnad på 6mm och 8mm krävde förstås en rejäl omställning av brännaren. Jag skrev upp de digitala inställningar jag hade för Rindi pellets och justerade sedan om brännaren för Bionorr pellets.
När Bionorr pellets var slut och den "vanliga" pelletsen tog vid var det bara att mata in de värden jag skrivit upp så var jag tillbaka där jag började.
Med potentiometrar hade jag fått stå och vrida igen.
Pelletsområdet är ett minerat träsk. Hur lätt som helst att fastna bland potentiometrar. buckliga brännarrör och brännare som stannar mitt i natten. Jag kan säga att jag pustar ut. Jag har upplevt allt det här eländet.